Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بعدازظهر امروز پنجم آبان‌ماه با حضور در برنامه افق رادیو قرآن با اجرای محمدرضا پورمعین به سوالات و ابهامات موجود در بخش‌نامه حفظ جزء سی قرآن که اخیراً به مدارس سراسر کشور ابلاغ شده است، پاسخ داد.
مسیب‌زاده در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینکه بیش از شش یا هفت سال از مطرح شدن مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن کریم می‌گذرد، گفت: باید عذرخواهی کنیم که هفت سال از طرح چنین مطالبه‌ای گذشته و الان زمینه این اتفاق را در آموزش و پرورش مهیا می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: با این وجود از همان ابتدا اولین نهادی که به این طرح لبیک گفت، وزارت آموزش و پرورش بود که با راه‌اندازی طرح نور یا حفظ ترتیبی آیات قرآن وارد اجرای آن شد. البته حفظ ترتیبی یک کار ویژه و ارزشمند است که قابل وصول است، اما پایداری و ایستادگی زیادی را می‌طلبد.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: بعد از دو سال برای اینکه زمینه را برای حضور تعداد بیشتری از دانش‌آموزان فراهم کنیم، حفظ موضوعی قرآن کریم را در دستور کار قرار دادیم. در این طرح و در سال اول سه میلیون و 500 هزار نفر ثبت نام کردند که از بین آنها حدود یک میلیون نفر حائز کسب رتبه شدند. در سال دوم نیز دو میلیون و 400 هزار نفر موفق به کسب رتبه شدند. یعنی هر سال یک میلیون و 200 هزار نفر را داشته‌ایم. امسال نیز طرح حفظ جزء سی قرآن که کاری کشوری است، آغاز کرده‌ایم.
مسیب‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این برنامه به بحث در مورد بخش‌نامه‌ای که اخیراً به مدارس سراسر کشور برای حفظ قرآن کریم ابلاغ شده است، اشاره و اظهار کرد: 12 شهریور امسال، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی نامه‌ای رسمی به وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت حضور وزارت آموزش و پرورش در طرح حفظ جزء سی قرآن تأکید کرد.

همکاری تمامی معاونت‌های آموزش و پرورش
وی با اشاره به اینکه در آن نامه خواسته شده بود تا این مورد در برنامه درس هفتگی مدارس گنجانده شود، عنوان کرد: همچنین در آن نامه بر اختصاص بخشی از ظرفیت رسانه تعاملی «سینا تی وی» تأکید شده بود. این نامه ابلاغ شد و در ادامه وزیر آموزش و پرورش نیز طی دستوری خواهان اجرای این موضوع با همکاری تمامی معاونت‌ها شدند. پیرو این امر ستاد ویژه‌ای در زیر مجموعه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم کشور تشکیل و بخش‌نامه به دستور تبدیل شد. پس از آن مستندسازی این دستور به عمل آمد و به اطلاع تمامی بخش‌های وزارت آموزش و پرورش رسید.
مسیب‌زاده با اشاره به اینکه بخش‌نامه مجددی که ارسال شده است، نشان از اهمیت و نگاه ارزشمند وزیر آموزش و پرورش به فعالیت‌های قرآنی دارد، به بیان بخشی از صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در جلسه اخیر کمیسیون آموزش عمومی پرداخت و گفت: یک بند از صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در پنجاهمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم کشور این بود که حفظ جزء سی باید منجر به ایجاد یک موج نورانی و معنوی در جامعه شود و در این راستا نباید به اعلام‌ها در جلسات بسنده کرد. وزیر آموزش و پرورش خواستار این بودند که این طرح به صورت مستمر رصد و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

زیرسا‌خت‌های اجرای طرح
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت‌های لازم برای این بخش‌نامه فراهم شده است یا خیر، گفت: برخی رسانه‌ها همچون ایکنا که البته آنها نیز از سر دلسوزی به این قضیه پرداخته‌اند، بدون مطالعه دقیق بحث اجباری بودن آموزش‌ها را مطرح کرده بودند که اینگونه نیست؛ ما به هیچ عنوان بحث اجبار بر حفظ قرآن کریم را مطرح نکرده‌ایم، بلکه باید به گونه‌ای عمل کنیم که دانش‌آموزان به صورت اختیاری به این کار مبادرت کنند. علاوه بر این زیرساخته‌هایی همچون برنامه‌های روزانه صدا و سیما، توزیع کتابچه‌ای ویژه آموزش حفظ قرآن کریم، تهیه نرم‌افزار «سینا روبیک» در کنار سامانه همگام و ... از جمله مواردی است که برای این طرح در نظر گرفته شده است.
مسیب‌زاده با بیان اینکه ما هیچ بحث آموزشی جدیدی که ذهن کسی را نگران کند، اضافه نکرده‌‌ایم، بیان کرد: آموزش‌ها در راستای کتاب‌های آموزشی است و تنها موردی که اضافه شده است این است که معلم‌ها به دانش‌‌آموزان در راه حفظ قرآن کریم تأکید دارند.
وی با اشاره به اینکه همیشه این سوال از ما پرسیده می‌شود که چرا دانش‌آموزان بعد از 12 سال هنوز در روخوانی قرآن کریم موفق نیستند، گفت: جواب ما این است که معلم‌ها و کتاب‌های درسی کامل است و دانش‌آموزان را به روخوانی می‌رسانند، اما به علت عدم ممارست دانش‌آموزان و اینکه روزانه قرائت انجام نمی‌دهند، وضعیت روخوانی به این وضعیت درآمده است. در صورتی که بهترین راه ملکه شدن آموزه‌های ارزشمند مرور است که مورد تأکید در بخشنامه نیز قرار گرفته است.

انگیزه و ترغیب دانش‌آموزان
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع خلل و دوگانگی ایجاد نخواهد کرد؟ گفت: ما به دنبال انگیزه و ترغیب و تشویق دانش‌آموزان هستیم، به هیچ عنوان کار آموزشی مضاعفی را نمی‌خواهیم، اضافه کنیم.
مسیب‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعداد حافظان قرآن کریم در برخی از کشورهای اسلامی و مقایسه آن با تعداد حافظان قرآن در کشورمان اشاره کرد و گفت: بیایید تلاش کنیم تا تعداد حافظان قرآن در کشورمان زیادتر شده و جایی برای خودمان باز کنیم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که بعد از گذراندن این مرحله چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفت: در بخشنامه به 10 درصد اشاره شده است، هرچه بیشتر شود، بهتر است. ما علاوه بر قرآن، حفظ صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و ... را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم و بخش‌هایی از دانش‌آموزان جذب این بخش خواهند شد. هرکس به فراخور علاقه‌مندی خود به اختیار و داوطلبانه حضور پیدا می‌کند. حتی ساعات درسی نیز تکلیف است نه اجبار چون در هر صورت سازوکار و ... مشخص است.
مسیب‌زاده در ادامه در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان که سال آینده باید برگزار شود، گفت: این مسابقات ابتدای سال 98 برگزار ‌می‌شود و اتفاق بسیار مبارکی است. همه ارکان آموزش و پرورش در یک گفتمان قالب این کار را به پیش می‌برند. خوشحال هستیم که تمامی بخش‌ها به این موضوع اهمیت می‌دهند. موضوعی که برگرفته از روح سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کاش والدین به اندازه یک درصد از اهمیتی که برای کنکور قائل هستند، برای فعالیت‌هایی از این دست قائل بودند، گفت: طبق سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش ساحت‌های مختلف در نظر گرفته شده است که یکی از آنها تربیت دینی است. در این سند، دانش‌آموزان طراز جمهوری اسلامی دانش‌آموز چندساحتی خواهد بود.

خوش‌بین به موفقیت طرح هستم/ نهایت چیزی را از دست نمی‌دهیم
مسیب‌زاده در پایان در پاسخ به سوالی در مورد پیش‌بینی از نتیجه این طرح، گفت: بسیار خوش‌بین هستیم؛ چرا که هنوز این طرح ابلاغ نشده بود دانش‌آموزان این کار را آغاز کرده بودند، نهایت این طرح این است که کسی حافظ قرآن نمی‌شود و نهایت ضعف این کار این است که کسی قرآن را حفظ نمی‌کند، اما یقین بدانید لطف خداوند هم کمک خواهد کرد و من بسیار خوش‌بین هستم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی وزارت آموزش و پرورش طرح ملی حفظ جزء 30 قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۶۴۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات

امتحانات نهایی به صورت کشوری برگزار می‌شود و تاثیرات مهمی بر آینده دانش‌آموزان دارد، از همین رو دانش‌آموزان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بهترین نمرات را کسب کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امتحانات نهایی یکی از موضوعاتی است که دانش‌آموزان در این خصوص نگرانی دارند و افت تحصیلی در امتحانات نهایی یکی از موضوعاتی است که از دغدغه دانش آموزان به شمار می‌رود و این در صورتی است که بنا به گفته مسئولان مربوطه، بخشی از افت تحصیلی به انگیزه دانش‌آموزان و بخشی هم به دوره‌های آموزشی گذشته مربوط می‌شود.

تأثیر انگیزه دانش‌آموزان در نمرات امتحانات نهایی

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی اظهار کرد: این موضوع را نباید به صورت مقطعی و برشی بررسی کرد، شاید برداشت جامعه و آنچه که اتفاق افتاد، پس از اعلام میانگین نمرات آزمون نهایی پایه دوازدهم به این بود که این میانگین نشانگر افت تحصیلی است.

وی افزود: آموزش و پرورش بر این موضوع اصرار دارد که مبتنی بر شفافیت، وضعیت کنونی و نمای واقعی آموزش و پرورش را به نمایش بگذارد تا برای جبران کاستی‌ها برنامه‌ریزی کند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: شرایط مبتنی بر کیفیت آموزشی این‌گونه است که وضعیت فعلی را به خوبی بشناسیم و با اعلام به جامعه برای رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه‌ریزی لازم و جبران صورت گیرد.

زارعی ادامه داد: آموزش و پرورش در این موضوع نمرات را شفاف اعلام کرد تا برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود و معلمان دست به دست هم دهند و شاهد ارتقای کیفیت آموزشی باشیم.

وی گفت: در موضوع افت تحصیلی دانش‌آموزان باید عوامل سهیم را در نظر بگیریم که بخشی به انگیزه دانش‌آموزان و بخشی هم به دوره‌های آموزشی گذشته مربوط می‌شود، زیرا این موضوع در یک دوره اتفاق نیفتاده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اشکالی هم که وجود دارد این است که در دوره‌های مختلف تحصیلی، بازخوردی از وضعیت آموزش نداریم و یک‌باره این بازخورد را در پایان دوران تحصیل انجام می‌دهیم، این موضوع باید در دوره‌های مختلف بررسی شود که در زمان خود مداخلات لازم صورت گیرد.

زارعی درباره تأثیر دشواری سوالات در امتحانات نهایی بر افت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار داشت: سوالات سخت شاخص دارد و شاخص هم ضریب دشواری است که در تحلیل آزمون‌ها، شاهد دشواری سوالات نبودیم.

وی ادامه داد: آنچه در طراحی سوالات مبنا قرار دادیم این است که توجه و ارزشیابی از یادگیری صورت گیرد و توجه به مفاهیم باشد و دانش‌آموزان و کل فرایند آموزش جهت‌دهی به سمت یادگیری داشته و از حفظیات و محفوظات دور باشند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: در نوبت‌های قبل هم درصدی از سوالات مربوط به همین ارزشیابی از یادگیری متناسب با سطوح شناختی مختلف در سوالات امتحانات نهایی بوده است؛ بنابراین جمع‌بندی این نیست که سوالات سخت بوده است.

تاریخ برگزاری امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳

مصطفی پردلی، معاون رسانه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش‌وپرورش در صفحه ویراستی خود از مشخص شدن برنامه امتحانات نهایی خردادماه دانش‌آموزان خبر داد و نوشت:

«بنا بر اعلام مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش

برنامه امتحانات نهایی خرداد ماه مشخص شد

با آرزوی موفقیت برای دانش آموزان عزیز»

کد خبر 748368

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • شرکت ۲۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در امتحانات نهایی
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • ۱۱۲ آموزگار مدارس شاهداستان در کارگاه توانمند سازی شرکت کردند
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود/ جزئیات اجرای نظارت آنلاین