Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@13:20:44 GMT

بیماری روده ای روستای دریاس مهاباد کنترل شده است

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۵۳۸۹۲

بیماری روده ای روستای دریاس مهاباد کنترل شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: بیماری روده ای روستای دریاس مهاباد کنترل شده است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی رسول انتظار مهدی در خصوص بیماری روده ای در روستای دریاس مهاباد افزود: بدنبال گزارش مواردی از بیماری گوارشی(اسهال حاد) درروز دوشنبه  30 مهر ماه به تعداد 5 مورد دانش آموز ، ضمن پیگیری منبع آلودگی، اکیپ معاونت بهداشت دانشگاه به منطقه اعزام و به همراه کارشناسان و مدیران مرکز بهداشت ، محل مورد ارزیابی کارشناسی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار مهدی گفت: بررسی های محیطی و ارزیابی ها نشان داد که در اثر سابقه بارندگی نسبتا شدید در چند روز گذشته، بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی روستا، پایین بودن کلر باقیمانده  علیرغم افزایش سطح کلر زنی (کلر خواهی بالا) ظن آلودگی آب شرب  را تقویت کرده که در ادامه بررسی ها از آب خام یکی از چشمه ها نمونه برداری میکروبی انجام می گیرد.

وی ادامه داد: در ارزیابی های بعدی مشخص شد ترکیدگی در شبکه آب وجود دارد و با توجه به کشف آلودگی آب چشمه با  E.Coliدرروز چهارشنبه ، این چشمه از مدار آب رسانی خارج می گردد و روز پنجشنبه اکیپ آب و فاضلاب روستایی در روستا مستقر و اقدامات متعددی به مورد اجرا گذاشته می شود.

وی با بیان اینکه 23 نفر بستری(بخش بستری و تحت نظر اورژانس) هستند و دو نفر از مواردفوق کودک زیر 4 سال بوده و به علت تشنج ناشی از تب بالا در بخش مراقبت های ویژه کودکان بستری شده اند افزود: غالب بیماران در گروه سنی 12-4 سال و از هردو جنس قرارداشته اند ولی افراد بزرگسال نیز در بین مبتلایان دیده می شود.

انتظار مهدی در خصوص عامل بیماری گفت: عامل بیماری شیگلا سونئی گزارش شده که از نظر اپیدمیولوژیکی راه انتقال آنFecal-oral  ( مدفوعی – دهانی) بوده و بعلت نقص در سیستم تصفیه آب می تواند اپیدمی شود. بیماری در گذشته ها در فصول گرم دیده می شد ولی امروزه در پاییز و زمستان شیوع بیشتری دارد و عمدتا در سنین کودکی دیده می شود.  

وی ادامه داد:  دوره کمون ( نهفتگی ) بیماری 72-36 ساعت بوده و دارای علایم بالینی اسهال(خود محدود شونده ولی تداوم تا 4-3 روز)،  معمولا بدون تب و درد شدید شکمی است که در برخی موارد شدید بیماری،  اسهال ، تب بالا بوده و سردرد و استفراغ هم دیده می شود ودر 25 درصد تشنج هم بروز می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات محیطی بعمل آمده توسط آبفا در حضور کارشناسان و مدیران آبفار استان و مرکز بهداشت استان و ادارات متناظر شهرستان تصریح کرد: حذف دو چشمه آب روستا  از مدار شبکه،  نصب کلریناتور گازی روی اتاقک پمپاژ آب به مخزن ،تامین آب شرب روستا صرفا از چاه عمیق، شستشوی  مخزن آب روستا، برسانی به روستا توسط تانکر  های آب رسانی با کلر باقیمانده مطلوب در محل توزیع و شدید کنترل بهداشت مواد غذایی در مراکز تهیه و توزیع روستا بوده است.

به گزارش ایسنا؛ روستای دریاس در 10 کیلومتری شمال مهاباد(مسیر مهاباد به ارومیه)  واقع شده  دارای676 خانوار(2859 نفر جمعیت)  و دارای خانه بهداشت  است و آب شرب روستا از طریق دو چشمه بهسازی شده و یک چاه آب تامین و پس از پمپاژ به مخزن 300  مترمکعبی وارد شبکه آب رسانی می شود.


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی آب و فاضلاب آلودگی آب دانش آموز دانشگاه علوم پزشکی کارشناسی راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۵۳۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) تصاویری دیده‌نشده از لحظه پیدا شدن یسنا؛ خوشحالی شدید مردم محلی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • ۹ فیلم نفس‌گیر کره‌ای کمتر دیده شده ؛ از دست ندهید (+عکس)
  • ساخت سد کهیر از زیر آب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد
  • فوران چشمه فصلی سراب کلان بعد از بارش ‌های اخیر + فیلم
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: ارتباط بین روده و مغز!
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!
  • از مدار بهره برداری خارج شدن چشمه کاوات به علت طغیان
  • (ویدیو) تصاویری دیده‌نشده از لحظه پیدا شدن یسنا؛ خوشحالی شدید مردم محلی