Web Analytics Made Easy - Statcounter

باکو- ایرنا- «اجلاس بین المللی بشر دوستانه باکو » در جهانی که ساختارها و نظام های ارزشی دستخوش تحول شده و گفتگوی موثر و درک متقابل با موانع جدی روبرو است، در جستجوی پاسخ برای چالش های انسان عصر حاضر است.

به گزارش ایرنا ، ششمین « اجلاس جهانی بشردوستانه باکو» این بار با موضوع ' شکل گیری دنیای جدید و بشریت جدید : خلاقیت و توسعه انسانی ' روزهای سوم و چهارم آبان ماه در پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هدف از برگزاری این اجلاس، بررسی راهکارهای بشر دوستانه جهت کاستن از معضلات جهانی و ایجاد بستری برای تبادل نظر و انجام مذاکرات سازنده با حضور نخبگان فرهنگی جهان است .
اجلاس جهانی بشردوستانه باکو، بنا به ابتکار روسای جمهوری آذربایجان و روسیه، از سال 2011 میلادی هر دو سال یکبار برگزار می شود .
ششمین « اجلاس جهانی بشردوستانه باکو» با حضور 580 شخصیت جهانی از 97 کشور و 24 نهاد بین المللی روز پنجشنبه با سخنرانی رئیس جمهوری آذربایجان ، الهام علی اف در مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو آغاز می شود.
نتایج این اجلاس ها در قالب بیانیه های پایانی و توصیه به سازمان‌های بین‌المللی، کشورهای جهان و افراد بطور جداگانه ابلاغ می‌شود.
سران فعلی و اسبق کشورها و نهاد های بین المللی و مؤسسان شرکت‌های فراملی نیز از جمله شرکت کنندگان این اجلاس هستند.
دو معاون دبیر کل سازمان ملل متحد، مسئولان سازمان های بین المللی مانند سازمان آیسسکو ( سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی) ، سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه ، اتحادیه بین پارلمانی ، مجمع پارلمانی کشورهای ترک زبان ، یونسکو ، جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع،در این اجلاس حضور خواهند داشت .
همچنین شخصیت های سیاسی از 97 کشور جهان شامل معاون اول رئیس جمهوری سودان ، معاون نخست وزیر روسیه ،معاون نخست وزیر اسلواکی ، روسا و معاونین روسای پارلمان های اسلونی، اروگوئه، روسیه، مصر، بلارورس ، ایتالیا و استونی از دیگر شرکت کنندگان این اجلاس هستند.
در پنج اجلاس جهانی بشردوستانه باکو، در مجموع 29 برنده جایزه نوبل، شامل برنده این جایزه در عرصه شیمی ، 7 برنده در عرصه اقتصاد ، 5 برنده در عرصه فیزیک ، 5 برنده در عرصه فیزیولوژی و پزشکی و دو برنده در عرصه ادبیات حضور داشتند .
برخی از موضوعاتی که در پنج اجلاس گذشته بررسی شده،شامل محورهای زیر است:
- جنبه‌های انسان‌دوستانه مدل اقتصادی توسعه
- روزنامه‌نگاری اجتماعی و فناوری‌های پیشرفته
- چند فرهنگی در سبک زندگی جامعه
- رسانه‌های گروهی مدرن و چالش‌های جدید
- سیستم ارزش‌های سنتی در فرهنگ پسامدرن
- فراخوان‌های جهانی شدن: در میان سنن و تغییرات شکل
- بشردوستی به عنوان ارزش اصلی دوره پسامدرن
- زیست‌شناسی مولکولی و بیوتکنولوژی در قرن بیست و یکم
** بی اعتنایی غرب به چند فرهنگی
یکی از مهمترین محورها در اجلاس های پیشین بشر دوستانه در باکو ، موضوع چند فرهنگی بود و شرکت کنندگان با انتقاد بی اعتنایی غرب به اهمیت چند فرهنگی در سال های اخیر ، اعلام کردند که در سال‌های اخیر نظرات مختلفی در مورد مسأله چند فرهنگی مطرح شده است. بعضی‌ها فکر می‌کنند که چند فرهنگی با شکست مواجهه شده و آینده‌ای ندارد.
آنها تاکید کردند که ما معتقدیم که چند فرهنگی هم امروز و هم فردا را دارد. همگی باید در راستای تقویت چند فرهنگی‌گرائی سعی و تلاش کنیم و جایگزینی برای چند فرهنگی وجود ندارد.
چند فرهنگی مناسب‌ترین گزینه برای توسعه آینده است زیرا، غیر آن خود را منزوی کردن است. فکر نمی‌کنم در قرن بیست و یکم که دنیا رو به جهانی شدن است، دولتی بخواهد آینده خود را بر اساس انزواگرائی بنا نهد.
این دیدگاه در واقع بیانیه اجلاس بشردوستانه است زیرا در سایه ایده چند فرهنگی، بشریت باید درک کند که ما همه در یک دنیای واحدی زندگی می کنیم و نماد بشریتی واحد بوده و ملزم به درک تنوع در دنیا وایجاد فرهنگ برابری هستیم.
اساس فرهنگ متمدن همزیستی است. درک تنوع وگوناگونی جهان و شکل‌گیری برابری فرهنگی یکی از الزامات محسوب می‌گردد، چرا که فرهنگ اساسی‌ترین مرحله همزیستی مدنی بشمار می‌آید.
** حفظ ارزش های ملی - فرهنگی
موضوع دیگری که در اجلاس های گذشته بر آن تاکید شده، حفظ ارزشهای ملی- فرهنگی و احترام به تاریخ، فرهنگ و دین سایرین،چرا که احترام به دین، فرهنگ و تاریخ خود است .
** مسئولیت پذیری سیاستمداران
مسئولیت پذیری سیاستمداران از دیگر محورهای اجلاس های پیشین بشر دوستانه در باکو بود.
اساس درد وآلامی که در جهان امروزی وجود دارد به نحوی به بی مسئولیتی سیاستمداران وابسته است و این بی مسئولیتی در شکل های مختلف خود را نشان می دهد.
اظهارات تحریک آمیز برخی از سیاستمداران برای افراد کم سواد جامعه سبب بروز حرکات تهاجمی و خشونت آمیز می گردد. وعده های غیر واقعی، حرکتهای پوپولیستی در جوامع سبب نارضایتی های بحق می شود.
در دوران معاصر، در عصر اینترنت بیان سخنان و یا هر نوع حرکت بدون مسئولیت و بی دقت در مکانی در نقطه ای دیگر می تواند سبب تشدید و تاثیر معکوس در بر داشته باشد.
محورها و موضوعاتی که قرار است در ششمین اجلاس بشر دوستانه باکو بررسی شود، بشرح ذیل اعلام شده است :
- آموزش و پرورش و علم در زمینه توسعه سرمایه انسانی
- نوآوری ها به عنوان منابع جدید برای اقتصاد خلاق
- اهداف توسعه پایدار 2030 : چالشها و فرصت های جهانی
- سیاست انتشار اطلاعات غلط تهدیدی برای ثبات در جهان فعلی
- سیاست چند فرهنگی بعنوان عامل ثبات در جامعه
این همایش به سه زبان آذری ، روسی و انگلیسی برگزار می شود و سایت رسمی آن www.bakuforum.az است .
مراسم آغاز این اجلاس بین المللی در سالن اجتماعات مرکز حیدر علی اف و جلسات عمومی و فرعی در این مرکز ، هتل ماریوت آبشرون و هتل فیرمونت برگزار خواهد شد .
خاورم *337* 1579

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي جمهوري آذربايجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۳۰۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی مجامع جهانی را به یاری غزه فراخواند

رئیس جمهور در پیامی به‌مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر اظهار داشت: مجامع جهانی و همه وجدان‌‏های بیدار بشری را برای یاری به ملت مظلوم غزه و فراهم کردن زمینه‏‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه و کاهش آلام انسانی مردم ستمدیده غزه، فرا می‌خوانم. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در پیامی به مناسب روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر با اشاره به کارشکنی رژیم صهیونیستی در امداد رسانه و ارائه خدمات اولیه بهداشتی و درمانی به مردم مظلوم غزه،‌ بار دیگر مجامع جهانی و همه وجدان‏‌های بیدار بشری را برای یاری به ملت مظلوم غزه و فراهم کردن زمینه‏‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه و کاهش آلام انسانی مردم ستم‌دیده غزه، فرا می‌خواند.

حسینی: امروزه فریاد حمایت از غزه در غرب طنین‌انداز شده استمتن پیام رئیس جمهور که توسط رئیس سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در همایش گرامیداشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر قرائت شد به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

صلیب سرخ و هلال احمر نمادی از وجدان بیدار بشری و هم‌زیستی مبتنی بر کرامت انسانی است که مسئولیت‌پذیری اجتماعی، اتحاد، همدلی و همکاری همه آحاد بشر را ورای عقاید، ملیت، رنگ و نژاد‌ برای یاری و خدمت‌رسانی به همنوعان در بحران‌ها و بلایای گوناگون طبیعی و غیرطبیعی فراهم می‌کند.

در آموزه‏‌های اسلامی ما به بخشندگی، نوع‌‏دوستی،‌ یاری‌‏رسانی و خدمت به مردم به‌‏ویژه در شرایط سخت و بحرانی به‌‏عنوان یک فضیلت اجتماعی، مکرر سفارش شده که بیانگر وجود ظرفیت و پشتوانه معنوی مهم برای کمک و یاری به هم‌نوعان فارغ از همه تمایزات قومی، مذهبی و نژادی است.

در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی ایران که برآمده از ارزش‌های والای اسلامی و انسانی است، خدمت و دستگیری از مردم همواره در سرلوحه برنامه‏‌ها و تصمیم‌‏گیری‌‏ها قرار داشته و یکی از جلوه‌‏های زیبای آن، تلاش‌گران سازمان مردم‏‌محور هلال احمر است. این نهاد مردمی با مجاهدت، فداکاری و اراده راسخ در خدمت‌رسانی به همنوعان و گسترش صلح و آرامش و سلامتی در جامعه، پیش‌رو بوده و در تمام عرصه‌ها، بزنگاه‌های خطیر و بحران‌ها مایه امید و آرامش ‌خاطر آسیب‌دیدگان و صحنه‏‌ای برای نمایش اتحاد، همدلی، ایثار و نوع‌دوستی ملت بزرگ ایران هستند.

علاوه بر صحنه‏‌های داخلی، حضور داوطلبانه و خیرخواهانه این عزیزان در خارج از مرزهای جغرافیایی و امدادرسانی در رخدادها، بحران‌ها و حوادث طبیعی، موجب گردیده تا این نهاد مردمی و عام‌المنفعه در زمره پنج نیروی داوطلب برتر در جهان قرار بگیرد که برای مجموعه هلال احمر ما، موجب افتخار است.

امسال روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر را در حالی گرامی می‌داریم که مردم غزه با عدم دسترسی به آب، غذا، دارو و امکانات اولیه درمانی و بهداشتی در سخت‌‏ترین شرایط زندگی به سر می‌‏برند و امدادرسانی و ارائه خدمات لازم به این مردم با وجود اعلام آمادگی جمعیت هلال احمر کشورمان به‏‌عنوان عضوی از این خانواده بزرگ و سایر کشورهای جهان، متأسفانه با کارشکنی رژیم صهیونیستی مواجه شده و حتی اعضای این جمعیت هم از تهاجم بی‌‏رحمانه این رژیم در امان نبوده که مایه بسی تأسف است.

اینجانب با گرامی‏داشت روز هلال احمر، فرصت را مغتنم شمرده و از این طریق، بار دیگر مجامع جهانی و همه وجدان‌‏های بیدار بشری را برای یاری به ملت مظلوم غزه و فراهم کردن زمینه‏‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه و کاهش آلام انسانی مردم ستمدیده غزه، فرا می‌خوانم.

در پایان با تبریک روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر به همه تلاشگران و فعالان این عرصه، از تلاش‌ها و خدمات مؤثر همه اعضای خانواده بزرگ هلال احمر کشور قدردانی نموده و سلامتی و توفیق روزافزون همه داوطلبان، امدادگران، کارکنان، جوانان و فعالان حوزه‌های درمان و توانبخشی در این جمعیت را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت از حقوق بین‌المللی بشردوستانه برای تضمین سلامت همه مردم
  • رئیسی مجامع جهانی را به یاری غزه فراخواند
  • بورل: عملیات زمینی در رفح منجر به عواقب انسانی ویرانگر می‌شود
  • اصلاحات ، راه برون رفت از بحران مهاجرت سرمايه های انسانی
  • ایران میزبان نشست گروه کاری مقامات ارشد درباره دریای خزر
  • کمبود نیروی انسانی ماندگار چالش اصلی بهداشت ودرمان هرمزگان
  • تأکید سازمان همکاری اسلامی بر حق تحصیل دختران در افغانستان
  • صعود هانیه رستمیان به فینال جام جهانی باکو
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد