Web Analytics Made Easy - Statcounter

«نیمایی» شدن قیمت پایه محصولات پتروشیمی قابل عرضه در بورس‌کالا، مهمترین اتفاق این بازار در هفته گذشته بود، این تغییر سبب شد تا تقاضا برای اکثر محصولات کاهش پیدا کند، هرچند که با وجود پیش‌بینی‌ها همچنان خریدار برای محصولات وجود دارد.

طی هفته گذشته (28 مهر تا 3 آبان) مجموع تالارهای بورس کالا ارزشی حدود 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 هزار میلیارد تومان داشت که در دو هزار و 32 قرارداد منعقد شدند. از این میزان حدود 1.1 هزار میلیارد آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار محصولات پتروشیمی با حدود 743 میلیارد تومان بیشترین ارزش را در تالارهای موجود به خود اختصاص داد.  

گفتنی است، «نیمایی» شدن قیمت پایه محصولات پتروشیمی قابل عرضه در بورس کالا، مهمترین اتفاق این بازار در هفته گذشته بود، به طوریکه پیش از این قیمت‌ها طبق میانگین چهار عرضه آخر هر محصول در این تالار تعیین می شدند. این اتفاق سبب شد تا تقاضا برای اکثر محصولات کاهش پیدا کند، هرچند که با وجود پیش‌بینی‌ها همچنان خریدار برای محصولات وجود داشت. در این شرایط کارشناسان معتقدند، با کاهش نرخ دلار، بازار هم انتظار کاهش نرخ داشت، اما همچنان قیمت‌ها بالاتر از سطح انتظارند. 

همچنین در هفته گذشته، معاملات محصول «روی» به تابلو بورس کالا بازگشت؛ به طوریکه دراین معاملات شاهد عرضه چهار تولید‌کننده این محصول با خلوص متفاوت (از 99.95 تا 99.98) در روز چهارشنبه بودیم. شایان ذکر است، در این روز بیشترین قیمت میانگین (کیلویی 28 هزار 793 تومان) به شمش روی شرکت «ذوب روی بافق» تعلق داشت.

 

کاهش ۵.۳ درصدی قیمت وکیوم باتوم «شبریز» در روز شنبه

در نخستین روز از هفته گذشته (28 مهر) کل معاملات بورس‌کالا در مجموع ارزشی حدود 118 میلیارد تومان داشتند که در 155 قرارداد منعقد شدند که همگی در رینگ داخلی انجام شدند. در این میان، تالار فرآورده های نفتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 66.8 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «وکیوم باتوم» پالایش نفت تبریز به میزان حدودی 31 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت کیلویی سه هزار و 93 تومان و 143 درصد بالاتر از قیمت پایه در حجم 10 هزار تن، به طور نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (25 شهریور) 5.30 درصد کاهش قیمت داشت.

همچنین در این روز «وکیوم باتوم» پالایش نفت شیراز هم 16.4 میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول به قیمت کیلویی سه هزار و 294 تومان (146.7 درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم 5000 تن معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (24 مهر) 9.6 درصد کاهش قیمت داشت.

گفتنی است، تنها محصول عرضه و معامله شده امروز این تالار به سیمان تیپ یک شرکت سیمان اصفهان تعلق داشت. این محصول امروز به قیمت پایه کیلویی 154 تومان در حجم 1000 تن به طور نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود (5 شهریور) 17.5 درصد افزایش قیمت داشت. معامله امروز سیمان اصفهان، حدود 154 میلیون تومان بود.

 

یکشنبه؛ تالار پتروشیمی در انتظار قیمت‌های پایه جدید بود

یکشنبه گذشته (29 مهرماه) هم تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود 127.6 میلیارد تومان داشتند که در 155100 قرارداد منعقد شدند. در این میان، تالار کالای صادراتی کیش بیشترین ارزش معاملات را در حدود 83 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «شمش آلومینیوم99.8» شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) به میزان 23.4 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی 23 هزار و 421 تومان و 4.5 درصد بالاتر از قیمت پایه در حجم 1000 تن به طور نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در 22 مهر، 5.5 درصد افزایش قیمت داشت.

پر‌ارزشترین معامله تالار پتروشیمی هم به محصول «پتاس» مجتمع پتاس خور و بیابانک به میزان حدودی 600 میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی 1500 تومان در حجم 400 تن، توسط کارگزاری «بانک صنعت و معدن» به طور نقدی فروخته شد. عرضه کننده این محصول «سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران» بود. این محصول در معامله قبلی خود 22 مهر ماه نیز به همین قیمت عرضه و معامله شده بود.

 

افت قیمت ۳۴ درصدی پلی‎پروپیلن‌فیلم «پلی پروپیلن جم» در روز دوشنبه

دو‌شنبه گذشته (30 مهر‌ماه)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود 472.6 میلیارد تومان داشتند که در 527 قرارداد منعقد شدند. در این میان، تالار پتروشیمی بیشترین ارزش معاملات را در حدود 215 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «مس کاتد» شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) به میزان 98 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول به قیمت پایه کیلویی 60 هزار و 544 تومان در حجم 1620 تن به طور نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود، 1.5 درصد افزایش قیمت داشت.

گفتنی است، در این روز نخستین معاملات تالار پتروشیمی بعد از نیمایی شدن قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی نیز انجام شد. پر‌ارزشترین معامله این تالارهم به محصول «وکیوم باتوم» شرکت پالایش نفت اصفهان به میزان حدودی 32.6 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی سه هزار و258 تومان و با (156.3 درصد بالاتر از پایه و 3.2 درصد کمتر از میانگین معامله قبلی در 25 مهر) در حجم 10 هزار تن، نقدی فروخته شد. 

«پلی پروپیلن فیلم HP525» شرکت پلی پروپیلن جم نیز از دیگر محصولات پر‌معامله امروز بود. این معامله ارزشی به میزان حدودی 32.5 میلیارد تومان داشت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی 10 هزار و 840 تومان و حدود هشت درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حجم 3000 تن فروخته شد. این محصول نسبت هبه معامله قبلی خود در تاریخ 23 مهر، 34 درصد افت قیمت داشت. 

در این روز شمش روی 99.95 شرکت «کالسیمین» نیز با قیمت میانگین کیلویی 2999 تومان و 140 درصد بالاتر از قیمت پایه (12315 تومان) در حجم 200 تن معامله شد. معامله قبلی این محصول حدود پنج سال پیش (24/2/92) با قیمت کیلویی 7000 تومان و حجم 40 تن انجام شده بود. ارزش این معامله حدود شش میلیارد تومان بود. گفتنی است، این محصول در سال 94 هم عرضه شده بود که البته مورد معامله قرار نگرفته بود.

 

افزایش 1.5 درصدی قیمت مس مفتول (فملی) در روز سه شنبه

سه‌شنبه پیش (یکم آبان)، تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود 472.5 میلیارد تومان داشتند که در 926 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 412 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 333 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

گفتنی است، در این روز «مس مفتول» شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) بیشترین ارزش معاملات تالار صنعتی را به میزان حدودی 9 میلیارد تومان داشت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی 63 هزار و 571 تومان در حجم 140 تن به طور نقدی معامله کرد، این در حالیست که 1000 تن از این محصول عرضه شده بود. مس مفتول فملی نسبت به معامله قبلی خود در 23 مهر، 1.5 درصد افزایش قیمت داشت.

طی این روز، شمش آلومینیوم 1000P-99.8 شرکت الومینیوم ایران (ایرالکو) نیز در حجم 1000 تن و با قیمت کیلویی 22 هزار و 408 تومان عرضه شد.  این محصول با قیمت میانگین کیلویی 23 هزار و 754 تومان و 4.5 درصد بیشتر از قیمت پایه معامله شد. شمش ایرالکو، نسبت به معامله قبلی خود در 29 مهر، 1.42 درصد رشد قیمت داشت.

 

رشد قیمت ۶۰ درصدی استایرن منومر (پارس) در روز چهارشنبه

روز گذشته، چهار‌شنبه (دوم آبان)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود 257 میلیارد تومان داشتند که در 2837 قرارداد منعقد شدند؛ از این میزان حدود 188 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 215 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «استایرن منومر» شرکت پتروشیمی پارس (پارس) به میزان حدودی 53.2 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی 10 هزار و 606 تومان (6.44 درصد بالاتر از قیمت پایه و حدود 60 درصد بیشتر از میانگین معامله قبلی در 25 مهر) فروخته شد.

شایان ذکر است، تالار صنعتی بعد از مدت‌ها امروز شاهد معامله 400 تن  شمش «روی» چهار تولیدکننده مختلف از خلوص 99.95 تا 99.98 بود. این محصول با قیمت پایه کیلویی 12 هزار و 315 تومان عرضه شد و در این میان بیشترین قیمت میانگین (کیلویی 28 هزار 793 تومان) به شمش روی شرکت «ذوب روی بافق» تعلق داشت.

همچنین، «شمش روی 99.95» شرکت «گسترش صنایع روی ایرانیان» نیز با قیمت کیلویی 26 هزار 507 تومان، کمترین قیمت میانگین را به خود اختصاص داد. این محصول در مقایسه با معامله قبلی خود در (29 مهر)، 8.3 درصد افت قیمت داشت.

 

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000AV6 برچسب ها: بورس کالا ، محصولات پتروشیمی ، بازار

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بورس کالا محصولات پتروشیمی بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۳۷۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات قیمت دلار و سکه در معاملات امروز بازار

به گزارش جام جم آنلاین، دلار امروز در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس بدون تغییر ۴۳ هزار و ۷۱۵ تومان و در بخش حواله ۴۰ هزار و ۷۹۵ تومان کشف قیمت شد.

همچنین یورو امروز در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت ۴۶ هزار و ۵۹۹ تومان معامله شد، اسکناس درهم امارات ۱۱ هزار و ۹۰۳ تومان ارزش‌گذاری شد. بررسی میدانی بازار ارز در میدان فردوسی نشان می‌دهد، دلار آزاد امروز توسط دلالان مقابل صرافی‌ها ۶۳ هزار و ۵۲۰ تومان قیمت گذاری شده است؛ معاملات دلار در بازار غیررسمی طی یک ماه گذشته نوسانی بوده است، در جریان معاملات امروز نرخ دلار در بازار ثابت مانده است.

آخرین قیمت طلا و سکه در بازار

امروز در میدان فردوسی سکه طرح قدیم به نرخ ۴۰ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان داد و ستد شد، همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز به قیمت ۴۳ میلیون و ۳۰۶ هزار تومان معامله شد و حباب آن افزایش یافته است.

امروز حباب سکه امامی به ۶ میلیون و ۹۵۹ هزار تومان و حباب سکه بهار آزادی به ۴ میلیون و ۶۴۳ هزار تومان رسید؛ نیم سکه در بازار به نرخ ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان داد و ستد شد، ربع سکه به قیمت ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شد؛ همچنین هر سکه یک گرمی به نرخ ۷ میلیون تومان معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۳ میلیون و ۶۵۴ هزار تومان در هر گرم قیمت‌گذاری شد، همچنین امروز هر مثقال طلای ۱۸ عیار، ۱۵ میلیون و ۸۸۴ هزار تومان نرخ‌گذاری شد؛ نرخ طلای آب شده نیز هر مثقال ۱۵ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان بوده است.

در حال حاضر هر اونس طلا (معادل ۳۱.۱۳۲گرم)، به نرخ ۲۳۹۲ دلار قیمت گذاری شده است.

دیگر خبرها

  • ۶ الزامی که خریداران سرخابی‌ها باید رعایت کند
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • عرضه هزار و ۵۰۰ کیلو زعفران فردا در بورس کالا
  • بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار
  • حصه نقدی واگذاری بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها امروز پرداخت می‌شود
  • قیمت فروش سهام استقلال و پرسپولیس اعلام شد
  • معامله ۴۲۱۰ کیلوگرم اوراق شمش طلا در بورس کالا
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • ثبات قیمت دلار و سکه در معاملات امروز بازار
  • رشد ۲۷ هزار واحدی شاخص در معاملات امروز