Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:06:16 GMT

جلوه ای از مدیریت موفقیت آمیز در حوادث غیرمترقبه

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۵۶۴۱۳

جلوه ای از مدیریت موفقیت آمیز در حوادث غیرمترقبه

ارومیه- ایرنا- مسمومیت جمع قابل توجهی از اهالی روستای دریاس مهاباد که چهارشنبه شب گذشته/2 آبان 1397/ با مراجعه جمع قابل توجهی از اهالی این روستا به مراکز درمانی به اوج رسید، در کمترین زمان ممکن /حدود 48 ساعت/ مهار شد تا نمادی از مدیریت موفقیت آمیز مسوولان در حوادث غیرمترقبه باشد.

به گزارش ایرنا ساکنان «دریاس» با علایم مسمومیت از جمله اسهال و مشکلات گوارشی به بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد مراجعه کردند و پس از بررسی های اولیه مشخص شد که استفاده از آب 2 دهنه از چشمه های خارج از شبکه آبرسانی روستا عامل اصلی بروز این بیماری همه گیر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسوولان محلی و استانی پس از وقوع این حادثه با جدیت وارد میدان شدند و مداخله های بهداشتی، درمانی و پیشگیری از افزایش تعداد آسیب دیدگان در دستور کار قرار گرفت.
آبرسانی سیار به روستا، بررسی منبع آلودگی، درمان بیماران، فرهنگ سازی برای پیشگیری و دهها اقدام ریز و درشت از سوی مسوولان موجب شد تا در عرض 48 ساعت منبع آلودگی مشخص و شیوع بیماری بر اثر باکتری «شیگلا» متوقف شود.
طبق اعلام مسوولان نزدیک به 160 نفر به بیمارستان مراجعه کردند و 60 نفر آنان از جمله تعدادی از کودکان این روستا در بیمارستان بستری شدند اما تلاش مسوولان موجب شد تا اقدامات درمانی نیز در سریع ترین زمان ممکن به وقوع بپیوندد.
این حادثه تا حدی در منطقه بازتاب داشت که امام جمعه مهاباد در خطبه های نمازجمعه روز گذشته نیز بخش مهمی از خطبه ها را به این موضوع اختصاص داد و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز در روستا مستقر شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بیماری ناشی از مصرف آب آلوده 2 چشمه در روستای «دریاس» مهاباد با اقدامات بهداشتی و مداخله های درمانی طی 48 ساعت مهار شد.
دکتر جواد آقازاده افزود: تیم های درمانی و بهداشتی به محض اطلاع از بروز بیماری و اعزام بیماران به بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد در منطقه مستقر شدند و اقدامات پیشگیرانه و درمانی به سرعت آغاز شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: علاوه بر تیم های مستقر درمانی و پزشک عمومی حاضر در منطقه، معاون بهداشتی دانشگاه هم در این روستا مستقر شد و اقدامات بهداشتی را با دقت رصد کرد.
دکتر آقازاده گفت: طبق گزارش های دریافتی، مراجعه بیماران در روز گذشته/ جمعه / به بیمارستان متوقف شد و بیماران نیز به دقت تحت معاینه و مداوا قرار گرفتند.
وی با اشاره به اینکه دوره نهفتگی /کمون/ بیماری «شیگلا» پنج تا هفت روز بوده و به صورت فرد به فرد نیز قابل انتقال است، افزود: رعایت نکات بهداشتی می تواند این بیماری را در سریع ترین زمان ممکن ریشه کن کند.
وی از آبرسانی به این روستا با تانکر در راستای استفاده نکردن روستاییان از آب چشمه خبر داد و اضافه کرد: چشمه ها و چاه های آبرسانی این روستا مسدود و کلرزنی شده و شبکه آبرسانی این روستا به طور کامل شست و شو می شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی تاکید کرد: در راستای درمان بیماران و تامین مواد دارویی برای بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد نیز دستورهای لازم صادر شده و هیچ مشکلی در خصوص درمان بیماران وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، علت مسمومیت اهالی روستای «دریاس» مهاباد را آلودگی میکروبی و باکتریایی آب 2 دهنه از چشمه های خارج از شبکه آبرسانی این روستا اعلام کرد و گفت: در این روستا در مجموع چهار دهنه چشمه و یک حلقه چاه وجود دارد که آب شبکه شرب آن از یک حلقه چاه و 2 دهنه چشمه دیگر تامین و به صورت بهداشتی و با رعایت کامل ضوابط لازم کلرزنی می شود.
علیرضا رضوی که برای بررسی وضعیت سلامت روستاییان «دریاس» به این روستا سفر کرده بود، گفت: متاسفانه برخی از ساکنان این روستا آب شرب مورد نیاز خود را از 2 دهنه چشمه دیگر که هیچگونه نظارتی بر سلامت آب آنها وجود نداشت و کاملا خام بود، تامین می کرده اند.
وی بیان کرد: بر اساس یک باور غلط، روستاییان فکر می کردند که آب شرب داخل شبکه بوی کلر می دهد و از این رو از این آب استفاده نکرده و از آب 2 دهنه چشمه دیگر برای شرب استفاده می کردند.
وی گفت: نتایج آزمایش های مشترک این شرکت با دانشگاه علوم پزشکی مشخص کرد که منابع آب تامین کننده شبکه روستا شامل چاه و 2 دهنه چشمه کاملا سالم و عاری از هرگونه میکروب بوده ولی آب 2 دهنه چشمه دیگر که در تملک این شرکت نیست، دارای آلودگی های میکروبی و باکتریایی بود.
رضوی با قدردانی از همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، اضافه کرد: برای اطمینان بیشتر هم اکنون آب چشمه های مورد استفاده این شرکت نیز از مدار خارج شده و تنها از آب چاه استفاده می شود.
وی با بیان اینکه وضعیت سفید در این روستا حاکم شده، گفت: اکنون برای افزایش ضریب اطمینان از یک دستگاه کلرزن گازی نیز در این روستا استفاده می شود؛ ضمن اینکه 2 دستگاه تانکر نیز برای تامین آب شرب روستاییان در دریاس مستقر است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی از ساکنان این روستا خواست به هیچ عنوان از آب چشمه ها استفاده نکرده و تا اطلاع ثانویه از آب موجود در شبکه ها نیز تنها برای امور بهداشتی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه روستاییان باید از آب و صابون برای شستن دست های خود استفاده کنند، تاکید کرد: تا اطلاع ثانویه روستاییان باید برای تامین آب شرب مورد نیاز خود فقط از آب تانکرهای مستقر شده در این روستا استفاده کنند.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مشخص شدن جواب آزمایش های کنترل کیفی آب، گفت: نشت فاضلاب به داخل این چشمه ها موجب مسمومیت اهالی روستای دریاس شده بود.
جلال محمودزاده افزود: پس از قطعی شدن علت حادثه، مسیر تداخل فاضلاب به داخل چشمه توسط اکیپ های بهداشت و درمان مسدود شد و اکنون اقدامات شست و شوی لوله های آب در حال انجام است.
وی بیان کرد: 2 اکیپ فوریت های پزشکی با چهار پزشک و دستیار در داخل روستا برای اعزام به موقع مسموم شدگان احتمالی مستقر هستند.
فرماندار مهاباد نیز با تاکید بر اینکه حال عمومی مسمومان خوب است، بیان کرد: نیروهای امدادی، پزشکان و پرستاران به صورت آماده باش و در محل بیمارستان مهاباد برای ارایه خدمات به مراجعه کنندگان احتمالی حضور دارند.
ایرج شجاعی افزود: 2 دستگاه آمبولانس نیز در روستای دریاس برای اعزام به موقع مسمومان به بیمارستان و درمانگاه های سطح شهر مستقر شده است.
فرماندار مهاباد از رسانه های این شهرستان خواست از انتشار شایعات و خبرهای نادرست در این زمینه خودداری کرده و اطلاعات صحیح را از مسوولان و منابع معتبر پیگیری کنند.
به گزارش ایرنا این حادثه بهداشتی که البته با ایجاد مشکل برای روستاییان و خانواده های زیادی در روستای «دریاس» مهاباد همراه بود، آمادگی مسوولان آذربایجان غربی برای مدیریت حوادث غیرمترقبه را به نمایش گذاشت.
8137/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حوادث غير مترقبه درياس مهاباد آلودگي آب چشمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۵۶۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند در بازدیدی که به اتفاق رئیس دادگستری، مسئولان فرمانداری، شهرداری و روسای ادارات راهداری و امور منابع طبیعی از مناطق مختلف آسیب دیده از سیلاب اخیر انجام گرفت با مثبت ارزیابی کردن اقدامات انجام شده، ضمن قدردانی از عوامل دخیل در کنترل بحران، خواستار تحلیل علمی علل ورود سیلاب به شهرستان و حل دائمی آن شد.

رضا یعقوبی اظهار داشت: صبوری و همکاری عموم مردم و همچنین زحمات بی شائبه و طاقت فرسای مجموعه عوامل دخیل در کنترل و مدیریت بحران از جمله فرماندار و کارکنان فرمانداری، بخشداری ها، شهرداری ها، دهیاری ها، دستگاه‌های اجرایی، نیرو‌های انتظامی، سپاه و بسیج مردمی، که به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کردند، در کنترل سیل اخیر بسیار موثر بود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند با اشاره به همراهی تمامی ارگان‌ها در دفع خطر و کاهش خسارات، بر لزوم حفظ آمادگی نهاد‌های ذی ربط تاکید کرد و گفت: باید این سطح از وفاق و همکاری بین بخشی در آینده هم تداوم یابد و با بهره گیری از تجارب میدانی به دست آمده و نیز دعوت از کارشناسان و صاحب نظران در ستاد مدیریت بحران، در خصوص کاهش آسیب پذیری شهرستان تصمیم گیری شود و با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در شهرستان و نیز پیگیری در سطح استانی و کشوری برای اخذ بودجه و امکانات به منظور پیشگیری از حوادث مشابه در آینده اقدام شود.
این مقام قضایی با تاکید بر اینکه ترک فعل‌ها می‌تواند شامل قصور و اشتباهات در گذشته و اهمال در زمان حاضر باشد، تصریح کرد: زحمات بی شائبه و شبانه روزی دستگاه‌های مجری و خدمات رسان از جمله مدیران و کارمندان این مجموعه‌ها در کاهش خسارات احتمالی نباید نادیده گرفته شود و به همین جهت ضمن قدردانی از تمامی افراد دخیل در این امر، دستگاه قضایی از افراد دلسوزی که به صورت جهادی و با کمبود امکانات برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کنند حمایت قاطع خواهد داشت. 

وی افزود: از سویی دیگر دادسرای شهرستان مطالبه گری لازم را با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های قانونی از جمله گزارش و پیگیری ترک فعل ها، برای مدیریت بحران و تکرار حوادث ناگوار به ویژه در خصوص وقوع سیلاب به عمل می‌آورد، که این موضوع نیز در راستای حمایت از حقوق عامه و نیز کمک عملی به دستگاه‌های اجرایی است، تا ان شاءالله از این طریق موجبات رفع مشکلات فعلی که در طول سالیان و شاید به علت تصمیمات اشتباه گذشته به وجود آمده اند، فراهم شود.

دادستان زرند با بیان اینکه مهم‌ترین اصل مدیریت بحران جلوگیری از وقوع و تکرار حوادث است، گفت: وقوع سیل و تکرار حوادث مشابه در چند سال اخیر انتظار به حق مردم برای رفع نواقص و کنترل بارش‌ها و سیلاب‌ها را به دنبال داشته است و بنابراین در این خصوص هیچگونه کوتاهی پذیرفته نیست.

وی با اعلام هشدار خطر غرق شدگی، به شهروندان توصیه کرد، از نزدیک شدن به تالاب‌های به وجود آمده ناشی از سیل و محل‌هایی که سیلاب در آن جمع شده خودداری کنند؛ چرا که ممنوعیت شنا در سد‌های خاکی به علت تهدیدات بهداشتی و مهم تر از آن خطر غرق شدگی به واسطه رسوبی بودن تالاب‌ها و چسبندگی ناشی از گل و لای است که این موضوع به دفعات در شهرستان رخ داده و خانواده‌های بسیاری شاهد از دست دادن جوانان خود به علت شنا در سد‌های خاکی بوده اند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • درمان موفقیت آمیز پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک در شیراز
  • کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت
  • ثبت ۲۶ هزار و ۵۷۸ ماموریت توسط اورژانس تهران در هفته گذشته
  • برقراری ۶۴ هزار تماس با اورژانس تهران در هفته گذشته/ انجام ۴۲۴۲ تماس مزاحمت آمیز
  • مرگ ۱۷۸ نفر در حوادث هفته گذشته در کشور/ بیش از ۱۳۰۰ تن مصدوم شدند
  • بهره‌برداری از طرح بهداشتی و درمانی در اسفراین
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است