Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:12:00 GMT

نسل کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۲۹۲۳۴

نسل کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار ادامه دارد

کوالالامپور- ایرنا- رئیس بازرسان ویژه و گروه حقیقت یاب سازمان ملل در میانمار با ارائه گزارشی اعلام کرد: نسل کشی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت راخین میانمار همچنان ادامه دارد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از تارنمای سازمان ملل، مرزوق دارعثمان Marzuki Darusman رئیس گروه حقیقت یاب سازمان ملل با ارائه گزارشی به شورای امنیت این سازمان ، خواستار ارجاع پرونده نسل کشی روهینگیایی ها به دادگاه بین المللی جنایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مرزوق دار عثمان که رئیس گروه بازرسان ویژه سازمان ملل در میانمار و مسئول رسیدگی به پرونده نسل کشی دراین کشور است همچنین در گفت و گو با رسانه ها افزود: در میانمار فراتر از کشتار جمعی علیه روهینگیایی ها اتفاقات تلخ دیگر ازجمله ایجاد منازعه میان یک جمعیت هدفمند، پیشگیری از تولد درمیان آنها و جابجایی وسیع در اردوگاه ها درحال رخ دادن است.
وی تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد در میانمار نسل کشی علیه روهینگیایی ها همچنان ادامه دارد.
این گزارش که در شورای امنیت ارائه شده و احتمال هر نوع اقدام علیه میانمار تازمانی که چین آن را وتو کند وجود ندارد.
گزارش 444 صفحه ای گروه حقیقت یاب سازمان ملل برای نخستین بار ماه گذشته منتشر شد.
گروه حقیقت یاب سازمان حقوق بشر سازمان ملل از شورای امنیت خواسته است که پرونده جنایات میانمار را به دیوان بین المللی دادگستری در لاهه ارجاع دهد یا همانند تجربه مشابه در رسیدگی جنایات در پرونده یوگسلاوی پیشین یک سیستم یا ارگان قضایی ویژه ایجاد کند.
بر اساس این گزارش، ژنرال مین آنگ هلاینگ فرمانده کل ارتش میانمار به همراه 5 نفر دیگر از فرماندهان این کشور عاملان اصلی هدایت و اجرای عملیات کشتار و نسل کشی درایالت راخین میانمار علیه روهینگیایی ها بوده اند.
بیش از750 هزار نفر روهینگیایی از اواخر اوت 2017 (شهریور96) پس از شدت یافتن سرکوب نظامیان این کشور از میانمار به بنگلادش گریختند و در نوار مرزی میان میانمار و بنگلادش در شرایط بسیار سخت و دشواری اسکان اجباری یافته اند.
مرزوق دار عثمان گفت بر اساس گزارش بازرسان سازمان ملل ارتش میانمار همچنین عامل سوزاندن و از بین بردن 390 روستای محل اقامت روهینگیایی ها و کشتار دستکم 10 هزار نفر از آنها هستند.
مرزوق هشدار داد که طبق بررسی های تیم حقیقت یاب سازمان ملل اکنون شرایط برای بازگشت امن و مناسب و پایدار پناهندگان روهینگیایی از اردوگاهها در بنگلادش به راخین در میانمار وجود ندارد.
وی تاکید کرد که هر اقدامی دراین زمینه احتمال بروز فاجعه دیگر انسانی را میانمار محقق می سازد و تحقیقات داخلی میانمار نیز در این زمینه تاکنون موفقیت آمیز نبوده است.
'کریستین شارنر برگنر' سفیرویژه سازمان ملل در میانمار نیز دراین باره گفت: پاسخگویی و گفت وگوهای جامع دو ستون ایجاد آشتی ملی در میانمار هستند.
وی افزود: یافته های گروه حقیقت یاب سازمان ملل نخستین گام برای پاسخگویی دراین زمینه بوده و دولت میانمار باید در این زمینه به جامعه جهانی پاسخ دهد.
این اظهارات درحالی مطرح می شود که دولت و ارتش میانمار تاکنون همه اتهام ها علیه خود را رد کرده و عملیات کشتار وسیع روهینگیایی ها را اقدام های عادی نظامی برای مقابله با تروریست ها مطرح کرده اند.
دولت میانمار گزارش گروه حقیقت یاب سازمان ملل را زیرسوال برده و آن را غیرمستقل دانسته است.
نایپیدائو پیشتر اعلام کرده که دولت میانمار خود یک گروه حقیقت یاب برای بررسی مساله کشتار روهینگیایی ها با همکاری دیپلمات های آسیایی تشکیل داده است.
ارتش میانمار ادعا کرده است که حملات به روهینگیایی ها در پاسخ به تهاجم شبه نظامیان روهینگیایی به چندین ایستگاه پست مرزی در راخین میانمار درشهریور سال گذشته انجام شده است.
شبد**آساق **1599 **1010

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ميانمار روهينگيا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۲۹۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله دیگری از مقاومت اسلامی عراق به یک مرکز نظامی صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی

مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که در پاسخ به جنایات اشغالگران علیه غیرنظامیان فلسطینی، یک مرکز نظامی صهیونیست‌ها را با هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار داده است.

به گزارش ایسنا، مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که بامداد روز دوشنبه با استفاده از پهپاد، یک مرکز نظامی اشغالگران در ام الرشراش (ایلات) در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را هدف قرار داده است.

مقاومت تاکید کرد که این عملیات در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به قتل‌عام‌های انجام شده توسط اشغالگران علیه غیرنظامیان فلسطینی از جمله کودکان، زنان و افراد مسن انجام شد.

مقاومت عراق افزود: هدف قرار دادن تاسیسات نظامی اسرائیل «ادامه رویکرد ما برای مقاومت در برابر اشغالگران» است و  «حمله به مواضع و مقرهای دشمن» ادامه خواهد یافت.

مقاومت اسلامی عراق در حمایت از غزه به عملیات خود علیه اهداف اشغالگر ادامه داده و ۲ روز پیش نیز بندر حیفا را با موشک «الارقب» هدف قرار داد.

همچنین مقاومت اخیرا با استفاده از موشک «الارقب»، اهداف حیاتی اشغالگران را در «تل‌آویو» و بئرالسبع هدف قرار داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گروه‌های مقاومت در پاسخ مشروع ایران به رژیم اسرائیل دخیل نبودند
  • ایروانی: هیچ یک از گروه‌های مقاومت در اقدام مشروع ایران علیه اسرائیل دخیل نبودند
  • گسترش حلقه آتش؛ واکاوی راهبرد جدید مقاومت علیه رژیم صهیونیستی
  • عملیات جدید مقاومت اسلامی عراق علیه رژیم صهیونیستی
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به هدفی نظامی، اینبار در جولان اشغالی
  • پیکرهای یافته‌شده در گورهای جمعی غزه آثار شکنجه داشتند
  • بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد
  • حمله دیگری از مقاومت اسلامی عراق به یک مرکز نظامی صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی
  • شکایت فعالان حقوق بشر از مقامات صهیونیست به دادگاه لاهه
  • مقاومت اسلامی عراق بندر حیفا در فلسطین اشغالی را هدف قرار داد