Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-07@03:42:38 GMT

انتظار نوسان‌گیران محقق نشد

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۱۳۸۷۶

انتظار نوسان‌گیران محقق نشد

 کاهش قیمت در شرایطی صورت گرفت که پیش از آغاز به کار رسمی بازار در ساعت ۱۱ صبح، برخی معامله‌گران لفظ‌های خرید خود را در محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام می‌کردند. با این حال، خریدار زیادی در بازار حضور نداشت و همزمان جو امنیتی موجب می‌شد که معامله‌گران از داد و ستد‌های زیاد خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روز کم معامله، دلار تا ساعت ۴ بعدازظهر ۳۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

هم‌جهت با افت قیمت دلار در بازار آزاد، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر نزولی قرار گرفت. حدود ساعت ۴ بعدازظهر قیمت سکه در کف بازار نزدیک به ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بود که ۶۵ هزار تومان کمتر از بهای آن در روز دوشنبه بود.

صرافی‌ها و فروشندگان رسمی سکه نیز این فلز گرانبها را به مردم عادی در حجم خرد بین ۴ میلیون و ۳۵۰ تا ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان می‌فروختند. قیمت خرید آنها نیز عمدتا زیر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار داشت.

 به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، زمانی که فروشندگان سکه قیمت خرید خود را خیلی پایین می‌برند، می‌توان گفت انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها میان معامله‌گران رسمی وجود دارد. این در حالی است که عده‌ای باور داشتند، سکه تمام بهار آزادی به دلیل جو امنیتی بازار دلار می‌تواند در آینده با افزایش قیمت همراه شود.

  تقاضای خرد وارد بازار نشد

عده‌ای از نوسان‌گیران باور داشتند با آغاز ماه جدید تقاضای خرد افراد عادی وارد بازار خواهد شد. با این حال برخلاف تصور این دسته، روز سه‌شنبه خبری از تقاضای افراد عادی در بازار نبود و متقاضیان حاضر در بازار نیز بیشتر دنبال تهیه دینار عراقی بودند. برخی صرافی‌ها هزار دینار عراقی را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رساندند و گروه دیگری این ارز را ۱۲ هزار تومان قیمت زدند.  به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که موجب شده است تقاضای مردم در آغاز ماه وارد بازار نشود، کاهش نوسانات دلار در ۱۸ روز گذشته بوده است.

تثبیت دلار در دو کانال ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی و کاهش شدید قیمت در هفته دوم مهرماه توجه مردم را از بازار دور کرده است. در سوی دیگر، برخورد امنیتی با دلالان خیابانی موجب شده است که آنها یا در خرید و فروش ارز احتیاط کنند یا به‌طور کلی ترجیح دهند به‌طور موقت از بازار خارج شوند.

همچنین روز گذشته اخباری منتشر شد که برخی شرکت‌کنندگان در طرح پیش‌فروش سکه هزینه ریالی شرکت در این طرح را از راه‌های غیرقانونی به‌دست آورده بودند. روز گذشته دادستان تهران عنوان کرد، خانمی که نقشی در شرکت‌های هرمی داشت، ۳۲ هزار سکه خریداری کرده بود.

به گفته دادستان تهران، دولت تصمیم گرفت با فروش سکه، نقدینگی را جمع کند و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، از ۱۰۰ نفر فهرست خریداران سکه که بیش از ۲۰۰۰ سکه خریداری کرده بودند، چند مورد پیگیری شد.

 در یکی از این موارد، خانمی با اعضای خانواده‌اش ۳۲ هزار سکه خریده‌اند و در تحقیقات مشخص شد که متهم زن در شرکت‌های هرمی اوریف‌لیم نقش داشته است.

وی دارای چندین پرونده قضایی در مشهد، تهران و شیراز بود که همگی مختومه شده و با این پول‌ها سکه خریداری کرده است. در بازرسی از منزل این خانم ۲۴هزار و ۵۰۰ عدد سکه در کولر منزل و ۱۰۸ کیلو طلا کشف شده است.

جعفری دولت‌آبادی افزود: فرد دیگری که از آن‌سوی مرزها به کشور آمده، ۱۲ هزار سکه خریداری کرده که موضوع در دست بررسی است. در پرونده مربوط به خرید سکه تاکنون ۳ نفر بازداشت شده‌اند.

دادستان تهران با تاکید بر اینکه قوه‌قضائیه در صدد ایجاد فضای رعب و وحشت نیست، افزود مفسدین با تذکر و نصیحت متوقف نمی‌شوند و ‌بنا به فرمایش امام علی‌(ع) که «اگر اموالی که از بیت‌المال غارت شده در کابین زنان وارد شده باشد، همه را به بیت‌المال باز می‌گردانم»، باید قائل بر این بود که نظام اسلامی همان‌طور که رافت دارد، با فساد هم برخورد می‌کند.در کنار این، در روزهای  گذشته برخوردهای انتظامی با دلالان ارزی نیز صورت گرفته است که  در عقب‌نشینی دلالان اثرگذار بوده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۱۳۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت دلار در راه است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،روند شاخص ارزی در تعطیلات هفته قبل برخلاف گذشته کاهشی بود. به‌طور معمول در روزهای تعطیل و نیمه‌تعطیل فعالان افزایشی با استفاده از عمق کم معاملات اقدام به رشد نرخ ارز می‌کنند، اما در چند روز گذشته این اتفاق رخ نداد و نرخ فردایی دلار کاهشی ثبت شد. همچنین در روزهای اخیر انتشار یک خبر جدید از سوی سازمان امور مالیاتی نیز احتمال بازگشت رونق به بازار طلا را افزایش داد.

دنیای اقتصاد نوشت:روند معاملات فردایی دلار در بازار تعطیل روز شنبه کاهشی بود. به عقیده برخی از کارشناسان میل بازار ارز غیررسمی به افت قیمت است. پس از تخلیه هیجانات و ریسک‌های سیاسی بازار در هفته‌های اخیر نرخ ارز غیررسمی دچار یک افت قیمت چشمگیر شد. به‌طور مثال قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که برای ساعاتی در کانال ۷۰ هزار تومانی قیمت خورده بود تا رقم ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافت. این افت قیمت چشمگیر سبب شد برخی از فعالان ارقام پایین‌تر را نقطه ورود مناسب جهت خرید دارایی تلقی کنند و در نتیجه یک تقاضای جدید وارد بازار شد. پس از ورود تقاضای مذکور شاخص‌های ارزی دچار اصلاح نرخ شدند و قیمت دلار آزاد مجددا به کانال ۶۲ هزار تومانی بازگشت. اما مشاهدات به عمل آمده از روند معاملات این ارز گویای آن است که نرخ به سطوح قیمتی پایین‌تر میل می‌کند. عمدتا در روزهای تعطیل، معامله‌گران خرد با استفاده از غیبت معامله‌گران کلان اقدام به رشد نرخ در بازار فردایی می‌کنند. اما این در حالی است که در روز شنبه نه تنها این اتفاق صورت نگرفت، بلکه نرخ‌های فردایی از آخرین نرخ نقدی هفته گذشته نیز پایین‌تر ثبت شد. به عقیده برخی از تحلیلگران کاهش ریسک‌های سیاسی در کنار وجود سیگنال‌هایی از بهبود شرایط منطقه سبب شده تا چشم‌انداز نرخ ارز برای برخی از فعالان بازار با ثبات یا کاهشی باشد. گفتنی است که هر برگ اسکناس دلار در بازار غیررسمی روز پنج‌شنبه با حدود ۱۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۶۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این در حالی است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی روز شنبه در بازه قیمتی ۶۱هزار تا ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد.

طلافروشان کوتاه می‌آیند؟
در روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای فرآیند ثبت صورت‌حساب الکترونیکی را شفاف‌سازی کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور؛ «در راستای تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، مودیانی که ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی شده‌اند از جمله مودیان طلا و جواهر، اختیار دارند از طریق ثبت صورت‌حساب در سامانه مودیان یا سایر سامانه‌های دولتی از جمله سامانه جامع تجارت صورت‌حساب‌های خود را ارسال نمایند. بدیهی است در صورت ارسال صورت‌حساب از طریق سامانه جامع تجارت و دریافت تاییدیه ثبت آن در سامانه مودیان (تاییدیه مذکور در سامانه جامع تجارت نیز قابل نمایش است)، در اجرای تبصره ۳ ماده ۸ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاقی طی ماده (۶) قانون تسهیل تکالیف مودیان نیازی به ثبت مجدد صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان توسط مودی نخواهد بود.»

در هفته‌های اخیر بازار طلای کشور شاهد واکنش منفی فعالان این صنف نسبت به الزام ثبت صورت‌حساب‌های خود در سامانه‌های دولتی بود. این واکنش منفی در مواردی به شکل اعتصاب و ممانعت معامله‌گران از فروش طلا نمایان شد. حال به‌نظر می‌رسد سازمان امور مالیاتی با هدف تسهیل کار معامله‌گران اقدام به انتشار این اطلاعیه کرده است. باید دید در روزهای پیش‌رو فعالان بازار طلا نسبت به این اطلاعیه چه واکنشی نشان خواهند داد و آیا بازار طلا به ‌سازوکار عادی خود بازخواهد گشت یا خیر؟

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902911

دیگر خبرها

  • افت و خیز قیمت طلا و سکه امروز در بازار رشت تا ساعت ۱۱
  • نوسان قیمتی گوشت قرمز از ۴۵۰ تا ۸۸۰ هزار تومان
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی دور از انتظار نیست
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت
  • قیمت شاهین در بازار امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • حسن یزدانی خود را برای طلای پاریس آماده می‌کند