Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-29@14:04:01 GMT

رونق ملايم بازار برنج در مازندران

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۳۳۲۳۵

رونق ملايم بازار برنج در مازندران

خبرگزاري آريا - ساري- ايرنا- بازار عرضه و تقاضاي برنج با ورود شالي کشت دوم در شاليکوبي هاي استان مازندران البته با اندک افزايش قيمت، رونق ملايمي به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، کشت دوباره برنج در شاليزارهاي مازندران به 2 صورت نشاي مجدد و پرورش ساقه شالي يا ` دونوج ` انجام مي شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازي دوباره شاليزار مي کنند ولي در روش دوم ساقه هاي باقي مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در واقع با ورود شالي کشت دوم اين سومين مرحله از عرضه شالي به شاليکوبي ها و ورود آن در بازار است ،چراکه کشت اول در دهه اول مرداد وارد بازار شد، سه هفته پيش نيز برنج دونوج و در هفته جاري برداشت شالي کشت دوم مازندران شروع شد.
گزارش ميداني خبرنگار ايرنا از شاليکوبي هاي استان مازندران نشان مي دهد، برنج طارم محلي دونوج و دوباره کشت در حال حاضر به طور متوسط حدود هرکيلوگرم 135تا 140هزار ريال خريد و فروش مي شود و قيمت طارم کشت اول نيز115تا 125هزار ريال در هر کيلو گرم است.
امسال بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزي مازندران حدود 60 هزار هکتار از زمين هاي شاليزاري زير کشت دوم به 2 روش پرورش ساقه شالي يا دونوچ و نشاي دوباره رفته است.
اگرچه مشکلات کم آبي سطح زير کشت دوباره را تا پنج هزارهکتار در سال جاري کاهش داده است، اما شاليکاراني که زمين هاي آنان در مسير آب سطحي رودخانه اي قرار داشت، با انگيزه کشت دوم اين محصول استراتژيک را انجام دادند.
**ثبت سفارش برنج از استان هاي مختلف کشور در شاليکوبي هاي مازندران
مدير يکي از واحدهاي شاليکوبي در بابل و از آگاهان به بازار برنج مازندران به رونق ملايم و اندک افزايش قيمت اين محصول در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سفارش خريد از سوي تاجران برنج استان هاي مختلف کشور به ويژه تهران وجود دارد.
احمد قرباني روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به ورود شالي کشت دوم و دونوج اشاره کرد و افزود : اکنون برنج طارم محلي کشت اول با کمتر از10 درصد شکستگي با افزايش حدود 15هزار ريالي نسبت به اوايل شهريورماه در هر کيلو گرم به 125هزار ريال رسيده است.
وي اظهار داشت: اگرچه عمده برنج هاي موجود در شاليکوبي ها در اختيار کشاورزان نيست اما تقاضا از تاجران استان هاي کشور وجود دارد و خريد و فروش تا حدودي با عرضه برنج کشت دوم رونق گرفت.
قرباني پيش بيني کرد با توجه به افزايش قيمت بسياري از ارزاق عمومي، نوسانات قيمت و به صرفه نبودن واردات برنج و وجود تقاضاي دائمي برنج کيفي طارم محلي، بالا رفتن اندک قيمت برنج در ماه هاي آينده محتمل است.
امسال پشتوانه بازار خريد تضميني برنج سبب شد تا قيمت اين محصول استراتژيک در اوج عرضه تعادل خود را حفظ کرده تا حدي که کشاورزان نيز راضي باشند.
اين اولين بار در تاريخ شاليکاري مازندران است که برنج اين استان در فهرست خريد تضميني قرار مي گيرد تا علاوه بر حفظ تعادل قيمت در طول سال، دغدغه برنجکاران را از هرگونه نوسان پس از برداشت از بين ببرد.
بر اساس تصميم شوراي اقتصاد، هر کيلوگرم برنج طارم محلي مازندران ٩ هزار و ٨٢٨ تومان، برنج شيرودي پنج هزار و ٨٨6 تومان و رقم ندا و نعمت کيلويي پنج هزار و ٢٢٨ تومان قيمت گذاري شده است.
بررسي ها نشان داده است که کشاورزان امسال تا 20هزار ريال در هر کيلو گرم بيشتر از قيمت تضميني دولت محصولشان را در بازار فروخته اند.
امسال حدود 208هزار هکتار از زمين هاي شاليزاري استان زير کشت اول برنج رفته است.
مازندران با توليد بيش از 950 هزار تا يک ميليون تن برنج 42درصد برنج کشور را تامين مي کند.
6990/1899
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۳۳۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنزین ارزان سی ان جی را از رونق انداخت

تین نیوز

یک فعال حوزه صنعت سی ان جی گفت: با توجه به اینکه قیمت بنزین افزایش پیدا نمی کند قیمت سی ان جی گران محسوب شده و باعث می شود تمایل برای استفاده از این سوخت کاهش داشته باشد.

به گزارس تین نیوز به نقل از اردشیر دادرس در گفت وگو با ایلنا، درباره اوضاع استفاده از سوخت سی ان جی اظهار داشت: ما اخیرا یک بسته حمایتی در زمینه سی ان جی نوشته و به دولت اعلام کرده ایم، منتظریم که مجلس جدید بعد از تشکیل بتواند راهکار اساسی در این حوزه اتخاذ کند که سی ان جی جایگزین ۱۵ میلیون لیتر بنزین شود و سقف مصرف این سوخت از ۲۵ میلیون متر مکعب به ۴۰ میلیون متر مکعب برسد. 

دادرس افزود: با توجه به افزایش مصرف گاز به خصوص در بخش خانگی که در پی کاهش درجه هوا در ماه پایانی سال گذشته رخ داد؛ خوشبختانه کاهش و محدودیت ارسال گاز به جایگاه های سی ان جی نداشته ایم، به عبارت دیگر ما در حوزه جایگاه های سی ان جی کمبود و قطعی گاز نداشته ایم، جز آنکه در برخی شهرهای استان خراسان رضوی تا حدی کمبود گاز داشتیم که به صورت مقطعی بوده است ولی در مجموع مشکل خاصی نداشتیم. 

این فعال حوزه صنعت سی ان جی گفت: مشکل اصلی سی ان جی عدم کارشناسی کارمزد جایگاه ها و عدم پرداخت کارمزد واقعی جایگاه ها است به طوری که اکنون بیش از ۳ ماه عقب هستیم.

وی در ادامه با اشاره به موضوع دلیل استقبال پایین از سوخت سی ان جی در کشور بیان داشت: عرف قیمت سی ان جی در دنیا ۲۰ درصد قیمت بنزین است اما  قیمت سی ان جی در ایران بالاست و با توجه به اینکه قیمت بنزین افزایش پیدا نمی کند قیمت سی ان جی گران محسوب می شود و این یکی از مشکلات این حوزه است که باعث می شود تمایل برای استفاده از این سوخت کاهش داشته باشد.

دادرس تاکید کرد: نرخ سی ان جی یکی از موارد عدم استقبال از این سوخت است بحث خودروها نیز موضوع مهمی است و آن اینکه خودروسازان هیچ برنامه ای برای تولید بیشتر خودروی سی ان جی سوز ندارند؛ اینها یک زنجیره هستند و همه به هم وابسته هستند که نهایتا منجر به این شده که مصرف سی ان جی در ایران پایین باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • منظور از اقتصاد مردمی، همان تعاونی است
  • تداوم توزیع برنج و شکر تنظیم بازاری در کرمانشاه
  • توزیع بیش از ۱۰۰۰ تن برنج و شکر تنظیم بازاری در کرمانشاه
  • مشارکت‌های مردمی تنها راهکار در رونق بازار مسکن خواهد بود
  • توزیع ۲ هزار و ۶۰۰ تن کالای اساسی در کرمانشاه
  • ۱۵ تن برنج و شکر در جزیره خارگ توزیع می‌شود
  • رونق بازار مسکن در گرو افزایش و مشارکت های مردمی است
  • بنزین ارزان سی ان جی را از رونق انداخت
  • ۶۰۰ تن برنج و شکر تنظیم بازار سمنان ویژه ماه رمضان در حال توزیع است
  • رونق بازار مسکن در گرو افزایش مشارکت‌های مردمی است