Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@09:47:38 GMT

تنفس صحیح راهی برای کاهش استرس

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۴۷۹۶۸

تنفس صحیح راهی برای کاهش استرس

جواد تهامی پور زرندی، روانشناس و مشاور خانواده در نیروی انتظامی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان با اشاره به اینکه یک روش بسیار موثر در کاهش استرس، یادگیری چگونه تنفس کردن است، گفت: شمار زیادی از تحقیقات نشان داده است، تنفس عمیق و آرام نه تنها به کاهش استرس می انجامد بلکه به ما کمک می‌کند تا بهتر فکر کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شاید به این دقت کرده باشید، زمانی دچار افکار منفی می‌شوید، بدنتان سفت و منقبض می شود، پس ما باید بیاموزیم تنفس خود را کنترل کنیم و آهسته تر و عمیق تر نفس بکشیم.

تهامی پور تصریح کرد: آموختن روش تنفس، مستلزم تمرین زیادی است، ولی زمانی که آن را یاد بگیریم، می توانیم سطح استرس را در زندگی مان به خوبی کنترل کنیم، حتی زمانی که امور اطراف ما به هم می‌ریزد، می توان بدن خود را آرام کرد.

این روانشناس و مشاور خانواده یادآور شد: اگر بتوانیم بر روی سطح برانگیختگی بدنمان احساس کنترل کنیم بر سایر امور زندگی خود نیز احساس کنترل بیشتری می کنیم.

تهامی پور با بیان اینکه یادگیری آرام سازی پیش نیاز کنترل افکار است، گفت: آرام سازی بدن آرام کردن ذهن را تسهیل می‌کند.

وی افزود: اگر ما احساس آرامش کنیم، برای یافتن توضیحات جایگزین در مورد وقایع زندگی موفق تر عمل خواهیم کرد.

تهامی پور تصریح کرد: ابتدا باید بیاموزیم در حالتی که به طور طبیعی نفس می کشیم در مورد تنفس فکر کنیم، این کار برای بعضی از افراد دشوار است، چرا که ممکن است متوجه شوند وقتی شروع به فکر کردن در مورد تنفس خود می کنند، تنفس آنان سریع تر می شود.

وی افزود: دراین حالت می توانید در مورد تنفس خود فکر کنید و همچنان در سرعت و عمق آن باقی بمانید و سپس شروع به کم کردن تنفس خود کنید.

تهامی پور در ادامه با تاکید بر داشتن تمرکز در تنفس توصیه کرد: وقتی نفس می کشید سعی کنید ذهن خود را از هر چیزی به جز تنفس و مدت آن خالی کنید و به دنیا بگویید آرام، چرا که این امر به شما در تقویت توجه تان کمک می کند.

این روانشناس و مشاوره خانواده تصریح کرد: توجه، شباهت زیادی به ماهیچه های بدن دارد، تقویت توجه نیز مستلزم تمرین مداوم است.

تهامی پور یادآور شد: توجه خوب از آن جهت حائز اهمیت است که در موقعیت استرس زا به شما کمک می کند، ذهنتان را آرام کنید و بر تنفس متمرکز شوید.

وی بیان داشت: سعی کنید اعمال زیر را هر روز دو بار و هر بار حداقل ۱۰ دقیقه تمرین کنید.

تهامی پور گفت: در ابتدا ممکن است این تمرین دشوار باشد، اما اگر آن را ادامه دهید و تمرین کنید، ساده تر خواهد شد که برای موفقیت در این تمرین ابتدا باید مطالب را به خوبی مطالعه کنید و‌ پس از تسلط بر آن شروع به تمرین کنید و در نهایت، در صورت وجود مشکل با روانشناسان تماس بگیرید.

وی افزود: بهتر است سعی کنید به هیچ چیز، غیر از شمارش دم و گفتن کلمه آرام در بازدم فکر نکنید.

تهامی پور تصریح کرد: در ابتدا ممکن است تمرکز سخت باشد و افکار دیگری نیز به ذهن شما بیاید ولی در اثر تمرین، این مشکل برطرف می‌شود.

وی یادآور شد: برای یادگیری این تمرین، به آرامی و به طور عادی نفس بکشید، در حالی که نفس هایتان را می شمارید و باید با سرعت معمولی و عمیق نفس بکشید، هوای زیادی را فرو ندهید.

این روانشناس بیان داشت: در این مرحله سعی نکنید نفس خود را آهسته کنید، زمانی که در حال انجام تمرین نفس کشیدن هستید باید بر روی نفس کشیدن های آرام به صورت بسیار عمیق تمرکز کنید.

تهامی پورگفت: تفس از بینی به دلیل اینکه سوراخ کوچک تری دارد و هوا به آرامی خارج می شود، بهتر است.

وی افزود: در ادامه هنگامی که بر روی تنفس خود تمرکز می کنید و آن را می شمارید می‌توانید شروع به آهسته کردن تنفس خود کنید.

تهامی پور تصریح کرد: تنفس طبیعی حدود ۱۰ الی ۱۴ نفس در دقیقه است و زمانی که در این تمرین مهارت پیدا کردید، قادر خواهید بود تنفس خود را به ده یا شاید کمتر در دقیقه کاهش دهید (۳ ثانیه دم از ۳ ثانیه باز دم!)

وی یادآور شد: بعد از مهارت یافتن در تنفس خواهید دید که افکارتان سازمان پیدا می‌کنند و زندگی لذت بخش تری تجربه خواهید کرد.

انتهای پیام/ب

صحیح نفس کشیدن و آثار آن بر کاهش استرس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۴۷۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس، خون اکسیژن حیاتی را به اندام‌ها و بافت‌ها در سراسر بدن می‌رساند و اگر حاوی میزان مناسبی از اکسیژن نباشد، ممکن است مغز، قلب یا سایر اندام‌های بدن دچار آسیب‌های جدی شده و خطر مرگ، فرد را تهدید کند. از سوی دیگر اگر سطح اکسیژن خون بیش از حد بالا باشد، باعث آسیب دیدگی ریه‌ها می‌شود.

با در نظر گرفتن چنین خطراتی، پزشکان معمولا سطح اکسیژن خون بیماران را از طریق دستگاه‌هایی به نام «پالس اکسی متر» رصد می‌کنند. برای اینکار، دستگاه به انتهای یک انگشت متصل می‌شود؛ جایی که از نور برای تعیین میزان اکسیژن موجود در جریان خون استفاده می‌کند.

عدم اطمینان صد در صدی به نتیجه پالس اکسی مترها، موجب می‌شود پزشکان گاهی اوقات نمونه خون نیز بگیرند. اگرچه آزمایش خون، نشانگر دقیق تری از سطح اکسیژن خون است، اما ممکن است برای بیمار دردناک و ناراحت کننده باشد. همچنین خوانش بلادرنگ یا مداوم را نیز ارائه نمی‌دهد. اینجاست که حسگر جدید مبتنی بر فلورسانس وارد می‌شود.

این دستگاه ارزان قیمت ۲۶ میلی متری که توسط دانشمندان «موسسه روش‌های اندازه گیری فیزیکی فرانهوفر» آلمان ساخته شده است را می‌توان از طریق یک اتصال T به ماسک تنفسی یا لوله تنفس مصنوعی افزود.

بخش حسگر این دستگاه شامل یک بستر آلومینیومی است که با یک ترکیب شیمیایی فلورسنت به نام پیرن پوشیده شده. هنگامی که در معرض نور موج کوتاه یک LED یکپارچه قرار می‌گیرد، پوشش پیرن با شدت خاصی می‌درخشد. وقتی مولکول‌های اکسیژن تنفس بیمار با این پوشش برخورد می‌کند، شدت درخش پیرن کاهش می‌یابد؛ هر چه تعداد مولکول‌های اکسیژن بیشتر باشد، شدت این درخشش کمتر می‌شود.

از این رو، با بررسی شدت درخشش این حسگر می‌توان به طور مداوم و دقیق، محتوای اکسیژن در تنفس بیمار را رصد کرد؛ و مهمتر آنکه مشخص شده است که سطح اکسیژن در تنفس با میزان اکسیژن موجود در جریان خون مطابقت دارد.

دانشمندان اکنون در حال سنجش واکنش این حسگر به متغیر‌هایی مانند رطوبت، دما و وجود گاز‌های دیگر مانند دی اکسید کربن هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس 
  • این ویتامین‌ها را بخورید و لاغر بمانید
  • راهکارهای کاهش استرس
  • سرخپوشان بعد از تمرین راهی قائمشهر شدند
  • رابطه سلامت روده و سلامت مغز
  • سرخپوشان تمرین کردند و راهی فرودگاه شدند
  • پرسپولیس بدون مصدوم راهی قائمشهر شد
  • چگونه در طول روز پر انرژی باشیم؟ 
  • بهترین زمان مصرف پروتئین چه وقت است؟ قبل یا بعد از تمرین؟
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد