Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل > آمریکا - ایرنا نوشت: مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا امکان آغاز رقابت تسلیحاتی در جهان پس از خروج واشنگتن از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد را رد کرد و گفت: اینکه گفته می شود با خروج آمریکا از این پیمان جهان خطرناک تر می شود مبالغه آمیز است.

«جان بولتون» امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: اینچنین اظهاراتی بدور از واقعیت و تند و مبالغه آمیز است، 17 سال پیش هم وقتی در مسکو بودم و آمریکا می خواست از قرارداد محدودیت پدافند موشکی خارج شود چنین مطالبی مطرح می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته بولتون، خروج احتمالی آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد نشانگر تغییر واقعیت ها است و این مساله در دیدارهایش در مسکو مطرح و مورد بحث قرار گرفته است.

وی افزود: سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه به خوبی می داند که این پیمان مربوط به دوران جنگ سرد است و تنها شوروی و آمریکا را در برمی گرفت حال آنکه امروز جهان تغییر کرده است و ما باید واکنش مناسبی به این مساله داشته باشیم.

گفتنی است، پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

تا سال 1991 حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.

سال 2002 آمریکا از پیمان موشک های ضد بالیستیکی خارج شد و جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور استقرار سپر موشکی در اروپا را صادر کرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال 2007 اعلام کرد که این پیمان دیگر به سود روسیه نیست.

باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز در سال 2014 روسیه را متهم به خروج از این پیمان کرد اما ایالات متحده در آن زمان هیچ اقدامی انجام نداد.

مقامات آمریکا از شش ماه پیش و پس از رو نمایی روس ها از موشک های هسته ای جدید خود، بار دیگر مسکو را متهم به خروج از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد کردند و شنبه هفته جاری دونالد ترامپ تهدید کرد که آمریکا از این پیمان خارج خواهد شد.

49311

کلید واژه‌ها : جان بولتون - ایالات متحده آمریکا - روسیه -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: جان بولتون ایالات متحده آمریکا روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۱۰۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین

نمایندگان ایران و روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با یکدیگر دیدار کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محسن نذیری اصل، نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند. 

اولیانوف در خصوص این دیدار در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: با نماینده ایران در آستانه سفر برنامه ریزی شده مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران دیدار کردم.

پیشتر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اوایل هفته آینده به منظور شرکت در اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران که در اصفهان برگزار می‌شود، به ایران سفر می‌کند. 

کمالوندی همچنین اعلام کرد که قرار است در این سفر گروسی در خصوص مسائل هسته‌ای ایران با برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران رایزنی داشته باشد. 

اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای روز 17 الی 19 اردیبهشت ماه در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کندتکرار ادعاهای گروسی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش روسیه به بازداشت گسترده دانشجویان در آمریکا
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین
  • اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات
  • سرمایه گذاری مشترک آمریکا و ژاپن برای رهگیری موشک‌های مافوق صوت
  • آمریکا از چین و روسیه خواست کنترل سلاح‌های هسته‌ای را به «هوش مصنوعی» نسپارند
  • (ویدئو) اصابت موشک بالستیک روسیه به شهر اودسا
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • ببینید | لحظه اصابت 3 موشک خوشه‌ای اوکراینی به ارتش روسیه
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد