Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@02:25:08 GMT

سکوت یار گرمابه و گلستان سعودی در قبال قتل خاشقچی

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۳۴۶۸۳

سکوت یار گرمابه و گلستان سعودی در قبال قتل خاشقچی

تهران-ایرنا- همه منتظرند ببیند که محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی متحد اصلی عربستان در موضوع قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی، بن سلمان را یاری می کند یا نه.

اما پس از گذشت 23 روز از قتل جمال، بن زاید نه تنها به گوشه ای خزیده و سکوت اختیار کرده، بلکه هیچ اقدام موثری برای نجات متحد اصلی خود از مخمصه خاشقچی انجام نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امارات که طی سالهای اخیر در ظاهر پا به پای عربستان و همسو با سیاست های آن، اما در واقع برای تحقق اهداف و منافع خود گام برداشته، با مطرح شدن موضوع قتل خاشقچی در معرض آزمایش بزرگی قرار گرفته است که می تواند سنجشی برای عیار دوستی ابوظبی با ریاض باشد.
به نظر می رسد که امارات مهمترین شریک عربستان در جنگ علیه مردم یمن این بار تمایل ندارد که از دوست و متحد خود حمایت کند.
مناسبات عربستان و امارات طی سال های اخیر در ظاهر آنقدر گرم و صمیمانه شده که در تاریخ روابط دو کشور بی سابقه بوده است. با وجود اینکه دو کشور اختلافات اساسی در تاریخ و تعیین مرزها دارند، روابط میان بن سلمان بن زاید این اواخر محکم و ناگسستنی به نظر می رسید.
عربستان از زمان ولیعهدی بن سلمان که بسیاری از تحلیل گران وی را فردی مستبد و خودخواه می دانند، کشورش را با چالش های مختلفی روبه رو کرده است؛ از جنگ افروزی در یمن، تحکیم روابط ریاض با رژیم صهیونیستی، تلاش برای حذف مسئله فلسطین و کمک های تسلیحاتی و مالی به تروریست ها در منطقه گرفته تا کلید زدن اصلاحات اقتصادی نمایشی که در بطن آن سرکوب مخالفان و شاهزادگان و سرمایه گذاران سعودی پنهان بود، تنش با کانادا و اقدام عربستان در اخراج سفیر این کشور از ریاض و فراخوانی سفیر خود از اتاوا. امارات به عنوان متحد اصلی عربستان در منطقه در همه این سیاست ها، به اشکال مختلف با ریاض همراه کرده است.

**روابط ریاض و ابوظبی در حساس ترین مرحله قرار دارد
اما اکنون مناسبات ریاض و ابوظبی که در طی سال های گذشته از آن به عنوان نمونه همکاری دو جانبه میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و همکاری عربی یاد می شد، پس از گرفتار شدن بن سلمان در مخمصه قتل خاشقچی، حساس و خطرناک ترین لحظات خود را سپری می کند.
شبکه خبری الجزیره در این باره گزارش داد که عربستان در ابتدا منکر قتل خاشقچی در کنسولگری اش در ترکیه شد و مصرّانه تاکید می کرد که وی پس از مدت کوتاهی از ورودش به کنسولگری، آن را ترک کرده است. در همین حال از برخی کشورهای عربی از جمله امارات که همواره در مدار سیاست های ریاض می چرخد، خواست که بیانه ای در محکومیت مقصر دانستن عربستان در این موضوع صادر کند. در پی افزایش فشارهای بین المللی بر ریاض، در نهایت سعودی به قتل خاشقچی اعتراف کرد.
با بدتر شدن این بحران و افزایش فشارها بر شخص بن سلمان، همه چشم ها به سمت امارات دوخته شد تا ببینند بن زاید برای نجات متحد سعودی خود از این وضعیت، چه می کند. امارات به عنوان نزدیک ترین همسایه به عربستان است، در عرصه بین المللی صاحب نفوذ است و روابط محکمی با شماری از گروه های فشار در آمریکا دارد که در حال حاضر بن سلمان را تحت فشارهای زیادی قرار داده اند.

**بن زاید در بحران خاشقچی سکوت کرده است
اما جالب آنجاست که ولیعهد ابوظبی در این بحران سکوت اختیار کرده و تلاش می کند خود را از انظار جهانیان پنهان کند.حتی دو سفر خارجی خود را که یکی از آنها به فرانسه بود، لغو کرد. سفری که می توانست از آن برای کاهش میزان فشارهای بین المللی بر دوستش یا بهتر بگوییم شاگردش استفاده کند.
روزنامه 'واشنگتن پست' پیشتر در مقاله ای، رابطه ولیعهد ابوظبی و بن سلمان را به رابطه معلم (بن زاید)، شاگردی (بن سلمان) توصیف کرده بود.
احتمالا بن سلمان انتظار داشت که معلمش (بن زاید) در چنین شرایط بحرانی پشت او باشد، اما از شواهد و قراین پیداست که امارات آنگونه که باید، تمایلی به حمایت از سعودی ها در بحران جاری ندارند.

**بن زاید تصمیم گرفته از بن سلمان دوری کند
به عقیده برخی از تحلیل گران، بن زاید پس از مشاهده فشارهای بین المللی بر بن سلمان و متهم کردن او به قتل خاشقچی و درخواست غربی های برای برکناری از پست ولیعهدی، تصمیم گرفته از دوست نزدیک و همپیمان قوی خود دوری کند.
برخی دیگر بر این باورند که امارات تنها در دو مورد یعنی بحران قطر که منجر به قطع روابط با دوحه شد و حمایت از کودتای مصر که به رییس جمهوری عبد الفتاح السیسی منتهی شد، تمام وکمال پشت عربستان بود. اما این مسئله در موضوع یمن کمی متفاوت است. همدستی ابوظبی با ریاض در جنگ یمن نه از روی اطاعت امارات از عربستان بوده بلکه، ابوظبی برای تحقق اهداف و منافع خود، وارد این جنگ شد. در سایر بحران ها نیز مانند تنشی که در روابط سعودی و کانادا روی داد نیز حضور بسیار کمرنگی از امارات در حمایت از عربستان می بینیم.

**امارات اقدام موثری برای نجات بن سلمان نکرده است
در چنین بحرانی، امارات – دست کم طبق اخبار منتشر شده- تحرک خاصی برای کاهش فشارها بر همپیمان سعودی خود انجام نداده است و تنها مانند سایر کشورهای عربی مانند مصر و بحرین در بیانه ای پس از اذعان عربستان به قتل خاشقچی، از ریاض حمایت کرد که کمترین تاثیری در کاهش فشارها در عرصه بین المللی بر بن سلمان نداشت.
امارات تنها یک سری توصیه ها و پیشنهادها به سعودی کرد که به سرعت منجر به تغییر مواضع ریاض انجامید ودر نهایت پس از 18 روز تکذیب و انکار، به قتل خاشقچی اعتراف کرد.
در حالی که سعودی ها به شدت منکر کشته شدن خاشقچی در کنسولگری خود در استانبول بودند، ضاحی خلفان رئیس پلیس سابق دبی به طور غیرمسقیم به آنها توصیه کرد که این موضوع را انکار نکنند. وی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: فرض کنیم کارمندی در کنسولگری عربستان در ترکیه با خاشقچی درگیر شده و وی در جریان این نزاع کشته شده است. قطعا با شجاعتی که در سعودی ها سراغ داریم بهتر است به واقعیت اذعان کنند و ضمن مجازات عامل این قتل، پیکر متوفی را به خانواده اش تحویل دهند.

**سعودی پیشنهاد غیرمستقیم ابوظبی را پذیرفت
سعودی که خود را در مهلکه ای بزرگ گرفتار دیده، از یک سو غربی ها به آن می تازند و از سوی دیگر از کمک متحدان منطقه ای خبری نیست، بلافاصله این پیشنهاد را پذیرفته و برای نخستین بار اعتراف کردند که خاشقچی در کنسولگری این کشور در اثر مشاجره و نزاعی که با تیم مذاکره کننده رخ داده، کشته شده است.
امارات با دور نگه داشتن خود از مهلکه ای که متحدش در آن گرفتار شده، در حال بررسی گام های بعدی خود در منطقه است.
بی دلیل نیست که امارات طی سال های اخیر مناسبات تنگاتنگی با عربستان داشته است. روزنامه نیویورک تایمز درباره ماهیت این رابطه نوشت: رهبران امارات امیدوارند که بتوانند با همسو کردن طرح هایشان با عربستان به عنوان همسایه بزرگ و قدرتمند خود، بتوانند از اعتبار و قدرت این کشور برای تحقق اهداف و منافع خود بهره ببرند.
خاورم**9329**1144

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي بن سلمان بن زايد خاشقچي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۳۴۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هت‌تریک رونالدو النصر را به صدر جدول نزدیک کرد

 تیم فوتبال النصر ریاض با هت‌تریک رونالدو حریف خانگی‌اش در لیگ حرفه‌ای عربستان را با شکست ۶گله بدرقه

به گزارش تسنیم، در یکی از دیدارهای امشب (جمعه) هفته سی‌اُم لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان تیم النصر از الوحده میزبانی کرد و در پایان با نتیجه 6 بر صفر پیروز شد.

برای تیم شهر ریاض در این بازی کریستیانو رونالدو (5، 12 و 52)، اوتاویو (18)، سادیو مانه (45) و محمد الفتیل (88) گل زدند.

النصر در جدول رده‌بندی 18 تیمی لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان با 74 امتیاز پس از الهلال 83 امتیازی دوم است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • فیلم| فیلمی جالب از جاده آخرالزمانی در حومه ریاض عربستان
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • سکوت مسلمین در قبال جنایات صهیونیست‌ها زبانه‌های آتش را به جهان اسلام خواهد کشید
  • هت‌تریک رونالدو النصر را به صدر جدول نزدیک کرد
  • پیروزی ۶ گُله النصر با هت‌تریک رونالدو
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی