Web Analytics Made Easy - Statcounter

هافبک بوسنیایی بیانکونری، بار دیگر در بازی تیمش تعیین کننده ظاهر شد.

طرفداری- سه شنبه و از هفته سوم رقابت های لیگ قهرمانان اروپا، منچستریونایتد در اولدترافورد میزبان یوونتوس بود. دیداری که با پیروزی بانوی پیر همراه بود تا ژوزه مورینیو بار دیگر به انتقاد از کادر مدیریتی منچستریونایتد بپردازد و از عدم حضور مدافع میانی جدید در تئاتر رویاها شکایت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ستاره میدان در جدال غول های اروپا، نوابغ دفاعی یوونتوس، بونوچی و کیه‌لینی نبودند. میرالم پیانچ، هافبکی که در پست شماره 6 بسیار خوش درخشید، موفق شد نقشی کلیدی در پیروزی تیمش ایفا کند.

خط هافبک سه نفره منچستریونایتد که متشکل از نمانیا ماتیچ، پل پوگبا و خوان ماتا بود، نتوانست پا به پای خط هافبک یوونتوس بازی را دنبال کند. بلیز متئویدی، رودریگو بنتانکور و مهم تر از همه، میرالم پیانیچ عملکرد فوق العاده ای از خود به نمایش گذاشتند. در حالی که قرمز ها به سختی در نیمه خودی شکل تدافعی گرفته بودند، سفید-مشکی پوشان مدام در حال حرکت در فضا و جا به جایی بودند تا توپ به یک سوم تهاجمی برسد. آرایش تیمی منچستریونایتد بسیار به 1-3-2-4 نزدیک بود تا خوان ماتا در پست شماره 10 ایفای نقش کند. پستی که به واسطه خلاقیت و ایجاد موقعیت شناخته می شود اما از آنجایی که ما در مورد تیم ژوزه مورینیو در حال صحبت کردن هستیم، وظیفه اصلی خوان ماتا نزدیک بودن به میرالم پیانیچ و خارج کردن او از جریان بازی بود. این دقیقاً همان چیزی است که شیاطین سرخ با جورجینیو در دیدار برابر چلسی انجام دادند. خوان ماتا مامور اصلی مهار جورجینیو بود و توانست به خوبی از پس ماموریتش بر بیاید تا جورجینیویی که معمولاً بازی ها را با بیشترین تعداد لمس توپ و پاس به پایان می رساند، به چنین ارقامی دست پیدا نکند. با خارج کردن پیانیچ از جریان بازی، یونایتد این نظریه را در سر داشت تا در روند بازیسازی و روند پاسدهی یوونتوس اختلال ایجاد کند. اما اتفاقی که رخ داد، کاملاً در جهت مخالف نظریه آن ها بود! این میرالم پیانیچ بود که نقش خوان ماتا را منفعل کرد!

نقشه لمس توپ میرالم پیانیچ در دیدار برابر منچستر یونایتد

دو هافبک دیگر یوونتوس، ماتئویدی در جناح چپ و بنتانکور در جناح راست، به فضا ها سرک می کشیدند و به وسیله میرالم پیانیچ که کمی عقب تر بازی می کرد، به یکدیگر متصل می شدند. برای تیم هایی که با سه هافبک بازی می کنند و خصوصاً می خواهند از عقب زمین به بازیسازی بپردازند، هافبک نگه‌دارنده یا همان «holding»، هافبک شماره 6، یکی از مهم ترین و حیاتی ترین پست ها است. سرخیو بوسکتس به عنوان یکی از اساتید این پست شناخته می شود. کسی که می تواند بین دو مدافع میانی قرار بگیرد و در حالی که تحت فشار است، توپ را دریافت کند و در یک حرکت، بچرخد و پاس بدهد. این دسته از هافبک ها، لزوماً در نقش یک «مخرب» ظاهر نمی شوند اما محافظی هستند برای خط دفاعی و به بازیکنی نیاز دارد که بتواند بازیکنان نزدیک خود را پیدا کند و روند جریان بازی را تغییر دهد. پپ گواردیولا یک شماره 6 باهوش، با دید و قدرت پاسدهی فوق العاده بود. آندره آ پیرلو با حرکات و پاس هایش بر بازی حکمرانی می کرد و جورجینیو به همه جای زمین سرک می کشد تا هم تیمی هایش یک "گزینه" دیگر داشته باشند. سبک بازی پیانیچ به همه آن ها شباهت دارد. لوکا مودریچ یکی دیگر از بازیکنانی است که مانند پیانیچ عمل می کند. همیشه در حال حرکت است تا بتواند یک گزینه برای هم تیمی هایش باشد و توپ را به دیگری پاس بدهد. اما نکته کلیدی برای استفاده هر چه بهتر از این دسته از بازیکنان، استفاده از سیستمی است که بتواند با ویژگی های آن ها سازگار باشد. دو هافبک منچستر یونایتد که در کنار یکدیگر بازی می کردند، ماتیچ و پوگبا، وظیفه انتقال سریع توپ را برعهده داشتند. آن ها قرار بود که علاوه بر خاصیت های دفاعی شان، در ضد حملات توپ را رو به جلو حمل کنند اما بدون "نفر سوم" در کنارشان، خیلی زود با کمبود "گزنیه" مواجه می شدند و توپ را به جناحین یا به سمت عقب می فرستادند. در برخی از صحنه ها نیز آن ها رو به پاس های بلند می آوردند که منجر به از دست رفتن مالکیت توپ می شد.

 اگر بازی لوک شاو را بررسی کنیم، این بازیکن بار ها در کانال های کناری به زیر توپ می زد! چرا که او در پیدا کردن "گزینه ای مطمئن" ناتوان بود و علت چرایی این مسئله، دور بودن پل پوگبا از او یا خارج بودن نمانیا ماتیچ از جریان بازی بود. در برخی از صحنه ها نیز می توان دید که پل پوگبا توسط بازیکنان یوونتوس احاطه شده است و لوک شاو چاره ای جز به زیر توپ زدن برای بازیکنان خط های جلوتر نداشت. آرایش یوونتوس به برتری آن ها در تعداد نفرات در بخش های مختلف زمین منجر شد. به عنوان مثال، بیاید صحنه گل یوونتوس را با یکدیگر بررسی کنیم. در تصویر زیر می توانید نحوه قرارگیری پیانیچ را ببینید. او دقیقاً بین دو مدافع میانی و دو هافبک دیگر یوونتوس قرار گرفته است.

پیانیچ که توپ را در اختیار دارد، با یک پاس به ژائو کانسلو بازی را به سمت راست می برد تا بازی باز شود. کنترل توپ توسط کانسلو به معنی قرارگیری کریستیانو رونالدو در پست وینگر راست است. در همین لحظه که یوونتوس در حال اجرای نقشه اش است، فرم و آرایش یونایتد از بین می رود. ماتیچ و پوگبا که باید هافبک های «نگه‌دارنده» باشند، از جایگاه خود خارج شدند. از آن جایی که لوک شاو با پاس کانسلو از جریان بازی خارج و فضای خطرناکی پشت سر او ایجاد شده، نگاه و ذهن ماتیچ به سمت مسیر رونالدو و کمک به جناح چپ خط دفاعی یونایتد می رود.

در این لحظه، ماتئویدی و بنتانکور می توانند به سمت بالا حرکت کنند تا در فضایی که توسط ماتیچ و پوگبا خالی مانده است، قرار بگیرند. این عمل، کنترل نیمه زمین یونایتد را در اختیار یوونتوس قرار می دهد و این همان دلیلی است که باعث شد یوونتوس در سراسر بازی صاحب توپ و میدان باشد.

اما پیانیچ فقط در جلوی خط دفاعی یوونتوس قرار نگرفت. در تصویر زیر، یوونتوس به پرس از زمین حریف روی آورده است تا یونایتد را به عقب نشینی وادار کند. در تصویر زیر می توانید آرایش 3-3-4 یوونتوس را به وضوح ملاحظه کنید، آن هم در حالی که فاصله بین خطوط آن ها تنها چیزی نزدیک به 9 الی 14 متر است.

یوونتوس به خوبی با کاری که می کند آشنا است که حتی تغییر در پست بازیکنان در زمین، اختلالی در نظم دفاعی آن ها ایجاد نمی کند- نکته کلیدی که باعث شده است مقابله با آن ها بسیار سخت باشد و در سراسر فصل، تنها شش گل دریافت کرده باشند. ماتئویدی در جناح چپ خط تهاجمی یوونتوس قرار گرفته است و جایگاه خودش را با رونالدو که به مرکز زمین برگشته، عوض می کند. در حالی که پائولو دیبالا به عنوان مهاجم میانی قرار گرفته و با رونالدو در پست وینگر چپ، جای خود را عوض می کند.

شاو مجبور به ارسال پاس مستقیم است اما ارتباط توسط پیانیچ قطع می شود تا باز هم شکل دفاعی یونایتد از بین برود.

ماتیچ و پوگبا باز هم در جایگاه خود حاضر نیستند و فضای ایجاد شده بین لیندلوف و شاو به اندازه ای بزرگ است که بتوان اتوبوس منچستر یونایتد که همیشه با تاخیر به استادیوم می رسد را از آن میان رد کرد. ماتا، کسی که باید مامور مهار پیانیچ باشد به سرعت در حال بازگشت است اما قادر به تغییر روند بازی نیست و رونالدو، آماده است که جایگاهش را با ماتئویدی تعویض کند، کسی که به خط میانی باز خواهد گشت. حتی اگر یونایتد بتواند با این موقعیت دسته و پنجه نرم کند و توپ را پس بگیرد، می توانید به وضوح ببینید که یوونتوس برای موج بعدی باز پس گیری توپ آماده است. مهم نیست که چه کسی در کدام منطقه یا جایگاه قرار دارد، یوونتوس به خوبی سازماندهی شده تا یونایتد را مجبور به استفاده از بازی مستقیم و توپ های بلند کند. به غیر از زمانی که یوونتوس زمان کافی را داشت که به 1-1-4-4 تغییر آرایش بدهد و در زمین خودی عقب بنشیند، خط هافبک منچستر یونایتد به هیچ وجه نتوانست از سلطه پیانیچ بر روند جریان بازی بکاهد.

پاس های ارسال شده از سوی پیانیچ؛ سبز (صحیح) قرمز (اشتباه) پاس کلیدی (زرد)

از عکس بالا به راحتی می توان متوجه شد که پیانیچ در نقاط حساس و کلیدی بازی هیچ اشتباهی مرتکب نشد. تمایل بالای پیانیچ به ارسال پاس های عمودی، پاس های کوتاه و یک-دو هایی که به پروسه بازی در میانه میدان کمک می کرد، نقشه پاس های پیانیچ را تشکیل داده است. اما در آن سوی میدان، پل پوگبا قرار بود که از میان دو هافبک دفاعی منچستر یونایتد، نقش تهاجمی تر و خلاقانه تری نسبت به دیگری داشته باشد. او در مناطق دفاعی توپ را به کناره ها می برد، به ندرت رو به جلو بازی می کرد و ضریب پاس های اشتباه او بسیار بالا بود.

پاس های ارسال شده از سوی پل پوگبا

ضریب بالای پاس های اشتباه پوگبا و اشتباهات ناخواسته او، حاکی از تفاوت کیفیت او و پیانیچ دارد. برخی اوقات، تلاش های پوگبا برای خلاق بودن منجر به از دست دادن مالکیت توپ آن هم برابر حریفی چون یوونتوس می شد.

پاس های اشتباه پل پوگبا

تنها بنتانکور (86) پاس های بیشتری نسبت به پیانیچ (79) ارسال کرد. این هافبک اروگوئه ای نیز شب درخشانی در اولدترافورد سپری کرد اما جدا از عملکرد دفاعی کم نقص پیانیچ، این هافبک «شماره 6» موفق شد 3 موقعیت گلزنی ایجاد کند! در 1-3-2-4 یا 3-1-2-4 سفت و سخت مورینیو، راهی نیست که یک بازیکن به اندازه پیانیچ چنین تاثیرگذاری در جریان بازی داشته باشد. اگر یکی حرکت کند، دیگری باید به دنبال او حرکت کند تا آرایش آن ها از بین نرود. در حالی که آرایش های یوونتوس به حدی روان هستند که به بازیکنان خلاق این تیم اجازه می دهد تا خودی نشان بدهند. در حالی که آرایش یونایتد زمان، فضا و "گزینه ها" را از آن ها می گیرد تا به نحوی بازی کنند که انگار تیمی هستند که افراد معدودی برای آن ها شانس پیروزی قائل هستند. باخت 1-0 یونایتد به یوونتوس، یکی از باخت هایی بود که احتمالاً هواداران منچستر یونایتد پیش از این به یاد نمی آورند تیمی در اولدترافورد در این حد مالک توپ، میدان و موقعیت ها بوده باشد. پیانیچ، ماتئویدی و بنتانکور بازیکنان ویژه و خوبی هستند اما در سیستمی که به نفع آن هاست، فوق العاده به نظر می آیند. مشکل اینجاست که استایل و سبک بازی منچستر یونایتد، مناسب ژوزه مورینیو است نه بازیکنان او.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۴۰۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سانچو: فکر به یونایتد نه، فقط دورتموند و سی‌ال!

به گزارش "ورزش سه"، بروسیا دورتموند امشب با نمایشی عالی از سوی بازیکنانش پاری سن ژرمن را با نتیجه ۱-۰ شکست داد. تک‌گل زردپوشان را نیکلاس فولکروگ روی پاس زیبای نیکو اشلوتربک به ثمر رساند تا زردپوشان گام بزرگی برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان بردارند.

یکی از بهترین بازیکنان زمین در بازی امشب جیدون سانچو بود که به عقیده بسیاری از هواداران او باید به جای متس هوملز به‌عنوان بهترین بازیکن زمین شناخته می‌شد.

با این حال سانچو پس از پیوستن قرضی از یونایتد به دورتموند و بازگشت به این باشگاه، در حال سپری کردن روزهای خوبی است. او پس از پایان بازی در مصاحبه‌ای از احساس فعلی‌اش گفت.

او گفت:«من در ۱۷ سالگی به اینجا آمدم، بنابراین این باشگاه از روز اول به من کمک کرده است. من همیشه تمام توانم را برای این تیم و این هواداران فوق‌العاده به کار می‌گیرم. واقعا احساس خاصی است و نمی‌توانم آن را با کلمات وصف کنم.

حتی تصور اینکه بتوانیم قهرمان چمپیونزلیگ شویم به ما احساس خاصی می‌دهد. ما هیجان زیادی برای دور برگشت و رفتن به فینال داریم. مطمئن باشید بهترین نمایش‌مان را در بازی برگشت خواهید دید.»

سانچو همچنین در پاسخ به سوالی در این مورد که فصل آینده در دورتموند خواهد ماند یا به یونایتد بازخواهد گشت، گفت:«واقعا نمی‌دانم. در حال حاضر به این موضوع فکر نمی‌کنم و تمام تمرکزم را بر روی ادامه فصل با دورتموند و موفقیت در چمپیونزلیگ گذاشته‌ام.»

دیگر خبرها

  • کنایه دورتموند به یونایتد: از سانچو عذرخواهی کنید!
  • سانچو: فکر به یونایتد نه، فقط دورتموند و سی‌ال!
  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • حل مشکل 50 ساله ساکنان قشم/ در سفر رئیس قوه قضائیه
  • کاپیتان یونایتد: باید بخواهند تا اینجا بمانم!
  • جنوا و فعال کردن بند خرید 8 میلیون یورویی کُنی دی وینتر از یوونتوس
  • کل منچستریونایتد برای فروش غیر از سه بازیکن!
  • ستاره یونایتد: بکام منبع الهام من است
  • منچستریونایتد در آستانه یک خانه تکانی بزرگ
  • منچستریونایتد حراج تابستانی راه می‌اندازد: شیاطین سرخ در آستانه یک خانه تکانی بزرگ