Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:00:56 GMT

ضرورت گفت‌وگوی اجتماعی با نخبگان

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۱۳۴۶۵

ضرورت گفت‌وگوی اجتماعی با نخبگان

تهران- ایرنا- خوشبختانه بعد از دیدار اقتصاددانان با رئیس‌جمهوری نتایج خوبی از آن نشست حاصل شد به‌طوری که دولت تصمیم گرفت تا کمیته‌های ارزی، اقتصاد کلان و مبارزه با فقر با همکاری اقتصاددانان شکل بگیرد و همچنین مقرر شد کمیسیون‌های دولت هم در برنامه‌ریزی‌های خود از نخبگان جامعه و انجمن‌های علمی و دانشگاهی در سیاست‌سازی و تصمیم‌گیری‌های نهایی دولت بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم علی ربیعی استاد دانشگاه، آورده است: دکتر روحانی دیروز با جمعی از اساتید جامعه‌شناسی نام‌آشنا و پژوهشگران حوزه اجتماعی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. این دیدار که بیش از سه ساعت به‌طول انجامید در ادامه سلسله دیدار‌هایی صورت گرفت که رئیس‌جمهوری با گروه‌های سیاسی و اقتصاددانان انجام داده بود.

در این جلسه ضرورت تفاهم بر سر چگونگی تقویت همبستگی اجتماعی جامعه ایران به عنوان یک مسأله محوری، ضرورت استفاده بیشتر از ظرفیت‌های علمی جامعه در عرصه اجرایی، تأکید بر تمرکز بر روی جوانان تحصیلکرده و بهره‌گیری بهتر ازاین فرصت جمعیتی کشور، پیگیری توسعه عدالتگرا، توجه بیشتر به موضوع دعوت به نظام کارشناسی، اعتماد به جامعه علمی به عنوان میانجی حاکمیت با مردم، توجه ویژه به جایگاه زنان، تأکید بر اهمیت این جلسات تخصصی به عنوان نماد شنیدن سخن جامعه و ضرورت ارتباط قوی‌تر دولت با مجموعه نخبگان کشور، از جمله مباحث و موضوعاتی بودند که استادان و صاحبنظران اجتماعی شرکت کننده در این نشست پیرامون آنها، دیدگاه‌های خود را با رئیس‌جمهوری درمیان گذاشتند.

در واقع دولت معتقد است پروژه‌های تحقیقاتی و مطالعات ارزشمندی که گروه‌های دانشگاهی و مرجع به صورت گروهی و فردی انجام داده‌اند باید در حوزه سیاستگذاری به کار آید.

خوشبختانه بعد از دیدار اقتصاددانان با رئیس‌جمهوری نتایج خوبی از آن نشست حاصل شد به‌طوری که دولت تصمیم گرفت تا کمیته‌های ارزی، اقتصاد کلان و مبارزه با فقر با همکاری اقتصاددانان شکل بگیرد و همچنین مقرر شد کمیسیون‌های دولت هم در برنامه‌ریزی‌های خود از نخبگان جامعه و انجمن‌های علمی و دانشگاهی در سیاست‌سازی و تصمیم‌گیری‌های نهایی دولت بهره‌مند شوند. به هر ترتیب تاکنون چند نشست با گرو‌ه‌های اصلی و میانجی بین مردم و دولت برگزار شده و با برنامه‌ای که طراحی شده این نشست‌ها در راستای گفت‌و‌گوی اجتماعی تسری پیدا خواهد کرد و گفت‌و‌گو با گروه های اجتماعی همچون هنرمندان، صاحبان صنعت، کارگران و دیگر گروه‌های اجتماعی که صدای آنها کمتر شنیده می‌شود در این فرآیند پیگیری تا به ارکان دولت متصل شوند.

البته باید اشاره کنم که یکی از مشکلات ایران، امروز علاوه بر چالش‌ها و مشکلات اقتصادی، فقدان مفاهمه بزرگ اجماع بزرگ و گفت‌و‌گوهای اجتماعی است. حتی گروه‌های سیاسی نیز باید به ادراکی مشترک حداقل از 10 مسأله اصلی کشور دست یابند و پیرامون آن به گفت‌و‌گو و تفاهم بپردازند تا به حمایت همگانی دست یابند. امروز ایران شرایط دشواری برای عبور از فشارهای بین‌المللی و سیاسی دارد به همین دلیل قوام جامعه، ثبات و پیشرفت ایران برای رئیس‌جمهوری به عنوان یک دغدغه و مسأله اصلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

من فکر می‌کنم در شرایط کنونی کشور باید باب گفت‌و‌گو را بین همه گرو‌ه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و هنری باز کرد چرا که به دلیل برخی مشکلات و گرفتاری‌ها در جامعه متأسفانه گفت‌و‌گوی اجتماعی در جامعه رو به فراموشی است و این مسأله باعث شده بین مردم مفاهمه و تعامل اجتماعی چندانی صورت نگیرد. در نتیجه نه تنها بر حجم مشکلات در کشور افزوده می‌شود بلکه جامعه نیز به تعالی نمی‌رسد. بنابراین ضروری است همه صاحبنظران اجتماعی و نخبگان دانشگاهی با مسئولیت‌پذیری و مشارکت همه‌جانبه به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود برای برون‌رفت از مشکلات کشور در حوزه‌های اجتماعی بپردازند.

*منبع: روزنامه ایران،1397،8،2
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران مشاركت همه جانبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۱۳۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «پائولو رانگل» وزیر امور خارجه جدید پرتغال در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مناسبات دو جانبه و اوضاع منطقه به خصوص تحولات فلسطین به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این گفت‌وگوی تلفنی، تشکیل دولت جدید پرتغال و انتصاب آقای پائلو رانگل به عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور را تبریک گفت و به سابقه روابط خوب و دیرینه فی‌مابین دو کشور اشاره کرد.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر ضرورت پایان جنگ و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در غزه و احترام به حقوق مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد و رژیم صهیونیستی را به عنوان عامل ریشه‌ای تمامی این تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه دانست.

پائلو رانگل وزیر امور خارجه پرتغال نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت برقراری آتش بس فوری در غزه تاکید کرد و افزود: دولت پرتغال از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت می‌کند و خواستار تلاش تمامی کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها در منطقه است.

طرفین آخرین دیدگاه‌های خود را در مورد کشتی توقیف شده اسرائیلی حامل پرچم پرتغال تبادل کردند.

امیرعبداللهیان در این ارتباط اظهار داشت: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست و به سفرای‌شان در تهران دسترسی کنسولی، آزادی و تحویل‌شان را اعلام کرده‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان قزوین 
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • مومنی: ببینید عزیزان با نرخ تورم در ایران چه گلی کاشته‌اند!
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • ضرورت جبران تأخیر در اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار