Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-27@05:44:22 GMT

یارانه از سود قاچاقچیان سوخت هم کمتر است!

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۲۹۶۴۰

یارانه از سود قاچاقچیان سوخت هم کمتر است!

به گزارش جهان نيوز، جواد نوفرستی کارشناس انرژی درباره تجربه استفاده از کارت سوخت اظهارداشت: در سال ٨٦ تجربه موفقی در استفاده از کارت سوخت به منظور مدیریت مصرف داشتیم. در سال‌های میانی دولت یازدهم، وزیر نفت اعلام کرد که با وجود بنزین تک نرخی نیازی به کارت سوخت نیست. تک نرخی شدن بنزین از‌اشتباهات دولت یازدهم بود و موجب آسیب به منابع بیت‌المال شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حذف کارت سوخت در حالی مطرح شد که رشد مصرف بنزین در سال ٩٣، حدود 1/6 درصد و در سال ٩٤، حدود دو درصد بود.
  این کارشناس انرژی ادامه داد: میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در سال ٩٤ حدود ٧٢ میلیون لیتر بود که با حذف کارت سوخت و تک نرخی شدن بنزین رشد مصرف این فرآورده نفتی در سال ٩٥؛ پنج درصد، سال ٩٦؛ هشت درصد و در سال ٩٧بالغ بر 11 درصد شد. اگر میانگین رشد مصرف بنزین طی سه سال اخیر همان حدود دو درصد ادامه می‌یافت، گفته وزیر نفت دال بر عدم نیاز به کارت سوخت صحیح تلقی می‌شد.

نوفرستی، نرخ کنونی هر لیتر بنزین را بر اساس فوب خلیج‌فارس حدود ٧٠ سنت اعلام کرد و گفت: با احتساب دلار ٤٢٠٠ تومانی تا حدود هشت هزار تومانی می‌توان گفت قیمت هر لیتر بنزین بر اساس فوب خلیج‌فارس بین سه تا حدود شش هزار تومان است. با وجود اختلاف قابل توجه قیمت دلار حتی اگر هر لیتر بنزین را با افزایش قیمت دو سه برابری هم عرضه کنیم باز هم روند قاچاق ادامه دارد چرا که با میانگین نرخ ده هزار تومان در شرق کشور یا ١٤ تا ١٦ هزارتومان در مرز ترکیه فاصله قابل توجه دارد.  

به گفته وی با وجود اینکه سود قاچاق سوخت با احتساب میانگین ٢٠ میلیون لیتر در روز از یارانه پرداختی به مردم بیشتر است، اما در دوران وزارت زنگنه در ابتدای دولت یازدهم اقدامات مناسبی هم انجام شد که از جمله آن می‌توان به ابطال شش میلیون کارت سوخت غیرحقیقی، کاهش میانگین سهمیه بالای بنزین تاکسی‌ها و همچنین تخصیص گازوییل بر اساس پیمایش ‌اشاره کرد.

این کارشناس انرژی با اشاره به گفته‌های اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری دال بر اینکه جامعه کشش افزایش قیمت بنزین را ندارد، اظهار داشت: در این شرایط می‌توان با الزام استفاده از کارت سوخت شخصی میزان رصد مصرف بنزین را راحت‌تر کرد. مشروط به اینکه کارت سوخت جایگاه‌داران سلب شده و افرادی که میانگین مصرف آنها در یک دوره‌ای بیش از حد کارشناسی شده بود رصد شود.

گفتنی است، علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا در پی انتشار گزارشی درباره کاهش سهم تولید بنزین یورو۴ درپالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفته بود: به دلیل افزایش مصرف، کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه را مطابق نوع معمولی کرده‌اند.

منبع: مهر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۲۹۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در هرمزگان

فرمانده انتظامی استان هرمزگان از اجرای طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت و کشف بالغ بر ۳ میلیون لیتر گازوئیل و وارد کردن ۳ هزارمیلیارد ریال ضربه مالی به قاچاقچیان سوخت در بندرکلاهی شهرستان میناب خبرداد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، سردار علی اکبر جاویدان در تشریح این خبر با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های مأموریتی انتظامی بحث مقابله بی‌امان با قاچاق است، اظهار داشت: در این راستا عوامل انتظامی استان با همکاری دریابانی و نظارت مقام قضایی در جهت جامه عمل پوشاندن به مطالبه بحق مردم و اجرای تدابیر ابلاغی، طرح ضربتی و عملیاتی مقابله با قاچاق سوخت با هدف جلوگیری از هدرفت سرمایه ملی و مبارزه با قاچاق را در بندرکلاهی شهرستان میناب اجرا کردند.

وی افزود: در اجرای این طرح مشترک که با همکاری دیگر سازمان های مرتبط و با هدف ضربه به بنیان مالی قاچاقچیان سوخت انجام شد، تعداد 17 فروند قایق موتوری فعال در قاچاق سوخت توقیف، 265 عدد انواع مخازن فلزی و پلاستیکی آغشته به سوخت جمع آوری و 75 کیلومتر لوله انتقال سوخت امحا و تخریب شد.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان با اشاره به کشف بالغ بر 3 میلیون لیتر گازوئیل قاچاق و تخریب و جمع آوری تجهیزات انتقال سوخت در این طرح، میزان ضربه مالی به بنیان های مالی قاچاقچیان در این منطقه و در راستای این طرح را بیش از سه هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

جاویدان با تأکید بر جدیت پلیس در اجرای مستمر طرح های پاکسازی مناطق آلوده و جرم خیز در جای جای استان، خاطرنشان کرد: این اولین و آخرین طرح ما در بحث مقابله با قاچاق نبوده و نخواهد بود و به جهت مطالبه بحق مردم و اینکه تعدادی افراد سودجو و فرصت طلب از این بستر سوءاستفاده کرده و ذخایر و سرمایه‌های ملی ما را به تاراج می‌گذارند، انتظامی استان بر خود وظیفه می‌داند در این راستا با پذیرش محوریت مقابله و با جذب مشارکت سایر دستگاه‌ها با قاطعیت برخورد کند.

انتهای پیام/864/

دیگر خبرها

  • ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد
  • کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون
  • کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی
  • بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در هرمزگان
  • ۳۴ درصد مردم از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند