Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - معاون وزير نيرو با بيان اينکه در چهار دهه اخير بسياري از منابع آبي کشور به ويژه زيرزميني مصرف شده است، گفت: در اين مدت 135 تا 140 ميليارد مترمکعب منابع آب هاي زيرزميني استفاده شد که در واقع به همين ميزان با کمبود مواجه هستيم.

عباس سروش روز چهارشنبه در حاشيه هفتمين اجلاس ملي مديريت منابع ايران در يزد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: وضعيت منابع آبي کشور و اين استان نياز به توجه ويژه دارد و تنها راه جبران کمبودها، پرهيز از مصرف بي رويه است که اين امر به معناي کم مصرف کردن نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار داشت: بايد قبول کنيم کشور ايران در شرايط اقليمي نيمه خشک و خشک قرار دارد، و اين اقليم الزام خاص خود را دارد در تمام مصارف اعم از شرب، کشاورزي و صنعتي و به ويژه کشاورزي بايد مديريت کنترل مصرف آب رعايت شود.
سروش ادامه داد: نبايد از آب براي شست و شوي حياط منزل، کوچه و ... استفاده کرد اين موضوعي است که متاسفانه در برخي شهرهاي کشور ديده مي شود.
وي استفاده از پساب در آبياري فضاي شهري را از ديگر راهکار جبران کمبود آب در کشور عنوان کرد و يادآور شد: زماني آبياري کنيم که کمترين ميزان تبخير وجود داشته باشد.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا تصريح کرد: آمار نشان مي دهد در 50 سال اخير 1.7 تا 2 درجه سلسيوس ، متوسط دماي هواي کشور افزايش يافت و اين امر مزيد بر تبخير زياد است.
به گفته سروش همچنين در اين مدت متوسط بارندگي کشور از 250 ميلي متر به 220 ميلي متر کاهش يافت.
وي خاطر نشان کرد: نياکان و پدران ما ثابت کرده اند بايد با سازگار کردن خود با شرايط اقليمي بايد از اين دوران بحران عبور کنيم.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا بيان کرد: مصرف آب در برخي شهرها از حد استاندارد لازم بالاتر است و در مصرف خانگي با استانداردهاي نيز جهاني فاصله داريم.
معاون وزير نيرو در امور آب در مورد تعرضات متعدد ( 22مورد) به خط انتقالي آب کوهرنگ در شرق اصفهان به يزد گفت: جلسات متعددي در سطح وزارت نيرو و کشور برگزار شد، نيروي انتظامي قبول کرد، حفاظت خط انتقال آب به يزد را برعهده بگيرد.
معاون وزير نيرو در امور آب در اجلاس يادشده گفته بود که طرح‌ هاي انتقال آب بين حوضه‌اي که سال‌هاي گذشته اجرا شد، استان‌ها را به لحاظ آبي به يکديگر وابسته کرد و همين امر پيچيدگي مديريت منابع آب را در کشور دوچندان کرده است.
سروش افزود: امروز شايد نيازمند اين باشيم، برخي مزارع کشاورزي را به مراکز توليد انرژي خورشيدي يا ساير انرژي‌هاي تجديد پذير تبديل کنيم.
وي اظهار داشت: بايد آب پايدار موردنياز براي حفظ نياز حياتي شرب و بهداشت مردم و حفاظت از اکوسيستم‌هاي هر استان را از طريق سرمايه‌گذاري در بخش انرژي يا ساير بخش‌ها در استان‌هاي تأمين‌کننده آب تضمين کنيم.
اجلاس ملي مديريت منابع آب ايران از امروز به مدت 2 روز در يزد ادامه دارد که در آن افزون بر 500 نفر از استادان، دانشجويان و کارشناسان دستگاه‌هاي مرتبط با حوزه آب کشور حضور دارند.
500 مقاله به دبيرخانه اجلاس ارسال شده که 472 مورد توسط هيات داوران پذيرفته شد،از اين تعداد 72 مورد سخنراني و مابقي پوستر خواهد بود.
پايداري اکوسيستم‌هاي آبي با نگاهي ويژه به سفره‌هاي آب زيرزميني،برنامه‌ريزي و مديريت جامع و به‌هم‌پيوسته منابع آب سطحي و زيرزميني در حوضه‌هاي آبريز، تجزيه‌وتحليل مؤلفه‌هاي چرخه هيدرولوژيک با نيازهاي اکولوژيک در حوضه آبريز از جمله محور مقاله‌هاي ارائه‌شده است.
2088/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۲۱۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: و بر اساس وظیفه ذاتی نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی انجام چهار فقره تبصره ذیل ماده ۵۵ به مساحت تقریبی ۷۰۰ متر مربع از ید متجاوزین خارج و اعاده به وضع سابق گردید این ماموریت با حضور سرجنگلبان و نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی واحد بابلکنار و نیرو‌های حفاظت شرکت آذرود انجام شد.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تولید حدود ۲۷۷ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل
  • تهران در خطر است؛ ماجرا چیست؟
  • عقب نشینی ذخیره سد زاینده‌رود؛ ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب آخرین موجودی
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسید
  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آورد سدهای استان کرمانشاه
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد