Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نشست کارگروه امور بانوان شهرستان اراک تاکید شد: برنامه های حوزه بانوان در اراک با رویکرد پرهیز از اسراف و تجمل‌گرایی تدوین و اجرا می‌شود. ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳ استانها مرکزی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، با توجه به این که مصرف زدگی و تجمل گرایی در جامعه امروز ما، بلای خانمان براندازی شده و مشکلات اقتصادی فراوان خرد و کلان را به وجود آورده است، بنابراین ضرورت پرداختن به جلوگیری از این دو عمل ناپسند انجام اقدامات فرهنگی لازم را می طلبد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این که تجمل گرایی نوعی زیبادوستی و خودآرایی فطری است ولی اگر انسان در این زمینه از راه اعتدال خارج شود و راه افراط را بپیماید به سبب گرایشی که به تجمل پیدا کرده به مصیبت و بلا دچار می شود تجمل گرایی در زندگی افرادی که به تجمل رو آورده اند سبب انحراف عملی فراوانی در رفتارشان می شود و حرکت خانواده را به سوی اهداف مقدس خود با موانعی رو به رو می سازد و عاملی برای ایجاد اختلاف خانوادگی و نگرانی روحی اعضا می شود و از هم گسیختگی این نهاد مقدس را به دنبال دارد و به منافع ملی نیز آسیب وارد می کند.

خانواده نقش مهمی در درونی کردن ارزش هایی چون ساده زیستی و پرهیز ازمصرف گرایی دارد، از همین رو و در این راستا جلسه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده شهرستان اراک در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

هدف از این جلسه ارائه راهکارهای کاهش اسراف و تجمل گرایی بود که با حضور معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار اراک و نمایندگانی از بهزیستی، دانشگاه پیام نور، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، مرکز بهداشت و غیره برگزار شد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار اراک با اشاره به کاهش اسراف و تجمل گرایی در اقشار بانوان گفت: بانوان نقش مهمی در کاهش اسراف و تجمل گرایی در خانواده دارند و با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی نقش بانوان بیشتر از آقایان است.

علیرضا زارعی افزود: شایسته نیست فرهنگ ایرانی و اسلامی را جدا کنیم هر دو با هم آمیخته شده و جداپذیر نیست، در قرآن هم آمده خدا اسراف کنندگان را دوست ندارد، در فرهنگ ایرانی ما قبل از اسلام هم به این موضوع تاکید بسیاری شده است.

وی تصریح کرد: رفتار یک چرخه ای است که با دانش و نگرش شکل می گیرد، بنابراین اسراف کردن به دلایل قانونی، شرعی و فرهنگی رفتار ناشایسته ای است اما چون نگرش آن در جامعه وجود ندارد سبب می شود تا افراد این کار ناشایست را انجام دهند به همین سبب باید به اصلاح نگرش بپردازیم.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار اراک خاطرنشان کرد: متاسفانه در زمینه اتلاف موادغذایی مختلف و اتلاف میوه و سبزیجات به سبب بسته بندی نادرست موادغذایی و کودهای شیمیایی زیادی که استفاده می کنیم تقریبا جزو سرآمد کشورهای دنیا هستیم که این موضوع قابل قبول نیست.

زارعی ادامه داد: در مصرف سرانه انرژی ، چهار برابر متوسط جهانی انرژی و هشت برابر سرانه کشور چین بنزین مصرف می کنیم که از نظر دینی، شرعی ، اقتصادی و فرهنگی قابل قبول نیست، به سرعت منابع ارزشمندمان را از بین می بریم، مصرف آب کشور ما در حوزه کشاورزی در رتبه دو و سه کشورهای جهان است که شاخص هایمان در زمینه اسراف و تبزیر قابل قبول نبوده بلکه بسیار خطرناک است و می تواند ما را در آینده با چالش های بسیاری رو به رو کند.

وی بیان کرد: یکی از راهکارها در زمینه کاهش اسراف و تجمل گرایی افزایش اعتماد به نفس است، در استفاده از خانه مدرن سرآمد جهان هستیم، باید نقاط مثبت هماهنگ با الگوی دینی مان در کشورهای پیشرفته را الگوبرداری کنیم، همان طور که حضرت امام(ره) در ابتدای انقلاب دستور یادگیری زبان انگلیسی را دادند ما هم می توانیم نکات مثبت را الگوبرداری کنیم حتی اگر از جماعت کافر باشد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار اراک خاطرنشان کرد: هر قشری باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد، مادران تاثیر مهمی در تربیت نسل آینده کشور دارند، بنابراین می توانند در سال های اولیه تربیت کودک که شخصیت آن شکل می گیرد، آموزش های لازم در زمینه کاهش اسراف و تجمل گرایی را داشته باشند.

ضرورت آموزش خانواده ها در پرهیز از تجمل گرایی

"رفعت جو" سرپرست فرهنگ و ارشاد اراک هم با اشاره به نقش خانواده در جلوگیری از تجمل گرایی گفت: بهتر است اعضای خانواده به یک آموزش و تفاهمی در زمینه کاهش تجملگرایی برسند، بحث اساسی تجملگرایی در هر جامعه نیاز به یک پژوهش ویژه دارد زیرا موضوعی چند بعدی است وزمانی که پژوهش انجام شود و به نتیجه برسد می توان دستور صادرکرد.

اقتصاد نقش مهمی در موضوع مصرف گرایی در خانواده ها دارد

نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اراک هم در این جلسه با اشاره ارتباط اقتصاد و تجمل گرایی در یک جامعه گفت: اقتصاد تاثیر مهمی در اسراف و تجمل گرایی دارد که در خرید لوازم خانگی هم این بحث کاملا مشهود است، با توجه به اقتصاد کشور توان خرید خانواده ها در لوازم خانگی کاهش پیدا کرده، عامل تاثیرگذار در افکار عمومی مردم، تبلیغات است.

طیبی افزود: در گذشته رسانه ملی تبلیغات را برعهده داشت امروزه وسایل و منابع تبلیغاتی گسترده در دسترس است که می توانیم با استفاده از آنها در زمینه کاهش اسراف و تجمل گرایی کمک کنیم.

شعار سال97حرکت برای سلامت زنان

مسئول واحد سلامت و جمعیت شهرستان اراک با اشاره به ضرورت توجه به سلامت زنان گفت: شعار سال 97 حرکت برای سلامت زنان با تاکید بر فعالیت تحرکی و بدنی و اقدامات لازم برای بهبود سلامت آنها است، اهداف بزرگداشت این مناسبت ارتقا و توسعه سلامت زنان در ابعاد جسمی، روانی، فرهنگی و اجتماعی در دوره های مختلف زندگی و پیشگیری از بیماری ها است.

رجبیان ادامه داد: اهداف اختصاصی این برنامه تقویت سیاست ها و برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای آموزش زنان، توجه به نیازهای بهداشتی، آموزشی و درمانی آنها، افزایش آگاهی زنان و خانواده، افزایش دسترسی زنان به اطلاعات به ویژه از طریق رسانه ها است.

وی افزود: مهم ترین علل مرگ و میر زنان، بیماری های قلبی و عروقی است، برای پیشگیری از به دنیا آمدن نوزادان مبتلا به اچ آی وی برنامه ای در شهر اراک درحال برگزاری است، برای پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به نوزاد در روستاها و شهرستان اراک، مشاوره و تست مربوطه انجام می شود، سپس شناسایی شده و به مراکز مجهز ارجاع داده می شوند.

مسئول واحد سلامت و جمعیت اراک خاطرنشان کرد: مخاطرات شغلی یکی از مهم ترین عواملی است که حیطه سلامت زنان را به مخاطره می اندازد، اضافه وزن و چاقی با 13 سرطان در ارتباط است، سرطان معده، سینه، پانکرانس، کبد و لوزالمعده از این موارد است، 55 درصد سرطان در زنان و 24 درصد در مردان شایع است.

رجبیان ادامه داد: در پایگاه های سلامت کارشناس سلامت روان وجود دارد، زنانی که در معرض خشونت خانگی قرار می گیرند شناسایی شده و مشاوره می گیرند، سپس به مراجع مربوطه ارجاع داده می شوند.

انتهای پیام/ ت

R41371/P1336/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۳۰۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر بهروز خاطرنشان کرد: در دولت مردمی تا کنون ۱۱۹ طرح آموزشی، کمک‌آموزشی و رفاهی تکمیل، تحویل و افتتاح شده است.
وی افتتاح ۷۲ طرح خوابگاه متأهلی و مجردی را از دیگر اقدامات وزارت بهداشت برای تقویت حوزه آموزش و توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانست و از تکمیل ۲۴۳ طرح مسکن ویژه متخصصان و اقامتگاه پزشکان با اولویت مناطق محروم خبر داد و گفت: در دولت مردمی درمجموع، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در وزارت بهداشت استخدام و تبدیل وضعیت شدند.
دکتر رحیمی با اشاره به تحولات پیرامون سازمان‌ها، وجود نظام مدیریت عملکرد را اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و با تاکید بر نقش جوانان در پیشرفت جوامع، گفت: خصوصیات بی‌بدیل جوانان در سطح مدیریت موجب افزایش توان و ظرفیت سازمان می‌شود.
معاون وزیر بهداشت، توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی را راهبردی مهم در نوآوری و خلاقیت عنوان و تصریح کرد: جوانان امروزی با توجه به رشد فضای مجازی و رسانه‌ها، اطلاعات و سواد اجتماعی بالایی دارند و از جهتی نیز با توجه به شور جوانی، پویایی فعالی در زمینه‌های مورد تخصص خود دارند.

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • جشنواره‌های گردشگری با رویکرد ملی و بین‌المللی تدوین شود
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد