Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کرمان- ايرنا- رئيس هيات مديره شرکت شال اميري کرمان نيز شال کرمان را کالاي اصيل ايراني و نماد فرهنگ کرمان معرفي کرد و گفت : براي توسعه اين هنر و صنعت احيا شده نيازمند حمايت بيشتر مسئولان هستيم .

محمدرضا آريان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : اکنون حدود 40 نفر در حال آموزش هنر شال بافي در کرمان هستند و اين پتانسيل وجود دارد ماهانه 10 نفر آموزش ببينند و جذب کار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آريان با بيان اينکه افراد بعد از 2 ماه آموزش شال بافي جذب بازار کار مي شوند، گفت: هنرجويان پس از جذب در بازار کار به ازاي کاري که تحويل مي دهند دستمزد دريافت مي کنند.
وي حقوق دريافتي هر هنرجو را به ازاي نوع و تعداد کار انجام شده بين يک ميليون و 200 تا 2 ميليون و 900 هزار تومان عنوان کرد.
آريان همچنين کمبود فضا براي قرار دادن دستگاه و ايجاد اشتغال جديد را يکي از مشکلات اين بخش برشمرد و اظهار داشت: 20 دستگاه ديگر وجود دارد که جايي براي برپا کردن آنها نداريم .
رئيس هيات مديره شرکت شال اميري کرمان با اشاره به انجام متمرکز اين هنر افزود: شال بافي بدون حضور مربي با مشکلاتي روبرو مي شود لذا نياز است بافندگان شال در يک مکان مشخص با حضور مربي کار را انجام دهند.
وي تصريح کرد: اگر فضاي مورد نياز براي برپايي دستگاه هاي شال بافي وجود داشته باشد ما طبق برنامه در حرکت هستيم و به تعداد اشتغالزايي ماهانه 10 نفر مي رسيم.
آريان شال بافي را يک تکنيک بافت معرفي کرد و گفت: اين صنعت و هنر حدود هزار سال سال قدمت دارد و براي استفاده اين تکنيک در شال گردن، کمر و سر به نام شال بافي معروف شد.
مديرعامل شرکت کرمان مجازي افزود: اين صنعت در دوره صفويه با همان تکنيک در صنعت پته کرمان به کار رفت و در دوره قاجار که اوج اين هنر بوده در لباس هاي ملکه کشورهايي چون انگلستان، سوئد و فرانسه مورد استفاده قرار گرفته است.
آريان الياف مورد استفاده در شال کرمان را موي بز راين يکي از بخش هاي کرمان عنوان و تصريح کرد: اين الياف به دليل ساختار زمستان ها بسيار گرم و تابستان ها بسيار خنک بوده است.
براساس اين گزارش کار ساخت دستگاه جديد شال بافي در کرمان انجام گرفت و اين دستگاه 13 ارديبهشت 96 توسط معاون فناوري رئيس جمهوري در دانشگاه شهيد باهنر کرمان افتتاح و روش آموزشي اين هنر مجدد باز طراحي شد.
صنعت شال‌بافي کرمان با سابقه بيش از هزار ساله در دوره قاجاريه منبع درآمد بسياري از کرمانيان بوده ،طوري که به نقل تاريخ، برخي جهانگردان و شرق شناسان چون تاورنيه جهانگرد فرانسوي درآمد سالانه شال بافي مردم کرمان را 60 هزار ليره استرالينگ عنوان کرده اند.
اما سالها بعد، شال کرمان که روزگاري زينت بخش لباس حکام و اشراف ايراني و غير ايراني بود به دليل بي مهري و البته قيام شالبافان از رونق افتاد، بعد از آن در دولت يازدهم با همت استاندار وقت کرمان شال دستباف اين ديار به عنوان يک صنعت و فرهنگ احيا شد که ضمن رونق بخشي به اين صنعت کاملا منسوخ شده فرصت هاي جديد شغلي را در اين استان ايجاده کرده است .
3029/ 5054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۳۰۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس،مریم جلالی در بازدید از کارگاه‌های شیشه‌گری و گلاب‌گیری میمند گفت: این شهرقابلیت تبدیل به شهر ملی شیشه‌گری را دارد.
او افزود: شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری است و این صنعت دوست دار محیط زیست می‌تواند به ترویج گلاب‌گیری نیز کمک کند.
جلالی همچنین هم از برخی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری شهر دژکرد بازدید کرد و در جشن شکوفه‌های بادام، لوح ثبت ملی میراث ناملموس مهارت کیسه بافی و شاهنامه‌خوانی را به فرماندار اقلید اهدا کرد.
 محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: مقدمات ثبت ملی دژکرد فراهم شده تا این شهر به زودی شهر ملی کیسه بافی شود.
کیسه بافی سنتی یکی از هنر‌های قدیمی رایج در دژکرد اقلید است؛ این نوع کیسه حمامی بافتی شبیه به بافت گلیم دارد با این تفاوت که با دو رنگ پشم سفید و مشکی بافته می‌شود.
میمند از توابع شهرستان فیروزآباد در جنوب شیراز و دژکرد از توابع اقلید در شمال مرکز استان فارس است.

دیگر خبرها

  • پیگیری تکمیل بازسازی جاده شهداد - نهبندان در دستورکار دادستانی کرمان
  • تکمیل بازسازی جاده شهداد - نهبندان زیر ذره بین دادستانی کرمان
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • زیمبابوه به صنعت کشاورزی و دارویی ایران نیازمند است
  • تقویت آموزش‌های مهارتی نیازمند توسعه زیرساخت ها است
  • استاندار مرکزی: آموزش فنی و حرفه‌ای راه نجات کشور است
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس