Web Analytics Made Easy - Statcounter

لیلا درخشان

برای اولین بار طی چهاردهه اخیر بالاترین مقام سه دستگاه عهده دار ساختمان و شهرسازی شامل وزارتخانه راه و شهرسازی،شورای مرکزی، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و شهرداری تهران به ترتیب به دلیل استعفا، عزل و بازنشستگی معلق شده اند و می توان گفت که در حال حاضر حوزه ساخت و ساز فاقد سطح عالیه تصمیم گیری و روسای ثابت و مستقر در محل کار است و سه رکن اساسی حوزه ساخت وساز به حالت تعلیق درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین تعلیق در حوزه ساخت و ساز مربوط به رئیس سازمانهای نظام مهندسی ساختمان کشور بود که درست در روزهایی که زمزمه های رفتن عباس آخوندی از وزارتخانه راه وشهرسازی قوت گرفت،این وزیرسابق در مکاتبه ای با معاون خود پروانه ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را معلق کرد، دلیل آن هم استنکاف فرج لله رجبی از اجرای قانون نظام مهندسی عنوان شد.گفته میشود از قرار معلوم وزیر راه وشهرسازی از سال گذشته با ابلاغیه بخشنامه ای به فرج الله رجبی دستور داده است که به سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها ابلاغ کند که از آن پس حق انتخاب ناظر برای کارفرما ها را ندارند و حق الزحمه مهندسان ناظر نیز نباید به حساب سازمانهای نظام مهندسی واریز شود. اما عدم تمکین فرج الله رجبی به این دستور باعث شده در آستانه برگزاری انتخابات هیات مدیره مهندسی نظام مهندسی استانها،وزیرسابق راه و شهرسازی، تصمیم به تعلیق پروانه او که به معنای عزل وی ازسمت ریاست شورای مرکزی شد بگیرد و بدین ترتیب این سازمان به عنوان یکی از ارکان ساخت و ساز بدون متولی و رییس شود.

به فاصله کوتاهی ازاین اتفاق این بار نوبت وزارتخانه راه وشهرسازی به عنوان یکی ازدیگر از مهمترین ارکان ساخت وساز رسید که به دلیل استعفای عباس آخوندی ،فاقد وزیر دارای رأی اعتماد از مجلس شود. عباس آخوندی از40 روز قبل با مکاتبه با رییس جمهوری با برشمردن دلایلی استعفای خود را تقدیم رییس جمهور کرد. درمحتوای این نامه عباس آخوندی خطاب به حسن روحانی گفته بود در ارتباط با «روش بازآفرینی شهری» مدنظر رئیس جمهوری ایران، نمی‌تواند کار موثری انجام دهد، لذا از حسن روحانی برای ترک دولت، «رخصت» خواسته بود. وبدین ترتیب با پذیرش آن در نهایت این وزارتخانه به عنوان مهمترین رکن ساخت وساز بدون وزیر ماند و هم اکنون سرپرست موقت اداره آن را به عهده گرفته است.

درهمین بین اما مطرح شدن قانون منع بکارگیری بازنشستگان باعث شد که حضور افشانی در جایگاه شهردار تهران نیز دچار تزلزل شود و علی رغم اینکه اخبار مختلفی مبنی بر استثنا قایل شدن برای حضو شهردار تهران مطرح شد ،اما او هم شامل این استثنا نشد و در نهایت با مخالفت نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح مسثنی کردن شهردار تهران از قانون منع بکارگیری بازنشتگان رفتن او ازشهرداری حتمی شد و با این رویداد ،شهرداری تهران هم به لحاظ مدیریتی به سرنوشت وزرات راه وشهرسازی و شورای مرکزی نظام مهندسی دچارمی شود.ذکراین نکته ضرروی می نمایند که به طورکلی طی چهار سال اخیر تزلزل مدیریتی در سه نهاد مذکور پیش ازآنکه به صورت رسمی وعلنی به عزل ، ترک و استعفای مسوولان آن منتهی شود ، به شدت حاکم بوده است،چه اینکه سازمانهای نظام مهندسی ساختمان کشور طی این سالهای با بخش نامه های رگباری وزارتخانه راه و شهرسازی دایما درمعرض تزلزل و عدم ثابت قرارگرفته اند. وزارت راه وشهرسازی با استیضاح های مکرر مجلسی ها ،مرتبا در هول و ولا قرارگرفته است و شهرداری تهران هم با رفتن محمد علی نجفی و قرارگرفتن شهرداری که از روز آمدنش زیر تیغ قانون منع بکارگیری بازنشستگی قرار گرفت نیز همانند دو نهاد ذکر شده ،مدیریتی لرزان را از سرگذراند.

به هر روی هرچند که تغییر مدیریت ها در نهادهای مختلف اتفاقی رایج است اما به باور کارشناسان این اولین بار است که طی چهل سال گذشته سه حوزه اصلی مدیریت ساخت و ساز در کشور به طور همزمان فاقد مدیریت مسؤل می شود. متقارن شدن تعلیق مدیریتها در این سه نهاد اما با پیامدهای بسیاری همراه خواهد بود و همچون خسوف و کسوف که وقوع آن کوتاه اما آثار آن دراز مدت تر است حتماً پیامدهای دارای هزینه را در حد خود به بخش ساختمان و شهرسازی تحمیل خواهد کرد که سرگردانی بازار معاملات مسکن،وقفه در اتخاذ سیاست های باز آفرینی شهری، ناتوان سازی نظام مهدسی و سست شدن نسبی کنترل بر عملکرد مهندسان ناظر،تعویق در پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری و وزارت راه و سرگردانی مدیران میانی در اتخاذ تصمیمات راهبردی به ویژه در تعاملات اساسی بین سه دستگاه فوق و در نتیجه حاکم شدن بلاتکلیفی بر ذی نفعان و ارباب رجوع تنها بخشی از آن خواهد بود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ساختمان و شهرسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۲۷۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال خاورمیانه از ساخت‌وساز ماژولار

ساختمان‌های ماژولار به دلیل مزایای بالقوه در کاهش ضایعات، کارایی زمان و مقرون‌به‌صرفه بودن به سرعت در حال افزایش هستند و تاکنون با استقبال بسیاری از سوی کشورهای خاورمیانه و منطقه خلیج فارس، به‌منظور رهایی اقتصاد از وابستگی به نفت، روبه‌رو بوده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ساخت‌وساز ماژولار فرایندی برای ارائه سیستم‌های ساختمانی کارآمد، کنترل‌شده، باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه است که در آن اجزای یک ساختمان به صورت ماژول‌های جدا از هم، دور از محل واقعی خود، در شرایط کنترل‌شده کارخانه، با استفاده از مواد همسان و با رعایت مجموعه‌ای از مقررات ساخته می‌شود. پس از آن ماژول‌های ساخته‌شده به محل اصلی ساختمان منتقل می‌شوند و در ساختار نهایی مونتاژ می‌شوند. ساختمان‌های ماژولار از استانداردهای ساختمانی مشابه با تأسیسات معمولی پیروی می‌کنند و مزایای بالقوه‌ای از نظر کاهش ضایعات، بهره‌وری انرژی، شرایط اضطراری و توسعه سریع دارند که تمایل به استفاده از این روش را در سراسر جهان افزایش می‌دهد.

محبوبیت ساخت‌وساز ماژولار

ساخت‌وساز ماژولار به دلیل کارایی و مقرون‌به‌صرفه بودن، در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است چراکه با افزایش هزینه‌ها و گران‌تر شدن نیروی کار، این روش ساخت‌وساز جایگزین معقولی در جهان به‌سرعت در حال توسعه به شمار می‌آید. استفاده از این روش در آمریکای شمالی و اروپا، در پروژه‌های مسکونی، تجاری و سازمانی روند روبه‌رشدی داشته است و اکنون کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه به‌ویژه چین و هند، با افزایش سریع شهرنشینی و ساخت‌وساز، شاهد رشد قابل‌توجهی در صنعت ماژولار هستند. در اروپا و بریتانیا، ساخت‌وساز ماژولار به سمت پروژه‌های بلندمرتبه و توسعه طرح خریدبه‌اجاره تغییر کرده است که راه‌حلی برای رسیدگی به کمبود مسکن و ارتقای کیفیت ساخت‌وساز تحت زمان‌بندی فشرده است.

در سال‌های اخیر، ساخت‌وساز ماژولار در منطقه خاورمیانه و شورای همکاری کشورهای خلیج فارس (PGCC) نیز برای رفع نیازهای در حال تحول منطقه ظاهر شده است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیوه‌های سنتی ساختمان‌سازی شود. جذابیت ساخت‌وساز ماژولار در خاورمیانه با برنامه‌های توسعه مشهور مانند طرح ابتکاری چشم‌انداز ۲۰۳۰ در عربستان سعودی، جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر، نمایشگاه ۲۰۲۰ دبی و نمایشگاه آتی ریاض در سال ۲۰۳۰ بیشتر شده است. در واقع، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به‌عنوان بازیگران کلیدی در صنعت ساخت‌وساز ماژولار در این منطقه ظاهر شده‌اند. سرمایه‌گذاری در صنعت ساخت‌وساز ماژولار دائمی در منطقه GCC در سال ۲۰۲۰ به ۲.۹ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۳ به ۳.۴ میلیارد دلار رسید. سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی که در پروژه‌های زیرساختی، گردشگری و توسعه شهری انجام می‌شود، تمایل استفاده از پتانسیل این روش را در سایر بخش‌ها افزایش داده است، زیرا برنامه‌های زمانی پروژه را تسریع می‌کند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و از اهداف توسعه پایدار پشتیبانی می‌کند.

دلایل افزایش ساخت‌وساز ماژولار در خاورمیانه

یکی از نقاط قوت اصلی ساخت‌وساز ماژولار در خاورمیانه، بهره‌وری زمانی آن به‌ویژه در برآوردن اهداف زمان‌بندی پروژه‌های فشرده است. برای مثال عربستان سعودی، پروژه‌های بزرگ چشم‌انداز ۲۰۳۰ را در زمان‌بندی بسیار سریع پیش برد. به گفته صندوق بین‌المللی پول، عربستان سعودی سریع‌ترین اقتصاد در حال رشد جهان است و سیاست‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰ رشد اقتصاد را به سمت ساخت‌وساز سوق می‌دهد تا وابستگی به اقتصاد نفتی این کشور کاهش یابد. با ساخت‌وساز ماژولار، جدول زمانی پروژه‌های سریع قابل دستیابی است، همزمان که کار آماده‌سازی سایت و فونداسیون در محل ساختمان در حال انجام است، اجزای ساختمان در کارخانه ساخته می‌شوند و به این ترتیب زمان اجرای پروژه به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، چنین رویکردی باعث افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود و محدودیت‌های بودجه رایج در منطقه را برطرف می‌کند. چالش کمبود منابع موجود در منطقه با ساخت‌وساز ماژولار تا حد زیادی کمتر می‌شود زیرا ضایعات این فرایند بسیار کمتر از روش‌های سنتی ساخت‌وساز است. همچنین فرایندهای ساختمان‌سازی را ساده می‌کند و در نهایت به توسعه‌دهندگان املاک کمک می‌کند تا ریسک مالی کمتری متقبل شوند و پیش‌بینی دقیق‌تری از هزینه تمام‌شده ساختمان داشته باشند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که منطقه خاورمیانه با ابتکاراتی که برای پیشبرد بهره‌برداری از منابع انرژی پاک، نوآوری در مدیریت پسماند، حفاظت از آب، معماری سبز و پروژه‌های کشاورزی هوشمند و پایدار ارائه داده است، در حال سرمایه‌گذاری در یک تحول پایدار است و تمرکز بر پایداری یکی از ویژگی‌های اصلی ساختمان‌های ماژولار است که با به حداکثر رساندن استفاده از منابع، کاهش ضایعات و اجرای اصول کارآمد انرژی با چشم‌انداز منطقه همسو است و تعهد به آینده‌ای هوشمندتر و سبزتر را تضمین می‌کند.

آینده خاورمیانه

خاورمیانه در آستانه یک انقلاب دیجیتالی است و امیدوار است به مرکزی برای صنایع مبتنی بر فناوری و اقتصادهای دانش‌بنیان تبدیل شود. به گفته مجمع جهانی اقتصاد، شورای همکاری خلیج فارس در موقعیت مناسبی برای انطباق با دنیای دیجیتالی قرار دارد و بسیاری از کشورهای منطقه در حال سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فناوری و ابتکارات دیجیتال هستند. در همین راستا، ساخت‌وساز ماژولار باعث گسترش نوآوری و پیشرفت فناوری در منطقه می‌شود و راه را برای فراهم کردن یک محیط بادوام‌تر و انعطاف‌پذیرتر هموار می‌کند و با استفاده از ابزارهای طراحی دیجیتال، تولید پیشرفته و فناوری‌های پیش‌ساخته، گامی به سوی آینده فناوری‌محور در منطقه pGCC برمی‌دارد.

کد خبر 751407

دیگر خبرها

  • استقبال خاورمیانه از ساخت‌وساز ماژولار
  • کسب درآمد ارزی شرکت ایپکو از محل صادرات خدمات فنی مهندسی
  • امیر آراسته: جوانان درس مقاومت را از شهدا فرابگیرند
  • ماجرای کاشت ساختمان در پارک‌های تهران
  • کسب چهار افتخار علمی بین‌المللی توسط عضو پیوسته فرهنگستان علوم
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • معیار تعرفه خدمات مهندسی نباید قیمت ماست باشد
  • کاشت ساختمان در پارک‌های تهران؛ ممنوع یا مجاز؟
  • فیروزآباد با ۱۰۴ میلی متر پیشتاز بارندگی اخیر فارس
  • بازیگر مشهور ترکیه اول ساختمان یک مدرسه را خرید سپس با خاک یکسان کرد | اقدام عجیب و جنجالی این چهره همه را شوکه کرد + عکس