Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@23:16:24 GMT

سنبل آبی همچنان تهدید زیستی در گیلان است

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۶۴۰۵۱

سنبل آبی همچنان تهدید زیستی در گیلان است

رشت - ایرنا - مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به ورود گیاه مهاجم سنبل آبی به استان از سال 92 گفت: سنبل آبی یک تهدید زیستی است که امسال این گیاه مهاجم در سطح وسیع تری در استان مشاهده شده است.

به گزارش ایرنا، امیر محمدپور روز شنبه در نشست خبری در جمع رسانه های گروهی استان افزود: دستگاه ها باید وظایف سازمانی خود را نسبت به این تهدید تحت نظر قرارگاه زیستی انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی جهت جلوگیری از تکثیر این گونه گیاهی تصریح کرد: این گیاه مهاجم دارای مضرات بسیاری است از جمله بیماری های متعدد از قبیل سرطان را با خود به همراه می آورد.
محمدپور با اشاره به اینکه سنبل آبی اگر پنج ماه خارج از آب باشد و دوباره آب بخورد، قابل تکثیر است، اظهار کرد: این گیاه مهاجم غیر بومی است که همچون فرشی بر سطح آب تکثیر می شود و طی 50 سال تمامی زیرساخت های کشور را از بین می برد.
محمدپور آسیب رساندن به اقتصاد مردم، تلف شدن ماهیان آبزی با نرسیدن اکسیژن به آب را از دیگر مضرات تکثیر سنبل آبی عنوان و تاکید کرد: مردم باید نسبت به مضرات آن آگاه باشند و کمک کنند تا از هر گونه انتشار و تکثیر آن جلوگیری شود.

** مهاجرت به استان یک تهدید است
محمدپور همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گفت: مهاجرت به استان یک تهدید است که سه گروه تخصصی وظیفه بررسی این موضوع را دارند و برنامه ریزی هایی برای آن داریم.
وی گفت: برای تاراج رفتن زمین ها و حتی نسبت به تغییر کاربری ها هم مقاوم هستیم و دارای پیوست فرهنگی خواهد بود.
محمدپور موضوع پسماند در گیلان را نیز یکی از تهدیدها خواند و گفت: دستگاه های مختلف بر روی ان کار می کنند اما هنوز اثربخشی لازم را نداشته است .
محمدپور با تاکید بر ضرورت همکاری تمامی دستگاه ها و دست اندرکاران برای حل مشکل پسماند در استان گفت: اگر منافع شخصی مان را کنار بگذاریم و برای مردم کار کنیم تمامی مشکلات رفع می شود.

**یک هزار و 500 برنامه برای هفته پدافند غیرعامل در نظرگرفته شده
محمدپور در ادامه شرایط امروز کشور را بسیارحساس خواند و گفت: رسالت پدافند غیرعامل حفظ و ارتقای امنیت ، جان و مال مردم است و پدافند خنثی سازی هر گونه تهدید است.
وی با بیان اینکه تهدیدات طبیعی و غیر طبیعی هستند ، گفت: در حوزه تهدیدات غیر طبیعی تهدیدات انسان ساخت ، تهدیدات فناوری پایه و مردم محور است که مدل تهدیدات امروزه تغییر کرده است.
محمدپور تصریح کرد: در همین راستا ، شورای پدافند غیرعامل به ریاست استاندار 11 کارگروه تخصصی ، 16 کارگروه شهرستانی و دو قرار گاه عملیاتی زیستی و سایبری در استان تشکیل شده است
وی با یادآوری اینکه از هشتم تا چهاردهم آبان ماه به عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است، افزود: امسال پدافند غیرعامل با شعار افزایش بازدارندگی در سایه حماسه حسینی برگزار می شود و یک هزارو 500 برنامه برای هفته پدافند غیرعامل پیش بینی شده است.
پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می شود که به جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیر نظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.
7296/2007

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي پدافند غيرعامل گيلان سنبل آبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۶۴۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله حاتمی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: محیط زیست در شرایط کنونی به یک موضوع پر چالش اجتماعی با ماهیت پیچیده و چند وجهی و دارای دامنه تأثیرات وسیع مبدل شده و مدیریت آن به مشارکت گسترده و همه جانبه همه اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی و در نهایت به مردمی سازی محیط زیست نیاز دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: بدون جلب مشارکت، همراهی و همدلی هدفمند و اثر بخش مردمی، دولت‌ها امکان مدیریت مطلوب امور محیط زیستی را ندارند.

الزامات جلب مشارکت مردم در حوزه محیط زیست

حاتمی فراهم نمودن بسترهای قانونی، حمای ته‌ای حقوقی، آموزش و توانمندسازی، تأمین حداقل امکانات کالبدی و سخت افزاری و ساماندهی فعالیت‌ها را از جمله الزامات اساسی برای جلب مشارکت مردم عنوان کرد و اظهار کرد: در این مسیر باید در عموم اقشار مختلف ایجاد انگیزه نمود و در یک کلام در جهت تقویت هویت‌های محلی برای رسیدن به اهداف عالیه کوشید.

وی خانه محیط زیست را با مفهوم محل حضور مردم به دنبال تحقق شعار متعالی، محیط زیست مردم پایه، هوشمندانه و فناورانه عنوان کرد که می‌تواند با ایجاد فضایی فرهنگی و پرنشاط، موجبات حضور آگاهانه، داوطلبانه و مؤثر مردم در عرصه محیط زیست را فراهم نموده و به ایجاد زمینه مدیریت محلی حفاظت و بهسازی محیط زیست کمک کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای تحقق و دستیابی به این اهداف، پیشنهاد راه اندازی خانه‌های محیط زیست در سراسر کشور را ارائه داد که خوشبختانه استان خراسان جنوبی به عنوان اولین استان، اقدام به راه اندازی این خانه درمحل اداره کل حفاظت محیط زیست نمود.

حاتمی گفت: خوشبختانه با بهره گیری و تجمیع ظرفیت‌های فرهنگی ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها و شهرستان نظیر مراکز بازدیدکنندگان، بخش نمایشگاهی موزه‌های تاریخ طبیعی، کتابخانه ها، مراکز تشکلهای محیط زیست و همچنین با حضور و مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و… این مراکز گسترش یافته و به تدریج با کنشگری شهروندان، تشکل‌ها، فعالان محیط زیست و بویژه نیروهای تسهیل گر محلی تربیت شده و همچنین مدیریت اجرایی این خانه‌ها نیز به مردم واگذار شده است.

زمینه‌های فعالیت خانه‌های محیط زیست

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی زمینه فعالیت این خانه‌ها را، آموزش و افزایش سطح دانش محیط زیستی عمومی، اجرای فعالیت‌های مشارکت محور، جلب مشارکت خیرین و ترویج فرهنگ وقف محیط زیستی، زمینه سازی، ترویج و ایجاد بستر مناسب برای توسعه کمی و کیفی تشکلهای مردم نهاد محیط زیست و ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی محیط زیست و… دانست و اظهار کرد: امیدواریم با مشارکت فعال همه دغدغه مندان محیط زیستی در استان به رفع و یا کاهش چالش‌های زیست محیطی استان کمک کنیم.

حاتمی یادآور شد: از ابتدای راه اندازی این طرح در کشور، خوشبختانه تاکنون ۵۰ خانه محیط زیست در استان راه اندازی شده و علاقمندان و دغدغه مندان محیط زیست می‌توانند به مراجعه به این خانه‌ها، علاوه بر دیدار با مسئولین و کارشناسان حوزه محیط زیست به ارائه پیشنهادات، نظرات و راهکارهای خود در جهت حفاظت هرچه بهتر از محیط زیست بپردازند.

کد خبر 6097796

دیگر خبرها

  • اولویت اول ما توسعه روستایی است
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • قطعی برق در چاه موتورهای کشاورزی روستاهای کاخک نخواهیم داشت
  • قطعی برق در چاه موتورهای کشاورزی در روستاهای کاخک نخواهیم داشت
  • آلمان سامانه پدافند هوایی اوکراین را تقویت می‌کند
  • خاطره‌ای از واکنش عجیب احمدی‌نژاد به درخواست محیط‌‌‌ زیستی | فیلم
  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان
  • آغاز تکثیر میگو در استخرهای پرورشی استان بوشهر
  • آغاز پرورش میگو در سواحل استان بوشهر/ نظارت‌ها جدی‌تر می‌شود
  • بهورزان دیده بانان عرصه سلامت هستند