Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - حامد کرزي رئيس جمهوري سابق افغانستان گفت، اين کشور قرباني سازش هاي پنهاني آمريکا با پاکستان است.
«حامد کرزي» در مصاحبه اي تلويزيوني با بيان اينکه آمريکايي‌ها نبايد مانع تفاهم ميان افغان‌ها در مذاکرات صلح شوند اضافه کرد، شرط مهم افغان‌ها اين است که هرگونه مذاکرات صلح بايد شفاف باشد و در آن سازش هاي پنهاني وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس جمهوري سابق افغانستان با بيان اينکه دولت اين کشور و گروه طالبان نبايد براي رسيدن به صلح، پيش شرط تعيين کنند، افزود، در شرايط فعلي هدف اصلي بايد در اختيار گرفتن زمام امور اين کشور به دست افغان‌ها باشد.
«حامد کرزي» همچنين خاطرنشان کرد، نمايندگان مجلس افغانستان بايد درباره خروج نظاميان خارجي بويژه آمريکايي از افغانستان تصميم گيري کنند.
سخنان «کرزي» درباره قرباني شدن منافع افغانستان درچارچوب سازش هاي پنهاني آمريکا با پاکستان، ناشي از ديدگاهي است که طبق آن کاخ سفيد به مماشات در برخورد با اسلام آباد در قبال تحولات افغانستان متهم شده است.
ازنظرافغان ها، پاکستان درروند جنگ افغانستان ازطريق حمايت از گروه هاي افراطي و همچنين در روند آشتي ملي با اخلال در برقراري ثبات و امنيت در اين کشور مداخله مي کند واين سياست موجب شده است تا راهبردهاي افغانستان در اين دو مسئله با ناکامي مواجه شود.
درچنين شرايطي مردم و دولت افغانستان انتظار دارند که آمريکا با اعمال فشارهاي موثر بر پاکستان، اين کشور را به تغيير سياست هاي خود در قبال کابل وادار کند تا تلاش هاي ملي در افغانستان براي مهار گروه هاي تروريستي و برقراري روند صلح در اين کشور به نتيجه برسد.
با وجود آنکه آمريکا مدعي است کمک هاي مالي و نظامي خود به پاکستان را کاهش يا قطع کرده است، اما اين اقدامات کاخ سفيد از نظر افغان ها کافي نيست و بايد فشارهاي بيشتري بر اسلام آباد وارد بشود.
«فضل‌الرحمان اوريا» کارشناس امور سياسي و عضو ائتلاف ملي افغانستان مي گويد، فشارهاي آمريکا بر پاکستان براي شفاف کردن سياست ها و اقدامات خود در قبال کابل از جديت کافي برخوردار نيست.
البته طبق سخنان کرزي، شرايط کنوني افغانستان مبتني بر ناکامي در روند مبارزه با تروريسم و برگزاري مذاکرات صلح نتيجه سازش پنهاني آمريکا با پاکستان است که با وجود مناقشه دو کشور و تشديد تنش بين آنان، اما واشنگتن و اسلام آباد براي تداوم اين شرايط در افغانستان ظاهرا به تفاهم رسيده اند.
بخش ديگري از اظهارات کرزي به انتقاد از دخالت هاي مستقيم برخي بازيگران منطقه اي و فرامنطقه اي از جمله آمريکا در روند مذاکرات با گروه طالبان اختصاص يافته است که از نظر رئيس جمهوري سابق افغانستان، بي توجهي ديگر کشورها به نقش کابل در رهبري گفتگوها با طالبان و اقدامات پنهان آنان در اين فرآيند است که مي تواند منافع و امنيت ملي افغانستان با خطرات جدي مواجه کند.
با وجود آنکه بارها دولت افغانستان برلزوم مديريت گفتگوها با گروه طالبان در روند صلح تاکيد کرده است اما آمريکا با ناديده گرفتن اين مطالبه مقامات کابل، زمينه براي مذاکرات دو جانبه افغانستان و گروه طالبان را هم از بين برده است، زيرا براي اين گروه اين تصور ايجاد شده که دولت کابل در صحنه تحولات اين کشور قدرتي ندارد و بايد با کاخ سفيد درباره مسائل افغانستان به توافق برسد.
139/110
نويسنده: محمدرضا عسگري
کليدواژه افغانستان پاکستان طالبان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۲۶۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد

حنان حسن بلخی نماینده سازمان جهانی بهداشت در دیدار هیات بلندپایه مشترک سازمان جهانی بهداشت و یونیسف، با «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان گفت: در حال کار روی طرحی برای ایجاد دیالوگ در حوزه بهداشت بین دولت‌های افغانستان و پاکستان هستیم.

این هیئت افزود: «بنیاد بیل گیتس» ۱۵ میلیون دلار برای امور بنیادی در حوزه بهداشت افغانستان و ۵۰۰ میلیون دلار برای ریشه‌کنی بیماری فلج اطفال در پاکستان و افغانستان اختصاص داده است.

متقی در این دیدار تأکید کرد: بهداشت، آموزش، کمک‌های بشردوستانه و مسائل اقتصادی نباید با سیاست گره بخورند.

وی گفت موضوع بیماری فلج اطفال یک موضوع کاملاً انسانی است.

پیش از این این هیات با قلندر عباد سرپرست وزارت صحت عامه طالبان دیدار و گفتگو کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • پاسخ طالبان به موضع پاکستان درباره منشأ حملات تروریستی داعش
  • طالبان: مانعی برای اجرای پروژه تاپی در افغانستان وجود ندارد
  • «نه» پاکستان به امرو نهی آمریکا درباره ایران
  • طالبان: داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان می‌شود
  • پاکستان به امر و نهی آمریکا درباره ایران دست رد زد
  • نه وزیر خارجه پاکستان به امر و نهی آمریکا درباره روابط با ایران
  • پاکستان: حمله به مهندسان چینی در افغانستان طراحی شده بود
  • کرزی: قدردان همکاری‌های همیشگی ایران با افغانستان هستیم
  • تمدید اقامت دوماهه پناهجویان افغانستانی در پاکستان
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد