Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-29@05:19:15 GMT

وام مسکن سهم صنعت در تسهیلات بانکی را بلعید

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۲۸۸۰۵

​نیمه اول امسال را شاید بتوان یکی از متفاوت ترین دوران برای اقتصاد ایران دانست. نرخ ارز به شدت رشد کرد و بسیاری از بازارهای نقد شونده جذابیت یافتند اگرچه باید اقبال مردم نسبت به خرید کالاهای مصرفی را هم به آن اضافه کرد.÷

اکنون اگر چه بازار اندکی آرام شده و بسیاری از دارایی ها برای سرمایه گذاری از روند هیجانی به سیر منطقی روی آورده اند اما به هرحال این تصمیمات زودگذر ، اثر خود را در بازار بر جای گذشته  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اکنون آمار و ارقام و کارنامه های عملکردی بخش های مختلف به خوبی اثر این موج فراگیر را نشان می دهد.

 بانک ها نیز خود را با این فضا تطبیق داده و در شرایطی که منابع کمی را به تسهیلات اختصاص داده اند اما اثرات حرکت نقدینگی را در گزارش های آنها نیز می توان دید.

کارنامه تسهیلات پرداختی بانک ها در نیمه نخست سال ۹۷ از رشد ۱۲.۱ درصدی تسهیلات پرداختی بانک ها حکایت دارد که به زعم بسیاری از فعالان اقتصادی، برخی از این رشد تسهیلات دهی مربوط به امهال وام ها بوده است.

 نکته حائز اهمیت کاهش سهم بخش های تولیدی اعم از صنعتی و معدنی و نیز بازرگانی از تسهیلات اعطایی بانک ها است؛ در مقابل، افزایش حدود ۵۱ درصدی تسهیلات خرید مسکن در این گزارش به خوبی مشهود است.

اگرچه رقم تسهیلات اعطایی برای تأمین سرمایه در گردش از کل تسهیلات پرداختی بانک ها کاهش یافته اما میزان تسهیلات پرداختی امسال، نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۷.۹ درصدی را نشان می دهد. با این وجود، تولید کنندگان بر این باورند که سهم بالایی از وام های پرداختی نداشته اند.

آمار سامانه تسهیلات و تعهدات براساس اطلاعات ارسالی بانک ها نشان می دهد که سهم بخش کشاورزی از کل تسهیلات ۹ درصد، صنعت و معدن ۲۸ درصد، مسکن  و ساختمان ۹ درصد، بازرگانی ۱۳.۷ درصد، خدمات ۴۱ درصد و موارد متفرقه ۰.۱ درصد بوده است. این در شرایطی است که سهم کل بخش ها از ایجاد واحدها ۸.۷ درصد، تأمین سرمایه در گردش ۶۱.۴ درصد، تعمیر ۱.۸ درصد، توسعه ۵.۱ درصد، خرید کالای شخصی ۷.۴ درصد، خرید مسکن ۵.۴ درصد و سایر موارد ۱۰.۱ درصد بوده است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: اقتصاد ایران نرخ ارز رشد سرمایه گذاری آمار و ارقام نقدینگی مسکن سرمایه بخش کشاورزی صنعت و معدن تسهیلات بانکی صنعت وام مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۲۸۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۱ درصد رسید + جدول

طبق آمار بانک مرکزی، میانگین وزنی نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت نسبت به هفته قبل‌تر از ۲۳.۵۲ درصد به ۲۳.۵۱ درصد در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه رسید. 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • تداوم پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران در سال ۱۴۰۳
  • برنامه‌ریزی برای تامین تسهیلات بانکی ۱۲هزار واحد مسکن در ایلام
  • حمایت بانک مسکن از خانواده‌ها با پرداخت بیش از ۴۴ هزار فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۲
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۱ درصد رسید + جدول