Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، علی القاصی در جلسه شورای برنامه ریزی دادگستری استان فارس، با تاکید بر نظارت معاونین دادگستری استان بر اجرای سریع بخشنامه در حوزه‌های قضایی گفت: در بخشنامه مذکور بر رسیدگی سریع و خارج از نوبت تاکید شده است و قضات محاکم خانواده در مجموعه قضایی استان  باید اجرای دقیق آن را با جدیت دنبال و در دستور کار قرار دهند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تشکیل جلسه مشترک با قضات و کارکنان مجتمع دادگاه های خانواده شیراز در راستای تشریح بخشنامه اخیر بیان داشت:  همواره به قضات شاغل در محاکم  تاکید داشته ایم تصمیمات باید به نحوی باشد که پیشگیری از  متلاشی شدن بنیان و کانون خانواده ها در اولویت قرار گیرد .

رئیس شورای قضایی استان فارس همچنین در نظر گرفتن قانون در جهت جلوگیری از تضییع حق افراد را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: تا سر حد امکان در چارچوب قوانین باید سمت و سوی تصمیم گیری و رای قضات خانواده بر پایه حفظ  بنیان خانواده باشد .

القاصی در ادامه با اشاره به فعالیت  برخی از موسسات داوری و مشاوره خانواده آن را راهکاری مناسب در زمینه جلوگیری از تشدید اختلاف میان زوجین عنوان کرد و افزود: در مجموعه دادگاه های خانواده موضوع دعاوی مراجعین و اصحاب پرونده کاملاً  با سایر حوزه ها و بخش ها در دستگاه قضایی متفاوت است  چرا که در دادگاه خانواده در خصوص منازعات و مسائل خصوصی و شخصی افراد تصمیم گیری می شود .

وی با اشاره به بررسی منابع اسلامی و آیات قرآن گفت: در منابع اسلامی بر این موضوع بسیار مهم تاکید و  سفارش شده است که همواره در جهت جلوگیری از متارکه زوجین از یکدیگر و منتهی نشدن به طلاق تلاش شود و صدور حکم طلاق باید در مرحله آخر باشد .

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با بیان این که همه ما در قبال زندگی مردم مسئول هستیم تصریح کرد: قضات باید در تصمیم گیری خود نهایت دقت لازم را داشته باشند چرا که برخی از تصمیمات در متلاشی شدن خانواده ها و از هم گسیختگی روابط افراد در جامعه اثر مستقیم دارد.

القاصی با اشاره به این که قانون حمایت خانواده، قانون خاص و ویژه ای است گفت: خدمت و  قضاوت در دادگاه خانواده دارای تشریفات ویژه ای است که نسبت به دیگر دادگاه ها متفاوت است  چرا  که قضات  با روح و روان و شخصیت خانواده سروکار دارند بنابر این باید درک درستی از موقعیت و جایگاهی قضاوت در محاکم خانواده داشته باشند .

وی در ادامه افزود: قاضی دادگاه خانواده فقط نقش قاضی را ندارد بلکه نقش های متعددی را ایفا می کند که یکی از آن امر قضاوت است و روزانه مسائل خانوادگی متعددی  به دادگاه خانواده مراجعه می شود که قاضی باید به سرنوشت فرزند و طفلی که در نتیجه درگیری میان زوجین دچار آسیب می شوند نیز توجه کند.

رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه بیان داشت: از حیث مبانی شرعی بازداشت کردن افراد به لحاظ مهریه هیچ گونه توجیهی ندارد و بسیاری از مراجع تقلید فتوا داده و از بازداشت کسانی که در پرداخت مهریه معسر هستند و توانایی پرداخت مهریه را ندارند نهی کرده‌اند .

القاصی خاطرنشان کرد: لازم است قضات با در نظر گرفتن بخشنامه اخیر ریاست معظم قوه قضائیه به تفسیر، جمع‌بندی و وحدت عمل  مشترکی از قانون دست یابند تا زمینه سوء استفاده برخی افراد برای دستیابی به  مطامع خود در نتیجه شرایط اقتصادی و معیشتی کنونی با زندانی کردن افراد معسر جلوگیری شود

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۲۷۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر

رئیس کل دادگستری استان بوشهر از کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان خبر داد و گفت: در این راستا یکی از مهم‌ترین رویکردهای دستگاه قضایی استان، حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، مهدی مهرانگیز صبح امروز در سرکشی از چند خانواده زندانی نیازمند در بوشهر با تبریک میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام و ایام نوروز، رسیدگی به خانواده‌های مددجو زندانی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خانواده‌های زندانی ناشی از عدم توجه به رسیدگی و حل مشکلات این خانواده‌ها در ابعاد گوناگون است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر که به همراه رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری، مدیرکل زندان‌ها و مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر با خانواده‌های زندانیان نیازمند استان دیدار و گفت‌وگو می‌کرد، افزود: به همه قضات و دادستان‌ها و مسئولین دادگستری استان درخواست شده که ضمن سرکشی از زندان‌ها و خانواده‌های زندانیان نیازمند، نسبت به رفع مشکلات این اقشار آسیب‌پذیر از هیچ کوششی دریغ نکنند.

وی از تداوم خدمت‌رسانی، سرکشی مستمر، بازدید و حمایت از خانواده‌های زندانیان نیازمند استان خبر داد و بیان کرد: در سال جاری نیز با برنامه‌ریزی صورت گرفته هر شب در ماه مبارک از 3 خانواده زندانیان نیازمند سرکشی و مشکلات آنان بررسی می‌شود.

مهرانگیز با اشاره کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین رویکردهای دستگاه قضایی استان، حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها است که به همین منظور پالایش و بررسی مستمر پرونده‌های زندانیان در دستور کار قضات، مسئولان دادگستری‌ها و دادستان‌ها قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر، استفاده از پابند‌های الکترونیکی، مجازات‌های جایگزین حبس و تخفیفات ارفاقی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: استفاده از این ظرفیت‌ها ضمن کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها از میزان آسیب‌های اجتماعی خانواده‌های زندانیان به‌صورت چشمگیری کاهش می‌دهد.

وی با قدردانی از مدیرکل زندان‌ها، انجمن‌های حمایت از زندانیان و دیگر مسئولین و خیرین در حمایت از خانواده زندانیان نیازمند دستور آزادی یکی از این زندانیان واجد شرایط با ارفاقات قانونی را صادر کرد.

مهرانگیز در این دیدارها ضمن تحویل بسته‌های حمایتی و هدایای نقدی به این خانواده‌ها و فرزندان آنان، یک دستگاه کولر گازی و یک تخته فرش نیز به یکی از این خانواده‌های نیازمند اهدا کرد.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • طالبان علت بازداشت همایون افغان را اعلام کرد
  • ماجرای فرار دختر ۲۰ ساله در تهران / عامل اغفال بازداشت شد
  • دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل در خصوص قحطی غزه
  • خراسان جنوبی رکورددار دادگاه‌های علنی برخط شد
  • برگزاری بیش از ۴۰ دادگاه علنی برخط در خراسان جنوبی
  • برگزاری ۴۷ دادگاه علنی برخط در دادگستری خراسان جنوبی
  • «حمید نوری»؛ ۱۶۰۰ روز بازداشت غیرقانونی در بهشت گردشگران
  • وکیل خانواده مهران سماک: دادگاه نظامی یک قزوین هم حکم قتل عمد و مجازات قصاص را برای متهم پرونده صادر کرد
  • کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر
  • حمایت از خانواده‌های زندانیان نیازمند استان بوشهر متوقف نمی‌شود