زنان شاعر، خالق و معمار ادبیات فولکلور بوده اند/دیده نشدن شاعران زن
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۵۸۰۲۸
به گزارش ایسکانیوز، ساسان والیزاده – نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی - در نشست «غیبت زنان شاعر در تذکره های فارسی با نگاهی به ترانه های زاگرس» با بیان مطلب فوق گفت: جغرافیا عامل مهمی در تذکرهها بوده و اگر شاعران زن در برخی مناطق بهتر دیده شده اند به دلیل تنوع فرهنگ هاست و در برخی مناطق به دلیل عدم اجازه عرف جامعه، صدا و شعر زنان شنیده نشده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: عموم زنان شمال و شمال غرب کشور به دلایل حضور اجتماعی، زنان این فرصت را داشته اند که شعرشان بهتر دیده شود. متاسفانه فضای عرفی جامعه اجازه شناخته شدن صدای شعر زنان منطقه زاگرس نداده است.
این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به این که تذکرهها عموما مردانه هستند و به شاعران مرد توجه نشان میدهند گفت: اولین تذکره در مورد شاعران زن، تذکره جواهرالعجایب محمد فخری هروی در نیمه دوم قرن دهم هجری نگاشته شده است، در حالی که اولین شاعر زن تاریخ ما رابعه بنت کعب هم عصر رودکی است .کمتر از انگشتان دو دست تذکره هایی داریم که به شاعران زن پرداخته اند که آنها نیز به شاهزادگان و دربار میپردازند و شاعران زن عادی را نادیده میگیرند.
والیزاده بیان داشت: نه تنها در تذکرهها عامدانه شاعران زن نادیده گرفته شده اند بلکه شاعری زنان به رسمیت شناخته نشده و اساسا این که زن سواد داشته باشد و شعر بگوید در عرف زمانه پذیرفته نبوده است در حالی که شعر با عاطفه رابطه مستقیم دارد و به همین دلیل زنان در حوزه شعر موفق ترند و واژه با زن میزید و میزاید .
او با برشمردن دلایل غیبت زنان شاعر تصریح کرد:در طول تاریخ غیر قابل باور بوده است که زنان اشعار فاخری بگویند، عمدتا در قدیم شعر بر پایه مدیحه سرایی و غزل بوده است و این امر نیز عاملی برای عدم حضور زنان در این میدان است چرا که مدح توسط زنان از اخلاق عمومی دور بوده و زن در جایگاه معشوق قرار داشته است و فضای فرهنگی اجازه مدح عاشق را به زنان نمیداده است. هر چند رابعه در این امر یک استثناست .
او ادامه داد: مهمترین دلیل دیده نشدن شاعران زن در تذکرهها توجه تذکرهها به زبان فارسی معیار است و نه گویشها . در حالی که گویش های زبان فارسی سرمایه های ادبیات فارسی هستند به طور مثال ترانه های زاگراس با گویش های لری، کردی و عموماًگورانی سروده شده است و من در کتاب «ژیا« به یازده زن شاعر که به زبان گورانی شعر گفته اند اشاره کردم. با خواندن این شعرها به خوبی میتوان دید که این زنان چقدر فاخر و عمیق شعر گفته اند وعالی ترین مفاهیم دینی و باورهای خود را واژه پردازی کرده و قدرت تخیلشان را چگونه به کار بسته اند. مانند اینها در اقصی نقاط کشور کم نداریم.
والیزاده گفت: دیده نشدن شاعران زن همچنان وجود دارد، چند نفر از ما نام شمس کسمایی و تلاشش برای تغییر در قالب شعر را شندیه ایم؛ او که مقدم بر نیما ست . نقش طاهره صفار زاده آیا ادا شده است؟ بدون شک یکی از شاعران زن بزرگ در تاریخ ما طاهره صفار زاده است و نقشی که در شعر انقلاب داشته است را نمیتوان نادیده گرفت. سیمن دخت وحیدی (سیپیده کاشانی) کم از دیگر شاعران دوره بعد از انقلاب ندارد.
این نویسنده و پژوهشگر در پایان گفت: اگر در تذکره های فارسی غیبت زنان شاعر وجود دارد ربطی به باورهای دینی نداشته و متاسفانه عرف که حاصل نارسی خرد جمعی ماست که منجر به این اتفاق شده است و باید یک نهضت اصلاح تذکرهها راه بیفتد که بتوانیم سیمای واقعی زنان شاعر را به خوبی ببینیم.
گفتنی است نشست «غیبت زنان شاعر در تذکره های فارسی با نگاهی به ترانه های زاگرس» به همت انجمن زنان پژوهشگر تاریخ با همکاری پژوهشکده اسناد کتابخانه ملی برگزار شد.
انتهای پیام/
20 / 20 زنان شاعر ساسان والیزاده ادبیات فولکلور زنان شاعر، خالق و معمار ادبیات فولکلور نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی حضور اجتماعی زنان بستر فرهنگی تذکره های فارسی غیبت زنان شاعر در تذکره های فارسیمنبع: ایسکانیوز
کلیدواژه: زنان شاعر ادبیات فولکلور حضور اجتماعی زنان بستر فرهنگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۵۸۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کارگر خالق و محور در امر تولید است
سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیش خطبههای نماز جمعه امروز تهران - هفته کارگر و روز کارگر را به کارگران و سختکوش و پایههای اساسی اقتدار و عظمت اقتصادی جمهوری اسلامی تبریک و تهنیت گفت و یاد و خاطره ۱۴ هزار شهید کارگر را گرامی داشت.
وی در ادامه کارگران را خالق تولید محور تولید، و صاحب نظر در امر تولید دانست و بیان کرد: روز کارگر و روز معلم تلاقی بسیار شایستهای دارند و این حسن تلاقی را به جامعه تعلیم و تربیت تبریک میگویم. از منظر نظام مقدس اسلامی و دیدگاه اسلام همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری به زیبایی اشاره کردند تفاوت مبانی بین کارگر با نگاه اسلامی و مکتب اسلام با کارگر در سایر مکاتب قرار دارد. اسلام کاگر را عزیز میپندارد این قشر را عامل پویایی و سلامت جامعه میداند، اما در سایر مکاتب کارگر را ابزار تولید میدانند. ما کارگر را خالق تولید محور تولید، و صاحب نظر در امر تولید میدانیم. به این سبب است که نبی مکرم اسلام بر دست پینه بسته کارگر بوسه میزند و بوسه زدن پیامبر بر دست کارگر تبدیل به یک فرهنگ برای نکوداشت جایگاه کارگر و عظمت کار و تولید است.
مرتضوی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) خطاب به کاگران تاکید کرد: امام صادق میفرمایند کسی که خود را برای روزی خانوادهاش به زحمت میاندازد مانند رزمندهای است که در راه خدا میجنگد. نبی اکرم میفرماید عبادت ۱۰ جز دارد که ۹ جز آن کار و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال است. در این ایام جهان شاهد تحولات شگرفی در عرصههای سیاسی هستند اولا حمله هفت ماهه رژیم غاصب به باریکه غزه و کشتار بیش از ۳۵ هزار نفر از زنان و کودکان و بیپناهان گردن آویز همه سردمداران حقوق بشر به خصوص استکبار جهانی و جامعه اروپایی و کشورهای نابخردی که ذیل بیرق اسلام حکومت میکنند، اما با کمال تاسف آب به آسیاب دشمن میریزند این اقدام شجاعانه مختصری که تحت عنوان وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی محقق شد سبب شد که معادلات و رایج بر جهان بازتعریف شوند دگرگونی به وجود بیایند. نه جهان اسلام بلکه بشریت تشنه عدالت به توانمندیهای خودشان پی ببرند اکنون دنیا به این نتیجه رسیده است که هیمنه پوشالی استکبار جهانی و تفکر شکست ناپذیر رژیم صهیونیستی و گنبد آهنین آنها تبدیل به بیت العنکبوت شده است.
وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی بیان کرد: همه صاحبان نظر که اندکی اندیشه آزادیخواهانه دارند و مستقل هستند امروز این عظمت ایران اسلامی را میستایند. ما به روح شهدای بزرگ محور مقاومت بهترین سلامها را تقدیم میکنیم و از نیروهای مسلح و مقتدر نظام جمهوری اسلامی جامعه کار و تولید همواره پشتیبانی مینماید تقدیر میکنیم. نکته حائز اهمیت دیگر موضوع شعار سال است تقریبا یک دهه است که مقام معظم رهبری شعار سال را محوریتش را موضوع اقتصادی قرار داده است امسال حضرت آقا شعار سال را جهش تولید با رکن بودن و محور بودن و همراهی مردم تعریف کردهاند.
وی ادامه داد:رهبری فرمودند جهش با رشد متفاوت است قطعا بیاناتی که رهبری میفرمایند و قواعدی که تبیین میفرمایند برگرفته از احکام و آموزههای دینی است و ثانیا با مطالعه کامل و احاطه اشرافیت جامع بر وضعیت اقتصادی جهان و توانمندیهای ایرانی اسلامی است. ما به عنوان کوچکترین خادم جامعه کارگری از این سخنگاه مقدس به مردم عزیز و مقام معظم رهبری عرضه میداریم به جامعه کار و کارگران و کارفرمایان دست در دست یکدیگر مینهند و امسال مانند سال قبل که آقا فرمودند رشد تولید، حتما به جهش تولید توجه ویژه خواهیم کرد و این فرمان رهبری را بر دیده خواهیم نهاد و انشاالله شرمنده عزیزامان نخواهیم بود.
باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت