Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از راشاتودی، پکن و توکیو یک قرارداد چند میلیارد دلاری سوآپ ارزی امضا کردند که هدف آن، تقویت پایداری مالی و رونق دادن به فعالیت‌های تجاری در هر دو کشور است.

طبق اعلام بانک مرکزی ژاپن، این قرارداد که تا ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ پابرجا خواهد بود، اجازه می‌دهد ارزهای ملی تا سقف ۲۰۰ میلیارد یوآن یا ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ تریلیون ین (۳۰ میلیارد دلار) تبادل شوند.

این توافق در طول دیدار نخست‌وزیر ژاپن از پکن که اولین اجلاس بین چین و ژاپن در ۷ سال اخیر است، منعقد شد. این دیدار درحالی انجام شد که این دو اقتصاد بزرگ آسیا، به دنبال اختلافات تجاری با آمریکا، به دنبال تقویت روابط خود هستند.

در ماه آگوست، دو دارنده بزرگ اوراق خزانه‌داری آمریکا، ژاپن و چین دارایی‌های اوراق قرضه خود را کاهش دادند.

بانک ژاپن اعلام کرد: با تقویت روابط اقتصادی بین ژاپن و چین، موسسات مالی ژاپن تجارت‌های یوآن‌پایه خود را گسترش داده‌اند.

در این بیانیه آمده است که بانک آماده است در صورتی که موسسات مالی ژاپنی در پرداخت‌های خود به یوآن با مشکلاتی غیرمنتظره روبرو شوند، نقدینگی ارز یوآن را فراهم کند و این بانک ایجاد این نقدینگی را برای تضمین پایداری سیستم مالی ژاپن ضروری می‌داند.

چین به شکلی فعال به دنبال تقویت استفاده از ارز خود در پرداخت‌های تجاری دو جانبه به جای دلار است. ایده کنار گذاشتن دلار در تجارت جهانی اخیرا به گرایشی در بین کشورهایی مثل روسیه، چین، ژاپن، ایران، ترکیه، ونزوئلا و دیگران تبدیل شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به تازگی از دلارزدایی بخش مالی روسیه حمایت کرده و گفته است که انحصاری بودن دلار برای اقتصاد جهان خطرناک و ناامن است.

کد خبر 4443077

منبع: مهر

کلیدواژه: چین ژاپن سواپ ین ژاپن یوآن چین اربعین ۹۷ اربعین 97 قیمت نفت تحریم اقتصادی ایران بانک مرکزی ایران وزارت صنعت معدن و تجارت بورس صادرات غیرنفتی تولید نفت وزارت جهاد کشاورزی گمرک ایران صادرات نفت نفت خام وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی وزارت راه و شهرسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۶۵۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند نزولی قیمت دلار شروع شده است

احمد اشتیاقی گفت: افزایش یکباره قیمت دلار کاملا سیاسی است. زمانی که تنش و مسائل سیاسی رفع شود، نرخ دلار حتی به کمتر از کانال ۶۰ هزار تومان هم باز‌می‌گردد؛ در این صورت دلار صرفا به اندازه نیمی از تورم رشد داشته که یک امر عادی محسوب می‌شود.

 

احمد اشتیاقی، تحلیلگر بازار‌های مالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به این موضوع که جنگ و مسائل سیاسی بر بازار‌های مالی اثر می‌گذارد و این امر صرفا به ایران اختصاص ندارد، گفت: با رخ دادن جنگ، بی ثباتی در اقتصاد ایجاد می‌شود و این بی ثباتی در روند بازار‌های مالی اثر می‌گذارد.

 

وی با بیان اینکه بازار ارز در جامعه‌ای مانند ایران که در آن انتظارات تورمی پررنگ است، با هر تنش سیاسی دچار التهاب می‌شود، اظهار کرد: ایجاد نوسان در بازار ارز با حمله به کنسولگری ایران در دمشق و پاسخ کشورمان به رژیم صهیونیستی و درگیری‌های بعدی طبیعی است، ولی با کاهش این تنش سیاسی روند صعودی نرخ ارز متوقف یا کاهشی می‌شود. در حال حاضر نیز مشاهده می‌شود که دلار با کاهش چند کاناله به کف کانال ۶۰ هزار تومان رسیده و روند نزولی آن آغاز شده است.

 

اشتیاقی تاکید کرد: با اقدامات بانک مرکزی تورم از ۴۷ به ۳۲ درصد کاهش یافت و رشد نقدینگی به ۲۴ درصد رسید، بنابراین، رشد محدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ دلار کاملا طبیعی است.

 

وی افزود: با رشد تورم قیمت تمامی کالا‌ها نیز رشد می‌کند و در این وضعیت اگر دلار نیز به اندازه ۱۵ درصد رشد کند هنوز با رشد ۳۰ درصدی تورم فاصله دارد که این مهم حاصل اقدامات بانک مرکزی است. در این میان اگر بانک مرکزی بتواند همین روند را ادامه دهد به نتایج مثبتی خواهیم رسید.

 

این تحلیلگر بازار‌های مالی با اشاره به این موضوع که افزایش یکباره قیمت دلار کاملا سیاسی است، اظهار داشت: زمانی که تنش و مسائل سیاسی رفع شود، نرخ دلار حتی به کمتر از کانال ۶۰ هزار تومان هم باز‌می‌گردد؛ در این صورت دلار صرفا به اندازه نیمی از تورم رشد داشته که یک امر عادی محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور
  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور+فیلم
  • اختلاف‌ نظر مجلس و دولت؛ دلار چند؟
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • ۶ قرارداد برای صادرات محصولات تولیدی همدان در نمایشگاه ایران اکسپو امضاء شد
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!