Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:59:52 GMT

وحدت اسلامی؛ کانون اندیشه فتحی شقاقی

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۵۹۴۷۳

وحدت اسلامی؛ کانون اندیشه فتحی شقاقی

تهران- ایرنا- فتحی شقاقی رهبر جنبش جهاد اسلامی است و به عنوان مبارزی سرشناس و ایدئولوگی متبحر شناخته می شود که شعار مقاومت علیه اشغالگران را احیا کرد و بر وحدت جهان اسلام تاکید داشت و روحیه جهاد و شهادت را راهگشای مشکلات مسلمانان دانست.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ فتحی ابراهیم عبدالعزیز الشقاقی در 1951میلادی در اردوگاه رفح واقع در نوار غزه به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدرش امام جماعت دهکده زرنوقه بود که به کارگری اشتغال داشت.

فتحی شقاقی فعالیت های سیاسی خود را پس از شکست اعراب در جنگ ژوئن 1967میلادی شدت بخشید و در آن مقطع با توجه به اوج گیری گرایش های ناصریسم، به شدت تحت تأثیر این گرایش ها قرار گرفت و به جمال عبدالناصر به عنوان یک شخصیت سیاسی و یک رهبر عرب علاقه مند شد.

وی در 1966میلادی با همکاری چند تَن از دوستانش یک تشکل سیاسی را در چارچوب اندیشه های ناصریسم به وجود آورد اما این تشکل در اثر مشکلات و موانع موجود بر سر راه فعالیت آن منحل شد.

رژیم صهیونیستی در 1967میلادی و در جریان جنگ 6 روزه، موفق شد تا نوار غزه و صحرای سینا را از کنترل مصر، شرق اورشلیم و کرانه باختری رود اردن را از کنترل اردن و بلندی‌های جولان را از کنترل سوریه خارج کند. این شکست تحول عمیقی را در نگرش فتحی شقاقی به وجود آورد. وی در این ارتباط می نویسد: «این شکست مسیر حرکت جوانی که خواستار آزادی و بازگشت به وطن اشغالی اش بود را تغییر داد، زیرا برای من قابل تحمل نبود که شخصیتی چون عبدالناصر شکست بخورد.»

در همان زمان یکی از دوستان وی کتاب «نشانه های راه» از شهید سید قطب را در اختیار او گذاشت و این کتاب در واقع پایه و مایه تأسیس جنبش جهاد اسلامی شد.

فتحی شقاقی در 1968 میلادی وارد دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری شد و پس از 2 سال تحصیل به عنوان معلم ریاضیات به یک مدرسه در بیت المقدس رفت. وی در این دوران با وجود حساسیت شدید و تنش میان نیروهای داخلی فلسطین، با برخی از گروه ها و نیروهای ملی ارتباط برقرار کرد و در بعضی از فعالیت های سازمان های ملی و چپ گرا مشارکت داشت.

این مبارز فلسطینی در 1974 برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی وارد دانشگاه الزقازیق مصر شد و دکتری طب اطفال را از این دانشگاه دریافت کرد. این دوران از پربارترین و مهمترین مراحل سیاسی و فکری زندگی او به شمار می رود. در همین دانشگاه نخستین جرقه تشکیل یک جنبش واقع گرای اسلامی در ذهن او به وجود آمد و نخستین هسته های این سازمان متشکل از برخی دانشجویان جوان فلسطینی این دانشگاه به رهبری او شکل گرفت و بعدها این هسته به قلب فلسطین انتقال یافت تا هسته اولیه سازمان جهاد اسلامی در داخل فلسطین شود.

فتحی شقاقی در مصر به سبب فعالیت های اسلامی - سیاسی تحت پیگرد قرار گرفت و سرانجام به جرم بنیانگذاری جنبش جهاد اسلامی در 1971 میلادی پس از تحمل چند ماه زندان از خاک این کشور اخراج شد و به محض ورود به فلسطین هسته های سازمان جهاد اسلامی در سرتاسر اراضی اشغالی و به ویژه در غزه و کرانه باختری را تاسیس کرد.

وی همزمان با آن نیز برای آموزش و تربیت کادرهای جدیدی برای جنبش و ساختن نیروی نظامی و عقیدتی آن اقدام کرد تا اینکه هنگامی که در بیمارستان ویکتوریا در بیت المقدس کار می کرد به اتهام تشکیل سازمان جهاد اسلامی به مدت 11 ماه زندانی شد.

همچنین این مبارز فلسطینی در 1986میلادی به اتهام تحریک مردم علیه رژیم صهیونیستی و انتقال اسلحه به غزه، به چهار سال زندان و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد اما هنگامی که رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسید که او از درون زندان فلسطینیان را رهبری می کند، وی را در 1988میلادی به جنوب لبنان تبعید کردند.

حضور شقاقی در فلسطین برای رژیم صهیونیستی به نحوی خطرناک شده بود که «اسحاق رابین» وزیر دفاع وقت رژیم صهیونیستی خود شخصاً دستور اخراج او را از فلسطین صادر کرد. از این رو در 1995 میلادی با گذرنامه جعلی با نام «ابراهیم شاویش» به لیبی رفت تا پیرامون وضعیت آوارگان فلسطینی در مرزهای لیبی و مصر با سرهنگ قذافی رهبر این کشور دیدار کند اما به سبب تحریم هوایی لیبی، مجبور شد با کشتی به مالت برود.

**مبانی اندیشه شقاقی
شقاقی رهبری جنبش جهاد اسلامی را در 2 بعد فکری و عملیاتی برعهده داشت. عملکرد و کارنامه جنبش جهاد اسلامی در طول سال های 1993-1987 میلادی؛ یعنی انتفاضه اول را می توان به نوعی بازتابی از افکار شقاقی دانست.

در عرصه تئوریک نیز شقاقی تئوریسین جنبش به شمار می رفت. تألیف مقاله ها و کتاب های متعدد، وی را مبارزی سرشناس و ایدئولوگی متبحر ساخته بود. پایه گذاری و مدیریت جنبش جهاد اسلامی، بزرگترین میراث وی است.

او تلاش می کرد تا در رسالتی که بر عهده داشت، بهترین نمونه از ایمان و طرز تفکر و بینش اسلامی عمیق را ارایه کند. در زمینه فکری نیز نوشته های او بهترین دلیل و گواه برتیزبینی و دقت نظر و عمق دیدگاهش نسبت به اسلام و آینده مسلمانان بود که عمیق ترین و پر شورترین مقاله ها و سخنرانی های وی در اجلاس ها و سمینارها نشانه آن است.

**شقاقی و ایران
فتحی شقاقی انقلاب اسلامی ایران را نقطه اتکای فلسطین و مظلومان جهان و عامل تقریب میان امت اسلامی می‎دانست به همین سبب از این انقلاب حمایت کرد. وی انقلاب مردم ایران را دروازه ای به طرف وحدت اسلامی و کنار زدن منازع های مذهبی و طایفه ای عنوان کرد.

فتحی شقاقی جزو نخستین افرادی بود که دروازه ارتباط وعلاقه بسیاری از مسلمانان به ایران را گشود و غیر از مساله فلسطین و حرکتی که در فلسطین آغاز کرد و در آنجا به معرفی امام خمینی(ره) و به انتقال روحیات انقلابی ملت مسلمان ایران به مردم فلسطین پرداخت، رسالت ارتباط دیگر گروه های مسلمان در کشورهای دیگر با ایران را هم برعهده گرفت و تلاش های فراوانی انجام داد تا گروه های مسلمان دیگر را به ایران نزدیک کند.

او شیفته شخصیت امام خمینی(ره) بود و این از آثارش آشکار است. او درباره تشیع نیز نگاه مثبتی دارد و تلاش می کند وحشت غیرعادی جهان اسلام از تشیع را از میان ببرد و ضرورت تقریب میان مذاهب اسلامی را تفهیم کند. یکی از آثارش با عنوان «شیعه و سنی‏؛ غوغای ساختگی» به فارسی ترجمه شده است.

رسالت دیگر فتحی شقاقی در ارتباط با ایران، در جنگ تحمیلی انجام گرفت. وی تبلیغاتی را که به وسیله آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیگر کشورهای غربی علیه ایران صورت می گرفت، در جامعه عرب خنثی کرد. او در این حرکت با شخصیت های مختلف دیدار داشت و مواضع صحیح ایران را به آنها منتقل می داد.

فتحی شقاقی در 1979میلادی کتاب «خمینی، راه حل اسلامی و جایگزین» را منتشر کرد که نخستین کتاب منتشره در سطح جهان درباره پیروزی انقلاب اسلامی ایران به زبان عربی بود که به دنبال انتشار این کتاب مدتی نیز زندانی شد. این مبارز فلسطینی در 1988میلادی با امام خمینی(ه) در تهران دیدار داشت.

وی درباره علاقه خود به انقلاب اسلامی می گوید: «دنیا باید بداند که بازتاب شعارهای امام خمینی در فلسطین در هیچ جای دیگر دنیا نظیری نداشت. دلیل آن این است که همانگونه که امام به زندگی ایرانی ها معنی داد، به زندگی ما در فلسطین نیز چنین مفهومی بخشید».

**شهادت
دستور ترور فتحی شقاقی هنگامی به وسیله اسحاق رابین صادر شد که عملیاتی از طرف حماس در 25 ژانویه 1995 میلادی و در منطقه بیت لید به کشته و مجروح شدن 130 صهیونیستی منجر شد. البته شقاقی سال‌ها پیش از انجام دادن این عملیات نیز تحت نظر عوامل موساد بود.

در همین زمان «اوری ساگی» رییس اطلاعات نظامی وقت رژیم اسرائیل نسبت به انجام عملیات ترور شقاقی در دمشق به دلیل برانگیخته شدن خشم مردم سوریه هشدار داد و بر همین اساس عملیات ترور وی به خارج از سوریه منتقل شد تا اینکه سرانجام این مجاهد مؤمن و مخلص در 26 اکتبر 1995 میلادی در مالت ترور و به شهادت رسید.

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» بخشی از کتاب «نقطه‌ی بی‌بازگشت» نوشته رونین برگمن که داستان موساد را در خصوص جزییات ترور فتحی شقاقی بیان کرده، منتشر کرد. در این کتاب آمده است: «شقاقی هنگامی که وارد لیبی شد، اتاقی را برای یک شب در هتلی کرایه کرد وساعت 11 شب همان روز برای خرید از هتل خارج شد، به مرکز تجاری مارکس اند اسپانسر رفت و از آن جا خرید کرد و به مرکزی دیگر رفت و پس از بازگشت در حالی که پیاده راه می‌رفت، متوجه موتوری که او را تعقیب می‌کرد نشد. در همین هنگام، راننده موتور به شقاقی نزدیک شد و یکی دیگر از سرنشینان موتور با اسلحه‌ صدا خفه کن چند تیر به سمت سر فتحی شقاقی شلیک و او را ترور کرد و اینگونه این بزرگ مرد فلسطینی به درجه رفیع شهادت نایل آمد».

**بخشی از پیام آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت فتحی شقاقی
«صحنه خونین مبارزات اسلامی فلسطین، بار دیگر با خون به ناحق ریخته یکی از فرزندان رشید و مظلوم آن سرزمین، گلگون گشت و کسی که با قلبی سرشار از ایمان و اخلاص برای دفاع از خانه و میهن خود، مجاهدت می کرد به دست غاصبان خونخوار و آدمکش به شهادت رسید و صهیونیست های عاری از شرف و اخلاق یک بار دیگر ثابت کردند که برای مقاصد نامشروع خود قتل و جنایت را مباح و مشروع می شمرند. مجاهد مؤمن و شجاع و متفکر و مخلص، شهید دکتر فتحی شقاقی یکی از چهره های درخشانی بود که فجر مبارزات اسلامی مردم فلسطین در دهه اخیر را پدید آورد و همه توان و امکان و اکنون جان عزیز خود را بر سر این جهاد مقدس گذاشت ...».

پژوهشم9370**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مناسبت ها شهادت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۵۹۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب انتقال حماس به کشورهای دیگر از سوی سخنگوی این جنبش

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شهاب نیوز، «جهاد طه» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این جنبش قصدی برای انتقال به سوریه ندارد.

در بیانیه سخنگوی جنبش حماس آمده است: با تشکر از آن دسته از کشورهای عربی که آغوش خود را برای ملت ما باز کرده‌اند و حامی مساله فلسطین هستند، باید بگوییم آنچه را روز سه‌شنبه ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ از سوی روزنامه لبنانی «اللوا» پیرامون درخواست جنبش حماس برای انتقال به سوریه منتشر شد رد می‌کنیم.

جهاد طه سخنگوی جنبش حماس در ادامه این بیانیه تصریح کرد: جنبش حماس نه از کشور برادر سوریه و نه از دیگر کشورها چنین درخواستی را نداشته است.

کد خبر 6087904

دیگر خبرها

  • تکذیب انتقال حماس به کشورهای دیگر از سوی سخنگوی این جنبش
  • شاهد وحدت قابل توجهی بعد از وعده صادق هستیم
  • ۱۵ عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید
  • تجلیل از پیشکسوتان ارتش نوعی «جهاد تبیین» برای نسل امروز
  • رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط تاریخی است/ اسحاق‌دار: امت اسلامی به رهبرانی همچون رهبر جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد
  • سردار دادگر: بصیرت و دشمن شناسی علمای اهل سنت شایسته تحسین است
  • تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست
  • روابط ایران و پاکستان فراتر از همسایگی و متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی است