Web Analytics Made Easy - Statcounter

این یک نوع برخورد متفاوت تر از آن چیزی است که ما در برخی از رویکردهای جریانات فرهنگی و مذهبی می بینیم. مثلا اگر در مراسم حج واجب شرکت می کنیم به دلیل وجوب آن و دریافت ثواب است. اما پیاده روی اربعین و این اتفاق بزرگ که من سال گذشته با چشم خودم آن را دیدم چیزی فراتر از این مسائل ارزشمند است. در اینجا حوزه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و روابط انسانی متفاوتی را انسان تجربه می کند که من حتی در موسم حج هم آن را کمتر دیدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آدم هایی که بدون هیچ نوع شناختی از همدیگر با یک اتحاد فکری و با یک شعار سیاسی - مذهبی که بر آن تاکید ویژه دارم، وارد یک جریان بزرگ اجتماعی می شوند در یک فضایی که یادآور خاطرات بسیاری است یک پیام بزرگ جهانی را به دنیا صادر می کنند. وقتی که عکس ها، تصاویر و مشاهدات مستقیم را در موقعیت های مختلف این مانور بزرگ شیعیان به نظاره می نشینی، درمی یابی این اتفاقات کوچک و بزرگ هیچ کدامش جنبه یک رفتار مستقیم مذهبی ندارد؛ این که یک آدمی با خواهش کف پای یکی را ماساژ می دهد این که یک کسی، یک جایی التماس می کند و تو را قسم می دهد که در موکب من بیایید و استراحت کنید و غذایی میل کنید موید این نکته است. نزدیک شدن آدم هایی با فرهنگ ها، رفتارها و با زبان های مختلف در محیطی که هیچ وقت دیگر نمی توان آن را تجربه کرد. آنجا، جایی نیست که شما بگویید در یک موعد دیگر و یا در یک روز دیگر می آیم و از آن فضا لذت می برم. همه لذت پیاده روی اربعین به این حجم عظیم انسانی است که در این فضا اتفاق می افتد. من اصطلاحی را چند روز پیش به یکی از دوستانم گفتم که برای خوشگذرانی در مراسم اربعین حضور پیدا می کنم. او به من گفت این چه سخنی است؟ نگران نیستی با این حرف مورد عتاب قرار بگیری؟ مگر دم و دستگاه امام حسین برای خوش گذراندن است؟گفتم: بله؛ برای خوش گذراندن است، ولی مفهوم خوشی و ابزار خوشی اش با تصورات مادی ما فرق می کند. این خوش بودن ورای مباحث مادی و بر مبنای خمیر مایه و فطرت انسانی است.

همین عامل سبب می شود این خوشی تداوم بیشتر و اثرات مثبت بسیاری در ابعاد مختلف زندگی ما بگذارد. به نظرم تفکر و آن ماجرایی که همه می آیند و این جمعیت میلیونی شکل می گیرد، برای همین خوش بودن است. پیاده روی اربعین یعنی یک زندگی سرشار از خوشی. این مراسم یکی از اتفاقات جذاب و بزرگی است که ما شانس آن را داریم که فقط در این ایام آن را تجربه کنیم. نکته پایانی اینکه، نسل من و نسل های پس از من، دوران دفاع مقدس را تجربه نکردند. مثلا اینکه شعارهایی مثل «کربلا کربلا، ما داریم می آییم» چه احساسی را در رزمنده ها و افراد حاضر در آن موقعیت ایجاد می کرد؟ شاید درک آن دست نیافتنی بود، اما در این دوره از زندگی، من این موضوع را تجربه کردم و اتفاقی که شاید در تصاویر مبهم دوران کودکی من بود، الان قابل درک است و با حضور در راهپیمایی اربعین آن را تجربه کردم و واقعا حس عجیبی به من منتقل کرد.

محمد سلوکی؛ مجری سیما

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: اربعین کربلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۵۲۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای جالب: کین اصلا برای جام به بایرن نرفت

به گزارش "ورزش سه"، کین پس از چندین سال حضور در تاتنهام تصمیم گرفت به دورانش در این باشگاه و در لیگ برتر انگلیس پایان دهد و با قراردادی ۱۰۰ میلیون یورویی راهی بایرن مونیخ شد تا تجربه جدیدی را از فوتبال در خارج از کشورش هم به دست آورد.

بسیاری معتقد بودند که او صرفا به خاطر کسب یک جام یا در طول دوران فوتبالش موفق نشده بود به دست آورد به بایرن رفت، در حالی که این تیم هم در این فصل موفق به کسب دو جام داخلی نشد و امشب برای حضور در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا باید روبروی آرسنال قرار بگیرد.

پوستکوگلو در گفتگو با سایت گل در پاسخ به سوالی در این باره اظهار داشت:« من فکر نمی‌کنم که این صحبت منصفانه باشد. من قرار نیست به جای هری کین صحبت کنم اما فکر نمی‌کنم که این تنها دلیل جدایی او باشد. فکر می‌کنم که او به وضوح اعلام کرد که به دنبال تجربه‌ای متفاوت است و هیچ مشکلی هم در این باره وجود ندارد.

 او در تمام طول دوران فوتبالش در این باشگاه بود و برای مدتی طولانی فقط برای یک تیم توپ زد. به نقطه‌ای رسیده بود که یا باید تصمیم برای ماندن می‌گرفت و تا ابد به بازیکنی تک باشگاهی تبدیل می‌شد یا می‌توانست تجربه متفاوتی را به عنوان یک فوتبالیست و یک انسان به دست آورد. 

سوالاتی درباره تصمیمی که او گرفت وجود دارد اما من این احساس را ندارم که او فقط برای کسب جام از این باشگاه جدا شد. فکر نمی‌کنم که اگر در این باشگاه می‌ماند هرگز فرصت به دست آوردن جام را پیدا نمی‌کرد. نظر من این است که او فقط به دنبال تجربه متفاوتی بود و به آن هم دست پیدا کرد.

دیگر خبرها

  • طراحی سبد خرید هوشمند برای تجربه خریدی آسان
  • آدینه با داستان/ مرد خیلی پیر با بال‌های خیلی بزرگ
  • خاطره جالب محمد بحرانی از ۳۰۰۰ تومان پدر بزرگ که زندگی اش را تغییر داد (فیلم)
  • این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین آ و بادیگارد قوی قلب شماست
  • ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های اربعین در مهران اختصاص یافت
  • زندگینامه شهدا سرشار از درس است
  • ریشه های عشق در زندگی گرایی ایرانیان / بدیو: عشق در آثار کگور در زندگی رخ می دهد
  • تجربه ها ؛ ابزار تحقق شعار سال
  • برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در کرج
  • ادعای جالب: کین اصلا برای جام به بایرن نرفت