Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@01:36:48 GMT

راوی برازنده نغمه های اخلاق و هنر

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۱۱۸۵۹

راوی برازنده نغمه های اخلاق و هنر

نصرالله ناصح‌پور دوم آبان سال ۱۳۱۹ در اردبیل به دنیا آمد و پس از مهاجرت به تهران بیشتر اوقات خود را صرف فراگیری موسیقی سنتی ایران کرد. او پس از آشنایی با استاد محمود کریمی، به هنرستان آزاد موسیقی ملی راه یافت و مشغول تحصیل شد. محسن بوالحسنی خبرنگار







 در آنجا، آشنایی با مطالب و نکته‌های شفاهی در کلاس درس استاد علی‌اکبرخان شهنازی، این امکان را ایجاد کرد که در محفل هنری استاد امیر قاسمی نیز با روح و حس ساز استاد سعید هرمزی و دیگر استادان حاضر در هنرستان همنفس شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از تشکیل کلاس‌های مرکز حفظ و اشاعه موسیقی از راهنمایی‌ها و آموزش و توصیه‌های ارزنده استاد نورعلی برومند بهره‌مند شد و از جلسات شناخت موسیقی و کلام و تلفیق شعر و موسیقی هم بسیار آموخت. او بعد از این‌ دوره‌ها برای فراگیری ردیف عالی موسیقی سنتی و آموزش تصنیف و ضرباهنگ مربوط به آن به محضر استاد عبدالله دوامی راه پیدا کرد. ناصح‌پور چند سالی به تدریس «جواب آواز» در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر مشغول بود. او شاگردان خبره‌ای را به جامعه آوازی ایران هدیه داد که از جمله آنها می‌توان به جمشید عندلیبی، محمود مخدوم، صدیق تعریف، پری ملکی، محمد ملاآقایی روزبهانی اشاره کرد. پری ملکی خواننده در گفت‌و‌گو با «ایران» از این استاد ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی می‌گوید.

قبل از هر چیز باید از صمیم وجود برای این استاد عزیزم بهترین آرزوها را داشته باشم و از خدا بخواهم سال‌های سال در صحت و سلامت عمر بگذرانند. من سر تعظیم دربرابر حق بزرگی که به‌عنوان استاد و معلم به گردن من دارند خم می‌کنم و بسیار بسیار دوستشان دارم. من از سال 1360 تا سال 1364 محضر ایشان می‌رفتم و تمام آن دوره و آن کلاس‌ها برای من هم خاطره است و هم تعلیم و فراگیری. کلاس‌های ایشان آن زمان در کانون چاووش برگزار می‌شد و این کلاس‌ها در ابتدا حدود بیست شاگرد داشت که رفته رفته کم و کمتر شدند و در نهایت من و چند دوست بزرگوار دیگر باقی ماندیم. او ویژگی‌های بسیار درخور توجه و ستایشی داشت. صدای گرم و صبوری بیش از حد استاد از جمله این ویژگی‌هاست. نحوه تدریس و انتخاب‌ شعرهایی که برای کار کردن به ما می‌داد نیز از درایت ایشان می‌آمد که هر شعری را انتخاب نمی‌کردند و برای هر انتخابی دلیلی داشتند.
استاد ناصح‌پور نسلی را تربیت کردند که در این نسل چهره‌هایی شاخص وجود دارند که همه حتماً می‌دانند و می‌شناسند. سرکلاس‌ها در عین اینکه بسیار جدی و سختگیر بودند اما بسیار نیز مهربان و آداب‌دان بودند و اگر امروز شاگردان او چهره‌هایی موفق در آواز ایران هستند بی‌شک از معلمی اوست و حقی که به گردن ما دارد. ایشان بسیار روی لحن و صدا و ادبیات تأکید داشتند و از طرفی دیگر به حس و تکنیک هم توجهی ویژه نشان می‌دادند. صدای خودشان هم که آنقدر گرم و دلنشین بود و هست که تا همیشه در زندگی من ماندگار خواهد ماند. ایشان انسانی بسیار وارسته هستند و شخصیتی بسیار بزرگ‌منش دارند که افتخاری شاگردی ایشان در پیشانی زندگی من و دوستان همکلاسی‌ام تا همیشه می‌درخشد. من نیز تمام اهتمام خود را کرده و می‌کنم که وامدار خوبی باشم و آنچه از ایشان یادگرفتم را به نسلی دیگر منتقل کنم. برایشان آرزوی صحت و عمری باعزت مثل همیشه دارم.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۱۱۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی سوم اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مخاطبان سیمای مرکز آذربایجان غربی می‌توانند برنامه‌های مورد نظر خود را با مراجعه به این جدول پیگیری کنند.


اولدوز ۰۰:۰۰
ثمرقند ۰۰:۴۵
مستند ۰۱:۰۰
سیری در ورزش ۰۲:۰۰
گون آیدین ۰۳:۳۰
اذان نغمه سی ۰۴:۳۰
ویژه اذان صبح ۰۵:۱۵
نقاب ۰۵:۴۵
دعای عهد ۰۶:۰۰
هر روز ورزش ۰۶:۱۵
مستند ۰۶:۳۰
سریال ۰۷:۰۰
گون آیدین ۰۸:۰۰
مستند ۰۹:۰۰
کردی ۰۹:۳۰
با خبرنگاران ۰۹:۴۵
کردی ۱۰:۰۰
ائویمیز (خانواده) ۱۰:۳۰
اذان نغمه سی ۱۱:۴۵
ویژه اذان ظهر ۱۲:۱۵ [پخش زنده]
خبر ۱۳:۰۰
اولکمیز ۱۳:۳۰
سینمایی ۱۴:۱۵
با خبرنگاران ۱۵:۴۵
ساباتی ژین ۱۶:۳۰
ائویمیز ۱۷:۰۰
ویژه اذان مغرب ۱۸:۰۰
تاج زاگرس ۱۹:۱۵
خبر ۲۰:۰۰
خانه و مدرسه ۲۰:۳۰
اولدوز ۲۱:۰۰
سریال ۲۲:۰۰
خبر آذری ۲۳:۰۰
شب زنده داران ۲۳:۳۰

 

دیگر خبرها

  • «اشعار نو از نغمه‌های کهن» شنیدنی می‌شوند
  • شهد شکرستان به کام مخاطبان
  • جزئیات کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن»/ وقتی ملودی‌های قدیمی بازخوانی می‌شوند
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • ارتقای سطح کیفی آموزش به دانشجویان با تبیین اهمیت یادگیری عمیق
  • هیچ کسی مثل بازیگران بی اخلاق و بی تعهد نیست ؛ اگر پول باشد هر کاری می‌کنند !
  • راز و رمزهای موسیقی سنتی خراسان: پیوندی فرامرزی از اعماق تاریخ
  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی سوم اردیبهشت
  • بیرانوند فعلا نباید به ترکیب برگردد/ این مسابقه شاه کلید قهرمانی پرسپولیس است/ شماره علی پروین برازنده این بازیکن است