Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رسانه ها، تصاويري ويديويي پخش کردند که نقش فرانسه را در نسل کشي سال 1994 در رواندا برملا مي کند.
به گزارش خبرگزاري آريا، شبکه خبري فرانس 24 روز پنجشنبه با انتشار اين تصاوير به نقل از پايگاه اينترنتي مديا پارت Media Party گزارش داد؛ اين تصاوير که خود ارتش فرانسه آن را فيلمبرداري کرده است، از انفعال و تاخير در اعزام نيرو در جريان قتل عام منطقه بيسه سرو Bisesero در رواندا حکايت مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين نسل‌ کشي در سال 1994 به دنبال سقوط هواپيماي حامل جووينال هابياريمانا Juvénal Habyarimanaرئيس‌ جمهوري وقت روآندا نزديک کيگالي، پايتخت، روي داد.
«قوم هوتو» Hutu اين عمل را به «قوم توتسي» Tutsi نسبت داد و درگيري‌ شديد ميان اين دو قوم آغاز شد.
در نسل‌ کشي سال 1994 رواندا که تاريک‌ ترين فاجعه انساني نيم قرن گذشته خوانده مي‌شود، طي صد روز نزديک يک ميليون انسان کشته شدند.
ارتش فرانسه همواره ادعا داشته است که فقط سه روز بعد از شروع کشتار در منطقه، به اوضاع مسلط شده بود.
براساس اين گزارش، نقش ارتش فرانسه در قتل عام بيسه سرو موضوع يک تحقيق قضايي طولاني در فرانسه بوده است و بسياري از سازمان هاي حقوق بشري، نظاميان فرانسوي را متهم کرده اند که عامدانه و آگاهانه در مداخله براي جلوگيري از قتل عام بيسه سرو تاخير داشته اند.
با وجود اين، دستگاه قضايي فرانسه در ماه سپتامبر گذشته با اين عنوان که تحقيقات در اين باره پيشرفتي نداشته است، بدون محکوم کردن هيچ نظامي فرانسوي، پرونده را مختومه اعلام کرد.
«لوئيز موشي کيوابو» وزير خارجه رواندا درباره روابط فرانسه و رواندا پس از متهم شدن فرانسه به بي تحرکي و به نوعي همدستي در نسل کشي سال 1994 رواندا، از فرانسه خواست مسئوليت خود را در قبال نقشي که در نسل کشي رواندا ايفا کرده، برعهده بگيرد.
وزير امور خارجه رواندا گفت، فرانسه با پرونده ها و گزارش هاي جعلي و اقداماتي از اين دست، بدنبال توجيه نقش خود در اين نسل کشي است.
براساس اسناد منتشر شده، کاخ اليزه به نظاميان فرانسوي مستقر در رواندا دستور داده بود، به عاملان نسل کشي سال 1994 اين کشور سلاح تحويل دهند.
اين دستور درحالي صادر شده بود که سازمان ملل، رواندا را تحريم تسليحاتي کرده بود.
اگر چه ريشه اين نسل کشي به اختلاف ميان دو قوم «هوتوها» و «توتسي ها» در اين کشور باز مي گشت، اما ردپاي کشورهاي غربي چون فرانسه و بلژيک نيز در اين نسل کشي بزرگ مشهود است.
141/110
کليدواژه فرانسه نسل کشي رواندا

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۴۲۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار گزارش مکتوب از وضعیت حقوق بشر در ایران

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم غریب آبادی، در مراسم رونمایی از کتب نقض حقوق بشر در دو کشور کانادا و سوئد، اظهار داشت: بحث حقوق بشر موضوع مهمی است و دارای ۲ بعد در کشور ما است، یک بُعد حمایت و ارتقای حقوق بشر در داخل کشور است و یک بعد دیگر هم این است که از آنجایی که ما کشوری هستیم که در آماج اتهامات و حملات حقوق بشری از سوی برخی کشورها که ادعای حقوق بشری دارند، قرار داریم؛ از این رو وظیفه داریم وضعیت حقوق بشر را در این کشورها رصد کنیم و ببینیم آیا واقعاً این کشورها صلاحیت صحبت کردن در حوزه حقوق بشر و گزارش تولید کردن و یا اقدامات سیاسی انجام دادن، هستند یا خیر.

وی ادامه داد: از تحولات اکتبر سال گذشته در نوار غزه و جنایات رژیم صهیونیستی، به نظر می رسد رویکرد جامعه بین‌المللی و خود ما نسبت به حقوق بشر باید تغییر کند.

غریب آبادی افزود: ما برای اولین بار به صورت مکتوب تصمیم گرفتیم گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران را تدوین و منتشر کنیم و این گزارش را در نیمه اول امسال به افکار عمومی عرضه می‌کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد: یکی از کارهایی که ما در ستاد حقوق بشر انجام می دهیم، رصد وضعیت حقوق بشر در بعضی از کشورها است که گاهی اوقات از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود که ممکن است بگویند نگاه ژورنالیستی است، ما آمدیم از گزارشات سازمان های حقوق بشری استفاده کردیم و این گزارشات را مبنا قرار دادیم و از هیچ رسانه‌ای استفاده نکرده ایم.

غریب آبادی افزود: رویکرد ما در حقوق بشر تدافعی نیست اما رویکرد فعالانه و تهاجمی داریم و برای این رویکردها برنامه‌ریزی می کنیم و به زودی ظرف یک ماه آینده رویکرد تهاجمی در حقوق بشر را نهایی می کنیم که مبنای دستگاه ها در داخل و خارج کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: این سیاست ابعاد مختلفی دارد قبلاً هم رویکرد تهاجمی داشتیم اما خیلی فعال نبود که امیدواریم تا یک ماه دیگر این رویکرد ابلاغ شود تا پررنگ تر رویکرد تهاجمی پیگیری شود.

غریب آبادی ادامه داد: کتاب هایی از کانادا و سوئد که به عنوان اولین مجموعه منتشر شد، کانادا کشوری است که خود گرفتار نقض حقوق بشر است و حداقل کاری که جمهوری اسلامی می‌تواند بکند این است که کانادا را که مدعی حقوق بشر است را به مردم بشناساند و بگوید که کشوری که خود مدعی حقوق بشر است گرفتار نقص حقوق بشر است. همچنین آنها نگران حقوق بشر نیستند و متاسفانه حقوق بشر تبدیل به یک پدیده سیاسی شده است.

دبیر ستاد حقوث بشر خاطر نشان کرد: اگر حقوق بشر وجود دارد، معاهدات و سازمان حقوق بشری وجود دارد، چرا ما شاهد جنایات حقوق بشری در غزه هستیم و هیچکدام از این سازوکارها موثر نمی‌شود و یک قطعنامه محکومیت جنایات حقوق بشری تصویب نمی‌شود.

کد خبر 6092664

دیگر خبرها

  • انتشار گزارش مکتوب از وضعیت حقوق بشر در ایران
  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند
  • فرانسه: بدترین سناریو در لبنان یعنی جنگ را رد می‌کنیم
  • بازداشت پناهجویان در انگلیس برای اخراج به روندا
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • (ویدئو) آتش المپیک؛ نمایش پهپادها در آسمان فرانسه
  • پی‌اس‌جی 109 میلیون یورو ضرر کرد!
  • مشعل المپیک به فرانسه تحویل داده شد + ویدئو | واکنش تماشاچیان حاضر در استادیوم را ببینید
  • لحظه اصابت موشک یمن به پهپاد گران قیمت آمریکایی | ویدئو
  • انتشار جزئیاتی بیشتر از هوش‌مصنوعی آیفون/ پای غول‌های فناوری در میان می‌آید!