Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: دو بنای تاریخی مهم در استان سمنان با حضور رئیس و اعضای گروه بین المللی ایسکارسا (ISCARSAH) مورد بررسی قرار گرفت.

  به گزارش ایسنا، محمد جهانشاهی افزود: ایسکارسا کمیته بین‌المللی آنالیز و مرمت سازه‌های میراث معماری است که اعضای این کمیته در سفر به استان سمنان مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی را مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، هدف از سفر این گروه به ایران و استان سمنان را اشتراک گذاشتن تجربیات اعضای گروه در زمینه مرمت آثار تاریخی به متخصصان ایرانی عنوان کرد و گفت: در این کمیته، متخصصان رشته‌های مختلف از کشورهای متفاوت جهان، علم و تجربه خود را در رشته‌های مرمت و سازه‌های میراث معماری به اشتراک می‌گذارند.

جهانشاهی با بیان اینکه این کمیته زیر نظر موسسه ایکوموس فعالیت می‌کند، افزود: رئیس و اعضای این گروه، مشکلات سازه‌ای و مرمتی مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی را بررسی کردند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان تصریح کرد: بخشی از اعضای گروه طی دو روز گذشته در مجموعه تاریخی بسطام حضور یافته و این بنا را بررسی کردند و رئیس و معاون و چند تن از اعضای گروه نیز روز گذشته با حضور در آرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی، مشکلات سازه ای این بنا را که به دلیل یجاد شده است را مورد بررسی قرار دادند.

متخصصانی از کشورهای ترکیه، رومانی، ایتالیا، یونان، بریتانیا، لهستان و... از جمله اعضای گروه بین المللی ایسکارسا هستند که به استان سمنان سفر کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، شهر بسطام در 6 کیلومتری شمال شاهرود واقع شده در گذشته‌های دور یکی از مهمترین شهرهای خراسان بزرگ و ایالت قومس بوده است.

صنیع الدوله در کتاب مطلع الشمس در باره این شهر تاریخی نوشته، شهر بسطام از بلاد قبل از اسلام است و بانی آن وستام معروف مباشر طاق وستام کرمانشاه بوده است. برخی دیگر از مورخین، بسطام را از بناهای (بسطام) سردار معروف خسروپرویز پادشاه ساسانی و فرمانروای خراسان و قومس و گرگان در قرن 6 میلادی می‌دانند.

اهمیت سیاسی و رونق اقتصادی بسطام در کنار حرم امامزاده محمد(ع) (فرزند امام جعفر صادق) و عارف بزرگ ایرانی بایزید بسطامی باعث گسترش مجموعه تاریخی بسطام طی قرون متمادی شده. این مجموعه دارای بناهای تاریخی متعددی است و پتانسیل ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو را نیز دارد.

برج کاشانه یکی از آثار تاریخی شاخص شهر بسطام و شهرستان شاهرود است و این اثر تاریخی که در جنوب بسطام و در نزدیکی مسجد جامع این شهر واقع شده از یک برج چند ضلعی تشکیل شده است.

 در گذشته موذن مسجدجامع شهر تاریخی بسطام از فراز این برج اذان می‌گفته است. این اثر متعلق به دوره ایلخانی است؛ ارتفاع این برج از درون 24 متر و از بیرون نزدیک به 20 متر است.

 شکل خارجی آن چند ضلعی منتظم 30 ضلعی است. در بالای برج دو حاشیه از آجرهای بزرگ وجود دارد که روی آن مطالبی نوشته شده است. همچنین در ضلع جنوب غربی این برج روی یک آجر کلمه بسم الله الرحمن الرحیم با خط ثلث بسیار زیبایی حک شده است.  سقف برج در گذشته فرو ریخته است و این اثر تاریخی در دوره های بعد مرمت و بازسازی شده است.

 برخی معتقدند که این برج آتشکده زرتشتیان قبل از اسلام بوده است و برخی از شرق شناسان از جمله "آندره گدار" بر این گمان هستند که این بنا از آثار غازان خان مغول است و نام اصلی آن غازانه بوده که به مرور زمان و بدون توجه به اصل آن کاشانه نامیده شده است.

 برج کاشانه یکی از آثار تاریخی مجموعه تاریخی بسطام است و  این مجموعه دربرگیرنده چندین اثر تاریخی و از جمله مجموعه بایزید بسطامی، امامزاده محمد،،مسجد و خانقاه بایزید، منار بسطام ،موزه عرفان و... است که همگی در همجواری و نزدیکی هم واقع شده‌اند.

پرونده ثبت جهانی این مجموعه تاریخی بیش از دو سال است که مطرح است و قرار است خانه‌هایی که مابین مجموعه بایزد با مسجد جامع و برج کاشانه قرار گرفته و در دهه های اخیر ساخته شده‌اند تملک شود و همه این مجموعه‌ها به هم وصل شود که اگر این اتفاق بیفتد، مجموعه بی نظیری به وجود خواهد آمد که گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند کما اینکه امروزه نیز این مجموعه یکی از پر بازدیدترین مجموعه‌های تاریخی استان و کشور است.

 آرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی نیز در 12 کیلومتری جنوب غربی سمنان در صوفی آباد واقع و مدفن شیخ رکن آبادی احمد بن احمد بیابانکی است. بنای آرامگاه به دستور عماد الدین (جمال الدین) عبدالوهاب وزیر سلطان محمد خدا بنده از خشت خام بنا گردیده و سپس شیخ خانقاهی بر آن افزوده است. بنای آرامگاه و خانقاه این عارف مشهور، بازمانده ی معماری اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری است.

 ساختمان مفصل آرامگاه شامل دو قسمت است. قسمت اول و اصلی بنا، مربع شکل و گنبد عظیمی بر روی آن قرار گرفته است. در چهار طرف این محوطه اتاقها و راهروهای متعددی ساخته شده است.

قسمت دوم شامل ایوان رفیع و بلند آرامگاه است که رو به مشرق، واقع شده و از آجر ساخته شده است. ایوان دارای طاق بزرگی بوده که فرو ریخته است. مزار شیخ در بیرون ایوان و بروی صفحه‌ای بزرگ واقع شده است که مشتمل بر دو سنگ قبر یکی به صورت قائم و دیگری افقی است و شرح حال شیخ بر روی آنها آمده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام اثر تاریخی منطقه سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۱۶۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد

بازدیدکنندگان برای بازدید از موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران می‌توانند از امروز به شکل اینترنتی بلیت موزه‌ها را تهیه کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اعلام کرد:  با توجه به استقبال و حضور پرشمار گردشگران از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، به ویژه در ایام آخر هفته و تعطیلات رسمی با هدف تسهیل تهیه بلیت، گردشگران می‌توانند از طریق سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های آپ، تاپ، تفریحاتی و علاءالدین تراول اقدام به خرید اینترنتی بلیت موزه‌ها کنند. 

بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلمان و استادان دانشگاه

بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران از روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت ماه  در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفت تا دیگر صف‌های طولانی شکل نگیرد.

یکی از ویژگی‌های خرید بلیت به شکل اینترنتی اطلاع از تعطیلی موزه‌ها هنگام خرید است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی / لوله ۳۰۰ میلی‌متری آب شکست
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان
  • فرونشست زمین و شکستگی لوله آب در خیابان علامه مجلسی
  • (تصاویر) فرونشست زمین در مشهد
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • فرونشست وحشتناک زمین ؛ پراید در زمین فرو رفت