Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-03@03:07:59 GMT

اربعین حسینی چه روزی است؟

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۳۲۰۰۵

اربعین حسینی چه روزی است؟

به گزارش خبرگزاری تقریب، در منابع معتبر شیعی، در مورد روز بیستم صفر به دو اعتبار توجه شده است؛ نخست روزی که اسرای کربلا از شام به مدینه مراجعت کردند و دوم روزی که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر خدا (ص) از مدینه به کربلا وارد شد تا قبر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را زیارت کند.

اعتبار اربعین امام حسین (ع) از قدیم الایام میان شیعیان شناخته شده بوده و هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیخ طوسی در کتاب «مصباح المتهجد» که حاصل گزینش دقیق و انتخاب معقول شیخ از روایات فراوان درباره تقویم مورد نظر شیعه درباره ایام سوگ و شادی و دعا و روزه و عبادت است، در مورد روز بیستم صفر نوشته است: روز ۲۰ صفر ـ. یعنی اربعین ـ. زمانی است که حرم امام حسین (ع) یعنی کاروان اسرا، از شام به مدینه مراجعت کردند و روزی است که «جابر بن عبدالله انصاری»، صحابی رسول خدا (ص)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت قبر امام حسین (ع) بشتابد و او نخستین کسی است از مردم که قبر آن حضرت را زیارت کرد.

ورود اهل بیت (ع) به مدینه

سفر طولانی اهل بیت (ع) که از مدینه (در شب ۲۸ رجب سال ۶۰ هجری) آغاز شده بود، سرانجام به مدینه ختم شد. اهل بیت امام حسین (ع) که پس از واقعه کربلا به عنوان اسیر به شام اعزام شده بودند، سرانجام به دستور یزید راهی مدینه شدند و در بیستم ماه صفر سال ۶۱ هجری به مدینه بازگشتند.

امام سجاد (ع) قبل از ورود به مدینه «بشیر بن جذلم» را که در سرودن شعر توانایی داشت، به شهر فرستاد تا خبر ورود اهل بیت (ع) و شهادت امام حسین (ع) را اعلام کند. بشیر به شهر آمد و این اشعار را در رثای امام حسین (ع) و شهدای کربلا خواند: «یا اهل یثرب لا مقام لکم به/ قتل الحسین فادمعی مدرار الجسم منه بکربلا مضر / والراس منه علی القناة یدار»؛ «ای اهل مدینه دیگر در مدینه نمانید، حسین را کشتند، جسم عریان او را در کربلا رها کردند و سر او را بالای نیزه شهر به شهر گرداندند.» او خبر شهادت امام حسین علیه‌السلام را اعلام کرد. سپس گفت: هم اکنون علی بن حسین (ع) با عمه ها و خواهرانش، نزدیک شهر رسیده اند و من قاصد او هستم که جای او را به شما نشان دهم.

مردم با گریه و زاری به استقبال اسرا شتافتند. امام سجاد (ع) در بین مردم به سخنرانی پرداخت و خبر شهادت امام حسین (ع) و یارانش و اسارت اهل بیتش را اعلام کرد. آن حضرت، سایر مصائب کربلا همچون بر نوک نیزه کردن سر آن حضرت و شهر به شهر گرداندن اسرا را اعلام نمود.

در بخشی از سخنان امام سجاد (ع) آمده است: کدام دلى است که در این مصیبت نسوزد؟ و کدام چشمى است که نگرید؟ اى مردم مى‏ دانید که ما را پراکنده ساختند و به اسارت گرفتند و بى‏ آنکه جرمى داشته و یا کار ناپسندى انجام داده و یا تغییرى در دین اسلام داده باشیم ما را از خانه و کاشانه آواره ساختند. اى مردم کدام قلبى است که از کشتن او شکسته نشود؟ و کدام دلى است که در این مصیبت محزون و غمناک نگردد؟ و کدام چشمى است که به یاد او اشک نریزد؟ و کدام گوشى است که از این فاجعه که به اسلام وارد ساختند، توان شنیدن آن را داشته باشد؟

هرگز با پیشینیان ما این چنین رفتار نکرده بودند. به خدا چنانچه پیامبر (ص) به جاى سفارشى که درباره ما کرده بود، فرمان مى‏ داد که با ما نبرد کنند، هرگز از این بدتر نمى‏ کردند. انا للّه و انا الیه راجعون، این مصیبت بزرگ و فاجعه سهمناک که بر ما روى آورد تا چه اندازه دردناک و سوزنده و سخت و تلخ بود. از خداى مى‏ خواهیم که در برابر این شداید و مصائب اجر و رحمت عطا کند و از دشمنان ما انتقام کشد و داد ما مظلومان را از ستمکاران بازجوید. زیرا که او عزیز و انتقام‏ گیرنده است.»

امام سجاد (ع) در مدینه با روشی خاص فعالیت‏ های خود را علیه حکومت وقت ادامه داد. ایشان با کناره ‏گیری از حرکت‌های تند و مسلحانه موجود، به مبارزه‏ ای آرام و اثربخش در قالب زنده نگه ‏داشتن یاد و خاطره قیام عاشورا با گریه و یادآوری مصائب کربلا، تبیین معارف اسلامی در قالب دعا و نیایش، بیان فضایل اهل‏بیت پیامبر (ص) و تداوم امامت و رهبری شیعیان راستین، دست زد. صحیفه سجادیه و «رساله حقوق» و «رساله زهد» آن حضرت یادگاری از تعالیم تربیتی و اخلاقی او است و روشی دیگر از مبارزه وی با نظامِ فاسد و مفاسد عصر خویش را نشان می‏ دهد.

امام زین العابدین (ع) که تا ۳۴ سال پس از واقعه کربلا زنده ماند، همواره تلاش می‌کرد یاد و خاطره شهدای کربلا را زنده نگه دارد. هرگاه آب می‌نوشید به یاد پدر بود بر مصائب امام حسین (ع) گریه می‌کرد و اشک می‌ریخت. در روایتی آن حضرت به عنوان یکی از «بکائون» (بسیار گریه کنندگان) ذکر شده است. امام صادق (ع) فرمود: بسیار گریه کنندگان پنج نفرند: آدم (ع)، یعقوب (ع)، یوسف (ع)، حضرت فاطمه (س) و علی بن حسین (ع).

امام سجاد (ع) در هر شرایطی نام و یاد شهدای کربلا به ویژه پدر گرامی شان اباعبدالله الحسین (ع) را زنده نگه می‌داشتند و بر مظلومیت ایشان می‌گریستند؛ هر گاه غذایی برای حضرت می‌آوردند، گریه می‌کرد. یکی از غلامان آن حضرت عرض کرد: آقا می‌ترسم هلاک شوید. حضرت فرمود: من شکوه و غم و اندوه خویش را نزد خدا می‌برم و از خدا می‌دانم چیزی را که شما از جانب او نمی‌دانید. هر گاه کشته شدن فرزندان فاطمه (س) را یاد می‌کنم، بی اختیار بغض گلویم را می‌گیرد و اشکم جاری می‌گردد.

ایشان می‌فرمود: یعقوب پیغمبر دوازده پسر داشت، خداوند یکى از پسرانش را از نظر او غایب کرد و از حزن و اندوه دوری آن پسر موى سرش سفید گردید و پشتش خمیده و چشمش از بسیارى گریه نابینا شد، و حال آن که پسرش در دنیا زنده بود، و لکن من به چشم خود پدر و برادرم را با هفده تن از اهل بیتش، کشته و سر بریده دیدم، پس چگونه حزن من به پایان رسد و گریه ‏ام کم شود؟

حضرت زینب (س) نیز در مدینه اقداماتی را در تبلیغ اهداف و پیام امام حسین (ع) و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان کربلا انجام داد که موجب ترس و وحشت حکومت یزید گردید. حضرت زینب (س) پس از ورود به مدینه و استقبال جمع زیادی از گروه‌های عزادار از وی «به طرف مسجد پیامبر (ص) حرکت کرد و در مقابل درب ورودی روضه نبوی در حالى که دو طرفِ درِ مسجد را گرفته بود، خطاب به پیامبر (ص) گفت: «یا جَدَّاه إِنّی ناعِیةٌ إِلَیْکَ أخِی الْحُسَیْنَ»‌ای جد بزرگوار، من خبر مرگ برادرم حسین (ع) را براى تو آورده ‏ام.

زینب پیوسته گریه مى‏ کرد و اشک و آهش تمامى نداشت و هر بار که به برادرزاده‏ اش على بن الحسین (ع) مى‏ نگریست، اندوهش تازه و غمش افزوده مى‏ شد. سخن زینب (س) گویی آتش قیامی بود که علیه امویان شعله می‏ گرفت. ام‌کلثوم نیز هنگام ورود به مدینه اشعاری در رثای امام حسین (ع) سروده است.

حضور حضرت زینب (س) در مدینه موجب شد که فرماندار مدینه «سعید بن عمرو» احساس خطر کند. از این رو نامه‏ ای به یزید نوشت و او را از جریان امر و چگونگی خطر دعوت حضرت زینب (س) آگاه نمود. بلافاصله از سوی یزید دستوری دائر بر اخراج آن حضرت از شهر رسید؛ امّا حضرت زینب (س) به موضع‏ گیری پرداخت و گفت: خدا می‏ داند چه بر سر ما آمده است، یزید مردان برگزیده ما را به شهادت رسانید و ما را بر فراز محمل شتران به این سوی و آن سوی کشانید. به خدا قسم ما از این شهر خارج نمی ‏شویم هر چند که خون هایمان ریخته شود. اما سرانجام با حضور زنان بنی‏ هاشم و اصرار آن‌ها حضرت زینب (س) ناچار دومین هجرت خود را آغاز نمود. برخی روایات دلالت بر حضور او در مصر و ادامه زندگی در این شهر تا پایان عمر (سال ۶۲ ه. ق) دارند. برخی روایات نیز مقصد او را شام معین کرده و حتی مرقد آن حضرت را در دمشق، محلی که اینک به این نام مشهور است، می‏ دانند.

مهمترین نکته درباره اربعین، روایت امام عسکری (ع) است. حضرت در روایتی که در منابع مختلف از ایشان نقل شده فرموده‌اند: نشانه‌های مؤمن پنج چیز است‌: ۱ ـ. خواندن پنجاه و یک رکعت نماز (۱۷ رکعت نماز واجب +۱۱ نماز شب+ ۲۳ نوافل) ۲ ـ. زیارت اربعین ۳ ـ. انگشتری در دست راست ۴ ـ. وجود آثار سجده بر پیشانی ۵ ـ. بلند خواندن بسم الله در نماز. این حدیث تنها مدرک معتبری است که جدای از خود زیارت اربعین که در منابع دعایی آمده، به اربعین امام حسین (ع) و بزرگداشت آن روز تصریح کرده است.

در مورد مهمترین وقایع بیستم صفر در منابع معتبر بیشتر به دو رویداد یعنی خروج کاروان اسرا از شام به سمت مدینه و دوم زیارت جابربن عبدالله انصاری از حرم امام حسین (ع) تأکید شده است و در مورد اینکه در این روز اهل بیت امام حسین (ع)، به کربلا بازگشتند، تردید جدی وجود دارد.

همچنین بر اساس تأکید برخی از محققان، کسی که به همراه جابر در این روز به کربلا آمده، فردی است به نام «عطیه بن سعد بن جناده عوفی کوفی» که به اشتباه در اذهان، او را غلام جابر عنوان کرده اند؛ در حالیکه او یکی از بزرگترین دانشمندان و مفسران اسلامی و از شاگردان عبدالله بن عباس می‌باشد و تفسیری در پنج مجلّد بر قرآن مجید نوشته و از راویان حدیث محسوب می‌شود.

شیعیان بر اساس تأکیدات ائمه معصومین (ع) بر زیارت حرم امام حسین (ع) در روز اربعین، هر ساله در این ایام به سوی کربلا حرکت کرده و حتی پیاده و پای برهنه به زیارت اباعبدالله الحسین (ع) می‌شتابند و در این روز میلیون‎ها شیعه عراقی و غیرعراقی در این روز بر مزار امام حسین (ع) جمع می‎شوند.

از اعمال روز اربعین که در مفاتیح الجنان به طور مفصل بدان اشاره شده است؛ خواندن «زیارت اربعین امام حسین (ع)» و پس از آن خواندن دو رکعت نماز است.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۳۲۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰هکتاربه پارکینگ شلمچه افزوده شد/پیشرفت۸۰درصدی مخزن آب شرب چذابه

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر حسینی محراب بعد از ظهر امروز پنجشنبه در نشست ستاد استانی اربعین حسینی بیان کرد: امروز کمیته‌های ذیل ستاد اربعین به تشریح گزارش کارهای صورت گرفته پرداختند که در این راستا نیز کارهای خوبی صورت گرفته و امیدواریم انجام تمهیدات لازم به همین منوال تداوم داشته باشد.

وی افزود: مباحث اصلی در جلسه امروز در رابطه با حمل و نقل بود با این هدف که زائران حسینی بتوانند با سهولت تردد کنند. در بخش راه‌آهن نیاز است در مسیر خرمشهر تا شلمچه ریل‌باس فراهم شود. همچنین از خرمشهر تا اهواز در زمینه حمل و نقل شرایط باید بهتر شود.

حسینی محراب ادامه داد: چهار بانده کردن پنجاه کیلومتر از جاده اهواز به خرمشهر یکی از پروژه‌های اصلی در خوزستان است که بودجه‌های اولیه برای آن در نظر گرفته شده و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته بنا است امسال به میزان ۱۰ کیلومتر از هر دو سوی جاده تعریض و آسفالت شود.

استاندار خوزستان افزود: پیمانکار آن هم در حال حاضر مشغول به کار است، اگر چه در سال‌های گذشته روند کار با کندی همراه بوده است ولی امیدواریم این مسیر که از شاهراه‌های اصلی ما در اربعین است توسط مسؤولان وزارت راه به عنوان یک پروژه ملی با جدیت دنبال شود.

رئیس ستاد اربعین حسینی خوزستان ادامه داد: در مسیر طریق‌الحسین که در واقع جاده اهواز تا چذابه است، دو تا سه موضوع باقی‌مانده است. یک مورد پل حمیدیه است که پیمانکار در حال ساخت آن است، البته این پل برای استفاده زائران به امسال نخواهد رسید اما امیدواریم کار ساخت آن به سرعت انجام شود.

حسینی محراب افزود: موضوع دیگر پل کمربندی سوسنگرد است که به رفع ترافیک کمک شایانی می‌کند که در دست پیگیری است. مسأله سوم نیز پل سابله است که ساخته شده اما جاده منتهی به دو سوی پل باید آسفالت شود تا در اربعین مورد استفاده قرار بگیرد.

استاندار خوزستان با یادآوری اینکه بحث حمل و نقل زائران از مبادی ورودی به استان بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: به دنبال این هستیم که با تأمین اتوبوس، هواپیما و قطار به میزان لازم امکانات مناسبی در اختیار زائران قرار گیرد؛ همچنین بناست برای آن دسته از افرادی که با وسایل شخصی مراجعه می‌کنند، ۴۰ هکتار زمین به پارکینگ شلمچه الحاق شود و امیدواریم تسهیلات خوبی همچون سال گذشته برای پارکینگ‌ها مرزی استان تدارک دیده شود.

حسینی محراب گفت: حدود یک هزار موکب در خوزستان و تعدادی در آن سوی مرز به زائران خدمت رسانی می‌کنند که امید است با کمترین موانع مستقر شوند و بتوانند به زائران خدمت‌رسانی کنند.

استاندار خوزستان اظهار کرد: مباحث مربوط به آب شرب و ذخیره آن در مخازن شلمچه و چذابه مطرح شد. مخزن آب شرب در چذابه حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در اسرع وقت به بهره‌برداری برسد و چذابه آب پایداری داشته باشد. در شلمچه مساله آب شرب پایدار حل شده است.

رئیس ستاد اربعین حسینی خوزستان ادامه داد: در زمینه اتباع خارجی مرز چذابه مشخص شده است و در تلاش هستیم مشکلاتی را که سال گذشته در زمینه صدور گذرنامه اتباع خارجی در دهلاویه و پادگان ثامن الائمه (ع) رخ داد، رفع شود به این صورت که گذرنامه در استان مبدا که اتباع خارجی مقیم است، صادر شود تا شاهد بروز ازدحام در چذابه نباشیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: مدیران و دست‌اندرکاران در بخش امنیت، حمل و نقل، بهداشت و درمان، اورژانس و هلال احمر کارهای خوبی را انجام داده‌اند از جمله اینکه بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خوبی در مسیر و در دو پایانه مرزی مستقر کردند و امیدواریم با کمکی که ارتش، سپاه و نیروهای مسلح دارند بتوانیم به بهترین شکل این رویداد بزرگ را اجرا کنیم.

کد خبر 6095325

دیگر خبرها

  • ۴۰هکتاربه پارکینگ شلمچه افزوده شد/پیشرفت۸۰درصدی مخزن آب شرب چذابه
  • تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از چذابه خواهد بود
  • رسانه‌ها پای کار بیست‌ویکمین همایش پیرغلامان حسینی باشند
  • حال و هوای مرقد مطهر حضرت عباس(ع) در کربلا
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال