Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@14:12:16 GMT

گره‌هایی که با آمار برداری باز نشد!

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۱۸۹۰۰

گره‌هایی که با آمار برداری باز نشد!

با وجود آنکه تمام مسئولان و کارشناسان و حتی مردم نیز بر وجود آمار برای برنامه‌ریزی مناسب‌تر در طول زندگی و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ در زمینه‌های مختلف واقف هستند اما همچنان خلاءهای موجود در این بخش، گره‌های بی‌شمار موجود را باز نکرده و مشکلات سر جای خود پابرجاست.

مفید غلامی‌راد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه به واسطه آمار، پایه و اساس سرمایه گذاری صورت می‌گیرد و بدون آن هدف‌گذاری درستی انجام نمی‌شود، اظهار کرد: هر نوع برنامه‌ریزی مستلزم یک هدف‌گذاری صحیح در یک افق زمانی مشخص با اطلاعات و داده های مختلف آماری است که اگر چنین نباشد نوع برنامه‌ریزی با مشکل رو به رو می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مازندران هم مانند سایر نقاط ایران فعالیت‌های مختلفی همچون طرح‌های آماری و سرشماری به منظور جمع‌آوری داده را انجام داد که ممکن است با اشکالاتی نیز همراه باشد، تصریح کرد: مرکز آمار کشور به منظور رفع نواقص، مدرن‌سازی نظام آماری و ثبتی مبنا کردن آن را تعریف و تبیین کرد و این امر به به انحراف احتمالی نظام سنتی در سیستم آماری پایان می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران، برنامه‌ریزی برای دستیابی به توسعه را مستلزم فهم و تحلیل درست از شرایط مختلف پیرامونی استان دانست و افزود: داشتن اطلاعات درست در تمامی حوزه‌ها و تحلیل‌های اطلاعات در دسترس، در برنامه ریزی مشخص در یک مدت زمانی معین بسیار کمک کننده خواهد بود.

غلامی‌راد با تاکید بر اینکه شناخت و درک درست برنامه‌ریزان برای تحلیل صحیح از شاخص‌های مختلف از مزیت‌های آمارگیری است، ادامه داد: از زمانی که برنامه‌ریزی، آغاز و نظام آماری تعریف و تدوین و در سطح استان مستقر شد، شاهد رشد در استان هستیم و قطعا در برنامه‌ها از آمار به نحو احسنت استفاده می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران، ماهیت نظام سنتی آماری را از معایب مهم در این حوزه برشمرد و یادآور شد: نظام سنتی آماری در پوشش جامعه آماری، نمونه‌برداری، عدم دقت کافی در آمارگیری، پاسخگویی مردم و سایر اقشار جامعه در دادن اطلاعات با مشکل رو به رو است.

احمد پوردرویش، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه آمار کلید برنامه‌ریزی و ابزار بسیار نیرومندی برای دستیابی به اهداف دولتی و اجتماعی و همچنین توسعه علم است، اظهار کرد: آمار، کلید برنامه ریزی برای رشد هماهنگ زیرساخت های لازم به منظور رسیدن به جامعه نظام مند با رشد متوازن در تمامی عرصه‌هاست.

وی، مازندران را به لحاظ موقعیت و نزدیکی به دریای خزر و کشورهای آسیای میانه یکی از استان های مهم ایران دانست و افزود: اطلاعات کافی از منابع و تجزیه و تحلیل درست می‌تواند در رشد این استان راهگشا باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه آمار در ذات خود صادق است، گفت: آمار، پلشتی‌ها را مشخص و معایب را بازگو می‌کند و اگر نیت خیری در فردی یا سازمان های دولتی باشد و بتوانند آن معایب را برطرف کنند، برای یک جامعه مدرن، رفاه اجتماعی و سلامت را به دنبال دارد.

آماربرداری در ایران به صورت پایه‌ای و مبتدی انجام می شود

سید نوید ساداتی، کارشناس مسئول آمارگیری غرب استان نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه آمار، پایه و مرجع تصمیم‌گیری در کشور است، اظهار کرد: آماربرداری در ایران به صورت پایه‌ای و مبتدی انجام می شود و هیچ برنامه ریزی بر روی آمار های گرفته شده صورت نمی‌گیرد و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته مرکز آمار، محل رجوع آن کشور محسوب شده و با توجه به اطلاعات و داده های جمع آوری شده برنامه ریزی و سپس مدیریت صحیح انجام می شود.

گره کورمشکلات مردم با آمار برداری باز نشد

وی با بیان اینکه در طول سال های متمادی آماربرداری گره‌ای از مشکلات مردم باز نکرده است، تصریح کرد: در شرایطی که مبنا باید آمار، اطلاعات و داده های آماری باشد و بدون دریافت داده نمی‌توان کاری را انجام داد. در کشور ایران داده ها جمع آوری می‌شود اما صحت ندارد و یکی از دلایلش هم دادن اطلاعات غلط خانوار به فرد آمارگیر است.

این کارشناس با اشاره به ماده 7 قانون مرکز آمار که همه موظف به پاسخگویی در برابر شخص آمارگیر هستند، افزود: تعاریفی که در مرکز آمار وجود دارد بین المللی است اما در کشور ما بومی سازی نشده است که به عنوان نمونه در تعاریف بین المللی اگر شخصی یک ساعت در هفته کار کرده باشد، آن فرد بیکار تلقی نمی‌شود اما در ایران این تعارف تناقض دارد.

سایه سیاست در آمارگیری هم پیداست

ساداتی، در دسترس نبودن اطاعات و داده‌ها را یکی از معایب بزرگ مرکز آمار دانست و گفت: اطلاعات وزارتخانه‌ها، اماکن دولتی و ارگان‌های نظامی را در زمان آماربرداری نمی‌توان انجام داد و این خود نقص در آمارگیری به وجود می‌آید و می‌توان گفت سیاست در همه حوزه ها سایه افکنده است.

کارشناس مسئول آمارگیری غرب استان در ادامه افزود: هرچه دایره آمار و اطلاعات بزرگتر باشد ضریب احتمال خطا کمتر است و این از قوانین آمارگیری محسوب می‌شود.

ساداتی با اشاره به اینکه آمارگیری با شناسایی ظرفیت های فراوانی که در مازندران وجود داد به توسعه آن کمک خواهد کرد، یادآورشد: با دریافت اطلاعات درست از کارفرماها و مراکز و شناسایی ظرفیت های استان و همچنین برنامه ریزی و مدیریت صحیح می توان گام های موثری برای توسعه مازندران برداشته شود.

گزارش از زینب تذکاری خبرنگار ایسنا 


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۱۸۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت

به گزارش قدس آنلاین، حامد نجفی علمدارلو افزود: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بر اساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و تداوم آن نیازمند افزایش تولید است، افزود: تامین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگامِ زنجیره تامین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تامین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای
  • افزایش ۲۸ درصدی میزان جوجه‌ریزی در مازندران
  • اجرای نوبت‌بندی مخازن آبی برای تأمین آب کشتزارهای مازندران
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • مشکلات فرهنگی با ارائه آمار و ارقام رفع نمی‌شود
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • متاسفانه در سنوات گذشته از آسفالت مناسبی برای بزرگراه‌ها استفاده نشده است
  • اثبات مالکیت و مالی بیشترین پرونده قضایی در مازندران است
  • اردیبهشت تئاتر مثل قبل برگزار نمی‌شود