Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علی نعمتی، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: صنايع تبديلی و غذایی بخش كشاورزی به عنوان مكمل چرخه توليدات محصولات كشاورزی می باشد كه تبديل مواد خام كشاورزی مازاد برنياز مصرف به غیر از محصولات مرغوب كشاورزی كه ارزش افزوده صادراتی بالايی دارند نقش اساسی در كاهش ضايعات، ايجاد ارزش افزوده و اشتغال پايدار روستایی در بخش كشاورزی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: تعداد 242 واحد كارخانجات صنايع تبديلی و غذایی تحت پوشش سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد كشاورزی استان،سالانه توانايی جذب تقریبا 2 ميليون تن جذب ماده خام محصولات كشاورزی دارد که نزديک 50 درصد مواد خام توليدی بخش كشاورزی را می توان فرآوری نموده و به ميزان 1.6ميليون تن محصول فرآوری و بسته بندی شده توليد کرد که ميزان حداكثر عرف بين المللی تبديل مواد خام كشاورزی در زمينه فرآوری 55 -50 درصد است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ظرفيت جذب مواد خام محصولات كشاورزی توسط واحدهای فرآوری و نگهداری استان  از ميانگين كشوری بالاتر بوده و بررسی ظرفيت جذب ماده خام واحدهای توليدی به تفكيک گروه های زراعی،باغی، دامی و خوراک دام و طيور، شيلات، انبارداری،ذخيره سازی، فرآوری محصولات كشاورزی از جمله توليد ذرت و صنايع مرتبط با آن، توليد برنج و برنجكوبی ها،حبوبات و صنايع بوجاری و بسته بندی، توليد گوشت قرمز و سفيد و كشتارگاههای مرتبط و خوراک دام و طيور، بذور و واحدهای پروسس، گوجه فرنگی و واحدهای توليد رب گوجه فرنگی متناسب با توليدات استان و بعضا"بيش از نياز می باشد در خصوص فرآوری و نگهداری محصول سيب زمينی بخشی از مشكلات به لحاظ بهره برداری واحدهای فرآوری و نگهداری كاسته شده و مجوزهای لازم برای نگهداری و فرآوری بيش از 400 هزار تن در سال صادر شده است كه با بهره برداری از آنها مشكلی در خصوص سيب زمينی نخواهد بود.

نعمتی افزود: در خصوص انواع ميوه از لحاظ نگهداری و ذخيره سازی مشكلات مرتفع گرديده بطوری كه بانک های عامل در اعطای تسهيلات بانكی برای احداث سردخانه ها عدم توجيه اقتصادی را طرح نموده و از اعطای تسهيلات خودداری می نمايند  فرآوری ميوه در استان بويژه در قطب های توليد از اولويت های سرمايه گذاری استان بوده و سازمان با جديت كامل آن را پيگيری می كند و اقدامات لازم برای جذب سرمایه گذاران ملی و حتی برون مرزی نیز بعمل  آمده است.

وی ادامه داد:به لحاظ غير فعال بودن بعضی از واحدها، فرسودگی و استهلاک، پراكنش نا مناسب، فعاليت با ظرفيت پائين پيش بينی افزايش توليدات محصولات كشاورزی درسال های آينده همچنان نيازمند سرمايه گذاری بويژه توليد محصولات دانش بنيان، بازار محور و صادرات محور و با ارزش افزوده بالاتر در بخش هستيم. اگر واقع بينانه وضعيت واحدهای توليدی و محصولات توليدی فرآوری شده بررسی گردد محصولات فرآوری شده بجز موارد اندک با استاندارهای كشورهای هدف صادرات تطبيق نداشته وتوانائی صادرات ندارند،لذا اين واحدها در مقايسه با ميزان محصولات خام توليدی و باكيفيت استان رضايتبخش نبوده نيازمند سرمايه گذاری برای محصولات صادراتی هستيم.

انتهای پیام/ح

فرآوری 50 درصد مواد خام توليدی بخش كشاورزی در اردبیل

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۶۲۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، فواد غزیعلی اظهار کرد: با هماهنگی‌های درون استانی با محوریت استانداری از ابتدای اردیبهشت امسال، حمل گندم ۱۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی ادامه داد: روزانه ۶۱ هزار تن گندم از خوزستان به سیلو‌های سراسر کشور حمل می‌شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان افزود: با توجه به حساسیت موضوع با فراخوان مالکان خودرو‌های سنگین حمل بار به ویژه در استان خوزستان شاهد رشد خوبی در حمل و نقل بودیم.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، باغی، دامی، شیلات و عسل معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

 

دیگر خبرها

  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور
  • اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • باز شدن پای محصولات صنعتی قزوین به بازار‌های بین المللی
  • برترین واحدهای تولیدی استان در جشنواره امتنان معرفی شدند