Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@00:59:19 GMT

رمان «فرنگیس» فیلم می‌شود

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۶۲۹۷۰

رمان «فرنگیس» فیلم می‌شود

به گزارش ایکنا، سازمان سینمایی حوزه هنری، این رمان به روایت خاطرات زنی شجاع (فرنگیس حیدرپور) که در مقام دفاع توانست سرباز دشمن را اسیر کند و نیروی دشمن را به خاک و خون بکشاند، می‌پردازد.
کتاب «فرنگیس» یکی از آثار قابل تامل در زمینه حضور تأثیرگذار زنان در دوران دفاع‌مقدس است که خاطرات فرنگیس حیدرپور، از زنان خطه گیلان غرب را با قلم مهناز فتاحی منعکس می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نگارش این فیلمنامه اقتباسی در مرکز تولید متن سازمان سینمایی حوزه هنری آغاز شده است.
رهبر معظم انقلاب در سفرشان به کرمانشاه به این بانوی بزرگ اشاره کرده و بر ثبت خاطراتش تأکید داشتند و این بهانه‌ای شد تا خاطرات این شیرزن به رشته تحریر درآید.
متن یادداشت رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این کتاب به این شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
بخش ناگفته و بااهمیتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می‌توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیّه‌ی استوار و پُرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی، و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ی ناشناخته و مهمی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیاتش به ما نشان داده است.
ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارت‌های مادی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آن‌ها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اولین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنایی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتّفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ی کتاب -خانم فتّاحی- به‌خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکر کرد.»
در بخشی از رمان فرنگیس آمده است، پرسید: «می خواهی از اینجا برویم؟ به شهر برویم یا ..» با ناراحتی نگاهش کردم و گفتم :«یعنی تو دلت می‌آید خانه‌مان را بدهیم دست عراقی‌ها و برویم؟»
بلند شد و توی تاریکی شب، به ستاره ها نگاه کرد و گفت: «جنگ وحشتناک است .کشته می شوی ، یا خدای نکرده اگر به دست دشمن بیفتی ...» رفتم کنارش نشستم و من هم مثل او سر بالا بردم و چشم دوختم و به ستاره‌ها گفتم :«یادت باشد آخرین نفری که از این روستا برود، من هستم .برای من، فرار کردن یعنی مردن. از من نخواه راحت فرار کنم. یادت باشد من فرنگیسم درست است زنم، اما مثل یک مرد می جنگم. من نمی‌ترسم می‌فهمی ؟»

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۶۲۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاطرات تلخ اردیبهشتی آبی ها مقابل تراکتور!

به گزارش ورزش سه، یکی از حساس ترین دیدار های هفته بیست و پنجم لیگ برتر در حالی میان تراکتور و استقلال برگزار می شود که در صورت پیروزی آبی ها، عملا شانس قهرمانی تراکتور روی کاغذ از بین می رود و با توجه به دیدار پرسپولیس و سپاهان در آزادی، ممکن است تکلیف قهرمانی در همین تا حدودی مشخص شود.

جالب آنکه این دو تیم در ده سال اخیر تاکنون سه مرتبه در اردیبهشت ماه به مصاف هم رفتند و هرسه بازی را تراکتوری ها با پیروزی پشت شر گذاشتند که رکورد جالبی است.

اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ بود که بهترین پیروزی تبریزی ها مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی با برتری ۴ بر ۱ بدست آمد. درست یک سال بعد یعنی اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ بود که دو تیم بار دیگر در آزادی در دیداری فوق حساس به مصاف هم رفتند و بازهم تراکتور بود که مقابل چشم هواداران استقلال این تیم را با نتیجه ۳ بر۲شکست داد.

و در نهایت در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ نیز بار دیگر دو تیم این بار در تبریز به مصاف هم رفتند و آن دیدار نیز در پایان با نتیجه ۱ بر ۰ با سود شاگردان قلعه نویی به پایان رسید.

دیگر خبرها

  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود
  • خاطرات تلخ اردیبهشتی آبی ها مقابل تراکتور!
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب