Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@10:47:48 GMT

سمن ها ظرفیت خوبی در شناسایی ریسک های جامعه دارند

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۳۲۱۲۴

سمن ها ظرفیت خوبی در شناسایی ریسک های جامعه دارند

به گزارش خبرنگار مهر، همایش توانمند سازی سازمانهای مردم نهاد در حوزه مدیریت بحران روز پنجشنبه با حضور قدرت الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استان، مریم بیدخام مدیرکل امور اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد در استانداری قزوین برگزار شد.

حمید رضا اسکاش مشاور مدیریت بحران در این همایش گفت: نیت ما نجات جان و مال انسانهاست و باید بتوانیم با استفاده از آموزشها میزان خسارات را کاهش دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در زلزله بم ۳۶ هزار کشته و دو هزار نفر قطع نخاع شدند و این میزان خسارت در یک زلزله فاجعه است در حالی که می توان با آموزش و برنامه ریزی از خسارات تا حدی زیادی کم کرد.

اسکاش تصریح کرد: هر فعالیتی در مسیر نجات جان انسانها یک کار انسانی است و مشارکت سمن ها در این امور باید قدر دانسته شود.

مشاور آستان قدس رضوی در امور بحران گفت: بیان اجزاء اصلی سامانه مدیریت سوانح و بلایا، تشخیص نقاط تاثیرگذاری برای سازمانهای مردم نهاد مهم است و باید آن را آموزش ببینند.

وی بیان کرد: معمولا هیچ مستندی از حوادث نداریم تا با تجربه بیشتری با رویدادها مواجه شویم و به نظر می رسد این خلاء باید با کمک سمن ها پر شود تا هر سال بهتر از گذشته بتوانیم نواقص را برطرف کرده و با حوادث روبرو شویم.

اسکاش تصریح کرد: تشکلها در صحنه حوادث معمولا سرگردان هستند و کسی برنامه ای برای استفاده هدفمند و منظم از این سمن ها ندارد.

مشاور مدیرت بحران یادآورشد: Ics  فرماندهی وقایع است و اگر وارد حادثه ای شدید باید توان همکاری با ستاد واحد را داشته باشید.

وی گفت: فرماندهی حوادث ۴۰۰ ساعت آموزش لازم دارد ولی سمن ها باید آن را فرا بگیرند تا موثر وارد کار شوند.

اسکاش تصریح کرد: هر چیزی که روند جامعه را مختل کند یک رخداد مختل کننده و فاجعه تلقی می شود و ‌سطوح مداخله نسبت به شرایط اضطراری شامل توسعه پایدار، تاب آوری، مدیریت ریسک، مدیریت سوانح و بلایا، پاسخ و امداد و نجات باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس مدیریت بحران اضافه کرد: مدیریت بحران نباید از پاسخ شروع شود بلکه لازم است قبل از آن باشد.

وی اظهارداشت: گاهی یک سانحه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی دارد مانند زلزله بم که یک فاجعه بود اما همچنان آثار ماندگاری دارد.

اسکاش گفت: سیل، طوفان، زلزله، رانش زمین، خشکسالی، آتش سوزی جنگلها بترتیب بیشترین حوادث تهدید کننده بشریت است.

وی بیان کرد: اجزا قبل از مدیریت بحران شامل آمادگی تجهیزاتی و نیروست تا کمترین خسارت وارد شود و  آموزش و پاسخ مناسب به بحران و بازتوانی و بازسازی هم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

اسکاش تصریح کرد: نداشتن زبان مشترک در حوادث از مشکلات جدی است و در این میان سمن ها باید شرایط بحران و مراحل هشدار و آماده باش را بدانند و در شرایط اضطراری بتوانند از یک زبان مشترک برای مداخله در بحران استفاده کنند تا کارها نتیجه بخش باشد.

مشاورمدیریت بحران کشور یادآورشد: شناسایی ریسکهای جامعه مهم است و باید سمن هایی باشند که ریسکهای جامعه را تشخیص داده و آنها را اولویت بندی کرده و بتوانند در مقابله با حوادث موثر عمل کنند.

وی اضافه کرد: شرط ورود به مرحله پاسخ داشتن آمادگی است و یک جامعه زمانی آماده تلقی می شود که برنامه و نقشه عملیاتی داشته باشد.

اسکاش تصریح کرد: برنامه و دستورالعمل، سازماندهی ستاد و صف، توجیه و آموزش، داشتن تجهیزات، تمرین و مانور، ارزیابی و تحلیل،   بازنگری و ارتقاء از مراحل مدیریت بحران است.

اسکاش گفت: توانمند سازی تشکلهای مردمی در حوزه مدیریت بحران از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر بخواهیم در حوادث از همه ظرفیت ها بویژه نیروهای مردمی بهتر استفاده کنیم آموزش و مهارت افزایی سمن ها ضروری است.

کد خبر 4441069

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری قزوین سمن ها مدیریت بحران اربعین ۹۷ اربعین 97 اربعین حسینی مرز مهران بوشهر گرگان کرمانشاه مشهد شهرکرد یاسوج شیراز سنندج موکب مجلس شورای اسلامی خرم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۳۲۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران فرونشست در اصفهان/ استانداری: در سال گذشته بیش از ۳۰ مورد حادثه و در سال جاری تا کنون ۱۲ حادثه داشته ایم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه به دلیل شرایط فرونشست زمین حوادث شکستگی شبکه‌های آب و فاضلاب طی چند سال اخیر افزایش یافته است، افزود: در سال گذشته بیش از ۳۰ مورد حادثه و در سال جاری تا کنون ۱۲ حادثه گزارش شده است.

به گزارش ایلنا؛ منصور شیشه فروش در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه شکستگی لوله در خیابان میر اصفهان اظهار کرد: اخیراً تعداد حوادث شکستگی لوله آب و فاضلاب در این خیابان رو به افزایش است و طی یک هفته سه مورد حادثه در این خیابان گزارش شده است.

وی با بیان اینکه این حادثه امروز در مقطع پایین پل و به علت نشت آب و فرونشست زمین اتفاق افتاده است، تصریح کرد: تیم فنی و حوادث شرکت آب و فاضلاب به محل اعزام و ضمن انجام حفاری و پایش خطوط لوله از لحاظ نشت یابی نسبت به ایمن سازی و پر سازی محل اقدام نمودند و توسط پلیس راهور اقدامات ترافیکی انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه عملیات نشت یابی خطوط لوله آب شرب در محور خیابان فردا هم انجام خواهد شد، اضافه کرد: با توجه به تعدد وقوع حوادث شکستگی شبکه آب در امتداد خط لوله مقرر شد پس از نشت یابی عملیات تعویض خطوط لوله فرسوده آب و فاضلاب انجام شود.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط فرونشست زمین حوادث شکستگی شبکه‌های آب و فاضلاب طی چند سال اخیر افزایش یافته است، افزود: در سال گذشته بیش از ۳۰ مورد حادثه و در سال جاری تا کنون ۱۲ حادثه گزارش شده است.

شیشه فروش تصریح کرد: از جمله حوادث سال گذشته می‌توان به نشست خیابان و شکستگی شبکه فاضلاب در محور اتوبان شهید آقابابایی و نیز خیابان شهیدان کاظمی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ کیلومتر کیلومتر از شبکه‌های فاضلاب شهر اصفهان فرسوده و ۳۰ کیلومتر از شبکه‌ها در شرایط بحرانی از لحاظ فرسودگی قرار دارد، افزود: ضروری است که وزارت نیرو برای مدیریت و بهبود این شرایط برنامه‌ریزی فوری داشته باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بحران فرونشست در اصفهان/ استانداری: در سال گذشته بیش از ۳۰ مورد حادثه و در سال جاری تا کنون ۱۲ حادثه داشته ایم
  • شناسایی ۸۳۱ مکان پرخطر در قم
  • خالی ماندن ظرفیت دستیاری برخی رشته‌های تخصصی
  • بحران خالی ماندن ظرفیت دستیاری برخی رشته‌های تخصصی
  • گستره تکان دهنده بحران پلاستیک؛ تولید زباله های پلاستیکی به اندازه ۲۰ هزار برابر برج ایفل
  • آمادگی وزارت ورزش و جوانان برای واگذاری مدیریت ورزشگاه آزادی به فدراسیون فوتبال
  • اولین جلسه کمیته ریسک در سال ۱۴۰۳ برگزار شد
  • آمادگی وزارت ورزش برای واگذاری مدیریت ورزشگاه آزادی به فدراسیون فوتبال
  • مدیریت ورزشگاه آزادی به فدراسیون فوتبال داده می‌شود؟
  • وزیر ورزش: به فدراسیون فوتبال اختیار داده‌ایم که آیین‌نامه فیرپلی مالی را بنویسد/وزارت ورزش آمادگی دارد مدیریت استادیوم آزادی را به فدراسیون بدهد