Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران گفت: افرادی که در زمینه آمار اطلاعات نادرست دهند به نظام و جامعه خیانت کرده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، همایش بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی همزمان با روز ملی آمار و برنامه‌ریزی صبح امروز به همت دانشکده علوم ریاضی دانشگاه مازندران و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران و گروه آمار زیستی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان مازندران در سالن اجتماعات دانشکده علوم ریاضی دانشگاه مازندران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به خطر افتادن جامعه با کوچکترین اشتباه آماری
محسن محمدزاده استاد آمار دانشگاه تربیت مدرس تهران در این همایش اظهار کرد: روز آمار و برنامه ریزی با توجه به اهمیت آن به عنوان یک روز ملی در تقویم کشور ثبت شده است.

وی در تعریف آمار خاطرنشان کرد: داده‌های عددی و فراینده‌های تحلیلی علمی داده‌ها از مجموعه‌ای است که در تعریف آمار مطرح می‌شود.

این پرفسور و استاد آمار تصریح کرد: جمع‌آوری اطلاعات، خلاصه کردن تحلیلی و استنتاج از فرآیندهای پژوهشی است که برای رفع مسائل می‌توان از آن‌ها استفاه کرد.

محمدزاده با اشاره به اینکه علم مانند یک آینه است گفت: نظام جامعه تنها مرجع اعلام رسمی کشور را مرکز آمار می‌داند و مراکز دیگر اجازه ندارند بدون مرجعیت، آماری را ارائه دهند.

وی یادآور شد: در بسیاری از دستگاه‌های اداری کشور یک واحد آماری داریم اما متاسفانه این مرکز در برخی از دستگاه‌ها تبعیدگاه افراد غیرحرفه‌ای است.

این استاد دانشگاه بر لزوم به‌کارگیری افراد متخصص در مراکز آمار تاکید و اظهار کرد: کوچکترین اشتباه در زمینه آمار می‌تواند زندگی ۸۰ میلیون از افراد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: افرادی که در زمینه آمار اطلاعات نادرست دهند به نظام و جامعه خیانت کرده‌اند و لازم است که  افرادی متخصص در حوزه آماری به کارگیری شوند.

لزوم تغییر و تحول در نظام آماری کشور
جمال مقدم رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات مرکز آمار ایران در ادامه این همایش اظهار کرد: جمع‌آوری پردازش و ارائه آمار از مهمترین اصولی است که باید در زمینه آمار و برنامه ریزی رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: آمار تورم یکی از مسائلی است که در جامعه پررنگ و حساس شده است و مرکز آمار و بانک مرکزی بنابر تعاریف خود آمار تورم را ارائه می دهند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات مرکز آمار ایران با بیان علت اختلاف آماری این دو مرکز تصریح کرد: مرکز آمار شهرهای کوچک را هم در نظر می‌گیرد اما بانک مرکزی فقط شهرهای بزرگ را درنظر دارد.

مقدم یادآور شد: از سال 1344 مرکز آمار تاسیس شد که نیازمند پردازش و جمع آوری اطلاعات است و در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی گره خورده است.

وی بر لزوم تغییر و تحول در نظام آماری تاکید کرد و گفت: ما در نظام آماری نیازمند تغیر و تحول هستیم تا به یک نتیجه مثبت برسیم.

برنامه‌ریزی برای عبور از مشکلات در مازندران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران نیز از برنامه‌ریزی مختلف برای عبور از مشکلات در این استان خبر داد.

مفید غلامی‌راد اظهار کرد: برنامه‌ریزی و آمار مسیری است که به توسعه ختم می‌شود و تمام دنیا به دنبال توسعه و پیشرفت است.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1352 که قانون مرکز آمار به تصویب مجلس وقت رسید شکل تازه‌ای برای دو بال برنامه‌ریزی و آمار ترسیم شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران تصریح کرد: وظایفی در حوزه برنامه‌ریزی و آمار بر دوش مسئولان و مردم گذاشته شده که باید این وظایف به درستی اجرا شود.

غلامی‌راد با اشاره به اینکه حرکت به سوی نوین‌سازی آمار از اقداماتی است که مرکز آمار ایران در حال اجرای آن است گفت: در حالی که کشور ما زودتر از کشورهای دیگر برنامه‌ریزی توسعه را آغاز کرده است اما با شکست مواجه شد و بسیاری از کشورها که بعد از ایران در این مسیر قرار گرفتند یا به مرحله توسعه یافتگی رسیدند یا این مسیر را طی کردند و به توسعه رسیدند.

وی یادآور شد: از سال 1327 تاکنون ما درگیر برنامه‌ریزی هستیم و این یک امر تراژدی است چراکه به مدت 70 سال فقط درگیر برنامه‌ریزی هستیم و این در حالی است که باید کشور در این مدت به توسعه دست پیدا می‌رسید.

این مسئول با اشاره به نظریه شکست برنامه ریزی در ایران اظهار کرد: برخی افراد علت عدم توسعه یافتگی ایران را برنامه‌ریزان و برخی نظریه وابستگی مطرح می کنند و این در حالی است که کشور ما تاکنون به مرحله دولت‌سازی، ساختارسازی و ایجاد نهاد توسعه نرسیده تا برنامه توسعه کار خود را انجام دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با بیان اینکه هنوز فهم درستی از بحث توسعه در کشور وجود ندارد خاطرنشان کرد: در حالی که توسعه یکی از مباحث مهم کشورها است اما در ایران این امر جدی نگرفته شده و توسعه را برخی افراد یک امر توطئه‌ای دشمنان قلمداد می‌کنند.

غلامی‌راد در پایان از برنامه‌ریزی مختلف برای عبور از مشکلات در مازندران خبر داد و گفت: برنامه های مختلفی در سطح منطقه ای برای مازندران وجود دارد که هم اکنون رویکرد توجه به محیط زیست در اولویت است.

به گزارش بلاغ، در پایان این مراسم از فعالیت‌های علمی و پژوهشی پرفسور محسن محمدزاده محقق و پژوهشگر حوزه آمار و دکتر احمد پوردرویش عضو هیات علمی گروه آمار دانشگاه مازندران و تعدادی از دانشجویان برتر رشته آمار دانشگاه مازندران و دانشگاه علوم پزشکی مازندران و نهادهای برتر در حوزه آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تقدیر به‌عمل آمد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۲۴۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دوبرابری سهم اقتصاد دیجیتال در کشور با اجرای برنامه هفتم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، «داود منظور» در سخنرانی خود در هشتادمین نشست سالیانه کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در بانکوک گفت: شبکه ملی اطلاعات ایران همه کشور را پوشش داده و خدمات باکیفیت را در لایه‌های مختلف ارائه می‌دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه شبکه فیبرنوری پنج میلیون خانوار را پوشش می‌دهد که این رقم تا یک و نیم سال آینده به ۲۰ میلیون خانوار افزایش می‌یابد، گفت: سهم اقتصاد دیجیتال در ایران هفت و نیم درصد است که این رقم طی پنج سال اجرای برنامه هفتم توسعه، دو برابر خواهد شد.

منظور افزود: جمهوری اسلامی ایران فاز اول پلتفرم ملی دولت الکترونیک را راه‌اندازی کرده که تاکنون ۹۹ درصد از نهادهای عمومی را با سه‌هزار سرویس به منظور ارتقای حکمرانی دیجیتال متصل کرده است. علاوه بر این، احراز هویت آنلاین توسط هوش مصنوعی با دقت بالا در سرویس‌های دولتی استفاده می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور افزود: قانون جدید «مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی» راه را برای توسعه دولت هوشمند و همچنین ارائه داده‌های دولتی به بخش خصوصی با چارچوب مشخص هموار کرده است.

وی در ادامه به ارائه پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران به اعضای کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) پرداخت و گفت: تشویق و تسهیل سرمایه‌گذاری کشورهای عضو در اقتصاد دیجیتال؛ توسعه پلتفرم‌های دیجیتال و پارک‌های داده؛ توسعه کسب و کارهای دیجیتال متوسط و کوچک؛ تبادل تجربیات برای توسعه حقوق بشر در فضای مجازی به‌ویژه درمورد حقوق کودکان و خانواده‌ها در دنیای دیجیتال و توسعه تجارت الکترونیک و بازارهای دیجیتال منطقه‌ای، پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران به اعضای اسکاپ است.

کد خبر 6091014 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • لزوم همراهی علم و عمل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره
  • افزایش دوبرابری سهم اقتصاد دیجیتال در کشور با اجرای برنامه هفتم
  • مشکلات فرهنگی با ارائه آمار و ارقام رفع نمی‌شود
  • تحول در هوش مصنوعی در کشور با ایجاد اپراتور اختصاصی
  • تسریع در جهش تولید با مشارکت مردم با اجرای کامل برنامه هفتم توسعه
  • همه برنامه های هفتم توسعه، عملیاتی و مسئله محور است