Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، یومپی یاشودا سال ۲۰۰۳ برای پوشش جنگ عراق کار خود را در یک روزنامه ژاپنی رها کرد و در دوره های متوالی به فعالیت مستقل در منطقه ادامه داد تا اینکه خبر رسید وی در سال ۲۰۱۵ در سوریه به گروگان گرفته شده است.

 

با ورود این خبرنگار مستقل ۴۴ ساله به کشورش اکنون بحث بر سر انجام گزارش های مستقل از مناطق جنگی بالا گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی این اقدام را نوعی ماجراجویی خطرناک توصیف کرده که کشور را به دردسر می اندازد و بسیاری اوقات نیز با هزینه های مالی همراه می شود، حال آنکه برخی دیگر از فعالیت شجاعانه روزنامه نگاری سخن به میان می آورند.

 

این خبرنگار ژاپنی در فرودگاه توکیو مورد استقبال مقامات ژاپن قرار گرفت، اما با رسانه‌های حاضر در فرودگاه صحبتی نکرد.

 

یاشودا پیش از این در ترکیه در گفت‌وگو با تلویزیون NHK ژاپن گفته بود که پس از سه سال زندگی در «جهنم» حالا به خانه باز می گردد. او درباره جزییات اسارت خود گفت که در یک سلول کوچک نگهداری و شکنجه شده است، بارها در زمان اسارت به مناطق مختلف در سوریه منتقل شده اما آخرین بار در «ادلب» استان شمال غربی سوریه نگهداری شده است.

 

این خبرنگار تازه آزاد شده در مصاحبه ایی دیگر با شبکه TBS ژاپن عنوان کرد: «من در طول اسارت با یک ترس بی پایان زندگی کردم چون ممکن بود در هر لحظه کشته شوم.»

 

به گزارش صدای آمریکا، مقامات ژاپنی می گویند که قطر و ترکیه برای آزادی این روزنامه نگار نقش‌آفرینی کردند، هر چندجزییات بیشتری از اقدامات این دوکشور اعلام نشده است.

 

همسر این روزنامه نگار ژاپنی، لحظاتی پیش از ورود وی به منزل در جمع خبرنگاران عمیقا از ماجرای گروگانگیری ابراز تاسف کرد و از اینکه یومپی یاشودا به واسطه این ماجرا مشکلاتی را برای کشورش درست کرده و بسیاری را نگران کرده بود، از مردم پوزش خواست.

 

یومپی یاشودا یکبار دیگر در سال ۲۰۰۱۴ در عراق توسط گروه های شبه نظامی به گروگان گرفته شده و به مدت سه ماه در اسارت نگاه داشته شده بود.

 

وی سال ۲۰۰۷ دوباره به عراق بازگشت تا به عنوان آشپز در یک ارودگاه آموزشی ارتش مشغول به فعالیت شود. یاشودا در سال ۲۰۱۰ کتابی در باره زندگی کارگران و فعالان مناطق جنگی از خود به چاپ رساند.

 

آخرین سفر این روزنامه نگار ژاپنی به منطقه به سال ۲۰۱۵ بر می گردد که در سوریه به گروگان گرفته شد. پس از ناپدید شدن وی به جز چند ویدیوی کوتاه که توسط ربایندگان منتشر شد جزئیات بیشتری از چگونگی اسارت وی در اختیار رسانه های قرار نگرفت.

 

این در حالیست که در همین سال کنجی گوتو، خبرنگار باسابقه جنگی ژاپنی به همراه یکی از دوستانش توسط داعش سربریده شدند.

 

به گزارش یورونیوز، یاشودا در حالی پا به کشورش گذاشته که بسیاری از کاربران شبکه ها و رسانه های اجتماعی در ژاپن پیش از ورود، او را به شدت سوژه انتقاد های تند خود قرار دادند.

 

یکی از این کاربران در توئیتی خواسته بود که یاشودا پس از ورود به کشور رسما از مردم عذرخواهی کند و برای بازگرداندن مبلغ باجی که کشور برای آزادی او پرداخت کرده، کار کند.

 

این درحالیست که دولت ژاپن پرداخت هرگونه باج برای آزادی یاشودا را انکار می کند.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: روزنامه نگار جام نیوز ژاپن سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۴۱۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | واکنش عجیب مسعود فراستی پس از شنیدن نام محمدرضا گلزار و بهرام رادان

264 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901557

دیگر خبرها

  • اختلاف‌نظر درباره تصادف‌های پرماجرای تهران | نخستین قربانی؛ موسیقیدان مشهور یا روزنامه‌نگار معروف؟
  • ببینید | واکنش عجیب و دیرهنگام زاکانی به سرگردانی مسافران و خرابی مترو؛ باید بپرسم
  • ببینید | واکنش عجیب مسعود فراستی پس از شنیدن نام محمدرضا گلزار و بهرام رادان
  • روز معلم در این کشور هر روز جشن گرفته می‌شود
  • روز سرنوشت‌ساز؛ استقلال و پرسپولیس مقابل سرسخت‌ترین رقبا
  • اولین واکنش یک روزنامه اصولگرا به موضوع مهدی نصیری: او مهره تاج زاده است
  • بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یکم؛ از The Last Ronin تا ۱۳ Assassins (+عکس)
  • حرکت باورنکردنی یک گوزن به سبک ژاپنی‌ها
  • واکنش‌ها به اظهارات جنجالی مهدی نصیری در بی‌بی‌سی
  • واکنش روزنامه شهرداری به افشای قرارداد ۲ میلیارد یورویی