Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@08:52:08 GMT

رنجِ بیمار خاص بودن

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۱۴۷۴۹

رنجِ بیمار خاص بودن

سمنان- ایرنا- بیماران خاص بیمارانی هستند با نیازها و مراقبت های خاص که در کنار رنج بیماری نیازمند حمایت های همه جانبه دولت، قانون، جامعه و افراد نیکوکار هستند.

به گزارش ایرنا، بیماری هایی هستند که خاص بودنشان بر حیات آدمی سایه می اندازد و خانواده هایی که عضوی به آن مبتلا دارند، هزینه های بالای درمان بیماری، آن ها را به زیر خط فقر رسانده است و دیگر تاب تحمل هزینه گزاف را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چه دردانه هایی که در آغوش امن والدین شان به دلیل کم بضاعتی یا بی بضاعتی والدین، بیماری آن ها را می بلعد و باز چه بسیار والدین بیماری که از رنج بیماری و از رنج شرمندگی در تامین مالی خانواده هر روز نحیف تر و بیمارتر می شوند و کودکان با قلب های آکنده از مهر و لطافت دم به دم نظاره گر آب شدن شمع وجود والدین هستند.
خیران و دولتمردان در شرایط فعلی که قیمت داروها افزایش زیادی پیدا کرده است با حمایت از بیماران خاص کمی از رنج آن ها را کاهش دهند.
به گفته کارشناسان در زمان حاضر دریافت خدمات درمانی و تهیه دارو از اصلی ترین مشکلات بیماران خاص به شمار می رود که مشکلات آنان را در بسیاری مواقع صد چندان ساخته است.
بسیاری از داروهای مصرفی بیماران خاص در سبد داروهای وارداتی قرار می گیرد، از این رو قیمت آن ها رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد. هر بار که بازار ارز دچار نوسان و افزایش قیمت می شود، بر نگرانی مصرف کنندگان داروهای خارجی نیز افزوده می شود.
به گفته مسوولان و صاحب نظران بر اساس قانون، بیماری های تالاسمی، هموفیلی، دیالیز، پیوند کلیه و ام اس در زمره بیماران خاص قرار می‌ گیرند.
به باور متخصصان پوشش بیمه ای بیماران خاص جوابگوی هزینه های درمانی آنان نیست چرا که این بیماران در طول بیماری به بیماری های جانبی دیگری مبتلا می شوند و همین موضوع هزینه درمان را افزایش می دهد و ضروریست بیمه ها برای بیماران خاص پوششی برای درمان تکمیلی آن ها در نظر بگیرند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان با توجه به چالش ها و دغدغه بسیار بیماران خاص، میزگردی با عنوان «چالش های بیماران خاص» با حضور علی امامی رئیس اداره نظارت و ارزشیابی بیمه سلامت استان، هما اسماعیلی مسوول بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی استان، مهرشید تشرفی مدیرعامل انجمن ام اس و فاطمه همتی مسوول انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان سمنان برگزار کرد.

** ضرورت حمایت از بیماران خاص
مسئول بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان، در تعریف بیماری های خاص گفت: بیماری های مزمن که مداوم نیاز به مراجعه به مرکزهای درمانی و نیازمند مراقبت های خاص هستند در دسته بیماری های خاص قرار می گیرند.
هما اسماعیلی افزود: پنج عنوان بیماری شامل بیماران پیوندی، تالاسمی، هموفیلی، ام اس و دیالیزی در دسته بیماران خاص قرار دارند و سرطان، بیماری های ریوی و بیماری های ناتوان کننده در دسته بیماری های دشوار و پرهزینه قرار می گیرند.
مدیرعامل انجمن ام اس استان سمنان نیز فقدان آگاهی و شناخت بیماری های خاص را چالش جامعه دانست و گفت: برای این که افراد مبتلا به بیماری خاص روحیه خود را حفظ کنند باید فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.
مهرشید تشرفی افزود: بیماران خاص در کنار بیماری خود به بیماری های جانبی دیگر نیز مبتلا می شوند و همین موضوع هزینه های درمان آنان را سرسام آور می کند.
وی دسترسی نداشتن به امکانات، هزینه های زیاد درمان، بالابودن قیمت داروهای مکمل بیماری که پوشش بیمه ای ندارند، نبود مرکز تخصصی متمرکز و کمبود پزشک متخصص در مرکز استان را از چالش های این بیماران در استان سمنان عنوان کرد.
مدیرعامل انجمن ام اس استان سمنان اظهار داشت: هم اکنون در برخی بیماری های خاص نظیر ام اس داروهای تخصصی در داخل کشور تولید می شود و به صورت رایگان در اختیار بیماران گذاشته می شود و در مورد داروهای خارجی نیز درصد پوشش بیمه مناسب است.
تشرفی تصریح کرد: در سال گذشته ام اس جزو بیماری های خاص قرار گرفت اما بودجه ای خاص برای این بیماری تعریف نشد و سرجمع بودجه بین بیماری های خاص تقسیم شد.
وی ادامه داد: با توجه به روند روبه رشد بیماری ام اس در کشور ضروریست بودجه بیماران در این بخش افزایش یابد.
وی، قرار گرفتن ام آر آی در پوشش بیمه ای در استان هایی که مراکز خصوصی ارائه خدمت می کنند را راهکاری برای کمک به این بیماران پرهزینه مطرح کرد.
مسوول انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان سمنان نیز در ادامه میزگرد، هزینه های بالای درمان های مکمل، کمبود و افزایش قیمت داروهای تخصصی، نبود آزمایشگاه تخصصی در شهرستان ها و هزینه بالای رفت و آمد برای مراجعه به آزمایشگاه تخصصی در تهران را از جمله مشکلات بیماران کلیوی و دیالیزی عنوان کرد.
فاطمه همتی ادامه داد: بیماران دیالیزی هفته ای سه بار به مدت چهار ساعت برای انجام دیالیز باید به مرکزهای درمانی مراجعه کنند و این موضوع در اشتغال افراد اثرگذار بوده و کمتر کارفرمایی چنین شرایطی را قبول می کند.
وی اظهار داشت: بیماران دیالیزی به دلیل بیکاری و نداشتن شغل و هزینه های بالای درمان، مشکلات مالی شدید دارند.
همتی اضافه کرد: براساس قیمت تعیین شده از سال 94 قیمت خرید یک کلیه 180 میلیون ریال است و افرادی که دیالیز می شوند به واسطه هزینه بالای درمان و نداشتن شغل وضعیت مالی خوبی ندارند و از عهده مخارج خرید عضو بر نمی آیند.
وی تصریح کرد: در وضعیت اقتصادی فعلی تنها 10 میلیون ریال به عنوان کمک هزینه خرید کلیه به بیماران پرداخت می شود.
وی، تعریف ساز و کار و افزایش تعرفه کمک به بیماران در زمینه خرید کلیه را راهکاری کمک کننده به این بیماران دانست.
رئیس اداره نظارت و ارزشیابی بیمه سلامت استان سمنان گفت: بیمه سلامت و تمامی موسسات بیمه ای با رویکرد مشترک بهره مندی آحاد جامعه از خدمات ضروری سلامت با کیفیت قابل قبول ارائه خدمت می کنند.
امامی افزود: بر اساس علم اقتصاد در زمینه سلامت، چالش منابع محدود و نیازهای نامحدود مطرح است و تلاش موسسه های بیمه کاهش هزینه های کمرشکن درمان بر دوش بیمار است.
وی ادامه داد: بیماری های خاص به دلیل ذات و ماهیت بیماری معیشت سختی دارند از این رو موسسه های بیمه گر فراتر از بیماری های عادی این بیماران را مد نظر دارند.
وی اظهار داشت: هر سازمان بیمه گر تعدادی از بیماری ها را جزو بیماری های خاص تعریف می کند و در آن زمینه ارائه خدمت می کند.

** نقش دولت در کمک به بیماران خاص
مسئول بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی سمنان در زمینه آزمایشگاه و انجام آزمایش های مورد نیاز بیماران خاص هر سه ماه به صورت رایگان، خدمات مشاوره ای و بستری مانند پرداخت نکردن هزینه فرانشیز به وسیله بیمار و کمک موردی به افراد نیازمند در زمینه درمان را از بسته های حمایتی دانشگاه علوم پزشکی از بیماران خاص برشمرد.
اسماعیلی گفت: به طور کلی خدمات مورد نیاز بیماران خاص و هزینه داروها افزایش یافته و بیماران خاص احتیاج به کمک های خاص دارند و در زمان حاضر کمک ها و حمایت ها از این بیماران کافی نیست.
رئیس اداره نظارت و ارزشیابی بیمه سلامت سمنان گفت: در زمان حاضر 383 نفر بیمار خاص زیر چتر بیمه سلامت در این استان هستند.
امامی افزود: برای هر یک از پنج گروه بیماری خاص متناسب با نوع بیماری از سوی بیمه سلامت خدمات ویژه در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: دریافت فرانشیز 10 درصد از بیماران خاص و پرداخت 90 درصد آن به وسیله بیمه سلامت از جمله این خدمات است.
وی اظهار داشت: سرانه بار مراجعه بیماران عادی زیر چتر بیمه سلامت، پنج بار در سال و سرانه مراجعه بیماران خاص 13 بار مراجعه در سال است و آمارها نشان دهنده مراجعه بیش از 2 برابر بیماران خاص به مرکزهای درمانی است.
امامی یادآور شد: هزینه هر بار مراجعه افراد عادی 410 هزار ریال و هزینه هر بار مراجعه بیماران خاص سه میلیون و 500 هزار ریال است و داده ها بیانگر هزینه هشت برابری بیماران خاص نسبت به بیماران عادی است.
وی اضافه کرد: در مقابل ارائه خدمات به بیماران خاص، بیمار ماهانه 400 هزار ریال حق بیمه پرداخت می کند.
به گفته وی، بیمه سلامت سال گذشته 60 میلیارد ریال در استان سمنان بابت خدمات مربوط به بیماران خاص هزینه کرده است.
مدیرعامل انجمن ام اس استان سمنان نیز گفت: خدمات ارایه شده از سوی دولت کمک کننده بوده اما با توجه به هزینه های سرسام آور درمان، این میزان کمک کافی نیست.
وی، سلیقه ای عمل کردن بیمه های تکمیلی در مواجهه با بیماران خاص، امتناع کردن از بیمه تکمیلی افراد مبتلا به بیماری خاص و یا بالا بودن حق بیمه بیماران خاص را از چالش های این بیماران عنوان کرد.
وی، تعریف یک بیمه تکمیلی متناسب با نوع بیماری و مدون بودن خدمات بیمه ای، پرهیز از سلیقه ای عمل کردن بیمه در بیمه کردن بیماران خاص و تعریف پوشش بیمه ای برای بیماری هایی که افراد در کنار بیماری خاص به آن ها مبتلا می شود را از راهکارهای کمک کننده به بیماران خاص مطرح کرد.
مسئول انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی سمنان گفت: بیماران دیالیزی در طول بیماری به بیماری های جانبی زیادی مبتلا می شوند و همین موضوع آنان را دچار مشکلات بسیاری می کند.
همتی افزود: افراد دیالیزی باید با هزینه شخصی وسایل مورد نیاز دیالیز را تهیه کنند و در این زمینه پوشش بیمه ای وجود ندارد.
وی ادامه داد: بیماران دیالیزی دچار بحران روحی می شوند و در نظر گرفتن یارانه در ویزیت روانپزشک کمک کننده التیام روحی آن ها خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: برخی از افراد نیازمند برای رفع نیاز مالی حاضر به فروش کلیه خود می شوند اما هزینه های بالای آزمایش ها و محدودیت در قرار گرفتن زیر چتر بیمه سلامت موانعی را در اهدای عضو ایجاد می کند.
وی در نظر گرفتن تمهیدات ویژه برای قرار گیری زیر چتر بیمه افراد نیازمند داوطلب اهدای عضو را راهکاری مهم در کمک به فرد اهدا کننده دانست.
رییس اداره ارزشیابی و نظارت بیمه سلامت سمنان گفت: بیمه سلامت با محدودیت منابع و کسری بودجه مواجه شده است ولی با تمام مشکلات رویکرد رفع دغدغه بیماران را در اولویت کاری خود قرار داده است.
امامی با اشاره به ضرورت اجرای طرح استحقاق سنجی، افزود: این طرح برای قرار گیری بیماران زیر پوشش بیمه سلامت در دستور کار قرار دارد و با اجرای این طرح مشکلات افراد نیازمند به پوشش بیمه ای حل خواهد شد.

** خیران کوتاه کننده فاصله خدمات تا بیماران خاص
رئیس اداره نظارت و ارزشیابی بیمه سلامت استان سمنان در ادامه این میزگرد گفت: اکنون جامعه دچار مشکلات اقتصادی و تحریم است و چنین شرایطی بر قدرت مالی خیران اثر گذار است.
امامی افزود: توان خیران محدود است اما در زمان حاضر بر تعداد نیازمندان هرروز افزوده می شود .
وی ادامه داد: هدفمند بودن، تخصصی شدن و تجمیع موسسه های خیریه راهکار استفاده از ظرفیت خیران است.
وی، راهکار حل تمامی مشکلات حوزه سلامت را تحقق کامل نظام ارجاع و پزشک خانواده دانست و گفت: در زمان حاضر کمک خیران به موسسه ها کم شده و یکی از علل آن کم شدن اعتماد اجتماعی است.
مدیرعامل انجمن ام اس استان سمنان گفت: افزایش تعداد و تنوع موسسه های خیریه موجب ایجاد دوگانگی و کاهش یافتن میزان کمک خیران به موسسه های خیریه شده است.
مسئول بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز گفت: اکنون بیماران در زمینه تامین دارو دچار چالش هستند و باید تلاش شود تا از ظرفیت خیران در بخش تامین دارو برای نیازمندان استفاده شود.
مسئول انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان سمنان نیز گفت: پیشگیری بهتر از درمان است و می توان با آزمایش های غربالگری ساده از دوران مدرسه و کودکی از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.
مدیرعامل انجمن ام اس استان سمنان گفت: علت اصلی بیشتر بیماری ها استرس و اضطراب است ورزش کردن و حضور در مکان های تفریحی و با نشاط کمک کننده در پیشگیری و درمان بیماری هاست.
7342/6103/7408

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهداشت و درمان بيماران خاص ميزگرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۱۴۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارگرفتن بیماران توانبخشی تحت پوشش صندوق بیماری‌های صعب العلاج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ رئیس گروه خدمات پاراکلینیکی، توانبخشی و پیراپزشکان بیمه سلامت گفت: سازمان بیمه سلامت ایران وظیفه پوشش بیمه افراد کم توان را متناسب با اختلال عملکردی آنها بر عهده دارد.
سید سعید انوری افزود: افراد کم توان بر اثر بیماری هایی، چون سکته مغزی، اتیسم و اس ام‌ای از پوشش بیمه خدمات توانبخشی برخوردار می‌شوند بدین صورت که از طریق سازمان بهزیستی به بیمه سلامت معرفی شوند.
او ادامه داد: بر این اساس، این افراد در گفتار درمانی، فیزیو تراپی، کاردرمانی از ۵۹ کد خدمتی ستاره دار که سایر افراد برخوردار نیستند استفاده می‌کنند و از بسته خدمات وزارت بهداشت در این صندوق بهره‌مند شود در این صورت ۷۰ درصد هزینه مراکز با هر نوع مالکیتی رابیمه پرداخت می‌کند و اگر از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج بهره‌مند شوند در مراکز دولتی کاملا رایگان و در مراکز غیر دولتی تا ۸۰ درصد تعرفه خدمات توانبخشی را بیمه سلامت پرداخت می‌کند.

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای‌عالی بیمه
  • آدرس غلط سازمان غذا و دارو با طرح شائبه لوکس بودن داروی هموفیلی‌ها
  • افشای اسرار بیماران چه مجازاتی دارد؟
  • آدرس غلط سازمان غذا و دارو با طرح شائبه لوکس بودن داروی هموفیلی ها
  • پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه
  • قرارگیری ۱۴ هزار نفر از مردم محلات کم برخوردار بام ایران زیرپوشش بیمه سلامت
  • ارائه داروهای بیماران خاص و صعب العلاج در داروخانه هلال احمر
  • قرارگرفتن بیماران توانبخشی تحت پوشش صندوق بیماری‌های صعب العلاج