Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@01:11:22 GMT

علت اصلی گرفتگی عضلات

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۱۷۹۹۸

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علت بروز گرفتگی عضلات و راه‌های پیشگیری از آن توضیحاتی داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا روددهقان دکترای آموزش پرستاری و هیئت علمی گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: گرفتگی عضلات به حالت انقباض دردناک و ممتد ماهیچه‌ها گفته می‌شود؛ این انقباض عضلانی معمولاً دردناک و ناخوشایند است که ممکن است از چند ثانیه تا چند روز ادامه داشته باشد؛ عارضه‌ای جـدی نیست و به جز در موارد خاص، پس از مدت کـوتاهی برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روددهقان بیان کرد: گرفتگی عضلات به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که شایع‌ترین آن به دلیل انجام تمرینات بدنی شدید و خستگی عضلات است، همچنین کم آبی بدن، قرار گرفتن عضلات در یک وضعیت ثابت به مدت طولانی، انجام ندادن حرکات کششی و گرم نکردن بدن پیش از اقدام به فعالیت‌های بدنی، به‌هم‌خوردن تعادل مایعات، هورمون‌ها و الکترولیت‌های بدن، خالی شدن عضلات از عناصر منیزیم، کلسیم و پتاسیم که برای انقباض مناسب عضلات ضروری هستند، به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از بروز گرفتگی باید قبل از اینکه احساس تشنگی کنید آب بنوشید، همیشه بیش از نیاز خود آب بنوشید، همراه با افزایش مصرف مایعات، از موادی که نمک بیشتری دارند مثل آجیل شور یا دوغ استفاده کنید یا کمی به آب نمک اضافه کنید یا همراه میوه نمک بخورید، در صورتی که در محیط گرم فعالیت می­‌کنید یا در صورتی که بیش از حد معمول عرق می‌کنید، میزان مصرف مایعات را افزایش دهید.

این دکترای آموزش پرستاری افزود: زیاد از عضلات خود کار نکشید، پیش از فعالیت بدنی ابتدا حتماً بدن خود را گرم کنید و حرکات کششی انجام دهید، در زمانی که قصد استراحت دارید به طور ناگهانی توقف نکنید؛ به تدریج از سرعت خود کم کنید و در زمان استراحت هم عضلات خود را ماساژ بدهید.

روددهقان یادآوری کرد: در صورت بروز گرفتگی عضلانی حرکات کششی برای عضلات درگیر انجام دهید؛ عضله مصدوم را به آرامی بکشید؛ زیرا کشیدن تدریجی عضلات به رفع کوفتگی آن کمک می­‌کند، توجه داشته باشید محکم کشیدن عضلات ممکن است گرفتگی را تشدید کند، از کیف یا کیسه حاوی یخ یا آب گرم استفاده کنید، روزانه به مقدار مناسب آب بنوشید، موضع درد را به آهستگی ماساژ بدهید.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۱۷۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ نفر از اعضای شرکت هرمی در نوشهر دستگیر شدند

سرهنگ علی درویشی گفت : به دنبال کسب خبری مبنی بر فعالیت یک شرکت هرمی در این شهرستان ، موضوع در دستورکار پلیس آگاهی قرار گرفت و با انجام اقدامات اطلاعاتی ماموران، اعضای این شرکت هرمی که با اجاره منزلی در منطقه اقدام به فعالیت و عضوگیری و آموزش افراد می کردند شناسایی شدند.

وی اظهار کرد : پس از هماهنگی قضائی،کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی با تشکیل تیم های عملیاتی، ۲۲ نفر از اعضای این باند را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی نوشهر گفت : در بازدید از مکان های فعالیت این افراد ، سیستم رایانه ای ، جزوات و کتاب های آموزشی به دست آمد و متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

درویشی با اشاره به این که وعده‌ سرمایه‌گذاری با دریافت سود بالا مهم ترین شگرد شرکت‌ های هرمی است از شهروندان خواست ضمن خودداری از شرکت در اینگونه فعالیت ها و تامل در انجام معاملات وسوسه‌ انگیز در صورت شناسایی افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، مراتب را از طریق تلفن ۱۱۰به پلیس اطلاع دهند.

شهرستان نوشهر با جمعیتی ۱۴۰ هزار نفر از سه نقطه شهری و ۱۲۰ نقطه روستایی در غرب مازندران قراردارد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • غیر حضوری شدن نوبت صبح مدارس برخی شهر‌های خوزستان
  • آیا می‌توانید در سنین بالا عضلاتتان را بسازید؟
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • امدادرسانی به ۶۲۰۰ نفر در سیل و آبگرفتگی ۱۳ استان
  • ۲۲ نفر از اعضای شرکت هرمی در نوشهر دستگیر شدند
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳ استان در سیل و آب‌گرفتگی
  • فعالیت های فرهنگی در فرودگاه های کشور +فیلم
  • کاربرد های پمپ آب
  • امدادرسانی به بیش از ۳۰۰۰ نفر در سیل و آب‌گرفتگی ۱۲ استان
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی