Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@13:37:05 GMT

کدام بیماری باسلیاک اشتباه میشود؟

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۲۹۲۱۷

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد حساسیت غیرسلیاکی وابسته به گندم را تشریح کرد و گفت: این بيماري باعث ايجاد علائم مشابه با بيماري سلياك مي‌شود ولي براي تشخيص قطعي آن نمي توان از اندوسكوپي و تست‌هاي آزمايشگاهي استفاده كرد. ناطقان: آزیتا گنجی، فوق ‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در آستانه برگزاری هجدهمین کنگره گوارش و کبد، در ارتباط با بیماری‌های وابسته به گندم اظهار داشت: این بیماری‌ها طیف وسیعی را تشکیل می‌دهند که با مکانیسمهای ایمنولوژیک و غیر ایمنولوژیک باعث ایجاد علائم و کاهش کیفیت زندگی بیماران می‌شوند و به طور کلی سلیاک و نان ‌سلیاک (حساسیت غیرسلیاکی وابسته به گلوتن) دو دسته عمده این بیماری‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




وی افزود: سلیاک بیماری ایمونولوژیک وابسته به گلوتن موجود در گندم و غلات بوده ولی در موردحساسیت غیرسلیاکی وابسته به گندم مکانیسم ایجاد علائم وابسته به سیستم ایمنی و با ایجاد انتی بادی و ایجاد خاطره این واکنش در بدن نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: شاید به دنبال ابتلا به عفونت‌های باکتریال و یا ویرال و یا نغییر در میکروبیون‌های روده گیرنده های سطح سلول نحریک شده ومنجر به افزایش نفوذ پذیری غشا سلول گردد که منعاقبا باعث تحریک ماکروفاژها و سایر سلولهای موجود در زیر مخاط در مواجهه با ترکیبات موجود در دانه گندم شده و باعث ایجاد علائم گوارشی و خارج گوارشی در بیمار شود که این علائم شبیه به سلیاک است.

فوق‌ تخصص بیماری‌های گوارش و کبد ادامه داد: علایم غیرگوارشی حساسیت غیرسلیاکی وابسته به گندم همچون کم‌خونی، درد استخوانی و عضلانی گیجی و منگی و علایم گوارشی شامل درد شکم، تهوع و نفخ است.

عضو هیأت علمی علوم پزشکی مشهد دکتر گنجی عنوان کرد: برای تشخیص این بیماری بعد از قطعی کردن عدم وجود سلیاک رژیم بدون گلوتن را برای بیمار آغاز می‌کنیم. اگر طی چند روز وضعیت رو به بهبود رفت و یا حداقل بیش از 50 درصد کاهش علائم مختلف را نشان داد و در صورت مصرف مجدد گلوتن عود مجدد علائم دیده شد تقریبا از تشخیص بیماری مطمئن می گردیم .ولی مشکل بعدی ما تعیین طول درمان و یا زمان نیازمند به رعایت رژیم غذایی است که تاکنون مشخص و ثابت نشده است.

وی گفت: برخی از غذاها و میوه جات و سبزی‌هایی که محتوی فودمپ (انواع کربوهیدرات‌هایی که هضم سختی دارند و سبب مشکلات گوارشی می‌شوند) است نیز به علت عدم هضم و جذب می توانند علائم مشابهی بخصوص نفخ و درد شکم را ایجاد می کنند ولی در این بیماران علائم خارج گوارشی بروز نمی کند که باید برای تشخیص افتراقی مد نظر قرار گیرد





منبع:سلامت نیوز برچسب ها: بیماری ، سلیاک ، اشتباه

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بیماری سلیاک اشتباه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۲۹۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند

احمد سبحانی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به بارش‌های قابل توجه در بیشتر شهرستان‌های استان بوشهر و فراهم شدن شرایط لازم برای فعالیت بعضی از عوامل خسارت زای زنده و غیرزنده در محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای، نیاز است کشاورزان پس از بارش باران نکات مهمی را رعایت کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: بارش باران به همراه وزش تندباد در گندم‌های برداشت نشده باعث خوابیدن گندم و بروز مشکلاتی در برداشت این محصول می‌شود.

وی گفت: گندم‌های رسیده ممکن است در اثر جذب رطوبت دوباره شروع به جوانه زنی در خوشه کنند که دانه‌های این قبیل مزارع برای مصرف بذری در سال زراعی آینده چندان مناسب نخواهند بود.

وی ادامه داد: کشاورزان تا زمانی که گندم رطوبت دارد برداشت را انجام ندهند چون دانه‌ها از خوشه به راحتی جدا نشده و باعث کاهش عملکرد برداشت می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در مزارع گوجه فرنگی فضای باز و مزارع جالیزی به دلیل فعال شدن عوامل ایجاد کننده بیماری‌های قارچی و باکتریایی، بیماری‌های لکه برگی و بوته میری تشدید خواهد شد، بنابراین پس از برطرف شدن شرایط بارندگی بلافاصله با استفاده از قارچ کش‌ها و باکتری کش‌های محافظتی نسبت به محلول پاشی مزارع خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در گلخانه‌های تولید سبزی و صیفی به دلیل بالا رفتن رطوبت نسبی بعد از بارش باران، برای جلوگیری از فعالیت عوامل بیماری زای قارچی و باکتریایی نسبت به روشن کردن تهویه‌ها و در صورت نیاز استفاده از ترکیبات محافظتی اقدام کنند.

وی گفت: کشاورزان و باغداران در باغ‌های مرکبات که بیماری شانکر باکتریایی وجود دارد بلافاصله پس از اتمام بارش‌ها نسبت به مصرف ترکیبات مسی برای جلوگیری از شیوع و گسترش این بیماری اقدام کنند.

سبحانی بیان کرد: شرکت‌های تأمین کننده بذر در استان به دلیل بالا رفتن رطوبت موجود در انبارها بعد از بارندگی تا حد امکان نسبت به هوادهی گندم‌های موجود در انبارها از طریق جابجایی گندم و روشن کردن تهویه‌ها به منظور جلوگیری از فعالیت قارچ‌های ساپروفیت و کپک زدگی بذرها اقدام کنند.

وی بیان کرد: در کانون‌های فعالیت زنجرک خرما ردیابی این آفت با دقت انجام شود تا در صورت رسیدن جمعیت به آستانه خسارت اقتصادی اقدامات کنترلی با استفاده از حشره کش‌های مناسب انجام شود.

کد خبر 6095376

دیگر خبرها

  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران
  • علائم فشار خون بالا
  • کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • به چه نانی نان کامل می‌گویند؟/ تاثیر نان‌های کامل در لاغری