Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: 2 هفته است صدر اخبار داستان قتل تحلیلگر و روزنامه نگار سعودی، جمال خاشقجی، است. وی مدیر و سردبیر ارشد شبکهٔ خبری العرب و از نزدیکان محمد بن نایف ولیعهد برکنار شده سعودی بود. در سال ۲۰۱۷ در پی طرح انتقاد هایی نسبت به سیاست های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و نیز زیر سوال بردن مداخله نظامی عربستان در یمن، از بیم دستگیری عربستان را ترک کرد و به آمریکا رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در سال ۱۹۵۸ در مدینه به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در عربستان به پایان برد و لیسانس خود را در رشته بازرگانی در سال ۱۹۸۲ از دانشگاه دولتی ایندیانا در آمریکا گرفت و تا زمانی که در عربستان بود، در رسانه های سعودی سمت های متعددی را برعهده داشت. در اوایل زندگی حرفه ایش، به عنوان خبرنگار چندین روزنامه مشغول به کار بود. علاوه بر کار رسانه ای، از سال ۲۰۰۴، مشاور رسانه ای شاهزاده ترکی الفیصل، سفیر سابق عربستان در لندن و واشینگتن بود.

خاشقجی و تغییر گرایش سیاسی

خاشقجی را می توان یکی از نیرو های دوران ملک عبدالله بن عبدالعزیز دانست. او در آن دوره، در رسانه های عربستان حضور فعالی داشت؛ یادداشت های او به طور مکرر در روزنامه سعودی الحیات منتشر می شد. اما در دوره ملک سلمان و پسرش محمد ماجرا متفاوت شد. خاشقجی از دسامبر ۲۰۱۶، به تدریج از حکومت عربستان فاصله گرفت.

ابتدا در اندیشکده ای در واشینگتن از صعود دونالد ترامپ Trump و سیاست او درخاورمیانه انتقاد کرد. خاشقجی که سابقه گفتگو با بن لادن را نیز در کارنامه خود دارد و پیش تر هم مشاور دولت عربستان بوده و رابطه بسیار خوبی با شاهزادگان سعودی علی الخصوص محمد بن نایف ولیعهد برکنار شده سعودی داشته است در سال ۲۰۱۷ در پی طرح انتقاد هایی نسبت به سیاست های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و نیز زیر سوال بردن مداخله نظامی عربستان در یمن، از بیم دستگیری عربستان را ترک کرد و به آمریکا رفت.

او تالیفاتی هم دارد که از آن جمله می توان به ربیع العرب زمن الإخوان المسلمین (۲۰۱۶)، احتلال السوق السعودی (۲۰۱۳) و علاقات حرجة (۲۰۰۲) اشاره کرد.

خاشقجی ترک است؟

خاشقجی معرب قاشقچی، کلمه ترکی، بمعنی قاشق ساز است. به دلیل که جد او اصالتاً از شهر قیصریه (ترکیه) و در اواخر دوران عثمانیان حاکم شهر مدینه شده بود.

زندگی خانوادگی خاشقجی

از همسر اول او اطلاعی در دست نیست. ولی خاشقچی از ازدواج اولش چهار فرزند دارد. دو دختر و دو پسر او صلاح الدین، عبدالله، نهی و رزان هستند. او چندین نوه نیز دارد. الا نصیف همسر دوم اوست که در ۲۰۱۰ با او ازدواج کرده است. وی مدیر اداری مرکز ملک عبدلله است. پس از تغییر رویه سیاسی و سفر خاشقجی به امریکا، حکومت سعودی همسرش را مجبور به طلاق از او کرد. خاشقجی در امریکا چند بار ازدواج کرده است. خانم ح. ا. در مکالمه تلفنی با سردبیر «رای الیوم» اعتراف کرد که همسر چهارم خاشقجی است.

این خانم که اهل یکی از کشور های خلیج فارس است در رمضان سال جاری در مرکز اسلامی واشنگتن با او عقد کرده است. در می ۲۰۱۸ خاشقجی در کنفرانسی خبری طرف سوال تحلیلگر مسائل عمان قرار گرفت. او ۲۰ دقیقه به تحلیل او گوش داد و در پی این گفتگو با او ازدواج کرد. خدیجه چنگیز ۳۶ ساله و دانشجوی دکتری در دانشگاه استانبول است. خاشقجی برای ارائه مدارک ازدواجش با خدیجه به سفارت سعودی رفته بود که از آن جا باز نگشت. دادستان کل عربستان بالاخره به قتل Murder جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. در پی آن پادشاه عربستان بدون کوچکترین اشاره ای به مقصر بودن پسرش محمد بن سلمان در این جنایت Crime تنها افسران سازمان اطلاعات این کشور را که مهمترین آن ها احمد عسیری، معاون رئیس سازمان اطلاعات عمومی این کشور است، برکنار کرد. خاشقجی روز دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده بود. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

این پسر خیلی تابلو دختر بود! / باز پلیس نفهمید! + عکس این 5 گور خر را دیده اید؟ / آنها از قرنطینه فرار کرده اند! + عکس 11 زندانی در کردستان اعدام نشدند! + علت و جزییات تحریم خنده دار سردار سلیمانی از سوی عربستان و بحرین ! / گستاخی بعد از ماجرای خاشقجی «بسته حمایتی» دولت مشخص شد؛ هر سبد ۶۰۰هزار تومان در ۳ مرحله گفتگو با فوتبالیستی که دزد مسلح شد +فیلم و عکس بن سلمان 2 کیست؟! / 3 ماه قبل بین او و خاشقجی چه گذشت؟! این فیل نابغه مسائل ریاضی را در تبلت حل می کند! + عکس دادستان تهران هم از مرگ جنجالی دکترهکی در تهران گفت! + جزییات هیچ بخشی از جسد خاشقجی پیدا نشده است! / راز چاه چیست؟! سکوت اردوغان در قتل خاشقجی شکست / باید بالاترین رده در قتل مشخص شود! احمد پاسدارکیست؟ / او بازار موبایل را آشفته کرد! + جزییات تکاندهنده هانی کرده باز هم دستگیر شد / نقش او در قتل وحید مرادی چیست! +فیلم و عکس جزئیات مرگ دکتر فرشید هکی از زبان رییس پلیس تهران +عکس و فیلم تجاوز 20 مرد شوم به 15 دختر نوجوان + عکس بدون پوشش و اسامی فحاشی آقای معروف رسانه ای شد+عکس همخوابی دو دانش آموز مست با خانم معلم متاهل+عکس مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه روزنامه سیاسی ترامپ Trump سفر قتل Murder جنایت Crime ازدواج عربستان یمن عکس سلاخی عکس فیلم قتل ایرانی ایران اینستاگرام عربستان شهرستان مرگ سرقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۱۲۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد.

 دیدار قبلی امیرعبداللهیان و همتای سعودی اسفند 1402 در جده و در جریان اجلاس فوق العاده OIC به منظور بررسی تحولات جنگ غزه انجام شده بود.

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیاامیرعبداللهیان عازم گامبیا شدنشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند