Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@23:12:04 GMT

این شهرستان هیج موزه‌ی فعالی ندارد!

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۴۴۸۴۶

این شهرستان هیج موزه‌ی فعالی ندارد!

با وجود درخواست‌های اداره میراث فرهنگی شهرستان ورامین برای اختصاص اعتبارِ ایجاد موزه در شهرستان ورامین اما هنوز این درخواست عملی نشده و این شهرستان هیچ موزه‌ای ندارد حتی موزه مردم‌شناسی این شهر هم تعطیل شد!

به گزارش ایسنا، حدود یک ماه پیش و درست یک روز قبل از آغاز هفته گردشگری بود که شهرداری ورامین، موزه‌ی مردم‌شناسی که در طول یکی دو سال قبل با آثار قدیمی اهدایی مردم این شهرستان در «برج‌علاءالدوله» ایجاد شده بود را جمع کرد و در یک اتاق از ساختمانِ شهرداری آن را بازگشایی کرد، آن هم با آثاری که به گفته‌ی مسئولان میراث‌فرهنگی ورامین ارزش تاریخی چندانی نداشتند و هیچ کدام حتی در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید گفت موزه‌ی ایجاد شده از سوی شهرداری در برج‌علاءالدوله که مهمان چند روزه‌ی این برج تاریخی بود، هیچ اثری در نمایش آثار تاریخی کشف شده از محوطه‌های باستانیِ ورامین هفت هزار ساله نداشته است، اما دست‌کم دلِ مردم شهر به وجود یک موزه آن هم با آثار قدیمی و به ارث رسیده‌ی خودشان خوش بود.

در این شرایط باز هم نیاز به وجود یک موزه برای نمایش تاریخِ شهرستان ورامین به وضوح به چشم می‌آید، موزه‌ای که از انتقال آثار کشف شده در محوطه‌های تاریخی این شهرستان به موزه ملی ایران جلوگیری کند، هر چند گفته می‌شود موضوع احداث موزه در شهرستان ورامین بارها مورد تأکید مسئولان شهرستان و استان تهران بوده و حتی شورای اسلامی شهر ورامین در سال ۱۳۹۰ زمینی را برای احداث آن در نظر گرفت، ولی احداث موزه ورامین هیچگاه عملیاتی نشد تا آن که شهرداری ورامین با راه‌اندازی موزه حیات‌وحش و مردم‌شناس، نخستین گام را برای جمع آوری آثار شهرستان برداشت.

با  امضای تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و دفتر میراث فرهنگی شهرستان ورامین، قرار شد تا در مدت یکسال، موزه مردم‌شناسی با هماهنگی این دو ارگان در برج تاریخی - آرامگاهی علاءالدوله راه‌اندازی شود اما این فضای موزه‌ای سه ماه بیشتر دوام نیاورد، چون دفتر میراث فرهنگی ورامین نسبت به برخی بندهای تفاهم‌نامه که توسط مدیر قبلی این اداره امضا شده بود، رضایت نداشت، بعد از کش و قوس‌هایی هر چند این دو نهاد با یکدیگر به تفاهم‌هایی رسیدند اما شهرداری ورامین ناگهان، تصمیم به حذف این موزه در برج‌علاءالدوله گرفت و یک روز مانده به روز جهانی گردشگری، این موزه تعطیل شد.

آثار ارزش تاریخی نداشتند/تعهدات از عهده میراث ورامین خارج بود

ژیلا خدادادی مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان ورامین در مورد وضعیت این موزه به ایسنا توضیح می‌دهد: موزه مردم‌شناسی ورامین بر اساس یک تفاهم‌نامه در سال ۹۶ در برج علاءالدوله ورامین ایجاد شد. این برج در اختیار شهرداری قرار گرفت تا یک سری وسایل قدیمی که از شهرداری و مردم به صورت امانی گرفته شده بود، در معرض نمایش قرار گیرد و این آثار که ارزش تاریخی ندارند، در آن مکان نمایش داده شدند.

او با بیان این‌که برج علاءالدوله برای ایجاد موزه استانداردسازی نشده بود و حتی آثار به نمایش درآمده در آن ارزش‌گذاری نشده بودند، ادامه می‌دهد: با این وجود براساس تفاهم‌نامه‌ی امضا شده همه هزینه‌ها در نگهداری و حفاظت بر  عهده میراث فرهنگی بود، از یک سو نیروی یگان حفاظت در اختیار نداشتیم و از سوی دیگر این اقدامات از عهده میراث فرهنگی خارج بود.

وی بیان می‌کند: بنابراین خرداد امسال در مکاتبه‌ای با شهرداری ورامین اعلام کردیم که بر اساس کارشناسی‌ها، آثار قرار گرفته در این مکان تاریخی، ارزش میراثی ندارند و از سوی دیگر به دلیل وضعیت برج و نحوه کاربری، برج در حال آسیب دیدن بود چون بحث‌های حفاظتی و امنیتی رعایت نشده بودند و حاضر نبودند وظیفه‌ای را در این زمینه بر عهده بگیرند.

به گفته‌ی وی، شهرداری ورامین در پاسخ به این اعتراض‌ها اعلام کرد که بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میراث‌فرهنگی و شهرداری امضا کرده‌اند، باید مفاد آن را رعایت کنیم، در نتیجه تصمیم گرفتیم تا پایان زمان قرارداد به آن تفاهم‌نامه وفادار بمانیم و تفاهم‌نامه‌ی جدید با مفاد دیگری بعد از آن مدت بین این دو نهاد تهیه شود، اما یک روز قبل از آغاز هفته گردشگری شنیدیم که شهرداری موزه را تخلیه کرده و آثار خود را به طبقه دوم ساختمان شهرداری ورامین منتقل کرده است.

خدادادی با تاکید بر اینکه ورامین هیچ موزه تخصصی و دارای ارزشی ندارد، می‌گوید:‌ بارها از میراث فرهنگی درخواست کرده‌ایم تا با اختصاص هزینه‌ای، بتوانیم چنین موزه‌ای را ایجاد کنیم، حتی آثار باستان‌شناسی به دست آمده در محوطه‌های تاریخی ورامین را به دلیل نداشتن هیچ فضای مشخصی مجبوریم به تهران منتقل ‌کنیم، اما امیدواریم در سال‌های آینده چنین فضایی ایجاد شود.

میراث خواسته بود شهرداری موزه راه بیندازد

با وجود صحبت‌های مطرح شده، حسین عباسی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ورامین در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این که راه اندازی موزه در راستای اجرای برنامه های فرهنگی شهر صورت گرفته، اظهار کرد: میراث فرهنگی ورامین طی مکاتباتی که با شهرداری داشته، خواستار جمع آوری موزه مردم شناسی از داخل برج تاریخی علاءالدوله شده بود، شهرداری ورامین نیز با جمع آوری بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی در حوزه مردم شناسی و با هدف معرفی ظرفیت های تاریخی شهرستان این موزه را با همکاری میراث فرهنگی راه اندازی کرده بود .

وی افزود: میراث فرهنگی در نامه‌ای که به شهرداری ارسال کرده این گونه اظهار داشت که وسایل مربوط به موزه به بدنه تاریخی برج علاءالدوله آسیب وارد می‌کند لذا مسئولان شهرداری پس از بررسی جوانب امر تصمیم گرفتند تا وسایل این موزه را جمع آوری کرده و به محل اولین موزه مردم شناسی واقع در بوستان ۱۵ خرداد منتقل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام موزه مردم شناسی موزه ورامین میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۴۴۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدی ادیب ظهر چهارشنبه در اولین کنفرانس بین المللی موزه ها در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: موزه ها موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و در ایران و اردبیل این موزه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

وی با اشاره به قدمت موزه و ارتباط آن با تاریخ تمدن بشر خاطرنشان کرد: موزه‌ها در واقع موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و ریشه بسیاری از علوم، صنایع و هنرها همچون ابداع چرخ ارابه، تیر و کمان و کشف آتش که منشا توسعه بوده، از تمدن‌های شرقی نشات گرفته و سپس به غرب راه یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: نخستین شکل از موزه در هزاره اول قبل از میلاد در بین النهرین متجلی شده است و در دو سده آخر قرن بیستم مکان‌هایی متاثر از اسطوره‌های رومی و یونانی و به عنوان موزه وجود داشته است.

محمدی ادیب تصریح کرد: همزمان با قرن ۱۶ و به روز عصر صفویه در ایران موزه تجلی بیشتری یافته است و احداث مکان‌هایی برای نشان دادن اشیاء تاریخی و نفیس در فرانسه رایج بوده است.

وی به دوره قاجاریه و پهلوی اشاره کرد و افزود: از دوره قاجاریه و پهلوی واژه موزه در ایران رواج یافته و بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی بر می‌گرداند و در دوره شاه عباس، نسخ خطی و تاریخی در موزه ای در اصفهان به نمایش گذاشته شده و شاه عباس با علاقه به اردبیل به عنوان پایتخت فکری و عقیدتی صفویان و زادگاه اجدادش، تصمیم گرفته عمارتی بی نظیر در جوار مرقد نیاکانش به دست مهندسی سرشناس بسازد که همان چینی خانه امروز بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به قدمت تاریخی موزه چینی خانه شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: صحبت از موزه در ایران، بدون اشاره به اردبیل حق مطلب را ادا نمی‌کند و موزه چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از قدیم محل نمایش هدایای امپراطوران چین بوده است و آن را به عنوان موزه فرهنگی هنری و قدیمی ترین موزه ایران معرفی می‌کنیم و امیدواریم امانتداری امین برای هویت و میراث فرهنگی کشور باشیم.

کد خبر 6087771

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان