Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زاهدان – ايرنا- فرماندار شهرستان دلگان در جنوب سيستان و بلوچستان گفت: اقدامات نسنجيده و سدسازي در حوضه آبريز تالاب جازموريان در کرمان حاشيه اين تالاب در سيستان و بلوچستان را به منطقه اي پرمخاطره تبديل کرده که هر ساعت تاخير در چاره انديشي جازموريان را به سرنوشت هامون دچار مي کند.

مجتبي شجاعي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: تالاب «هامون جازموريان» به عنوان مرکز تنظيم اکوسيستم هاي شرق کرمان و غرب سيستان و بلوچستان که در گذشته آب آن شيرين بود، بر اثر يکجانبه گرايي استان کرمان و عدم ‌حساسيت مسئولان سيستان و بلوچستان در گذشته و احداث سدهاي متعدد بر روي رودخانه هايي از جمله هليل رود خشک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: خشک شدن بخش اعظمي از اين درياچه و مراتع اطراف آن‌ آسيب هاي زيست محيطي، اجتماعي و اقتصادي زيادي را براي مردم ساکن در حاشيه اين تالاب ايجاد کرده است.
فرماندار دلگان با بيان اينکه 50 درصد مساحت تالاب هامون جازموريان در استان سيستان و بلوچستان واقع شده است، ادامه داد: سد جيرفت از عوامل مهم مشکلات زيست محيطي هامون جازموريان است.
وي خاطرنشان کرد: آب رودخانه هليل رود که بايد پس از پيوستن رودخانه ها، سيلابها و روان آبهاي ديگر علاوه بر آبياري جيرفت و کهنوج، وارد تالاب جازموريان شده و مناطقي از سيستان و بلوچستان را بهره مند کند، پشت سد جيرفت ذخيره مي شود و حيات تالاب را به خطر انداخته است به طوري که بيشترين ضرر را مردم کشاورز و دامدار شهرستان دلگان متحمل مي شوند.
شجاعي تصريح کرد: سدهاي استقلال و عروس در جيرفت و برخي سدهاي کوچک و بزرگ آبخيزداري در استان کرمان که تعداد آنها به بيش از 30 سد مي رسد، منشا اصلي آسيب تالاب هامون جازموريان براي سيستان و بلوچستان است.
وي اظهار داشت: وجود اين سدها اجازه ورود اندک سيلابهاي ناشي از بارندگي را به جازموريان نمي دهد که اين‌ موضوع تالاب را خشکانده و به منشا ريزگرها تبديل کرده است.
فرماندار دلگان با اشاره به اينکه تالاب جازموريان در حالت طبيعي در مرکز يک منطقه خشک واقع شده است، گفت: اقدامات نسنجيده مديران وقت در استان کرمان در خصوص احداث سدها و عدم توجه به مناطق ديگر تالاب جازموريان منشا مشکلات فراواني بوده است.
وي خاطر نشان کرد: هر ساعت تاخير در چاره انديشي، مطالعات کنترلي و تعديل آسيبها، مي تواند مناطق حاشيه تالاب در سيستان و بلوچستان را به منطقه اي پرمخاطره در حوزه هاي زيست محيطي، کشاورزي، دامداري و غيره تبديل کند و سرنوشت غمبار خشکيدن تالاب هامون در منطقه سيستان را براي جازمويان رقم زند.
شجاعي با بيان اينکه اگر در حوزه سيستان نيز در طول اين سالها حساسيت لازم ايجاد مي شد، مشکلات کنوني کمتر بود ادامه داد: اگر عزم عمومي براي نجات تالاب جازموريان از هم اکنون شکل بگيرد مي توان از بروز خسارتهاي آتي جلوگيري کرد چرا که کل تالاب در داخل کشور قرار گرفته و بر خلاف تالاب هامون در سيستان متاثر از خارج مرز نيست.
وي خاطر نشان کرد: حق آبه تالاب هامون جازموريان واقع در شهرستان دلگان بايد حداقل در بخش زيست محيطي تعيين شود تا خطراتي که متوجه اکوسيستم منطقه و ناشي از تاثير خشکي اين تالاب است به کمترين ميزان برسد.
فرماندار دلگان تصريح کرد: همچنين بايد کار گروهي در اين زمينه متشکل از مسئولان مربوطه در دو استان کرمان و سيستان و بلوچستان تشکيل و با مطالعات لازم بدون فوت وقت نسبت به ترتيب بندي و حقوق ساکنان بلوچستان که در حاشيه اين تالاب سکونت دارند و ارتزاق مي کنند چاره انديشي شود.
وي ادامه داد: زنگ‌ خطر حرکت شنهاي روان به سمت دلگان و نقاط شهري و روستايي مجاور آن حتي تا ايرانشهر به دنبال نابودي تدريجي تالاب به صدا در آمده و اين تهديد به طور مستقيم حيات، اقتصاد، فرهنگ و زندگي روزمره مردم منطقه را نشانه رفته است.
شجاعي گفت: نياز است تاثيرات و خطرات خشکسالي تالاب در مناطق بمپور و محمدان در شهرستان دلگان و مناطق اسپکه و لاشار در شهرستان ايرانشهر و همچنين برخي از مناطق شهرستان هاي نيکشهر و فنوج بررسي و برنامه ريزي لازم با حساسيت انجام شود و پس از آن اقدام مشترک دستگاه هاي اجرايي در سيستان و بلوچستان شکل بگيرد.
وي خاطر نشان کرد: در اولين مرحله بايد از حفاري هاي غيرمجاز جلوگيري و چاههاي غيرمجازي که طي سالهاي اخير حفر شده است، مسلوب المنفعه شوند.
شهر گلمورتي مرکز شهرستان دلگان از توابع استان سيستان و بلوچستان در 482 کيلومتري جنوب غرب زاهدان مرکز اين استان و در همسايگي استان کرمان واقع شده است.
9908 **6081
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۳۴۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) آبتنی کودکان در سیل سیستان و بلوچستان

(تصاویر) آبتنی کودکان در سیل سیستان و بلوچستان

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • بازدید مدیرکل اتباع استانداری کرمان از پاسگاه پنگ
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • (ویدیو) نیمی از تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • (تصاویر) آبتنی کودکان در سیل سیستان و بلوچستان