Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- ایده‌ جالبی بود، خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را می‌کرد ایده اش مورد استقبال همشهری‌ها و مسافرانی قرار گرفت که برای فرار از زندگی روزمره اشان به آبشار ویسادار رضوانشهر پناه آورده بودند. حالا پس از گذشت چند سال منصور بلالی و ایده یک کیسه زباله، یک بلال رایگان او آنقدر معروف شده که هرکس پایش به رضوانشهر می‌رسد سری به بند وبساط عجیب و غریب بلال پزی منصور می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه جامعه خبرگزاری میزان- سی وسه ساله، اهل پره سر رضوانشهر، متأهل و عاشق زن و دختر شش ساله اش (هستی). جوان کارآفرینی که با ایده یک کیسه زباله بدهید یک بلال رایگان بگیرید معروف شد. این جمله‌ها شاید برای معرفی اولیه منصور غلامی کافی باشد، اما وقتی پای صحبت‌هایش بنشینی تازه متوجه شوی او چه زندگی پرپیچ و خمی داشته و فعالیت‌هایش فقط به ایده یک کیسه زباله، یک بلال رایگان ختم نمی‌شود.

همیشه لبخند به لب دارد و پر انرژی است، شاید او جزو افرادی است که عطای زندگی در شهری مثل تهران را به لقایش بخشیده و با کارآفرینی در شهر و دیار خودش روزگارش را به خوشی سپری می‌کند.

وقتی به سراغش می‌رویم در کنار دستگاه عجیب وغریب بلال پزی اش ایستاده، دستگاهی که اختراع خودش است و حتی آن را ثبت اختراع کرده است. آغاز سخنش از اینجاست. همیشه دوست داشتم روی پای خودم بایستم، به همین خاطر از همان ابتدای جوانی، همان موقع که دیپلمم را گرفتم و خدمت سربازی ام تمام شد وارد بازار کار شدم. البته این را هم بگویم پدرم آدم نسبتا پولداری است و زمین‌های کشاوزی زیادی دارد با این حال همیشه دوست داشتم روی پای خودم بایستم و خودم خرجم را در بیاورم.

از کار در رستوران تا ایده‌های جالب در کارخانه بلورسازی

وقتی از او می‌خواهم از گذشته اش برایمان بگوید، مکثی می‌کند، آهی می‌کشد و می‌گوید: مرا به یاد دوران جوانی انداختید. می‌خندد و می‌گوید: بعد از خدمتم از شهرمان به تهران آمدم و ابتدا در یک تالار مشغول شدم. خیلی زود پیشرفت کردم و از کارگر ساده آشپز و سپس سرکارگر شدم. بعد از دوسال به عنوان کارگر ساده به یک کارخانه تولید بلور که اتقاقا خیلی هم معروف است رفتم. در این کارخانه اتفاق‌های جالی برایم افتاد. سه ماه از آغاز به کارم گذشته بود که متوجه شدم دستگاهی که آجر‌های شیشه‌ای را رنگ می‌زد دارای نقص است، دستگاهی که فقط اپراتور‌های کانادایی بالای سرش می‌ایستادند. نمی‌خواهم زیاد تخصصی صحبت کنم، اما فقط تا این حد بدانید که این دستگاه چهار نازل داشت که به لبه‌های آجر‌های شیشه‌ای گیر می‌کرد و کار رنگ کردن ابعاد مختلف آجر صورت می‌گرفت. اما این کار خیلی زمان بر بود و وقت زیادی می‌گرفت. یک روز زمان ناهار به دور از چشم همه به سراغ نازل‌ها رفتم و آن‌ها را با کمی تغییر به دو نازل کاهش دادم. وقتی دستگاه دوباره شروع به کار کرد در کم‌ترین زمان ممکن و با دقت بیشتری کار رنگ آمیزی آجر‌های شیشه‌ای که اتفاقا صادراتی هم بود، انجام شد. بعد از ناهار وقتی مهندسان کانادایی آمدند و دستگاه را دیدند واقعا از تعجب شاخ درآورده بودند.

بازگشت به شهر و دیار

هر چند حل مشکل دستگاه رنگ آمیزی در کارخانه برای منصور گران تمام شد و به گفته خودش این کارش حسادت بعضی از همکارانش را برانگیخت و زیرآبش را زدند، اما همه این موارد دست به دست هم داد تا جوان گیلکی داستان ما بهترین تصمیم زندگی اش را بگیرد و عطای زندگی در شهر پر زرق و برق تهران را به لقایش ببخشد و به شهر و دیار خودش باز گردد.  

من عاشق طبیعت هستم

من عاشق طبیعت هستم و به عنوان یک نفر از اهالی شمال ایران تعهد دارم طبیعت را حفظ کنم. این‌ها را منصور می‌گوید و ادامه می‌دهد: سال دوم در آبشار که بودم متوجه شدم تمام محیط آنجا پر از زباله است و متاسفانه نه مسافران رعایت می‌کنند و نه ارگانی برای جمع آوری زباله‌ها اقدام می‌کند. چند بار مسافرانی که آمده بودند به من گفتند شما اهل اینجا هستید چرا برای پاکسازی محل زندگی خود هیچ اقدامی نمی‌کنید؛ ما شاید بتوانیم فقط یک کیسه زباله جمع کنیم، اما بیشتر از دست شما کار برمی آید.

او ادامه می‌دهد:همین موضوع باعث شد به فکر فرو بروم و با خودم گفتم باید یک کار جدید را شروع کنم. همان موقع بود که این ایده به ذهنم رسید، هر کسیه زباله یک بلال را پیشنهاد دادم تا هر کدام از گردشگران یک کیسه زباله از آبشار جمع کنند و به من تحویل بدهند در ازای آن به آن‌ها یک بلال رایگاه می‌دهم.

این جوان خلاق شمالی ادامه می‌دهد: ابتدا که این کار را آغاز کردم فکر نمی‌کردم استقبال خوبی شود، اما در مدت کوتاهی خبر این کار مثل بمب ترکید و عکس هایش در همه سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شد. حتی یک بار یکی از اقواممان که در انگلیس زندگی می‌کند تماس گرفت و گفت: در یکی از روزنامه‌های اینجا عکس تو را به عنوان جوانی که به فکر طبیعت است، منتشر کرده اند.

آبشاری که دیگر زباله ندارد

با همین طرح منصور این روز‌ها آبشار ویسادار رضوانشهر در گیلان نفس تازه‌ای می‌کشد و دیگر خبری از زباله‌هایی که سوغاتی مسافران بود، نیست.

منصور می‌گوید: اوایل که این طرح را به مرحله اجرا درآوردم شاید روزی بیست تا سی بلال به صورت رایگان به افرادی که یک کیسه زباله را جمع کرده بودند می‌دادم. حتی یک بار یک اتوبوس پر از گردشگر که زباله جمع کرده بودند بلال دادم. اما باور کنید برای اینکه طبیعت پاک بماند حاضرم نصف درآمدم از راه بلال فروشی را خرج کنم.

تا اینکه فکر اختراع دستگاه پخت بلال به ذهنم رسید

اما طرح یک کیسه زباله یک بلال رایگان تنها کاری نیست که این جوان گیلانی انجام داده است. اختراع دستگاه عجیب و غریبی برای پخت بلال هم به نوبه خود کار جالبی است که او انجام داده. اختراع این دستگاه هم برای خودش خواندنی است.

منصور غلامی می‌گوید: بعد از مدتی که کار بلال فروشی را آغاز کردم شکر خدا مشتری هایم زیاد شدند و کار به جای رسید که وقت نمی‌کردم به همه سفارش‌ها برسم و مشتری‌ها را از دست می‌دادم. همیشه هم دست هایم سیاه بود و لباس هایم از ذغال داغ سوراخ سوراخ. از طرفی بلال‌هایی را که می‌پختم گاهی اوقات سیاه می‌شد و برخی از مشتری‌ها نمی‌خوردند. به همین خاطر به فکر افتادم تا راه چاره‌ای برای حل همه این موارد پیدا کنم.

او ادامه می‌دهد:کلی تحقیق کردم و در جریان همین تحقیقاتم بود که متوجه شدم بلال وقتی بدون پوست پخته می‌شود احتمال سرطان زا بودنش زیاد است. همه این موارد باعث شد عزمم را جزم کنم تا راه حلی پیدا کنم. دو روز و دوشب نشستم و فکرکردم تا اینکه بعد از کلی طراحی، توانستم دستگاهی را اختراع کنم.

وقتی با بشکه اختراع انجام می‌دهی

این روز‌ها اختراع منصور ثبت شده و او به غیر از بلال فروشی دستگاه‌های پخت بلال هم درست می‌کند و می‌فروشد و حالا دستگاه‌هایش سر از بجنورد، شهر‌های شمالی وحتی تهران درآورده است.

او می‌گوید:آن موقع حدود دو میلیون تومان هزینه کردم تا توانستم کار دستگاه را انجام بدهم. یک بشکه برداشتم و با کمی تغییرات در آن مثل گذاشتن دسته، تعبیه مکانی برای ذغال و... دستگاه پخت بلال آن هم با پوستش را درست کنم.

حرف که به اینجا می‌رسد منصور لبخندی می‌زند و می‌گوید: آن روزی که دستگاه را درست کرده بودم هیچ وقت از خاطر نمی‌برم، وقتی مادرم دستگاه را دید خنده‌ای کرد و گفت: پسرم عقلت کجاست مگر می‌شود با این بشکه بلال بپزی و دست مردم بدهی. وقتی دستگاه را راه انداختم و بلالی را که با آن پخته بودم به مادرم دادم و او خورد حسابی تعجب کرده بود.

این روز‌ها اختراع منصور و کسب وکاری که راه انداخته نه تنها چرخ زندگی اش را می‌چرخاند بلکه برای چند جوان دیگر نیز کارآفرینی کرده و باعث شده آن‌ها از این راه دستشان درجیب خودشان باشد.


انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بلال منصور شمال گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۵۸۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، صادق پورسالم بیان کرد: از سوم تا نهم اردیبهشت هفته زمین پاک نام‌گذاری شده است. در این هفته برای افزایش آگاهی مردم و ترویج فرهنگ حفاظت از زمین، برنامه‌های مختلفی انجام می‌شود که یکی از آنها توزیع کیسه‌های پارچه‌ای بین مردم و فروشگاه‌ها است.

وی از آغاز توزیع هزار کیسه پارچه‌ای بین نانوایی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ در استان خبر داد و افزود: کیسه‌های پلاستیکی با منشاء نفت از پلیمر‌هایی تشکیل شده‌اند که به‌سختی تجزیه می‌شوند و ماندگاری آنها در طبیعت ۴۰۰ سال است، اما کیسه‌های پارچه‌ای دارای بافت‌های گیاهی هستند که بعد از ۴ تا ۵ ماه در طبیعت تجزیه می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر تولید کمتر زباله، کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، کاهش هزینه و مقاومت بیشتر را از مزایای کیسه‌های پارچه‌ای عنوان کرد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت با هدف مصرف کمتر کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها و حفاظت از محیط‌زیست، گفت: به فروشگاه‌های زنجیره‌ای ابلاغ شده تا از دادن کیسه پلاستیکی رایگان به مشتریان خودداری کنند.

پورسالم یادآور شد: این کار در بسیاری از کشور‌ها اجرا می‌شود و در کاهش مصرف پلاستیک نقش موثری داشته است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • همایش پاکسازی ساحل در گناوه برگزار شد
  • اجرای طرح پاکسازی کیسه های پلاستیکی حاشیه سایت زباله شهری آواجیق چالدران
  • اتوبان کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی پاکسازی شد
  • پاکسازی اتوبان شهید کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی
  • پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک
  • پاکسازی اتوبان کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی