Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - موسي الرضا شبرنگي - دوشنبه 30 مهر ماه سال يک هزار و سيصد و نود و هفت در مرکز همايش هاي سازمان مديريت صنعتي ايران، پانزدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي با موضوع «برنامه ريزي بر پايه سناريو در روابط عمومي» در حالي برگزار شد که در جمع اساتيد برجسته و انديشمندان علوم ارتباطات، مديران و کارشناسان روابط عمومي هاي نهادها و سازمانهاي مختلف، شاهد اعطاء جايزه دکتر نطقي بنيانگذار روابط عمومي در ايران به پروفسور حسن بشير استاد دانشگاه امام صادق (ع) بوديم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رويدادهايي که پيش از آغاز سخنراني هاي علمي کنفرانس، در بخش افتتاحيه بوقوع پيوست.

اشاره
دوشنبه 30 مهر ماه سال يک هزار و سيصد و نود و هفت در مرکز همايش هاي سازمان مديريت صنعتي ايران، پانزدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي با موضوع «برنامه ريزي بر پايه سناريو در روابط عمومي» در حالي برگزار شد که در جمع اساتيد برجسته و انديشمندان علوم ارتباطات، مديران و کارشناسان روابط عمومي هاي نهادها و سازمانهاي مختلف، شاهد اعطاء جايزه دکتر نطقي بنيانگذار روابط عمومي در ايران به پروفسور حسن بشير استاد دانشگاه امام صادق (ع) بوديم. رويدادهايي که پيش از آغاز سخنراني هاي علمي کنفرانس، در بخش افتتاحيه بوقوع پيوست.
در آئين اعطاي هفتمين دوره جايزه بين المللي «دکتر نطقي» پدر روابط عمومي ايران به «دکتر حسن بشير» استاد دانشگاه امام صادق(ع) که با حضور برخي شخصيت هاي علمي و فرهنگي از جمله دکتر سلطاني فر معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، دکتر باقر ساروخاني، دکتر علي‌اکبر جلالي و دکتر سعيدرضا عاملي، دقايقي در خصوص شخصيت علمي نامبرده سخنراني کردند.
همچنين در اين مراسم شش کتاب علمي ارزشمند رونمايي شد که کتاب اول با موضوع «رويکردهاي نوين کاربردي خلاقيت در روابط عمومي" (مجموعه مقالات چهاردهمين کنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران) داراي 12 مقاله ارزشمند حاوي مجموعه آثار و مقالات کنفرانس قبلي يعني چهاردهمين کنفرانس بين‌المللي روابط عمومي ايران است و کتاب دوم با عنوان «سناريونگاري در روابط عمومي»، کتاب سوم با عنوان "ارتباطات و روابط عمومي"، کتاب چهارم "دستورالعمل قطعي سال 2018 براي اهداف و نتايج کليدي (OKRs)" است که مي تواند به عنوان يک پلتفرم موفقيت براي روابط عمومي هاي با کارايي بالا مورد استفاده قرار گيرد. کتاب پنجم «تحليل گفتمان رسانه هاي جهان» که جلد دوم آن در 3 بخش و 4 فصل تدوين شده و کتاب ششم «مطالعات ميان فرهنگي» است که در هشت فصل تنظيم شده است.
کتاب هاي "روابط عمومي نوشتاري و فنون رسانه اي" تاليف ويلکاکس و نولت و "تکريم ارباب رجوع" تاليف سعيد معادي رونمايي شد.

آنچه از نظر مي گذرد نخست مجموعه سخنراني هاي مربوط به آيين نامه افتتاحيه و مراسم اعطاي جايزه دکتر نطقي و برگزيدگان روابط عمومي کشور و در بخش دوم سخنراني هاي علمي ارايه شده در پانزدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران است. باهم مي خوانيم:
دبيرکل کنفرانس: دبيرکل کنفرانس روابط عمومي: روابط عمومي ها نيازمند راه حل هاي مدرن اند

در مراسم افتتاحيه اين کنفرانس، مهدي باقريان دبيرکل کنفرانس، ضمن خوشامدگويي، گزارشي از طراحي و برنامه هاي کنفرانس ارايه کرد.
رييس انجمن متخصصان روابط عمومي، اهميت اين کنفرانس را حضور اساتيد برجسته از دانشگاههاي سراسر کشور، مديران، کارشناسان و دانشجويان روابط عمومي عنوان کرد.
وي گفت: اين کنفرانس به شرکت کنندگان اين فرصت را مي دهد تا از يک رويداد الهام بخش و تعاملي به منظور آشنايي با مباحث جديد، بروز و کاربردي روابط عمومي و همچنين افزايش مهارت هاي خود استفاده کنند.
باقريان افزود: معمولا موضوعاتي که کنفرانس روابط عمومي به آن مي پردازد بعضا الهام بخش برخي رويدادها و تشکل هاي حرفه اي است. در واقع کنفرانس روابط عمومي همزمان با تاثيرپذيري از پيشرفت هاي حاصل در اين عرصه در جهان، در پاره اي موارد نيز تاثيرگذار و پيشتاز بوده است.
وي تصريح کرد: در همين راستا موضوع کنفرانس امسال به سناريونگاري اختصاص داده شد و دبيرخانه کنفرانس با انتشار دو کتاب در اين زمينه ضمن توسعه و غناي ادبيات روابط عمومي، به درک اين مسئله کمک کرد. همچنين توجه به سناريونگاري به عنوان يک راه حل در کنار ساير راهبردهاي برنامه ريزي از جايگاه ويژه اي برخوردار است و ضرورت دارد روابط عمومي ها فعالانه وارد اين عرصه شوند.
دبيرکل کنفرانس در ادامه با اشاره به فعاليت هاي دبيرخانه کنفرانس در حوزه نشر، گفت: در 15 سال اخير، دبيرخانه کنفرانس با همکاري انتشارات کارگزار روابط عمومي بيش از 25 عنوان کتاب در حوزه روابط عمومي منتشر کرده و مقالات برگزيده کنفرانس در پانزده دوره گذشته منتشر شده و امسال نيز کتاب مجموعه مقالات کنفرانس منتشر شده است.
وي گفت: امسال کنفرانس شش کتاب منتشر کرده که علاوه بر موارد ذکر شده، مي توان به کتاب ارتباطات و راهبردها تاليف دکتر حسن بشير دبير کميته علمي کنفرانس اشاره کرد. همچنين دو کتاب "روابط عمومي نوشتاري و فنون رسانه اي" و " تکريم ارباب رجوع" با همکاري روابط عمومي بانک صادرات ايران منتشر شده که جاي تقدير و تشکر دارد. ضمنا چند کتاب ديگر در مرحله انتشار قرار دارد که در موقع مقتضي اطلاع رساني خواهد شد.
باقريان در خصوص جايزه دکتر نطقي گفت: جايزه دکتر نطقي بنيانگذار روابط عمومي ايران، نام جايزه اي است که به منظور اداي احترام به دکتر نطقي و پاسداشت ارزش هايي که او از آن ها حمايت مي کرد، توسط موسسه کارگزار روابط عمومي در سال 1383 طراحي شده است.
دبيرکل کنفرانس اظهار داشت: کميته برنامه ريزي و اجرايي اعطاي جايزه دکتر نطقي، پدر روابط عمومي ايران تصميم گرفته است که در سال جاري هفتمين جايزه بين المللي نطقي را به شخصيت علمي ارتباطات و روابط عمومي دکتر حسن بشير، به پاس تقدير از بيش 30 سال فعاليت و تلاش مداوم ايشان در اين حوزه، که 10 سال آن به عنوان دبير کميته علمي کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران صرف شده است، اعطا کند.
دکتر محمد سلطاني فر معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: دکتر بشير نماد تواضع در جايگاه رفيع استادي هستند

دکتر محمد سلطاني فر معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين که بيش از 30 سال دکتر بشير را مي شناسد و روند فعاليت ها و تلاش هاي بي وقفه وي را شاهد بوده گفت: در اين مدت در عزم و اراده دکتر بشير در مسير توليد علم و دانش افزايي و روحيات ايشان خللي حادث نشده و ايشان در نهايت خشوع و افتادگي هيچ گاه جايگاهي به جز جايگاه رفيع استادي براي خودشان قايل نبودند و همواره به عنوان چهره اي علمي و دانشگاهي به تلاش هاي موثر خود ادامه داده و مي دهند.
دکتر سلطاني فر افزود: اميدوارم سايه ايشان همواره بر سر علوم ارتباطات و روابط عمومي هاي کشور مستدام باشد و ما از منش اخلاقي و سلوک دکتر بشير به عنوان الگويي عملي در رفتار و اعتقادات خويش بهره مند شويم.
دکتر باقر ساروخاني پدر علم جامعه شناسي ارتباطات: اجتناب از خودمحوري و امانتداري از خصلت هاي دکتر بشير است

پدر علم جامعه شناسي ارتباطات از ديگر سخنرانان آيين افتتاحيه پانزدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي نيز در سخناني به تشريح ويژگي ها و ابعاد شخصيتي دکتر حسن بشير پرداخت.
دکتر باقر ساروخاني با اعتقاد به اين که دکتر بشير، نماد يک شخصيت دانشگاهي است گفت: امانتداري در تأليف کتب علمي متعددي که ايشان به جامعه علمي کشور ارايه کرده اند همواره وجود دارد و من هرگز نديدم که دکتر بشير جمله اي را به کار برده باشند و حق صاحبش را ادا نکرده باشند.ح تي يک جمله کوتاه را.
وي افزود: اجتناب از خودمحوري و خودخواهي، فروتني و خشوع، پيگيري کار تا اتمام آن، عشق به کار علمي و اداي دين به تمامي همکاراني که با ايشان در خلق آثار علمي يار و ياورشان بوده اند، از سجاياي اخلاقي دکتر بشير به شمار مي رود.
پدر علم جامعه شناسي ارتباطات با تقدير از موسسه کارگزار روابط عمومي در قدرداني و تجليل از چهره هاي ماندگار علمي در حوزه ارتباطات تصريح کرد: انديشه شما را در تجليل از اين چهره تابان دانش، علي الخصوص دانش ارتباطات مي ستايم. چرا که دانايي را قدرشناسي، خود موجبات بسط دانش و تجلي توسعه پايدار را فراهم مي آورد.
دکتر علي اکبر جلالي پدر علم فناوري ايران: دکتر بشير مفاهيم جديدي را به حوزه فضاي مجازي وارد کرده است

دکتر علي اکبر جلالي پدر علم فناوري اطلاعات ايران با بيان اين که از نظر دکتر بشير، تمدن بر پايه سه اصل جامعه آگاه، علوم مفيد و فرهنگ غني استوار است گفت: در حوزه فضاي مجازي مفاهيم ارايه شده توسط دکتر بشير بسيار حائز اهميت و نقش بي بديل ايشان در عرصه هاي جديد علوم ارتباطات تجلي تلاش هاي بي وقفه ايشان است.
وي افزود: از منظر ايشان در حوزه فضاي مجازي، فرماندهي عرصه گسترده فضاي مجازي با افزايش سواد رسانه اي و روش هاي ايجابي و نه سلبي امکان پذير است.
دکتر جلالي با اشاره به پيشينه آشنايي ديرين خود با دکتر بشير، پيرامون سجاياي اخلاقي وي اذعان داشت: ايجاد شوق و انگيزه در دانشجويان، فروتني و اين نکته که ايشان فقط يک چهره دانشگاهي محض هستند از ويژگي هاي بارز دکتر بشير محسوب مي شود و بنده درس هاي بسياري از ايشان آموخته ام.
دکتر سعيدرضا عاملي استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمريکا: تحليل گفتمان با روش نوآورانه دکتر بشير امري خلاقانه است

استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمريکا در دانشگاه تهران در مورد دکتر بشير گفت: کارهاي علمي ايشان در حوزه علوم ارتباطات، مبتني بر روش هاي نوآورانه و خلاقانه ويژه در حوزه تحليل گفتمان است.
دکتر سعيدرضا عاملي تصريح کرد: روش هاي جديد با مباني ديني و نگرش به متون ديني در تحليل گفتمان توسط دکتر بشير به جامعه ارتباطات کشور عرضه شده که در نوع خود بي نظير است.
وي با بيان اينکه 27 سال در لندن همکار دکتر بشير بوده است از وي به عنوان استادي کوشا، محقق و مدير اجرايي توامند ياد کرد که نشان از ضمير پر توان او دارد.
دکتر عاملي، تأليفات ارزشمند و آثار علمي دکتر بشير را ستودني توصيف کرد و اعطاي نشان و جايزه دکتر نطقي به وي را توسط موسسه کارگزار روابط عمومي مورد تقدير قرار داد.
شايان ذکر است دکتر حسن بشير نيز در سخناني ضمن تجليل از سخنرانان بخش آغازين کنفرانس گفت، من تلاش مي کنم با شبيه سازي خود به اساتيد و بزرگواراني که الگوهاي بنده هستند، در مسير آنها قدم بردارم.
گفتني است رونمايي از آخرين کتاب هاي نوشته شده توسط دکتر بشير، رونمايي از تمبر اختصاصي دکتر حسن بشير و اعطاي جايزه بزرگ دکتر نطقي از ديگر برنامه هاي بخش نخست کنفرانس پانزدهم به شمار مي رود.
بخش دوم کنفرانس و ارائه مقالات و سخنراني هاي علمي
دکتر سعيد رضا عاملي استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمريکا در دانشگاه تهران: روابط عمومي هاي با نگاه به آينده در پي رفع چالش هاي سازمان هستند

سخنراني دکتر عاملي با موضوع «روابط عمومي و کارکردهاي سناريو نويسي واقعي – مجازي داده مبنا بر بستر واقعيت»سرآغاز بخش علمي کنفرانس بود که حاوي نکاتي اساسي از جمله عجين شدن روابط عمومي با سناريو نويسي و اينکه روابط عمومي هاي با نگاه به آينده در پي رفع چالش هاي سازمان هستند بود.
دکتر عاملي در سخنراني خود با بيان اينکه سناريو نويسي با هدف تسلط بر آينده صورت مي گيرد گفت: روابط عمومي تمام هوشمند، سيستمي و الگوريتمي که همه ارتباطات، تبادل اطلاعات و ارايه خدمات در فضاي واقعيت گسترده و هوش مصنوعي انجام مي گيرد، از جمله سناريوهاي در نظر گرفته شده براي آينده روابط عمومي به شمار مي رود.
دکتر عاملي با اعتقاد به اينکه الگوريتمي شدن به معناي با برنامه عمل کردن، سيستم داشتن و يافتن راه حل در بن بست ها و تأمين آرمانهاي به ظاهر دست نيافتني است، اظهار داشت: تسهيل امور و حفظ سلامت و تعالي انسان و محيط زيست دو هدف اصلي روابط عمومي ها در فضاي سمانتيک بر مبناي قدرت الگوريتم کردن روندها و فرآيندها محسوب مي شوند.
استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمريکايي دانشگاه تهران با بيان اينکه در شرايط امروز ديگر نمي توان با روش هاي سنتي در بازار رقابت و عرصه کسب و کار به موفقيت دست يابيم خاطر نشان کرد: در عصر داده هاي بزرگ که اطلاعات بر مبناي صفر و يک است ما شاهد آن هستيم که فضاي الگوريتمي دقيقاً همان فضاي يک سناريو است و با وارد کردن شوک به مسير داستان در فضاي الگوريتمي مي توانيم محتواي اطلاعات، ارتباطات ميان فردي، ارتباطات شبکه اي و فراگير، تمامي داده ها را به خدمت بگيريم تا در آينده تأثيرگذار باشيم.
وي آينده پژوهي را ريشه در ظرفيت هاي خيالي انسان و انگيزه هاي آرماني او دانست و پيشينه آن را به تولد انسان نسبت داد و با بيان اينکه زندگي در حال، مستلزم فهم عميق آينده است اذعان داشت: مجموعه مطالعات آينده پژوهانه به سه رويکرد آينده ممکن، آينده محتمل و آينده مطلوب تقسيم مي شوند و در روش سناريو نويسي، رويکرد کنشگرانه دراز مدت، به خلق چشم انداز سازمان همراه با گستره وسيعي از بديل ها منجر مي شود.
دکتر عاملي آمادگي روابط عمومي ها براي تغييرات بزرگ و شناخت ظرفيت ها و چالش هاي سازمان را براي ترسيم آينده مبتني بر بازگشت به ارتباطات طبيعي ارتباطات خودکار و اتوماتيک حايز اهميت دانست.
دکتر علي اکبر فرهنگي استاد تمام دانشگاه تهران: روابط عمومي ها با تدوين سناريوها براي آينده برنامه ريزي کنند

دکتر فرهنگي در سخنراني خود به تشريح 10 روند سناريو نويسي پرداخت و انقلاب در حقوق شهروندي، طوفان تکنولوژي، رشد نامتوازن همه جانبه، تحول در کار، حقوق و دستمزد، انقلاب در بهداشت و درمان، فناوري هاي نوين بدون توقف و بي مرز جنگ ها و صلح ها، روشنگري در سياست و انفجار جمعيت و اثرات آن بر منابع طبيعي و محيط زيست را از مهمترين روندهاي مورد توجه در سناريو نويسي برشمرد.
وي با بيان اينکه بروز و ظهور عصر صنعتي منجر به دگرگوني و تغيير در تمامي نهادهاي اجتماعي شده است، وقوع انقلاب ديجيتال در عصر اطلاعات و عصر شبکه اي را موجب پديد آمدن شرايط بسيار متغير قلمداد کرد و اظهار داشت: براي سناريو نويسي در چنين فضايي لازم است تا واقعيت هايي که از گذشته وجود داشته است و هم اکنون استمرار دارد و در آينده ممکن است باز هم وجود داشته باشند، مورد نظر قرار مي گيرد و به ناچار بايد روندهاي آينده را نيز مطمح نظر قرار دهيم.
دکتر فرهنگي خاطر نشان کرد: با وجود انسان ها و مخاطبان هوشمند ، نظام رسانه اي گذشته و قواعد حاکم بر آن نيز دستخوش تحول شده و روابط عمومي ها با شناخت قواعد جديد و بهره گيري از رسانه هاي متحول شده مي توانند با تدوين سناريوها براي آينده برنامه ريزي کنند.
دکتر مهدي نادري منش پژوهشگر دانشگاه يوکال واشنگتن: علوم در حال به هم ريختن اتصالات و سناريوهاست

دکتر نادري منش در سخنراني خود با تأکيد بر لزوم حرکت روابط عمومي ها به سوي شبيه سازي گفت: درحال حاضر صحبت از سناريو نويسي مبتني بر تفکر خطي است در حالي که لزوم تفکر تصاعدي بيش از زمان ديگر احساس مي شود بنابراين در دوره اي که قدرت رايانه ها ميليون ها برابر بيشتر از تمام مغز هشت ميليارد انسان روي کره زمين است نمي توان صحبت از تفکر خطي داشته باشيم.
دکتر نادري منش با اعتقاد به اينکه انقلاب اعجاز انگيز پنجم صنعتي به قلمرو خداوند وارد شده است، از مرگ فلسفه به عنوان يک محصول جانبي ذهن انسان ياد کرد و اذعان داشت: علم، دوچرخه نيست که آن را توليد کنيم بلکه اکتشاف آن چيزي است که خداوند در خلقت قرار داده است
وي افزود: علم از طرف خدا و فلسفه از طرف انسان پديد آمده و در شرايطي که جهان متافيزيک درحال حاضر متعلق و در تصاحب علم و فناوري است هرگز نمي توان قايل به تفکر خطي باشيم؛ بلکه تفکر تصاعدي مورد نظر است.
دکتر نادري منش به سخن پروفسور گلالو مبني بر اينکه "تغييرات آنقدر عميق است که از منظر تاريخي بشري هيچ وقت چنين وعده اي، پتانسيلي و يا احتمال بالقوه اي براي آينده وجود نداشته است" تصريح کرد: همه جا در شرف ايجاد اخلال و آشوب است و انقلاب پنجم با تمام قوا، بدون مشخص بودن جهت و دورنما به سمتي نامشخص و با شتابي وحشتناک پيش مي رود.
وي افزود: بدون توجه به مگاپروژه هاي علمي و تکنولوژي، نمي توان آينده اي مطلوب، برتر و مورد نظر را ترسيم و به دست آوريم. علوم در حال به هم ريختن اتصالات و سناريوها هستند و آنچه حائز اهميت است سناريوها نيستند بلکه شبيه سازها با محور قراردادن انسان و تسلط بر مگاپروژه هاي علمي مي تواند تأثيرگذاري به آينده را ممکن سازد.
پژوهشگر دانشگاه يوکال واشنگتن خاطر نشان ساخت: دولت ها و کشورهايي که مگاپروژه هاي علمي و فناوري ندارند، درحدي ضعيف و توهم زده مي شوند که زندگي، دين، باور، آرزوها و آينده مردم خود را با تمام بي رحمي، خودزني، شقاوت و ايمان به مسلخ مي برند تا کمبودها، گمراهي ها، ضعف ها و خرافات خود را پوشش دهند.
دکتر نادري منش با اعتقاد به اين که ذهن هاي جاهل و توهم زا هميشه ترمزهاي هدايت و پيشرفت هستند، از روش جديد ارتباطي که سه هفته پيش آغاز شد خبر داد و گفت: در اين روش شاهد ايجاد شبکه ارتباطي مغزها در دنيا هستيم و سه هفته قبل نخستين شبکه ارتباطي مغزها در قالب يک شبکه سه نفره ايجاد شد و در آينده گوشي هاي موبايل کاربردي که درحال حاضر دارند، نخواهند داشت.
وي اتصال مغزها به رايانه ها را از رويدادهاي حتمي آينده عنوان کرد و نقش حياتي مگاپروژه هاي علمي در نگارش و عملياتي کردن سناريو و شبيه سازي در ميدان «بازي شطرنج سرنوشت ملل» و ساير مسايل هشدار دهنده را تشريح کرد.
دکتر کيومرث اشتريان دانشيار سياست گذاري عمومي دانشگاه تهران: سناريونويسي در شرايط امروز ميسر و ممکن است

دانشيار سياست گذاري عمومي دانشگاه تهران در سخنراني خود با بيان اينکه داده انبوه به رويکرد «مرگ نظريه» ميدان عمل وسيعي داده است و نظريه بر همين اساس در حد استراتژي پژوهشي تقليل داده شده است گفت: استراتژي ها متمرکز بر اقدامات هستند و نه تحليل روندها، بنابراين داده انبوه، سناريو نويسي را در دام روزمرگي و عبور از نظريه ها کشانده است.
سناريونويسي چهارگانه شامل آينده هاي ممکن، باور پذير، محتمل و مطلوب، دسته بندي دکتر اشتريان بود و وي با اشاره به اينکه عناصر اصلي انقلاب چهارم صنعتي از طريق سنسورهاي هوشمند و ديتاها به لحظه توليد مي شوند و امکان نوآوري هاي گسترده اي را بوجود آورده اند اظهار داشت: نوآوري ها سريع تر از پيش بيني ها و آينده محتمل حرکت مي کنند و سناريوها توان تسلط بر سرعت و گستردگي دگرگوني هاي امروز را ندارند.
وي با تأکيد بر لزوم توامندسازي روابط عمومي ها براي تأليف سناريوها، وقوف و درک شرايط موجود، آشنايي هر چه بيشتر به برنامه ريزي لحظه اي و تحليل اطلاعات را از زيرساخت هاي اصلي براي سناريونويسي قلمداد کرد و گفت: کسب آمادگي روابط عمومي ها مستلزم اساسي ترين مهارت هايي است که بشر يا سازمان بايد براي خود فراهم کند. ازجمله هوش فردي و سازماني، آمادگي رواني، تنقيح ارزش ها و مهارت هاي فلسفي و شناختي فناوري هاي جديد در اين زمره قرار مي گيرند.
دانشيار سياست گذاري عمومي دانشگاه تهران سناريونويسي در شرايط امروز را بر مبناي توانمندسازي در فضايي که هيچ تصويري و هيچ چشم اندازي از آينده موجود نيست، بر اساس اصول توانمند سازي رواني، هوشي، ارزش و فناورانه ميسر و ممکن دانست.
دکتر سعيد خزاعي استاد تمام دانشگاه مديريت دانشگاه تهران: سناريو ، ابزاري براي مديران کارآمد و آينده نگر

دکتر سعيد خزاعي با بيان اينکه عوامل متعددي در شکل گيري آينده موثر هستند از غير قابل پيش بيني بودن آينده به عنوان يک هدف متحرک يادکرد و افزود: به هر تقدير ما نيازمند پيش بيني هستيم و سناريوها به اين مسئله کمک مي کنند.
وي افزود: رويکردهاي خطي و بهره گيري از پيش بيني هاي مبتني بر ذهن شهودي، براساس مدل ذهن و تبديل به الگوي شناختي، موثر مي افتد و اگرچه گاهي يک حادثه، تمام پيش بيني ها را به مخاطره مي اندازد اما پيش بيني هاي ذهني يکي از مولفه هاي حساس مديريت مدرن محسوب مي شود.
دکتر خزاعي با اشاره به اين که معمولاً پيش بيني هايي بر اساس اين فرض که جهان فردا شبيه به جهان امروز خواهد بود بنا مي شود اظهار داشت: پيش بيني ها هميشه غلط از آب در نمي آيد بلکه آنها مي توانند به طور قابل قبولي درست باشند.
وي از پذيرفتن عدم قطعيت و کوشش براي فهم و درک آن در کانون اصلي استدلال ها براي برنامه ريزي و پيش بيني بهتر به عنوان عامل اساسي ياد کرد و گفت: دو يافته مهم روانشناسي در ارتباط با قضاوت انسان عبارت است از توانايي محدود پردازش اطلاعات و قضاوت کردن افراد بر مبناي انطباق.
دکتر خزاعي، سونگري، وهم کنترل، تفکر آرزومندانه، درک غلط از نوسان هاي تغييرات و واپس گرايي را از تله هاي موجود در مرحله خروجي و موثر به قضاوت انسان برشمرد و تصريح کرد: سناريوها کمک مي کنند به صورت علمي مجموعه گذرگاه هاي زماني موجود در ذهن را به عنوان عناصر اصلي تشکيل دهنده حافظه آينده بکار گيرد و با درک سيگنال هاي تغييرات و مفهوم گذرگاه هاي زماني، به مفهوم آفريني براي آينده بپردازد.
استاد تمام دانشگاه مديريت دانشگاه تهران در بخش ديگري از سخنراني خود با اعتقاد به اينکه استراتژي ها در بدو تولد از دنيا مي روند خاطر نشان کرد: زماني که محيط فعاليت بيروني يک سازمان، پيچيده و توأم با عدم قطعيت است، تصميم هاي کليدي با پيامدهاي بلندمدت در قالب سناريو بسيار مفيد و کاربردي خواهد بود.
وي با برتر دانستن تخيل از عقل تصريح کرد: سناريوها مي توانند از حال به آينده يا آينده به حال نوشته شوند و با رويکرد مسئله محوري، موضوع محوري و سازمان محوري مي کوشند با توسعه و هوشمندي و آگاهي درباره هرآنچه که نسبتاً مشخص است، فهم و دانش درباره آينده را به حداکثر برسانند.
دکتر خزاعي آگاهي درباره آنچه را که در آينده مشخص نيست را نتيجه موضوع بنيادين عدم قطعيت دانست و افزود: آينده هاي مختلفي وجود دارند که درگرو رفتار ما هستند و بر اساس سه اصل اساسي تفکر سناريويي، تفکر سيستمي، آينده هاي بديل و تفکر باز نسبت به آينده محقق مي شوند.
وي با بيان اينکه داستان ها، فضاي مه آلود ذهن ما را از بين مي برند و انسان بر اساس داستان، ذهن خود را کد بندي مي کند اظهار داشت: استفاده مناسب از سناريوها بر پايه داستان براي انتقال تجارب بسيار حائز اهميت است.
دکتر خزاعي باورپذيري، بينش سازي، برابري بديل ها، انسجام دروني، چالش گري، يادآور پذيري و اجزاي همبسته را از مهمترين ويژگي هاي سناريوي کارآمد برشمرد.
دکتر بهنود الله وردي نيک: برندآفريني ، آخرين سناريوي روابط عمومي

دکتر الله وردي با اشاره به «داستان فيل برند»، ادراک کلي سازمان از مفهوم برند به عنوان موجودي زنده گفت: دميدن روح واحد توسط تمامي اعضاي سازمان به نحوي که شواهد و گواهي دهند تا تجربه يکپارچه اي از سازمان در ذهن مخاطب شکل گيرد، منجر به خلق موجود زنده اي به نام برند مي شود.
وي تعريف و ادراک مخاطب از يک پديده به نام برند را وابسته به زيرساخت هايي دانست که تمامي اجزاي سازمان در آن دخيل هستند و در اين باره اظهار داشت: برند، هويت و ادراک ذهني و احساسي قلبي دروني است که در افراد نسبت به يک پديده بوجود مي آيد.
هدايتگر و استراتژيست کسب و کار ها به عنوان آخرين سخنران کنفرانس پانزدهم قوي ترين برند دنيا را برند «مادر» اعلام کرد که در تمامي جوامع معنا، مفهوم و احساس قلبي يکساني را در اذهان متبلور مي سازد و با بيان اينکه روابط عمومي در هر سازمان به عنوان رهبر ارکستر سازمان هستند تصريح کرد: اعتبار برند صرفاً به ميزان فروش باز نمي گردد بلکه احساس آرامشي است که در مخاطب از شنيدن نام برند ايجاد و مي کند نشان از موفقيت سازمان و بويژه روابط عمومي در برندسازي دارد.
وي نقش مدير روابط عمومي را در برند آگاهي، نگرش و دانش برند و وفاداري برند موثر قلمداد کرد و افزود: روابط عمومي به عنوان مدير حراست از هويت برند، بر همه عوامل مثبت و منفي مشهود و نامشهود و بيروني و دروني برند در ذهن مخاطب نقش تأثيرگذاري دارد.
دکتر الله وردي خلاقيت، بينش و شهود 360 درجه اي، توجه به مخاطب، رقبا، محيط کار، همکاران و سازمان را از ويژگي هاي يک مدير موفق روابط عمومي دانست و گفت: در سناريو نويسي تمامي موارد مذکور مورد لحاظ قرار مي گيرد تا هويت بصري، کلامي، حسي، مفهومي در مرتبه بالايي حفظ شود.
مديريت ذهن مخاطبان، جريان سازي و خلق رويدادهاي جريان ساز، خلق تجربه، يکپارچگي در عمل و الهام بخشي از ديگر ويژگي ها و اقدامات يک مدير موفق به زعم دکتر الله وردي بود که به تشريح آنها برداشت.
شايان ذکر است در پايان مجموعه سخنراني هاي بيان شده، دکتر حسن بشير به جمع بندي مباحث مطروحه پرداخت و در سخناني به ضرورت فراهم سازي بستري مناسب براي تبادل تجارب روابط عمومي ها در قالب گفتمان فرابخشي با هدف ايجاد يک روابط عمومي يکپارچه و قدرتمند تأدبير کميته علمي کنفرانس تاکيد کرد.
ديگر برنامه هاي کنفرانس
جايزه پدر روابط عمومي ايران به حسن بشير اهدا شد


جايزه بين المللي دکتر حميد نطقي بنيانگذار روابط عمومي ايران در پانزدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي به پروفسور حسن بشير استاد دانشگاه امام صادق (ع) اعطا شد.
تاليف، ترجمه و ويراستاري بيش از 60 عنوان کتاب و دانشنامه، بيش از 150 عنوان مقاله داخلي و خارجي و برگزاري و اجراي ده ها کارگاه و طرح پژوهشي از جمله برخي اقدامات علمي دکتر بشير در طول ساليان گذشته در عرصه هاي داخلي و خارجي بشمار مي روند.
معاونت پژوهشي دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، مديريت گروه ارتباطات و دين مرکز تحقيقات دانشگاه امام صادق (ع)، رياست دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) و مدير مسئولي و سردبيري چندين نشريه برخي ديگر از فعاليتهاي عملي ايشان مي باشد.
دکتر بشير بيش از ده سال دبيري کميته علمي کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران را بر عهده داشته است و برکات زيادي در طول 25 سال گذشته از تلاش هاي علمي ايشان نصيب جامعه روابط عمومي کشور شده است.
دکتر حميد نطقي (1378-1299)، بنيانگذار روابط عمومي نوين ايران، براي هميشه طرز تفکر ما را در مورد روابط عمومي تغيير داد. وي از طريق دانشکده علوم ارتباطات اجتماعي، که خود در شکل دهي آن نقش بسزايي داشت به تربيت نيروهاي جوان، خوشفکر، مردم دوست و آشنا به مباني ارتباطات انساني و اجتماعي پرداخت.
موسسه کارگزار روابط عمومي از سال 1383 جايزه دکتر حميد نطقي بنيانگذار روابط عمومي ايران را در دو سطح ملي و بين المللي پايه گذاري کرد و تاکنون اين جايزه به پنج شخصيت برجسته علمي بين المللي؛ شادروان پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر ارتباطات نوين ايران (25 آبان 1383)، پروفسور جيمز گرونيگ استاد ممتاز روابط عمومي در گروه ارتباطات دانشگاه مريلند کالج پارک آمريکا و مبدع نظريه "تعالي" (26 آبان 1384)، پروفسور علي اکبر جلالي پدر علم فناوري اطلاعات ايران (22 آبان 1388)، پروفسور علي اکبر فرهنگي پدر مديريت رسانه ايران (19 آذر 1391) و پروفسور سعيدرضا عاملي استاد ممتاز دانشگاه تهران (23 دي 1393) و دکتر يونس شکرخواه بنيانگذار روزنامه نگاري آنلاين (1393) اعطا شده است.
مقالات برتر پانزدهمين کنفرانس روابط عمومي ايران معرفي شد

هيات داوران پانزدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران، مقالات برتر اين کنفرانس را معرفي کرد.
مقالات "سناريونگاري جايگاه روابط عمومي در سازمان هاي فرهنگي با توجه به کارکردهاي واقعيت مجازي و هوش مصنوعي در انقلاب اطلاعات" تاليف حسن عزيزيان دانشجوي دکتري رشته علوم ارتباطات و "تفکر مبتني بر سناريو و کاربرد هوش مصنوعي در روابط عمومي" تاليف سارا علياري دانشجوي دکتراي مديريت رسانه و صادق سکري کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي برگزيده شدند.
تقدير از 10 روابط عمومي فعال، خلاق و مسئوليت پذير









در مراسم افتتاحيه پانزدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران که امروز صبح برگزار شد با اعطاء تنديس طلايي روابط عمومي از 10 روابط عمومي فعال، خلاق و مسئوليت پذير تجليل بعمل آمد.
در اين مراسم که با حضور جمعي از شخصيت ها برگزار شد از وحيد رحمتي رودسري مديرکل روابط عمومي و تشريفات بين الملل سازمان بنادر و دريانوردي، داود طالبي مدير روابط عمومي بانک توسعه تعاون، امير لعلي رئيس اداره کل روابط عمومي بانک صادرات ايران، سيد علي مير افضلي مدير روابط عمومي مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، مديريت روابط عمومي و امور بين الملل شرکت سهامي بيمه ايران، احمدرضا اعصاري مدير روابط عمومي بيمه کوثر، محمدحسن ترابي مدير کل روابط عمومي شرکت ملي پست و امين قنبري تجليل بعمل آمد.
همچنين در اين مراسم زهرا سعيدي رييس فراکسيون روابط عمومي و رسانه مجلس شوراي اسلامي و مريم سليمي به عنوان کارشناس برتر روابط عمومي مورد تقدير قرار گرفتند.
انتشار ويژه نامه پانزدهمين کنفرانس روابط عمومي ايران

همزمان با برگزاري پانزدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران در تاريخ 30 مهر 1397، ويژه نامه اين کنفرانس با موضوع "سناريونگاري" منتشر شد.
اين ويژه نامه 72 صفحه اي، به پرونده زندگي حرفه اي دکتر حسن بشير استاد دانشگاه امام صادق (ع) اختصاص دارد.
پنجاهمين شماره فصلنامه کارگزار روابط عمومي «به صاحب امتيازي و مديرمسئولي مهدي باقريان و با سردبيري زهرا بابازاده گان» با بهاي 25 هزار تومان منتشر شد.



اضافه نمودن به:
نظر شما:نام:پست الکترونيکي:نظر
کد امنيتي:
پربيننده ترين مطالب روابط عمومي تقويم روز تبليغات/ ابتکار «حمايت از مصرف کننده» ـ تبليغ تلويزيوني
لزوم ايجاد واحد توسعه ارتباطي و تحليل داده‌اي در روابط‌عمومي‌ها
تقويم روز ارتباطات/ توقيف روزنامه هاي تهران که از دولت انتقاد مي کردند
تقويم روز ارتباطات/ تصميم احزاب آمريکا به نداشتن روزنامه ارگان
پانزدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران برگزار شد/ گزارش کامل
شعر/ ارتباط صميمانه
انتظارات محتوايي در چند شبکه اجتماعي اصلي
شصت و سومين نشست کميته مشورتي آيکان برگزار شد
فراخوان همکاري در انتشار سالنامه تخصصي روابط عمومي ايران 1398
جشنواره مطبوعات امسال برگزار نمي‌شود



مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومي
مديريت
رويدادها
روابط عمومي ايران
کتابخانه
تازه هاي شبکه
آخرين رويدادها
فن آوري هاي نو
تبليغات و بازاريابي
ايده هاي برتر
بادپخش صوتي
گزارش تصويري
پيشنهادهاي کاربران
اخبار بانک و بيمه
نيازمندي ها
خدمات
خبرنگار افتخاري
بخش اعضا
دانلود کتاب
پيوندها
جستجوي پيشرفته
موبايل
آر اس اس
بخشنامه ها
پيشکسوتان
لوح هاي سپاس
پيام هاي تسليت
مناسبت ها
جملات حکيمانه
پايان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب اين سايت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به شارا است
info@shara.ir
خبر فوري: پانزدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران برگزار شد/ گزارش کامل

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۴۵۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کنفرانس بین‌المللی «ایجاد پل میان مذاهب اسلامی» در مکه مکرمه

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، هدف از برگزاری این کنفرانس که شخصیات برجسته اسلامی از جمله مفتیان و علمای بزرگ از مذاهب مختلف در آن حضور دارند، تقویت تفاهم و همکاری میان مذاهب اسلامی از طریق نشست علمی برادرانه، با محتوای گفت‌وگوهای هدفمند برای تقویت روابط در راستای اهداف مشترک، به‌ویژه در مورد موضوعات کلی که نیازمند وحدت نظر شرعی دارد، عنوان شده است.


تمرکز بر راه‌های مقابله با سخنرانی‌ها، شعارها و اقدامات افراط‌گرایانه طایفه‌ای که به درگیری‌های مذهبی دامن می‌زند و به ارزش‌های برادری اسلامی و چهره اسلام و مسلمانان لطمه وارد می‌کند، تأکید بر فهم ویژگی‌های مذهبی و رد هر گونه اهانت به مذاهب اسلامی، تأکید بر تعامل میان همگان بر اساس تسامح عالیه اسلام، تبادل نظر و مشاوره علمی و روشمند از طریق آداب و حکمت گفت‌وگو و به دور از درگیری از جمله موضوعاتی است که در این کنفرانس مطرح می‌شود.


شرکت کنندگان در این کنفرانس سند ساختن پل میان مذاهب اسلامی را بر اساس نقشه راهی که همگان را به سمت تسهیل در تحکیم روابط، تقویت اعتماد و روشن کردن مسیر پیش می‌برد، صادر خواهند کرد.


این کنفرانس در نتیجه آگاهی انجمن جهان اسلام از نقش مهم و اساسی خود در ایجاد وحدت میان علمای امت اسلامی و افزایش اعتماد و همکاری بین مذاهب مختلف بر اساس ارزش‌های اسلامی تنظیم‌شده در سندی که انتظار می‌رود در پایان کار کنفرانس صادر شود، برگزار می‌گردد.

این کنفرانس همچنین شامل یک نشست ویژه است که علمای بزرگ در خصوص فاجعه غزه و همبستگی کامل با آن و مسئولیت جامعه بین‌المللی و وجدان انسانی در برابر این فاجعه سخنرانی کرده و بر حق مردم فلسطین در برپایی دولت مستقل با پایتختی قدس شریف تأکیدخواهندکرد.
 

دیگر خبرها

  • اردوغان: تابستان آینده امنیت کامل مرزهایمان با عراق را فراهم می‌کنیم
  • انتخابات در ورامین، قرچک و پیشوا در صحت کامل برگزار شد
  • نقش مؤثر روابط عمومی‌های صنعت گاز در به ثمر رسیدن مأموریت‌های سازمان
  • برگزاری آیین تودیع و معارفه مدیر روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران
  • برگزاری کنفرانس بین‌المللی «ایجاد پل میان مذاهب اسلامی» در مکه مکرمه
  • خطر ناترازی کامل انرژی در ایران تا ۸ سال آینده
  • اعلام آمادگی برای توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان بین‌المللی کار
  • تاثیر تحریم‌های یکجانبه بر زندگی کارگران و خانواده‌های آنان/آمادگی ایران برای توسعه روابط با سازمان
  • تاثیر تحریم‌های یکجانبه بر زندگی کارگران و خانواده‌های آنان/ امادگی ایران برای توسعه روابط با سازمان
  • پانزدهمین حراج شمش طلا امروز برگزار می‌شود