Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،  زعفران از گرانبهاترین محصولات و خوشبوترین ادویه‌ها در سراسر جهان است که در بین عموم  مردم به طلای سرخ شهرت دارد. علاوه بر اینکه این محصول از خاصیت های زیادی برخوردار است، توانسته نقش پر رنگی در حوزه اقتصادی کشور داشته باشد و برای تعداد زیادی از زنان و دختران روستایی اشتغال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اکنون که زمان برداشت فرا رسیده دغدغه هایی برای مصرف کنندگان و از سوی دیگر برای کشاورزان بوجود آورده است چرا که بالارفتن نرخ ارز در افزایش قیمت زعفران تأثیر زیادی داشته است و این عامل باعث حذف زعفران از سبد کالای اساسی مردم و تبدیل به کالایی لوکس شده است.

 خراسان جنوبی، کیفی ترین قطب زعفران جهان

قوسی  رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  گفت: محصول زعفران در شرایط آب و هوایی خشک دارای عملکرد خوبی است، لذا با توجه به شرایطی اقلیمی کشور، خاک خراسان جنوبی سرشار از مواد معدنی لازم برای کشت زعفران است و توان رنگ‌دهی و عطر زعفران منطقه به علت وجود فراوان مواد کروسین و پیکرو کروسین در جهان بی‌نظیر است.

به گفته وی وضعیت طبیعی و اقلیمی این منطقه، عطر و اسانس زعفران خراسان جنوبی را منحصر به فرد کرده است. برهمین اساس  تولید، گسترش  و سرمایه گذری این محصول در این استان از مزیت نسبی برخوردار است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه  در حال حاضر کشور ایران ۹۵ درصد از تولید زعفران جهان را به خود اختصاص می دهد افزود: برداشت زعفران در استان خراسان جنوبی سال گذشته 54 تن بوده است.

قوسی با بیان اینکه پیش بینی می شود در سال جاری 57 تن زعفران از باغات استان برداشت شود، اضافه کرد: از کل زعفران تولیدی80 درصد محصول به خارج از استان صادر می شود.

وی اظهار کرد: سطح زیر کشت زعفران در خراسان جنوبی 15هزار و 782 هکتار است که شهرستان قاین با سطح زیر کشت 4هزار و 644 هکتار بیش ترین برداشت زعفران را به خود اختصاص داده است.

دلالان عاملی  برای گرانی زعفران

 احتشام  رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند   گفت: خرید زعفران از سوی سازمان تعاون روستایی و عرضه در بورس کالا موجب شده تا دلالان جدیدی در بازار به وجود آیند و از این فرصت پیش آمده سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.

وی افزود: همه ساله از یک ماه مانده به آغاز فصل برداشت، دلالان به سبب آنکه دیگر محصولی در دست کشاورزان نیست، با احتکار ساختگی و کمبود تصنعی اقدام به عرضه زعفران با قیمت های دلخواه در بازار می کنند که  بازار زعفران در استان از این امر مستثنی نبوده است.

حمایت از زعفران کاران  موجب تقویت تولید طلای سرخ

سبحانی یکی  از فعالان بازار زعفران  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند   گفت : به دلیل نزدیک شدن به سال زراعی جدید و کاهش عرضه زعفران در بازار، قیمت‌ها افزایش می یابد.

فعال بازار زعفران علت این روند افزایشی را خرید زعفران از کشاورزان توسط سازمان مرکزی تعاونی روستایی بعد از زمان برداشت محصول دانست و گفت: این سازمان طی دی و بهمن ماه سال گذشته اقدام به خرید زعفران از کشاورزان کرد و همین امر موجب شد صادرکننده‌ها نتوانند در آن مقطع زعفران را به قیمت‌های پایین از کشاورزان خریداری کنند و نبود زعفران در بازار عاملی شد تا قیمت‌ها در بازار افزایش یابد.

به گفته وی، صادرکننده‌ها محصول خریداری شده از کشاورزان ایرانی را با قیمتی بسیار بالا در بازارهای خارجی فروخته و به جای کشاورزان سود اصلی را کسب می‌کنند.

سود زعفران در  جیب دلالان

 یکی از زعفران کاران  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند   گفت: به دلیل   حمایت نکردن از زعفران کاران ، دلالان قبل از برداشت محصول ما را پیش خرید می کنند و سود  زعفران به جیب آن ها  می رسد.

به دلیل نبود  مشتری مناسب  برای فروش زعفران در فصل برداشت  به ناچار مجبوریم دسترنج خود را به دلالان بدهیم و با وجود زحمت های که کشیده ایم سود اصلی به کام دلالان برسد .

 وی با بیان اینکه نوسانات قیمت زعفران از اصلی‌ترین مشکلات این محصول است، اظهار کرد: این امر زمینه دلال‌بازی را برای افراد به‌خوبی فراهم کرده است.

این زعفران کارخراسان جنوبی  ادامه داد: قیمت زعفران در فصل برداشت پایین است و وقتی محصول از دست کشاورز خارج شد، قیمت ها افزایش می‌یابد.

به طور کلی می توان گفت نوسانات ارز توانسته است بطور محسوسی در قیمت زعفران به عنوان یک کالای اساسی خانوارها تأثیر بگذارد و قدرت خرید مردم را کاهش دهد و نیز از طرف دیگر افزایش دلال بازی‌ها و افزایش تقاضا برای صادرات از دیگر مواردی بوده که به این قضیه دامن زده است.

 از این رو برای حل این مشکلات نیاز است ستاد سامان دهی زعفران در استان تشکیل شود تا حداقل ارزش زعفران در استان سنجیده شده و یا معیاری برای قیمت گذاری این محصول باشد تا شاید بتوان از این طریق گوشه ای مشکلات مردم را سامان داد.

گزارش از اکبرآبادی

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۵۱۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش نشان می‌دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهاد‌های دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران در حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهاد‌ها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد؛ ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

وی با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور اذعان داشت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

وی در مورد توزیع بذر کلزا نیز تصریح کرد: برای سال زراعی جاری نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع اراقام داشته‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی