Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي مدعي فقدان رويکرد مديريتي توسعه در حوزه آب کشور شد و گفت: ساماندهي اعتبارات مديريت مصرف آب و تکيه بر ابزارهاي اقتصادي به جاي فني در اين بخش ضروري است.

به گزارش ايرنا، احمدعلي کيخا چهارشنبه شب در جلسه سازگاري با کم آبي که در استانداري يزد برگزار شد، با تأکيد بر سازگاري همه بخشها با شرايط کم آبي در کشور اظهار داشت: خشکسالي در مناطق مرکزي کشور مثل يزد و سيلهاي مهيب در برخي از استانها سبب شده که بعد از سالها، برنامه عملياتي براي سازگاري با تغيير اقليم در کشور اجرا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: اگرچه در اين زمينه دير شروع کرده ايم اما بايد در مرحله اول کارگروه سازگاري با کم آبي به سازگاري با اقليم تغيير نام دهد زيرا هنوز به عمق اين اتفاق آگاه نشده ايم به همين دليل در بين 132کشور دنيا، در رده 131 در زمينه مديريت اکوسيستمهاي آبي هستيم.
کيخا تصريح کرد: مشکل کم آبي در تمام کشور وجود دارد و دليل عمده آن نبود رويکردهاي مديريت توسعه محور و بي توجهي به مقوله آب به عنوان عامل اصلي و محدود کننده توسعه است.
رئيس کميسيون کشاورزي مجلس با بيان اينکه بدون آب توسعه استاني همچون يزد ميسر نيست، ادامه داد: نمي توان تنها با تکيه بر انتقال آب، به توسعه رسيد بلکه بايد براي اسکان جمعيت، ظرفيتي مشخص شود و بعد از آن براي سکونت، هزينه اي دريافت شود زيرا زمين فراوان اما آب براي زندگي به اندازه کافي نيست.
وي توسعه بي ضابطه کشاورزي همراه با اشتباهات را عامل ايجاد مشکلات عنوان کرد و افزود: بسياري معتقدند برق دار کردن چاه هاي کشاورزي مشکلات را زيادتر کرده و نمي توان با ابزارهاي فني مشکل کم آبي را کاهش داد بلکه بايد از ابزارهاي اقتصادي و مالي در اين زمينه استفاده شود.
اين نماينده مجلس با تأکيد بر افزايش بهره وري آب گفت: پس از تحقق اين هدف بايد به دنبال خلق ثروت با نگاه متفاوت به آب برويم که نمونه آن سرمايه گذاري در بخشهاي ميراث فرهنگي، گردشگري و منابع طبيعي در استان يزد است.
کيخا مقابله به نگاه هايي که مسأله آب را پيچيده مي کنند را خواستار شد و ادامه داد: بايد در استانهايي همچون يزد به داشته هاي بخش هاي مختلف، توسعه صنايع کم آبخواه، مديريت منابع موجود آبي و در مرحله بعد براي انتقال آب از مراکز مقرون به صرفه برنامه ريزي کرد.
وي در خصوص شرايط استان يزد از نظر کاهش سالانه ميزان بارندگي ها، تصريح کرد: آينده اين استان ، نگران کننده است بنابراين ،بايد رابطه تمامي فعاليتها با آب مشخص و سپس اجرا شود.
کيخا با تشريح وضعيت شوراي مديريت آب فلات مرکزي هم گفت: بايد همه اعضا، نگاه همه جانبه داشته باشند و در عين حال مشکلات را به صورت شفاف به مردم اعلام و آنها را در مديريت مصرف آب، مشارکت دهند.
وي همچنين انتقال آب از دريا را اجتناب ناپذير دانست و ياد آور شد: با توجه به هدف گذاري توسعه بايد وزارت نيرو و سازمان برنامه و بودجه ضمن اعلام هزينه هاي انتقال آب از هر نقطه اي براي اجراي طرحها برنامه ريزي کنند.
استاندار يزد نيز در اين نشست گفت: اين استان با پيشينه غني فرهنگي و تاريخي جزو استانهايي است که با سخت ترين شرايط زيست محيطي سازگاري پيدا کرده است.
محمود زماني قمي ثبت جهاني شهر يزد را ناشي از همت والا و دقت مردم اين شهر در سازگاري با محيط زيست در ادوار مختلف و همزيستي مسالمت آميز اديان در اين شهر کهن عنوان کرد.
وي با بيان اينکه يزد دومين استان معدني با بيشترين تنوع و چهارمين استان صنعتي کشور است، افزود: تأثير يزد در حوزه اقتصادي از مرزهاي جغرافيايي اين استان فراتر بوده و 50 درصد کاشي و سراميک، 15درصد فولاد و 27 درصد محصولات نساجي کشور در اين استان توليد مي شود.
استاندار يزد، وضعيت اقتصاد و صنعت اين استان را با وجود مشکلات بهتر از متوسط کشور اعلام کرد و ادامه داد: وضعيت يزد در حوزه هاي گردشگري نيز بويژه در گردشگري خارجي رشد خوبي داشته و محل مناسبي براي سرمايه گذاري در اين بخش است.
رئيس کارگروه سازگاري با کم آبي يزد با بيان اينکه فلات مرکزي منطقه اي کم آب و با تنشهاي زياد است، گفت: يزد کم بارش ترين استان کشور است و تحت تاثير تنش آبي در مرکز کشور قرار گرفته و آنچه درباره اين استان به نادرستي مطرح مي شود اين است که آب انتقالي به اين استان به بخش کشاورزي و صنعت اختصاص يافته در حالي که چنين چيزي اشتباه است.
زماني قمي ادامه داد: سهميه اوليه آب انتقالي به يزد 98 ميليون مترمکعب در سال مشخص شده بود ولي هيچگاه بيش از 62 تا 63 ميليون مترمکعب اختصاص نيافته و از اين حدود پنج درصد به صنايع و عمدتا معادن اختصاص يافته که بيش از آن براي شست و شوي سنگ آهن انتقالي به اصفهان استفاده مي شود.
وي تأکيد کرد: يک ليتر از آب انتقالي در حوزه کشاورزي مصرف نمي شود بلکه همه اين آب که 60درصد مصرف شرب استان يزد را تأمين مي کند با منابع داخلي که اي سي بالاي 2 هزار دارد، براي بهبود کيفيت منابع آب داخلي استان، با اين منابع مخلوط مي شود.
استاندار يزد مشکل ديگر يزد بعد از اي سي (سختي) آب را 22 بار تعرض به خط انتقال آب از اسفندماه 96 تا مهرماه 97 عنوان کرد و گفت: از کميسيون کشاورزي و آب مجلس تقاضا داريم علتهاي اين حادثه در حوزه امنيت را بررسي و براي رفع اين تهديدها، پرداخت غرامت ناشي از فقدان کشت را به کشاورزان اصفهان مدنظر داشته باشند.
زماني قمي با تأکيد بر تعيين تکليف طرح هاي انتقالي آب به يزد و مشخص شدن مبدأ خط دوم انتقال آب به استان تصريح کرد: نياز آب استان يزد تا سال 1425در بخشهاي مختلف مورد بررسي قرار گرفته و از سوي ديگر اين استان در صرفه جويي و مصرف درست آب از استانهاي پيشتاز است و ارزش افزوده حاصل از مصرف يک ليتر آب در صنعت يزد 22 ميليون تومان، در اصفهان 15 ميليون و در کرمان 6 ميليون تومان است.
در بخش ديگر اين جلسه مديرعامل شرکت آب منطقه اي يزد در گزارشي با بيان اينکه يزد کم بارش ترين استان کشور با 82 ميليمتر بارش است، اظهار داشت: در سال زراعي و آبي 97-96 ميزان بارش اين استان حدود 70ميليمتر بوده که نسبت به سال قبل از آن 7.5 درصد کاهش داشته است.
محمدمهدي جواديان زاده افزود: ميزان روان آبهاي استان نيز نزديک به صفر شدن است به گونه اي که هم اکنون تنها سه تا چهار ميليون مترمکعب بوده و دليل عمده آن تغيير الگوي بارش از برف به باران عنوان مي شود.
وي با بيان اينکه روند مصرف آب در بخش کشاورزي طي 15سال گذشته در استان يزد کاهش يافته، خاطرنشان کرد: مديريت کشت، خاموشي چاه هاي کشاورزي و کاهش حجم آبي استان از دلايل کاهش در اين زمينه است.
مديرعامل آب منطقه اي يزد در خصوص وضعيت منابع 19 دشت استان گفت: از اين تعداد تنها سه دشت آزاد است و چهار دشت ممنوعه بحراني و 12 دشت ممنوعه داريم و در دشت اردکان – يزد به عنوان مهمترين دشت استان 18 متر افت سفره هاي زيرزمين ثبت شده است.
جواديان زاده با تشريح نيازهاي آبي استان يزد در افق هاي 1405و 1425 ادامه داد: وضعيت آب شرب استان نگران کننده است و سهم آب انتقالي که 70 درصد آب شرب يزد را تامين مي کرده در 6 ماه سال قبل 60 درصد بوده است.
وي سهم استان يزد از آبهاي تجديد شونده کشور را تنها هفت دهم درصد دانست و برخي برنامه هاي اضطراري به منظور مديريت آب را شامل طرح مديريتي 100درصدي آب در بخشهاي مختلف و اطلاع رساني و فرهنگ سازي عنوان کرد .
وي با اعلام تبخير سالانه سه هزار و 500 ميليمتري آب در اين استان گفت: از موفقيتهاي اجراي طرحهاي مديريتي مصرف آب کاهش 45 درصدي مصرف آب کشاورزي، صرفه جويي 70 ميليون مترمکعبي آب با خاموشي 45 روزه چاه ها و کاهش 28درصدي مصرف آب شرب با همکاري شهرداريها بوده است.
رئيس کميسيون کشاورزي ، آب و منابع طبيعي مجلس به همراه چند تن از اعضاي اين کميسيون، روز چهارشنبه براي شرکت در هفتمين اجلاس ملي منابع آب ايران و بازديد از قرقهاي اختصاصي حيات وحش استان يزد به اين استان سفر کرده است.
1968/ 6014/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۲۸۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟

ایران تا پایان هفته اول اردیبهشت به‌طور متوسط ۱۶ درصد بارش بیشتری نسبت به شرایط نرمال دریافت کرده است. با این وجود استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین  ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به دیگر مناطق کشور دریافت کرده‌اند. به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور همکاری مردم و توجه به الگوی کشت برای عبور از شرایط کمبود بارش ضروری است.

احد وظیفه افزود: در هر زمینه‌ای اگر همکاری نباشد آسیب‌ جمعی وارد می‌کند. آب یک عنصر حیاتی است. حدود ۵۰ درصد آب استان تهران صرف شرب و بهداشت می‌شود. این رقم بزرگی است البته در همه کشور این گونه نیست. در خیلی از استان‌ها آب مورد نیاز برای شرب زیر ۱۰ درصد است و حدود ۹۰ درصد آن صرف صنعت و کشاورزی می‌شود ولی در استان تهران به علت سکونت جمعیت متراکم در آن با کمبود منابع آبی مواجه است بنابراین به علت کمبود بارندگی و افزایش تدریجی تقاضا همکاری و توجه مردم بسیار کلیدی و حیاتی است.

وی تاکید کرد: آب را نمی‌توان خلق کرد، اگرچه می‌توان آن را به ‌طور محدود انتقال داد ولی کافی نیست و نمی‌تواند کمبودها را جبران کند بنابراین مهم‌ترین عامل بر کاهش مشکلات موجود همکاری و توجه مردم نسبت به چگونگی‌ مصرف آب به‌ویژه در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی است چراکه با شرایط بسیار نامطلوبی از نظر تامین آب مواجه هستند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره تاثیر توجه به الگوی کشت برای مدیریت مصارف آب گفت: ایران کشوری نیمه‌خشک و بیابانی است و به‌طور نسبی بارندگی آن یک چهارم متوسط دنیاست بنابراین آب کالای گرانبهایی محسوب می‌شود. کشاورزی مهم‌ترین مصرف کننده آب است و نقش بسیار مهمی دارد چون هم امنیت غذایی و هم پایداری سرزمین‌مان باید حفظ شود. با حفظ آب این دو باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که بیشترین بهره‌بروری با کم‌ترین مصرف آب محقق شود.

وی اضافه کرد: هرچه قدر مقدار آب کم شود، شدت آلودگی آن افزایش می‌یابد چون غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در منابع آب و خاک بیشتر می‌شود. این موضوع مهمی است که باید در نظر بگیریم. در این شرایط در بخش کشاورزی مجبور می‌شوند به دلیل محدودیت آب سطحی، از پساب‌ها استفاده کنند که موجب خدشه دار شدن امنیت غذایی می‌شود.

وظیفه در پایان گفت: با کاهش آب برای تامین آب شرب از منابع دیگری مانند چاه‌های کشاورزی که قبلا استفاده نمی‌شدند، استفاده می‌شود. درست است که آب آن‌ها تصفیه می‌شود ولی کیفیت آب‌های سطحی  را ندارد. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • رفع نقاط حادثه خیز در زنجان نیازمند تأمین اعتبارات است
  • اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان به حوزه رسانه در سال جاری
  • مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است
  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بوشهر نیز با سازمان نوسازی مدارس کشور
  • آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود