Web Analytics Made Easy - Statcounter

هاشمی گفت: پوشش هر واکسن‌ در کشور، کمتر از ۹۵ درصد نیست، یکی از بهترین زنجیره‌های سرد در دنیا در ایران وجود دارد.   به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در پنل «پایان دادن به اپیدمی بیماری‌ها» در اجلاس جهانی آستانه به مناسبت چهلمین سالگرد تصویب بیانیه آلماآتا اظهار داشت: از اقدامات مهم ایران در پایان دادن به بیماری‌های واگیر می‌توان به اولویت دادن به بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن، ریشه کن کردن بیماری‌هایی مانند مالاریا، سل، جذام، بیماری های مشترک بین انسان و دام و بیماری های ناشی از آب و غذا اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزیر بهداشت، افزود: در ایران، تقویت نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه و مبارزه با بیماری‌ها در اولویت قرار گرفت و در ۴ دهه گذشته دستاوردهای بسیار زیادی در این زمینه داشته ایم. تشریح وضعیت بیماری‌های واگیر در ایران هاشمی به تشریح وضعیت بیماری‌های واگیر در ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در آن دوران، پوشش واکسن، کمتر از ۴۰ درصد بود و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار مورد مالاریا در کشور ثبت می شد و در همه شهرها، موارد ابتلا به مالاریا مشاهده می‌شد و شاهد ضعف نظام مراقبت های بهداشتی اولیه و مبارزه با بیماری‌ها و گزارش دهی کم و ناقص بودیم.

وزیر بهداشت، اضافه کرد: علی‌رغم تولید واکسن در ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی، شرایط نگهداری واکسن مناسب نبود. یک دهه بعد از انقلاب اسلامی نیز، بیماری ایدز در ایران مشاهده شد و از همان ابتدا می دانستیم که این بیماری با توجه به وجود اعتیاد در جامعه و قاچاق مواد مخدر از شرق ایران به اروپا، مشکلاتی را برای کشور به وجود می آورد. پوشش واکسن‌ها در کشور، کمتر از ۹۵ درصد نیست هاشمی با بیان اینکه برنامه ملی واکسیناسیون و ایمن سازی در برابر بیماری های واگیر از سال ۱۳۶۲ در ایران، آغاز شد، گفت: مبارزه با بیماری ها از طریق واکسیناسیون در طول یک دهه، موفقیت های چشمگیری را به همراه داشت و تا کنون، پوشش هر کدام از واکسن ها در کشور، کمتر از ۹۵ درصد نیست و شاید بتوان گفت که یکی از بهترین زنجیره های سرد در دنیا در ایران وجود دارد.

وزیر بهداشت، خاطرنشان کرد: برنامه ریشه کن کردن بیماری فلج اطفال از سال ۱۳۷۳ در ایران شروع شد و ۱۸ سال است که در ایران، هیچ موردی از فلج اطفال مشاهده و ثبت نشده است. تشریح برنامه ریشه کن کردن بیماری سرخک در ایران هاشمی یادآور شد: ریشه کن کردن بیماری سرخک از سال ۱۳۸۲ در کشور آغاز شد و در یک ماه، بیش از ۳۳ میلیون نفر در برابر این بیماری واکسینه شدند و موارد ابتلا به سرخک در ایران از ۱۱ هزار مورد در سال به کمتر از ۲۰۰ مورد کاهش یافت. البته ۴۰ درصد از موارد ابتلا به این بیماری، مربوط به خارج از کشور است.

وزیر بهداشت درخصوص برنامه ایران برای کنترل مالاریا گفت: سابقه مبارزه با این بیماری در ایران، مربوط به ۶ دهه پیش است و این بیماری، همه گیر شده بود و در همه شهرها، موارد ابتلا به مالاریا، مشاهده می شد. حتی در سال ۱۳۷۰، بیش از ۱۰۰ هزار مورد ابتلا به مالاریا در ایران وجود داشت که از سال ۱۳۸۴، برنامه حذف مالاریا در ایران مورد توجه جدی قرار گرفت. همچنین در همین سال، موارد ابتلا به مالاریا در کشور حدود ۱۸ هزار مورد بود که در حال حاضر به کمتر از ۵۰ مورد در سال کاهش یافته است که این موارد نیز مربوط به استان های همجوار با کشورهای افغانستان و پاکستان بوده و متاسفانه بیشتر موارد ابتلا به مالاریا نیز وارداتی و از کشورهای همسایه است.

هاشمی در ادامه، دستاوردهای ایران در زمینه کنترل بیماری سل را ارزشمند دانست و افزود: تعداد موارد ابتلا به سل در ایران به ۱۴ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال کاهش یافته است.

وزیر بهداشت، تاکید کرد: وضعیت ایران در زمینه بیماری های مشترک بین انسان و دام و همچنین بیماری های ناشی از آب و غذا، بسیار مناسب است و در ۴ سال گذشته، هیچ موردی از وبا در کشور مشاهده و ثبت نشده است.

هاشمی با اشاره به برنامه ملی کنترل ایدز، یادآور شد: در مورد کنترل بیماری ایدز با توجه به مشکلات موجود و عدم تشخیص به موقع، اما دستاوردهای خوبی داشته ایم و در چارچوب برنامه ملی کنترل ایدز به تعهدات جهانی عمل می کنیم.

وزیر بهداشت در پایان تصریح کرد: تعهد سیاسی بالا در جمهوری اسلامی ایران در زمینه کنترل بیماری های واگیر و وجود نظام مراقبت های بهداشتی اولیه در شبکه بهداشتی و درمانی کشور، موجب رسیدن ایران به چنین دستاوردهای ارزشمندی شده است.   انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۵۸۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نسبت به مشاهده علائم بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان‌های استان هشدار داد.

صفدر صفدری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: علائم اولیه این بیماری در تاکستان‌های منطقه بدرانلو مشاهده شده است.

وی گفت: رطوبت و دمای هوا نقش بسیار مهمی در بروز این بیماری وجود دارد که هم اکنون شرایط برای بروز و گسترش آن در استان مهیا است.

صفدری افزود: شرایط برای شیوع این بیماری تا یک ماه آینده نیز در استان فراهم خواهد بود بنابراین سمپاشی اولیه تاکستان‌هایی که به مرحله قبل از گل دهی رسیده اند، باید انجام شود.

وی ادامه داد: از آنجایی‌که این بیماری خسارت بالایی را باغات انگور وارد می‌کند و یکی از مهمترین میوه‌های باغی در این استان انگور است، اطلاعیه برای تاکداران ارسال شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این استان ۱۴ هزار و ۱۰۰ هکتار باغ انگور وجود دارد، گفت: شش هزار هکتار از این مساحت دیم و مابقی آبی است.

وی افزود: مهمترین انگور تولیدی در این استان کلاهداری و بعد از کشمشی است. خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که میزان تولید کشمش در آن بسیار بالاست و قسمت اعظم آن به خارج کشور صادر می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۱۲۰ تن انگور در این استان تولید شد، تصریح کرد: ۲۰ تا ۲۵ درصد انگورهای تولیدی این استان به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و مابقی باید صادر شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • سیلزدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند
  • سیل‌زدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان