Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - چابهار- ايرنا - تکميل راه آهن چابهار- زاهدان - ميلک - سرخس موجب تحول در اقتصاد و توسعه جنوب شرق کشور بويژه سيستان و بلوچستان مي شود و نقش مهمي در جا بجايي کالا و رونق بندر شهيد بهشتي چابهار دارد.

به گزارش ايرنا، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس يکي از طرح هاي مهم ملي درحال اجرا در سيستان وبلوچستان است که تکميل و راه اندازي آن تحولات چشمگيري در ارتباطات تجاري کشورهاي مختلف و توسعه و پيشرفت استانهاي جنوب شرق کشور ايجاد مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خط ريلي چابهار - سرخس به صورت يک خطه و براي جابجايي کالا و مسافر در حال ساخت است.
اين خط ريلي 90 درصد براي جابجايي کالا و حدود 10 درصد براي مسافر پيش بيني شده است.
مسير اصلي اين خط ريلي از چابهار به زاهدان به طول ٦١٠ کيلومتر سال 1389 کلنگ زني شد اما از سال 1392 به طور جدي درحال اجراست.
اين خط ريلي از دروازه شرقي اسکله شهيد بهشتي چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهاي کنارک، نيکشهر، ايرانشهر و خاش در نهايت به زاهدان متصل مي شود و پس از آن براي ارتباط با کشورهاي آسياي ميانه به سرخس متصل مي شود.
از اهداف اصلي اين خط ايجاد کريدور ريلي شرق کشور، اتصال بندر تجاري، ترانزيتي، اقتصادي و گردشگري چابهار به شبکه ريلي کشور و کشورهاي آسياي ميانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ايجاد بستر مناسب براي توسعه و رشد اقتصادي سيستان و بلوچستان و اتصال کشورهاي آسياي ميانه و افغانستان به آبهاي آزاد است.
راه ‌آهن چابهار- زاهدان- ميلک - سرخس به عنوان اصلي ‌ترين اولويت زيرساختي شرق کشور علاوه بر کسب منافع ملي حاصل از درآمد‌هاي ترانزيتي، تاثير مستقيمي بر اشتغالزايي و پيشرفت اقتصادي اين نقطه از ايران اسلامي خواهد داشت.
ايجاد زيرساخت ريلي سبب مي ‌شود تا دسترسي به معادن و بهره برداري از آن‌ها مقرون به صرفه شود و از اين طريق مقدمات لازم براي سرمايه گذاري براي فعالسازي ظرفيت معادن غني شرق کشور فراهم شود.
نماينده شرکت حمل و نقل و زيرساخت وزارت راه و شهرسازي در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين پروژه در هشت قطعه و با مبلغ اوليه ٢ هزار و ٤١ ميليارد تومان در حال اجراست.
احمد نوذري افزود: خط ريلي چابهار - زاهدان - ميلک - سرخس در مجموع هزار و 640 کيلومتر است که 610 کيلومتر از چابهار - زاهدان و با احتساب خطوط فرعي 730 کيلومتر حدودا 40 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.
وي گفت: در اين پروژه 33 ايستگاه 900 تا هزار و 700 متر مسافري و باربري، 132 دستگاه پل بزرگ وکوچک با مجموع 10 هزار و 864 متر و 32 تونل با 13 هزار و750 متر پيش بيني شده است.
نماينده شرکت حمل و نقل و زيرساخت وزارت راه در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان ادامه داد هم اينک براي پيشرفت حدود 40 درصدي اين خط ريلي هزار و 150 ميليارد تومان هزينه شده و براي تکميل آن بيش از چهار هزار ميليارد تومان ديگر نياز است.
وي بيان کرد: براساس پيش بيني ها تا سال 1400 خط ريلي از چابهار تا زاهدان تکميل و به بهره برداري مي رسد.
نماينده مردم چابهار، نيکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شوراي اسلامي نيز اظهار داشت: پروژه راه آهن از طرح هاي ملي در حال اجراست که مي تواند نقش مهمي در تحول اقتصادي سيستان و بلوچستان بويژه بندر بزرگ چابهار داشته باشد.
عبدالغفور ايران نژاد با قدرداني از تلاش دولت براي توسعه و آباداني چابهار خاطرنشان کرد: تکميل خط آهن چابهار- زاهدان- ميلک - سرخس سبب ساخت حدود هزار کيلومتر بزرگراه و آزاد راه، ساخت فرودگاه بين المللي چابهار و نيکشهر، راه اندازي خطوط مسافري دريايي با کشورهاي همجوار مرزهاي آبي حمل و نقل کالا و مسافر در جنوب سيستان و بلوچستان مي شود.
وي ادامه داد: ساخت حداقل 20 مجتمع خدمات رفاهي شامل رستوران، نمازخانه، جايگاه سوخت و سوپر مارکت در محدوده راههاي مواصلاتي شهرستان هاي چابهار، نيکشهر، قصرقند و کنارک مي تواند خدمات بزرگي به مسافران و گردشگران ارائه کند.
نماينده مردم شهرستان هاي چابهار، نيکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شوراي اسلامي گفت: پروژه راه آهن چابهار- زاهدان براي بيش از 2 هزار نفر اشتغال ايجاد کرده است و در آينده نقش مهمي در جابجايي کالا و مسافر دارد.
وي پيش بيني حداقل 30 جايگاه سوخت براي خدمات دهي به کاميون هاي باري بندرشهيد بهشتي چابهار در طول مسير چابهار- زاهدان را خواستار شد و افزود: هم اينک بندر شهيد بهشتي با سرمايه گذاري بيش از يک ميليارد دلار حتي يک جايگاه سوخت براي کاميون ها ندارد.
سرپرست معاونت هماهنگي و امورعمراني فرمانداري شهرستان ويژه چابهار نيز اظهار داشت: تکميل طرح هاي توسعه اي نظير راه آهن به توسعه حمل و نقل کمک شاياني مي کند و جايگاه بندرشهيد بهشتي را در حمل کالا به داخل کشور ارتقا مي دهد.
عادل عفتي افزود: چابهار نقش ملي و بين المللي در توسعه سيستان و بلوچستان دارد و ارتباط اين منطقه با آب هاي آزاد زمينه توسعه را براي هر صنعتي فراهم مي کند.
وي ادامه داد: چابهار در آينده قطب تجارت و ترانزيت منطقه خواهد شد و بايد هر چه سريعتر زيرساخت هاي آن در زمينه حمل و نقل فراهم شود.
3043**3213
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۵۲۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، مسعود سرگلزائی گفت: یکی از فعالیت‌های مهم دامپزشکی برای ارتقای بهداشت عمومی، کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام است که این کنترل در تمام مراحل پرورش و کشتار دام، مرحله عرضه، مصرف فرآورده دامی و تولید و حمل خوراک دام با نظارت و اقدامات بهداشتی انجام می‌شود.
رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سال گذشته بر جابجایی تعداد ۲۳ هزار و ۴۶۸ محموله انواع فرآورده خام دامی به مقدار ۲۵۲ هزار تن، هشت هزار و ۵۵ محموله دام زنده به مقدار ۴۱۰ هزار راس، ترخیص و حمل بهداشتی ۲۶۷ هزار تن به داخل کشور، صادرات آبزیان پنج هزار تن به خارج کشور و ترخیص و حمل بهداشتی هزار و ۷۵۰ تن آبزیان به داخل کشور نظارت بهداشتی شده است.
سرگلزایی تاکید کرد: در نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای محصولات تحت نظارت دامپزشکی از نظر وضعیت ظاهری، نشانه گذاری، دارا بودن وضعیت بهداشتی استاندارد از محل تولید فرآورده، شرایط بهداشتی خودروی متقاضی حمل، دمای مناسب محصول در طی مسیر از مبداء تا مقصد، تطابق محصول با گواهی بهداشتی صادره توسط اداره دامپزشکی مبدا و درصورت لزوم انجام نمونه برداری صورت می‌پذیرد؛ پس از تائید همه شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای اجازه بارگیری، حمل، تخلیه و مصرف محصولات مرتبط با دامپزشکی داده خواهد شد.
وی تاکیدکرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان، استانی مرزی در همسایگی دو کشور پاکستان و افغانستان و در ارتباط با آب‌های آزاد جهان است؛ بنابراین نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای در زمینه واردات، صادرات و ترانزیت کالا به منظور حفظ سلامت جمعیت دامی و انسانی کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

دیگر خبرها

  • ساخت۱۸۰ کیلومتر راه روستایی در سیستان وبلوچستان
  • روند سرمایه‌گذاری در سیستان‌وبلوچستان تسهیل شود
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • روستاییان وعشایر جنوب سیستان وبلوچستان خوشحال از باران‌ها اخیر
  • توریسم درمانی در سیستان و بلوچستان باید توسعه یابد
  • مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان با مشارکت خیران
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • چهارشنبه این هفته سیستان وبلوچستان ودغدغه‌های شما هم استانی‌ها
  • تداوم باران بهاری در سیستان وبلوچستان
  • آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان