Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظرفیت حضور فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت در سطح کشوهای اسلامی وجود دارد چرا که این اقدام با استقبال جمعیت یک و نیم میلیاردی مسلمانان جهان روبرو شده و اندیشه آزادگی و ظلم ستیزی را در عرصه بین‌المللی پرورش می‌دهد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حبیب‌اله بهمنی کارگردان سینما در خصوص ضرورت برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: جشنواره فیلم مقاومت، انقلابی فرهنگی است که رسالتی جهانی را بر عهده دارد و سینمای انقلاب را در سطح بین‌المللی معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر این فیلم‌های عرضه شده به این فضا باید مقامت و دفاع مقدس را در جایگاه ارزشی خود نشان داده و ژانرهای جدیدی را به منحصه ظهور برسانند.

وی افزود: در شرایطی که جریان مقاومت در سطح منطقه قالبی توده وار به خود گرفته است اما سینمای ایران از این جریان جامانده و در خلق آثار ارزشی در حوزه مقاومت ضعیف عمل می‌کند. بی‌توجهی مسئولان فرهنگی در حمایت از سینمای انقلابی نیز به این مشکل دامن میزند و کارکرد فعالیت‌های فرهنگی نظیر جشنواره فیلم مقاومت را کاهش می‌دهد.

بهمنی درخصوص سطح کیفیت فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت تولید شده خاطر نشان کرد: سطح استاندارد آثار تولید شده در این حوزه پایین است در حالی که در فرآیند ساخت این آثار باید به سطح استاندارد سینمای دنیا توجه و با آن رقابت کند. با ایجاد هماهنگی در ساختار، عرضه و سیستم اجرایی زمینه برای حفظ این استانداردها فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم مقاومت رسالتی فراتر از دیگر جشنواره‌ها بر دوش دارد چرا که هرگونه کوتاهی در انتقال مفهوم، ارزش‌های اعتقادی و دینی ملت ما را دچار تحریف می‌کند. به طور کلی این جشنواره قابلیت‌های بالایی برای نفوذ در اندیشه‌های ضد انقلابی دشمنان داشته و امید مردم ستم دیده دنیا تلقی می‌شود تا ندای ظلم ستیزی اسکتبار جهانی را به گوش همگان رساند.

این کارگردان سینما جایگاه فیلم‌های مقاومت در جشنواره‌های فیلم مطرح دنیا را غیر ممکن دانست و اظهار داشت: مدیریت جشنواره‌های مطرح دنیا توسط صهیونیسم، جایگاه فیلم‌های ایرانی در این جشنواره‌ها را با محدودیت روبرو کرده است. علاوه بر این، به علت رعایت شئونات و قوانین اسلامی در فیلم‌های ایرانی امکان حضور این آثار در هر جشنواره خارجی وجود ندارد. بنابراین آرمان‌های سینمای مقاومت با شرایط فیلم‌های راه یافته به این جشنواره تناسب نداشته و احقاق چنین انتظاری دور از ذهن است.

وی با تاکید بر فلسفه، سیاست و آرمان‌های متفاوت فیلم‌های مقاومت نسبت سبک آثار تولید شده در کشورهای خارجی غیر مسلمان عنوان کرد: وجه تمایز بسیاری نسبت به تولید فیلم در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی وجود دارد این در حالی است که اکران فیلم‌های مقاومت در کشورهای اسلامی روحیه آزادگی و ظلم ستیزی را بیش از همیشه تقویت می‌کند و این هدف مهم در دیگر کشورها منسوخ می‌شود .در این شرایط لازم است امکان استقرار جشنواره فیلم‌های ایرانی در کشورهای مسلمان فراهم شده و آثار تولید شده را به شکل مستقل و بدون واسطه در این کشورها به نمایش گذاریم.

بهمنی ادامه داد: بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان وجود دارد که هر یک به نحوی بانی فرهنگ اسلامی محسوب می‌شوند. تولید آثار دفاع مقدس و مقاومت نیز شرایط را برای معرفی، رشد و گسترش این فرهنگ در دیگر کشورها و انتقال پیام آزادگی فراهم می‌کند. تنوع جشنواره‌های فیلم در کشور، به معنای تاثیرگذاری مناسب بر مخاطب و حفظ جایگاه فیلم در عرصه بین‌المللی نیست چرا که متاسفانه جشنواره‌هایی نظیر جشنواره بین‌الملی فیلم فجر، با صرف هزینه‌های کلان، تاثیر قابل قبولی در عرصه بین‌الملل نداشته و تنها به یک دغدغه برای حضور فیلمسازان ایرانی تبدیل شده است اما جشنواره فیلم مقاومت این پتانسیل را دارد که به عنوان جشنواره مطرح ایران، مرزهای جغرافیایی را شکسته و با مدیریت بهتری وارد شود.

وی حضور جوانان فیلم اولی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را بهترین اقدام معرفی کرد و خاطر نشان کرد: جریان فیلمسازی ما با تربیت نیروی انسانی جوان و اختصاص آموزش‌های آکادمیک به نتیجه می‌رسد این در حالی است که در انتقال تجربه و نگرش به سینمای مقاومت دچار ضعف بوده و در آگاهی بخشی، ارائه اطلاعات و تجربه به فیلمسازان نوپا کوتاهی کرده‌ایم. افزایش جریان‌های فکری غرب گرایانه و تقلید از آثار گذشته یکی از پیامدهای این اتفاق است که فرهنگ ما را به اندیشه‌های غربی آلوده کرده و جوانان فیلمساز را به دام تحریف تاریخ مقاومت انداخته است.

این کارگردان سینما، اصلاح مسیرها و سیاست‌های آموزشی و تربیتی و همکاری دستگاه‌های مربوطه را راهکار تولید آثار ارزشی در حوزه مقاومت می‌داند و یادآور شد: انقلاب فرهنگی واقعی در چارچوب نظام آموزشی، تجربه بزرگان و پیشکسوتان عرصه سینمای دفاع مقدس و مقاومت معنا پیدا می‌کند در حالی که نظام آموزشی برای تربیت نیروی انسانی طرلاحی نشده و در ارائه محتوا به آینده‌داران سینما، دچار ضعف است و باید با سیاست‌های فرهنگی جایگزین در نزدیک‌ترین زمان موجود اصلاح شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جشنواره فیلم مقاومت مقاومت سینما سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۲۲۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان داوری آثار نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر»

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، دبیر اجرایی نخستین جشنواره هنری گنجینه مهر گفت: پس از برگزاری مرحله نخست داوری آثار رسیده به جشنواره و انتخاب اولیه آثار در ۱۸ فروردین امسال، مرحله نهایی داوری جشنواره به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و با همکاری دانشگاه هنر ایران، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در نگارخانه رضوان مشهد انجام شد.   محمد فنودی افزود: امیرمهدی حکیمی، محمدجواد استادی، علیرضا شیخی، علیرضا طاهری، محمد خزائی، محمد میرشفیعی و احمد عابدینی در مرحله پایانی داوری آثار رسیده به این جشنواره حضور داشتند.   وی ادامه داد: در مجموع ۴۵۰ اثر توسط ۲۴۰ شرکت‌کننده به دبیرخانه جشنواره گنجینه مهر ارسال شده بود که با انجام مرحله نخست داوری، ۸۵ اثر امتیاز میانگین داوری را کسب کردند و به مرحله پایانی داوری راه یافتند.    فنودی بیان کرد: تمام این آثار رسیده به مرحله نهایی داوری در نمایشگاه جشنواره در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.   وی افزود: مرحله نهایی داوری جشنواره نیز با بررسی اصل آثار راه یافته به بخش نمایشگاه با حضور تمامی داوران، انجام و به این ترتیب براساس شاخصه‌ها و استاندارد‌های تعیین شده، آثار برتر در هر بخش جشنواره انتخاب شدند.   به گفته او، مراسم اختتامیه آن نیز با معرفی برگزیدگان و تجلیل از آنان در دهه کرامت برگزار خواهد شد.   نخستین جشنواره گنجینه مهر با موضوع «هویت‌بخشی به اسباب زندگی با الهام از نماد‌های رضوی» در چهار بخش «نقشی برای زندگی»، «در جست‌وجوی هویت»، «محصولات هنری» و «طرح و ایده» اجرا شد.   فراخوان این جشنواره با هدف کشف استعدادها، محصولات و ایده‌ها، با توجه به گنجینه عظیم هنری در آستان قدس، به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و همکاری دانشگاه هنر در آذرماه پارسال اعلام شده بود.

دیگر خبرها

  • کرمان، زیرسایه خورشید/ اجرای ۵۰۰ برنامه فرهنگی ویژه دهه کرامت در پایتخت مقاومت اسلامی
  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوان
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران
  • اعلام اسامی راه یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به جشنواره‌های کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود
  • پایان داوری آثار نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر»
  • گریمور سینمای ایران در اردبیل تشییع شد