Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دو روز پس از آن که رژيم عربستان سعودي از تصميم يکي از پسران «جمال خاشقجي» مبني بر پيگيري قضايي مسأله قتل پدرش در کنسولگري اين کشور اطلاع يافت؛ شاه و وليعهد عربستان سعودي با شماري از اعضاي خانواده خاشقجي ديدار کردند.
به گزارش پايگاه خبري الخليج آنلاين، «سلمان بن عبد العزيز» شاه عربستان سعودي و «محمد بن سلمان» وليعهد اين کشور پس از انتقادات اخير بين المللي عليه رژيم آل سعود، در تلاش براي بازگرداندن آبروي از ميان رفته اين رژيم، روز سه شنبه با برخي از اعضاي خانواده روزنامه نگار منتقد سعودي، ديدار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ديدار شاه و وليعهد عربستان با اعضاي خانواده خاشقجي سه روز پس از اذعان صريح عربستان به ترور خاشقجي در داخل کنسولگري اين کشور در استانبول و در حالي انجام شد که عربستان به مدت 18 روز اين مسأله را انکار مي کرد.
با اين حال گروه هاي حقوق بشري معتقدند که ديدار اعضاي خانواده خاشقجي با ملک سلمان و بن سلمان، به اجبار انجام شده است.
همچنين ديدار عاليترين مقام عربستان سعودي با خانواده اين قرباني، پس از انتشار گزارش هايي صورت گرفت که نشان مي داد اين جنايت با آگاهي و اطلاع مسوولان سعودي انجام شده است؛ اين مساله را دوربين هاي مداربسته استانبول ثابت کرده و برخي رسانه هاي خبري مانند رويترز آن را افشا کرده اند.
حرکت به سمت محاکمه رياض
«عبدالله خاشقجي» پسر روزنامه نگار منتقد سعودي روز 20 اکتبر براي آغاز شکايت درباره قضيه قتل پدرش و پيگيري قضايي اين جنايت، راهي واشنگتن شد.
به گفته يک منبع مطبوعاتي در واشنگتن، شماري از خبرنگاران و روزنامه نگاران عرب با هدف کمک به عبد الله در زمينه محاکمه سران سعودي، تلاش داشتند تا با وي ديدار کنند.
برخي منابع فاش کرده بودند که خانواده خاشقجي از بزرگ ترين شرکت وکلاي مدافع آمريکايي خواسته است تا شکايتي را عليه وليعهد عربستان سعودي و گروه وي به دادگاه هاي آمريکا ارائه دهد.
به گفته اين منابع، سه تن از پسران خاشقجي توانسته اند از امارات به آمريکا سفر کرده و با حضور در کنگره اين کشور، با برخي از اعضاي عاليرتبه مجلس سنا و نمايندگان آمريکا ديدار و گفت وگو کردند.
عبدالله پيش از انتشار روايت عربستان درباره ماجراي قتل خاشقجي، در صفحه اجتماعي توييتر خود، تشکيل فوري يک کميته مستقل و بي طرفِ بين المللي را براي بررسي حقايق و جزئيات مربوط به ناپديد شدن پدرش را خواستار شده بود.
هم زمان با سفر عبدالله خاشقجي به واشنگتن، رياض پس از 18 روز انکارِ ارتباطِ خود با ماجراي ناپديد شدن خاشقجي، رسما به قتل وي در داخل کنسولگري عربستان در استانبول اعتراف کرد.
به دنبال اين اعتراف، عربستان سعودي با انتقادات و فشارهاي آمريکا و اروپا براي افشاي حقيقت درباره خاشقجي، روبرو شد.
به دنبال گسترش موج بازداشت فعالان، دانشمندان و شاهزادگان سعودي که از مخالفان بن سلمان به شمار مي رفتند، خاشقجي که به موضعگيري عليه سياست هاي وليعهد عربستان سعودي مشهور بود، اين کشور را به مقصد آمريکا ترک کرد.
وي روز دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگري رياض در استانبول، ديگر از آنجا خارج نشده و ناپديد شد. در اين حال آنکارا مدعي است که پيام هاي صوتي در اختيار دارد که نشان مي دهد وي لحظاتي پس از ورود به کنسولگري، به قتل رسيده است.
ملاقاتي تلخ
در حالي که انگشت اتهام به عنوان مظنون اصلي ترور خاشقجي، به سمت وليعهد عربستان سعودي نشانه رفته است، عصر روز سه شنبه (23 اکتبر) ملک سلمان و بن سلمان در داخل کاخ سلطنتي با اعضاي خانواده خاشقجي ديدار کردند.
به گفته برخي گروه هاي حقوق بشري، «صلاح خاشقجي» به ملاقات با شاه و وليعهد عربستان سعودي، مجبور شده بود.
خبرگزاري رسمي عربستان سعودي در صفحه توييتر خود، تصاويري از ملاقات «سهل بن احمد خاشقجي» و «صلاح بن جمال خاشقجي» را منتشر کرده است.
ملک سلمان در اين ديدار مدعي شد که رياض عاملان قتل جمال خاشقجي را در هر جا که باشند، مجازات خواهد کرد.
هيأت وزيران عربستان سعودي به رياست ملک سلمان نيز در بيانيه اي اعلام کرد، اقدامات رياض درباره موضوع قتل روزنامه نگار سعودي براي مجازات عاملان مستقيم اين مساله و مقصران، متوقف نمي شود و شامل اقدامات اصلاحي خواهد بود.
شاه و وليعهد عربستان ساعاتي پس از سخنراني «رجب طيب اردوغان» رييس جمهوري ترکيه، با اعضاي خانواده خاشقجي ديدار کردند.
اردوغان طي اين سخنان تصريح کرد که محاکمه 18 تن از عاملان قتل خاشقجي را در استانبول، به رياض پيشنهاد داده است.
دادستاني کل عربستان سعودي تاکيد کرده است که بازجويي از متهمان بازداشت شده اين پرونده که همگي سعودي هستند، تا زمان افشاي حقيقت و مجازات عادلانه همه کساني که در اين جنايت دست داشته اند، ادامه دارد.
آيا خانواده خاشقجي تحت فشار قرار گرفته است؟
هنوز درباره اين که ملک سلمان هنگام ديدار با خانواده خاشقجي از آنها خواسته است تا در کنار رياض قرار گرفته و روايت رسمي آل سعود درباره قضيه خاشقجي را تاييد کنند، گزارشي منتشر نشده است.
اما پرسشي که مطرح است اين است که آيا رياض براي جلوگيري از اقدامات قضايي عبد الله خاشقجي عليه عربستان سعودي در واشنگتن، خانواده خاشقجي را تحت فشار قرار داده است؟
شوراي ژنو که يک سازمان بين المللي حقوق بشري است در گفت وگو با الخليج آنلاين، اخبار منتشر شده درباره ممنوعيت سفر اعضاي خانواده خاشقجي و پسرش صلاح به خارج از عربستان و اجبار وي براي ديدار با شاه و وليعهد عربستان و دريافت پيام تسليت از سوي آنها را محکوم کرد.
در اين رابطه شايعاتي نيز منتشر شده است که از جمله آن مطالب منتشر شده در توييتر «عمر بن عبد العزيز» فعال مخالف سعودي مقيم کاناداست.
اين فعال سعودي چند روز پس از ناپديد شدن خاشقجي در صفحه اجتماعي خود نوشت، پس از خروج خاشقجي از خاک عربستان، سران رياض اعضاي خانواده وي را ممنوع الخروج کردند.
عمر بن عبد العزيز با اشاره به اين که خاشقجي شخصا اين اطلاعات را در اختيار وي قرار داده است، اِعمال فشار بر سران سعودي براي خروج اعضاي خانواده خاشقجي از عربستان و تأمين امنيت آنها را خواستار شد.
شبکه تلويزيوني سي ان ان آمريکا نيز فاش کرد، سران سعودي از سه ماه پيش با ابطال گذرنامه پسر خاشقجي، از خروج وي از خاک عربستان جلوگيري مي کنند.
سي ان ان روز 13 اکتبر به نقل از منابع نزديک به خانواده خاشقجي گزارش داد، صلاح پسر بزرگ جمال خاشقجي، نمي تواند به خارج از عربستان سفر کند.
اين شبکه تلويزيوني به دلايل ممنوعيت سفر وي به خارج از عربستان اشارهاي نکرد.
به گفته اين منابع، صلاح اکنون در جده زندگي مي کند و در حالي که ديگر اعضاي خانواده خاشقجي از جمله مادر و دخترش در دبي اقامت دارند.118/110
مترجم: سيده زهرا محب احمدي
کليدواژه عربستان جمال خاشقجي ملک سلمان بن سلمان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۱۷۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور به دعوت ولیعهد سعودی برای حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد عازم ریاض شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه پاکستان در اطلاعیه‌ای اظهار داشت «محمد شهباز شریف» نخست‌وزیر این کشور برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد پیرامون همکاری جهانی، رشد و انرژی که در ریاض برگزار می‌شود، عازم عربستان شده است.

بر اساس این اطلاعیه، سفر شهباز شریف در پی دعوت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «کلاس شواب» بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد صورت می‌گیرد.

نشست ویژه مجمع جهانی اقتصادی قرار است از 28 تا 29 آوریل در ریاض برگزار شود.

اطلاعیه می‌افزاید شهباز شریف را یک هیئت بلندپایه شامل «محمد اسحاق دار» وزیر امور خارجه و «محمد اورنگ زیب» وزیر دارایی پاکستان همراهی خواهند کرد.

پاکستان و عربستان: از خاک افغانستان برای تروریسم استفاده نشود/ طالبان به حقوق اسلامی افغان‌ها احترام بگزاردچشم انداز مناسبات عربستان سعودی و پاکستاناعطای بالاترین نشان پاکستان به وزیر دفاع عربستان سعودی

هیئت پاکستانی در این سفر در مورد موضوعات مربوط به اقدامات تجاری و سرمایه‌گذاری، چارچوب‌های سرمایه‌گذاری جدید، بازسازی زنجیره تأمین، رشد پایدار و چشم‌انداز انرژی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

اطلاعیه افزود در حاشیه نشست اصلی، نخست‌وزیر پاکستان و هیئت همراهش با سران کشورهای جهان از جمله سران عربستان سعودی و سران سازمان‌های بین‌المللی دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • خلاصه بازی النصر و الخلیج + فیلم
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ساعت پخش زنده بازی النصر و الخلیج + پخش آنلاین
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان